Motorshopper



Snel Zoeken

Circuittest: 2017 Kawasaki Z1000R, Z900 en Z650

sluiten (escape)

Door Kevin van Eijk op vrijdag 12 mei 2017 om 11:00


Wanneer Kawasaki je de kans geeft om het complete gamma aan naakte Z-modellen uit hun groene stal te testen, zeg je natuurlijk geen nee. Zeker niet wanneer de testlocatie ergens in het Belgische dorpje Mettet is. Laat daar nou nét een circuit liggen. Zoals gezegd waren alle Z-modellen aanwezig, maar de focus van deze dag op het Circuit Jules Tacheny lag voor mij op de verschillen tussen de nieuwe modellen voor 2017: Een totaal onzinnige maar oh-zo leuke vergelijking tussen de Kawasaki Z650, Z900 en de Z1000R.

http://motorshopper.nl/downloaden/1125709/dcd39b942a29e17f936c2b774b507ad9/article
Het test-trio vergezeld door hun broertjes in de vorm van een Z300 en Z1000.

Zwoegen in de mist
De dag begint koud, druilerig, mistig en guur. Niet het type weersomstandigheden waar je op zit te wachten tijdens zo'n dag. Om al te veel verrassingen en ander gedoe te voorkomen stap ik eerst op de Z1000R. In de basis ben ik bekend met de Z1000: een powernaked van de oude stempel. Een jankende vier-in-lijn met meer dan voldoende vermogen om je te misdragen, stevige remmen en keiharde vering. Een geweldig apparaat om de hooligan mee uit te hangen, het liefst op strak asfalt en met wat langere glooiende bochten in het verschiet. De Z1000R borduurt hier natuurlijk in grote mate op voort, zij het met een aantal -meer dan welkome- aanpassingen. De remmen kregen een upgrade en komen nu in de vorm van Brembo M50 Monoblocks, de koppeling is nu een assist & slipper clutch en misschien wel het belangrijkste; de keiharde achtervering van de Z1000 heeft plaatsgemaakt voor een Öhlins schokbreker met gewijzigd linksysteem voor meer comfort en souplesse. Daarnaast zijn er nog wat wijzigingen doorgevoerd maar voor het volledige, uitgebreidere verslag verwijs ik je door naar de test van Robin (Utrechtterror) van een tijdje terug.

http://motorshopper.nl/downloaden/1125710/c0560007caf8749b88009c1f9b4c23c6/article
De gunmetal grijze kleurstelling met groen/gele accenten is enkel aan de R voorbehouden. Staat hem goed!

Alle deze positieve veranderingen doen weinig aan de omstandigheden die verre van optimaal zijn, waardoor het zwoegen geblazen is. Zwoegen in de mist, zwoegen op een koud en vochtig wegdek en zwoegen met een vizier dat steeds maar blijft beslaan. De Z1000R zwoegt echter allerminst. Op papier mist de 1000 in vergelijking met de concurrentie misschien wat pk's, maar in de realiteit is hier weinig van te merken. Het blok laat zich lekker opwinden, voelt beresterk aan en heeft simpelweg een verslavend karakter. Powerwheelies op het rechte stuk zijn dan ook niet van de lucht. Althans, tot de baancommissaris mij en een collega testpiloot op het matje roept.

Afijn. Gelukkig biedt het korte, technische circuit van Mettet genoeg andere handvatten om lol te hebben. De nieuwe Brembo's zijn -vanzelfsprekend - helemaal top. Iets met het uitwerpen van een anker of het activeren van een remparachute. Kan ook niet anders want de M50's zijn nog steeds het neusje van de zalm. De slipperclutch komt bij het aanremmen voor 2 zeer langzame bochten goed van pas. Na een paar rondjes maakt het nuttige effect echter plaats voor een speelser doeleinde: hoe hard kan ik hem dit keer in laten grijpen? Gaaf!


Op een koud en vochtig circuit is het zwoegen... maar de Z1000R zwoegt allerminst. Het motorblok blijft heerlijk verslavend om op te winden en voelt beresterk aan.


