Motorshopper



Snel Zoeken

Eerste test: 2017 Suzuki V-Strom 1000

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op dinsdag 9 mei 2017 om 12:51



Je bent jong(ig), hebt aardig wat leuks onder je kont gehad en gooit je been het liefst over iets waar onder anderen een Ohlins, Akrapovic, of Brembo logo op hangt. Niet dat het altijd sportief móet zijn, maar een beetje spannend is natuurlijk wel mooi. En laten we eerlijk wezen; “sportief” of “spannend” zijn ook niet de eerste dingen waar jij aan dacht toen je op de ‘Strom 1000 klikte. En toch heb ik, als jong(ig)e hond zijnde, meer dan het een en ander geleerd van Suzuki’s vertrouwde allroader. Bijvoorbeeld dat niet iedereen op zoek is naar sportief of spannend, dat desondanks de grote twin wel degelijk sportieve en spannende capaciteiten heeft, maar vooral dat de motor zich opmerkelijk onderscheidt met andere eigenschappen zoals stabiliteit en vertrouwen. Toegeven, ik moest er even vrienden mee worden, maar na een hele interessante dag wist de Vstrom 1000 mij op onverwachtse manieren te overtuigen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1110530/544c256b86238d026f167bd864f80c95/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1110526/fbfabd4284218c656a23df75c091f482/article


De Vstrom 1000 is in z’n huidige gedaante, dus die met de snavel, sinds 2014 op de markt. Voor 2017 zijn er aantal wijzigingen aangebracht waaronder een hoger windscherm, licht gewijzigde kappen en zadel, en Suzuki’s eigen bochten ABS: het Motion Track Braking systeem. Daarnaast is er nu ook de door ons gereden XT uitvoering die zich onderscheidt met tubeless spaakvelgen in plaats van de gegoten 10 spaaks velgen. Verder rolt de XT voering op dezelfde Bridgestones als de normale Vstrom 1000, stiekem wel een hint naar het bedoelde straat gebruik. Beide uitvoeringen worden standaard geleverd met handkappen, motorkuipje, twee rijmodi, bochten ABS, Easy Start, en Low RPM assist. Met de afwezigheid van bijvoorbeeld een offroad modus of cruise control is de Vstrom 1000 niet de meest technologisch geavanceerde allroader, maar voor de prijs van €13.699 (€500 extra voor de XT) is de Vstrom 1000 bijzonder goed uitgerust. Op de optielijst vind je zaken zoals handvatverwarming, mistlampen, andere zadels, een middenbok, en de gebruikelijke driedelige kofferset.

"Je gaat een man ook niet afkraken omdat ‘ie op Brad Pitt lijkt..."

Voor het ongetrainde oog is de Vstrom 1000 bijna niet te onderscheiden van de kleinere 650. De grootste weggever zijn de remmen, radiale exemplaren op de 1000 tegen axiale op de 650. Daarnaast zijn er wat hele kleine verschillen in het zadel en de kappen, maar toen ik op dag twee van de introductie de 1000 kreeg toegeschoven moest ik echt even zoeken naar de verschillen. Dat het algemene design wel wat elementen van BMW’s GS heeft kan je ze in Hammamatsu niet kwalijk nemen, want om meneer Clarkson losjes te citeren; je gaat een man ook niet afkraken omdat ‘ie op Brad Pitt lijkt. De Vstrom is een scherp gelijnde fiets en zeker toen er op een zonnige middag een groepje journalisten op voorbij reden klopte het hele plaatje uitstekend. Hier en daar zijn er wat dingetjes die beter kunnen; het plastic kan hier en daar wat mooier, het dashboard doet me nog het meest denken aan een Casio G-shock en de spiegels lijken direct van een vrachtwagen te komen. Anderzijds, het dashboard en spiegels zijn wel prima functioneel en onder de streep staat er gewoon een heel robuust en degelijk apparaat.

http://motorshopper.nl/downloaden/1110533/0845277885ae053fd9e5ca0f7ceade5d/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1110527/41094b11c32541df3b16836b0ac7caa5/article


"Hij kan het allemaal wel, maar vraagt wat meer moeite van je dan verwacht."

In alle eerlijkheid, de eerste paar kilometers op de 1000 wisten me niet helemaal te overtuigen. Tevens stond ik daar niet alleen in. Dat we de dag ervoor op de lichtere 650 hadden gereden heeft hier wel een rol in gespeeld want zeker in vergelijking met z’n kleine broertje voelt de dikke duizend behoorlijk zwaar aan, in sommige opzichten meer dan nodig. Bergen, maar ook echt bergen aan koppel (pluspunt!), verrassend bijtgrage remmen, maar vooral ook de nood om aanzienlijk meer te moeten werken voor de nodige dynamiek kenmerken de grote ‘Strom. Hij kan het allemaal wel, maar vraagt wat meer moeite van je dan verwacht. Daarnaast is de motor bij overgang van geen naar een klein beetje gas bijzonder happig. De grote boesdoener is natuurlijk de euro 4 wetgeving (tevens schuldig voor 2pk minder dan het 2016 model), maar andere fabrikanten hebben dit wel netjes onder de knie. Eenmaal voorbij stationair is de brandstofmapping uitstekend, maar dat cruciale punt onderin verdient de nodige aandacht. Uit het blok klinkt een mechanisch doch beschaafd gebrom, welke zich door het hele toerengebied doorzet. Niks bijzonders, maar ook zeker niet verkeerd.

http://motorshopper.nl/downloaden/1110544/0ebf7a05c35e00cf4368a9fade8efd15/article


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.