Motorshopper



Snel Zoeken

Eerste test: 2017 Suzuki V-Strom 650

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op vrijdag 21 juli 2017 om 11:54


http://motorshopper.nl/downloaden/1136874/2f94a2bc8bb34ed473b8a90b699b04f4/article

Denk je aan de Vstrom 650, dan is de associatie waarschijnlijk dat ‘ie vooral heel degelijk, verstandig, en betrouwbaar is. En daar zou je helemaal gelijk in hebben, de kleine ‘Strom schittert in die categorieën. Maar jammer genoeg wordt het tekort aan spanning en sensatie vaak ook geassocieerd met een tekort aan kwaliteit of rijgenot. En ik zal de eerste zijn die toegeeft ook schuldig te zijn geweest aan het doen van deze foutieve aanname. Want naast dat ik bij de introductie in Spanje de meest mooie bochtige routes ooit heb gereden, heb ik vooral geleerd dat een motor niet perse een sportief raspaard hoeft te zijn, om goed te zijn. Dat de ‘Strom wel degelijk sportieve capaciteiten heeft was nog eens een pluspunt, maar wat vooral is blijven hangen is dat Suzuki met de de Vstrom 650 een hele fijne en vooral volwassen fiets heeft neergezet.

http://motorshopper.nl/downloaden/1136862/c0e487208622b592a6b23ae2db25c0d5/article

"tussen de grote en kleine ‘Strom zit een voor het oog verwaarloosbare 5mm verschil"

In opvolging van z’n grote 1000cc broer, die we ook hebben getest, heeft de Vstrom 650 voor 2017 een flinke update gekregen. De looks zijn bijna identiek tussen de twee modellen en ondanks dat ik ze beiden op de introductie in zonnig (en sneeuwerig) Spanje flink aan de tand heb gevoeld moet ik op foto’s nog steeds naar de verschillen zoeken. De makkelijkste weggevers zijn de remmen; coaxiale op de 650 en radiale op de 1000. Dat de twee op elkaar lijken zit hem ook in de afmetingen, tussen de grote en kleine ‘Strom zit een voor het oog verwaarloosbare 5mm verschil, wat wederom de volwassenheid van de “kleine” 650 onderstreept. Met de kleine uitzondering van het functionele maar ouderwetse dashboard is het lichtelijk lompe voorkomen verleden tijd en is de Soes oprecht een frisse en scherp gelijnde fiets. Het nieuwe verstelbare windscherm is wat smaller dan voorheen maar vervult z’n taak uitstekend, naast het dashboard is er een handige 12v aansluiting en met het geïntegreerde bagage systeem bevestig je koffers zonder die lelijke rekken. De gespaakte tubeless velgen die je op de foto’s ziet zijn onderdeel van het XT pakket, net zoals de handkappen. Overige frutsels zoals mistlampen, koffersets, en handverwarmers vind je op de optielijst.

http://motorshopper.nl/downloaden/1136858/bf85ab7144726880a5f759cff64a655f/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1136855/b546c577e2826c207a3318fce5971624/article

"Het insturen gaat ontzettend geleidelijk en lineair"

Uiteraard zijn voor 2017 de wijzigingen niet bij het frisse uiterlijk gebleven, onderhuids zijn er ook ruime verbeteringen gemaakt. Het blok telt maar liefst 60 nieuwe onderdelen die samen resulteren in 71pk en 62nm, een bredere koppelkromme, en de inmiddels onmisbare Euro 4 stempel. Ook is er nu een tractiecontrole systeem aanwezig, deze kent twee standen en kan ook makkelijk uit worden geschakeld. Verder wordt je leven makkelijker gemaakt met een easy start systeem, waarmee je de motor met één druk op de knop start (ingedrukt houden is verleden tijd) en low rpm assist, die de motor net even wat meer gas geeft als je de koppeling loslaat bij het wegrijden. In alle eerlijkheid heb ik weinig van deze systemen gemerkt, maar dat is eigenlijk ook juist de bedoeling, want in de omgang is de Vstrom 650 ontzettend makkelijk en vertrouwd.

http://motorshopper.nl/downloaden/1136859/1625b4f8aede9cf34ebc0bcba29545cf/article

"Hij is ontzettend koersvast en biedt veel vertrouwen, ongeacht de kwaliteit van het wegdek"

Makkelijk en vertrouwd zijn misschien de beste twee woorden om het karakter van 650 te omschrijven. Met een zithoogte van 830mm is het zeker geen kleine jongen, maar eenmaal in beweging ben je vanaf het eerste moment goed bekend met de fiets en weet je precies wat je van ‘m kan verwachten. Wat het meeste opvalt is hoe stabiel de Vstrom is, hij ligt echt als een blok op de weg. Ben je puur rechtdoor aan het rijden dan is –qua wegligging- de ervaring ook alsof de motor veel meer weegt dan de werkelijke 216kg. Hij is ontzettend koersvast en biedt veel vertrouwen, ongeacht de kwaliteit van het wegdek. De door ons gereden wegen waren voornamelijk perfect asfalt, maar ook op de uitzonderlijke stukjes ruw wegdek was de Soes geen enkel moment uit balans te brengen. Ga je zoals wij de bochtjes opzoeken (wij hebben er 1500+ gereden!) dan komen wederom vertrouwen, stabiliteit, en neutraliteit als stuureigenschappen naar boven. Het insturen gaat ontzettend geleidelijk en lineair, ongeacht de snelheid. Of je nou op lage snelheid een haarspeld pakt, of een lange doordraaier in z’n 4, de 650 is niet van z’n stuk te krijgen en blijft uiterst koersvast. Enerzijds betekent dit dat ‘ie wat speelsheid mist; het extreem stabiele karakter nodigt niet per se uit tot spannend rijgedrag; maar desondanks is ‘ie er wel ontzettend goed in en kan je er prima op rekenen als het tempo wél omhoog gaat. Een hele volwassen motor dus.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.