Öh zo lekkere Öhlins
Maar het pièce de résistance is natuurlijk die goudgele Öhlins demper aan de achterzijde. De normale Z1000 is plankhard en onvergeeflijk: elke oneffenheid wordt direct aan het zitvlak doorgegeven en dat is zelfs voor de puristen onder ons niet altijd even wenselijk. Hoe anders is dat bij deze R. De Öhlins is nog steeds ferm maar geeft veel meer feedback. Korte richels (op het circuit bijna uitsluitend in de vorm van curbstones) worden veel beter gladgestreken en de achterkant blijft aanzienlijk stabieler bij het opendraaien van het gas. Een zeer waardevolle toevoeging die de fiets breder inzetbaar maakt en op alle vlakken een verbetering is ten opzichte van het "origineel"!

http://motorshopper.nl/downloaden/1125712/04f6f744e9dee2037871656d69fbd991/article
Het belangrijkste in beeld: de nieuwe Öhlins en de krassen op de uitlaat in verband met een gebrek aan grondspeling

Het vooruitZicht
In de basis blijft de Z1000 gewoon een sterk concept. Een powernaked zonder fratsen, nu in R-uitvoering naar een hoger plan getild. Alle verbeteringen ten spijt voel je toch dat de Z1000 wel al een tijdje meegaat. Zo in een testomgeving zonder directe concurrentie blijft het een indrukwekkende fiets maar de andere merken hebben bepaald niet stilgezeten met hun powernakeds. Het 1000cc viercilinder motorblok perst er een gezonde 142 pk's uit maar de concurrentie zit daar anno 2017 door de meet genomen een flinke slok op de borrel boven. Kom je met 142 paarden iets te kort? Dat kan ik niet voor je beslissen. Feit is dat het meer dan voldoende is om heel veel lol te hebben en door de ontbrekende elektronica voel je je juist heerlijk één met de fiets. De grondspeling van de Z1000R is voor op het circuit wel echt minimaal, de stepjes en zelfs uitlaatdempers schuren met regelmaat over het asfalt met onrust in het rijwielgedeelte als gevolg. Heb je hier op straat ook last van? Ook dat kan ik niet voor je bepalen, onze ervaring is in ieder geval dat je hier buiten het circuit geen last van hebt. Het enige dat zeker is, is dat de Z1000R nog steeds zijn mannetje staat, zij het in de juiste setting. Uiteindelijk ligt de focus van de Z1000(R) meer naast dan op het circuit.

http://motorshopper.nl/downloaden/1125714/708681796228bdb2884421c82cf753b7/article
Altijd in voor een robbertje stoeien die Z1000.

Zweven met de Z900
Dat de concurrentie voor de Z1000(R) misschien nog wel grotendeels uit eigen huis komt, dat zien we niet vaak in het land der tweewielers. De Z900 deelt in de basis het blok met zijn grote broer maar voor de Z900 is de de vier-in-lijn exact 100cc kleiner uitgevoerd en brengt hij niet 142 maar 125 pk ten tonele. Als tegenprestatie zet hij 11 rijklare kilogrammen minder op de weegschaal. Dus ondanks het feit dat hij in eerste instantie overkomt als "het kleine broertje van", is de Z900 gewoon een bovengemiddeld potente fiets die zich met zijn specificaties nog maar nét in de middenklasse mag begeven. Misschien heeft de verkoopprijs van 9.999 er iets mee te maken maar één ding is zeker; verkoopcijfers liegen niet. De Z900 is nu al met stipt de best verkochte naked in ons land. Wat heet, op de BMW R1200 GSA na is het dit jaar de best verkochte motor van Nederland. En dat voor een model dat pas zo kort op de markt is. Waar zit dat hem toch in? Eerder al gaf Thomas (Toek) een uitgebreid verslag van zijn bevindingen. Hieronder volgt een ietwat kortere versie van mijn ervaringen met deze stoeipoes...

http://motorshopper.nl/downloaden/1126188/b410eb7e5cfabb59e82c58a95c49846d/article
De Z900 oogt slank en atletisch en zo voelt hij ook.

InZetbaarheid
De Z900 maakt volgens Kawasaki deel uit van het "Refined Raw" thema. De 900 moet je een kick geven, zonder je te overdonderen. Bruikbaar vermogen dus. Dit keer geen marketing bla-bla: the Z900 comes as advertised. Waar de Z1000 een tikkeltje ongenuanceerd reageert op de input van je rechterpols, eet de Z900 uit mijn hand. De eerste gasaanname is boterzacht en ook bij het abrupt dichtgooien van het gashendel vangt de Z900 mijn lompheid op. Met 125 pk is de 900 geen kattenpis en bij het vol open draaien van het gas stuift de Z er op het rechte stuk heerlijk vandoor. Het verschil in vermogen met de 1000 is hier bijna te verwaarlozen. Totdat een andere testrijder op een Z1000 mij voorbij komt natuurlijk. In dit geval gaat het oprecht meer om de beleving: het krachthonk van de Z900 voelt fris en gretig en werkt verslavend. Met een mooie vlakke koppelkromme en een lekkere trap na rond de 7000 toeren laat Kawa goed zien hoe fijn een moderne viercilinder kan zijn.

http://motorshopper.nl/downloaden/1126189/61f8b9704c15a16db56e071133d21930/article
Deze heerlijke Akrapovic pijp is onderdeel van het performance pakket. Gewoon aankruisen dat vinkje op die offerte!

De vanzelfsprekendheid waarmee het motorblok van de Z900 mijn bevelen opvolgt zet zich door in het rijwielgedeelte. Komend vanaf de Z1000R voelt de zithouding op de Z900 een stuk neutraler. Je zit meer in de fiets waar je bij de Z1000R in de aanvalshouding zit. Op de Z900 zit alles waar je het verwacht en vanaf de eerste bocht heb ik het vertrouwen om te knallen. Geen Öhlins, geen Brembo M50 monobloc remklauwen, geen powernaked status. Wel rijplezier. De fiets voelt smal en wendbaar en laat zich gewillig omgooien en houdt daarbij uitstekend zijn lijn. De Z900 geniet ook meer grondspeling dan zijn grote broer en laat hierdoor grotere hellingshoeken toe zonder dat het onwenselijk spannend wordt.


Met een mooie vlakke koppelkromme en een lekkere trap na rond de 7000 toeren laat Kawa goed zien hoe heerlijk een moderne viercilinder kan zijn.


Azijn Zeiken
Het mag duidelijk zijn waarom de Z900 zo'n succes is. Een fiets die onbetwist beter bruikbaar is dan zijn grotere broer, voor een flinke smak minder geld. Die smak minder geld, die gooit op het gebied van broodnodige digitale informatie wel een klein beetje roet in het eten. Let wel, die aanschafprijs van op één Euro na 10 rooitjes is zeer scherp. Het dashboard is mij wat te plastic. Op de speelse Z650 past dit misschien nog wel, maar op de Z900 oogt hij toch wat misplaatst. De belangrijkste taak van een display is informatie verschaffen en op dat vlak worden er punten gescoord. De digitale toerenteller is multi-instelbaar en goed af te lezen net als de kilometerteller. De versnellingsindicator wordt zeer gewaardeerd en zou eigenlijk standaard op elke motor moeten zitten. De axiale remklauwen presteren verrassend, uitstekend zelfs. Maar een setje radiale klauwen staat anno 2017 wel net wat lekkerder op een fiets van dit kaliber. Maar het kopje boven deze alinea zegt het al; ik ben hier wel echt spijkers op laag water aan het zoeken. En da's een goed teken. Want met de Z900 heb je een totaalpakket onder je kont waar je U tegen zegt.
http://motorshopper.nl/downloaden/1126190/ce981883c1250606c0d1673ef0828c43/article
Gedachteloos en als vanzelf leg je de Z900 op één oor. En weer door!

Zwieren en Zwaaien met de Z650
Ik sluit de dag af met de lichtste van de drie nieuwe 2017 Z-modellen: De Z650. Collega Stephan (El Pollo Diablo) testte de Z650 laatst al uitvoerig en hij was mateloos enthousiast. Zelf ben ik altijd erg gecharmeerd geweest van de Versys 650 maar in een naked bike kon de parallel twin mij nooit zo bekoren. Ik ben dan ook nooit grote vrienden geweest met de ER-6 serie. Maar het enthousiasme van Stephan werkte aanstekelijk en ik sta dan ook te popelen om de 650 uit te laten op het circuit. De ervaring van vorig jaar met de Z300 en Ninja 300 nog in het geheugen gegrift, weet ik maar al te goed hoe bizar leuk het circuit van Mettet is met een lichte en handelbare motor.

http://motorshopper.nl/downloaden/1126192/82d9c87fbb575a97c603e84efc2f1d47/article
Het frisse voorkomen van de Z650 doet de ER-6N snel vergeten.

Zorgeloos
Na de 2 grote jongens voelt de 650 in eerste instantie als een flinke stap terug. De Z650 voelt (is) een stuk compacter dan de 900 en de 1000. Met de kleinere afmetingen komt ook een lager gewicht.. liefst 23 kg lichter dan de 900. Dat voel je! De Z650 begeeft zich met zijn rijwielgedeelte wel aanzienlijk duidelijker in een ander segment: de vering bestaat uit een voorvork met de normale kant boven zonder enige vorm van verstelling en aan de achterkant bevindt zich een anonieme schokbreker waarvan enkel de veervoorspanning te verstellen is. Het remmen gebeurt met een setje axiale 2-zuiger Nissins die zich vastgrijpen in 300 mm schijven. Maar beoordeel een boek nooit op zijn kaft. Zeker niet in dit segment! De laatste 2 sessies van de dag dienen zich aan en met een vette brom uit de Akrapovic pijp onder het blok snor ik richting Pit Out.

En dat is waar de lijst met technische specificaties direct de prullenbak in gaat. De Z650 laat zich zo kinderlijk eenvoudig de eerste bocht in leggen dat ik er oprecht van schrik. Zo licht, zo makkelijk, zo heerlijk gretig! De bochtensnelheid op het circuit van Mettet ligt niet bijster hoog: waar ik met de Z900 en Z1000R nog wel eens meters te kort kwam om het gashendel echt open te draaien (en te houden) kun je de Z650 ongenadig op zijn donder geven. De kleine 70 pk's uit de staande twin kun je bijna overal voluit laten galopperen en dat werkt op je lachspieren. De Z650 stuift als een duveltje uit een doosje elke bocht uit en laat zich dankzij zijn gewillige stuurkarakter en lage gewicht bijna als een 300 de volgende bocht weer in dirigeren. Natuurlijk geven de remmen en de vering niet het rotsvaste gevoel als bij zijn grote broers maar dat geeft vandaag even helemaal niet. De Z650 maakt iets in me los waardoor ik mijn grenzen en die van de motor wil gaan opzoeken. Uiteindelijk resulterend in een iets te ambitieuze remactie in bocht 1 waardoor ik rechtdoor de grindbak in vlieg... Maar zelfs dat is leuk op de Z650! Hij zorgt er alleen maar voor dat je het de volgende ronde nog een keer exact zo probeert. (Ook toen lukte het niet, maar dat terzijde).


De Z650 stuift elke bocht uit en laat zich dankzij zijn gewillige stuurkarakter en lage gewicht bijna als een 300 de volgende bocht weer in dirigeren.


http://motorshopper.nl/downloaden/1126195/d7e6193143ba5d79d4c4e8637df2d1f5/article
Achter dat donkere vizier zit die grijns waar collega Stephan mij al voor waarschuwde.


Het oordeel
Na een hele dag mezelf en de Kawa's op de gesloten omloop te hebben afgemat kom ik tot een onverwachte conclusie: stiekem was het onwijs waardevol om deze onmogelijk vergelijkbare nakeds tóch naast elkaar te zetten. In de regel ervaar ik een motorfiets in een soort isolement: tijdens een testrit beoordeel ik enkel wat die exacte tweewieler in mij los maakt. Of het nu gaat om vermogen, stuurkwaliteiten, karakter of een mix van al het voorgaande. Maar het relativeren is dan soms juist zo moeilijk. Niet ten opzichte van de directe concurrentie, maar ten opzichte van wat ik als motorrijder écht nodig heb. Wat ik écht gaaf vind. In dit geval is het de Z650. Die neem ik mee naar huis.

Op het circuit van Mettet konden alle drie de nieuwe Kawa's laten zien wat ze in huis hebben. De Z1000R blijft een heerlijke bullebak van een motor. Nu gelukkig met een iets comfortabeler randje dan zijn R-loze broer. Heb je de ruimte en wil je echt knallen, dan is de Z1000R zonder twijfel de juiste Kawa voor jou. De Z900 staat als een huis en geeft je misschien wel de perfecte mix van bruikbaarheid en entertainment. Het blok is alles behalve tam maar de gehele fiets ademt een veelzijdigheid die een echte powernaked niet kent. En dan de Z650: de "instapper" van het stel. Onzin! Schat de rijeigenschappen van de Z650 op de juiste waarde, gebruik hem waarvoor hij gemaakt is en je ontvangt per saldo een torenhoog rendement aan motorplezier. Of doe jezelf een lol en gebruik hem ook gewoon op het circuit. Ik weet nog wel een adresje.
http://motorshopper.nl/downloaden/1126199/9783aad8cc0987ec96ff70a8433dbe6e/article


Tekst: Kevin van Eijk
Foto's: Target Press


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.