Motorshopper



Snel Zoeken

Motortest: 2017 Triumph Street Triple RS

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op donderdag 1 juni 2017 om 12:54


http://motorshopper.nl/downloaden/1134289/f8c806b8774e2a69a22ad4f60ab8d283/article

Inmiddels mag ik alweer zo'n 2 jaar lang in de MF redactie mee draaien, iets waar ik niet bepaald rouwig om ben. Dit meedraaien betekent een aantal dingen, waaronder meer werk dan je zou denken (echt), maar vooral motoren, motoren, motoren. Rijden op & schrijven, appen en praten over, je raadt het al, motoren. Veel beter wordt het niet, wat mij betreft. Totdat, na op de jaarlijkse motorshows en introducties de aankomende modellen bekend gemaakt zijn, er in de redactie groepsapp wordt gevraagd welke modellen we willen testen en vergelijken. Nou is het ook weer niet zo dat we alles zo maar krijgen, we wachten nog steeds op die 1299 Superleggera (Ducati lezen jullie mee?!), maar het kind in een snoepwinkel gevoel zit er goed in. Enfin, toen die vraag begin dit jaar weer gesteld werd riep ik als eerst “De nieuwe Street Triple!!!”. En jawel, een kleine 3 maanden later krijg ik op het Triumph hoofdkantoor de sleutels in m’n handen gedrukt. Van de crème de la crème RS uitvoering, wel te verstaan. In een waas van euforie zou ik iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt willen bedanken. Om jullie, de lezers, te sparen hou ik het bij Triumph: bedankt voor het maken van waarschijnlijk wel de meest geniale motor van 2017. En inderdaad, met dit statement kan alle objectiviteit het raam uit. En ja, ik geef het toe, ik ben een fanboy en dáármee verklap ik eigenlijk al de uitkomst van deze test, maar dat zal me aan m'n reet roesten. De nieuwe Street Triple RS is namelijk zó goed dat ik niet anders kan dan het van de daken schreeuwen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1134298/a29ae02eeb530d3c4ac9e4f1ae6a31ee/article


"...een gillend eindschot en een wegligging zoals ik nog nooit had meegemaakt"

Toen Triumph in 2007 de 675 Street Triple lanceerde was de pers het unaniem eens; wat een geweldig apparaat. In 2013 zag de tweede generatie het licht, welke wederom weer een stukje geweldiger was. Ik mocht tijdens een onderhoudsbeurt van mijn eigen motor op een R model sturen, wat bij terugkomst direct resulteerde in de vraag wat mijn eigen motor waard was bij inruil (niet genoeg, helaas). Tot vandaag de dag staat de 675 Street Triple R in mijn top 5 gereden motoren aller tijden. Een fantastisch geluid van de karakteristieke drie cilinder, net genoeg vermogen onderin om rond te komen, een gillend eindschot, en een wegligging zoals ik nog nooit had meegemaakt. Zo speels, zo licht, en vooral heel erg pluche. Had de tijd stil gestaan dan had de 675 eigenlijk geen update nodig gehad. Hij was, en is nog steeds, eigenlijk wel perfect. De realiteit is echter anders, en waar de concurrentie vooral stappen maakte op het gebied van elektronica en hogere vermogens bleef Triumph’s kleinste achter. Met de komst van de 765 is dat verhaal verleden tijd. De huidige range is verkrijgbaar in 3 uitvoeringen; de S, de R, en de RS. De S is de simpelste met 113pk, 3 rijmodi, en standaard vering. Ga je voor de R dan krijg je 5pk en 2 rijmodi meer, “normale” Brembo’s, en scherpere Showa vering. Het neusje van de zalm is het door ons geteste RS model met 123pk, 6 rijmodi, Brembo M50 monoblocs, Ohlins schokdemper en Showa big piston voorvork.

http://motorshopper.nl/downloaden/1134292/484b46980e0ab2502206b23f83eb9837/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1134295/3a2f036a3084ef36e2f31c2d8c43dbbb/article


Het ding ziet er bijzonder puik uit, zeker zo in het matgrijs. Persoonlijk mis ik het rode subframe die voorheen het R model onderscheidde (Dit is nog steeds het geval, bij de 765 R. Red.) en kunnen stickers die niet onder de blanke lak zitten écht niet meer in deze prijsklasse, maar afgezien daarvan is de afwerking van top niveau. De Ohlins en Brembo’s hintten al naar uitmuntende kwaliteit maar de prachtige lak, de lichtgewicht gegoten velgen, en het grote TFT scherm maken het een zeer smakelijk stukje speelgoed.

http://motorshopper.nl/downloaden/1134299/9cf6b50064526a54990ebbdb5ea983a8/article ...zeker bij vol gas verandert ‘ie sneller dan het oog kan bijhouden

Voordat de Street Triple lofzang begint zal ik eerst, plichtmatig, de minpunten aankaarten. Zoals aangegeven zitten de stickers niet onder de blanke lak, tevens trillen de spiegels op snelheid en voor puur straat gebruik is de RS uitvoering misschien iets te veel van het goede, maar daarover later meer. Verder is het beestje werkelijk subliem. Na het omdraaien van het contactslot wordt je begroet door een oplichtend Triumph logo op het grote TFT scherm. Het scherm ziet er goed uit en na 3 minuten spelen heb je het helemaal door. Besturing van de elektronica gebeurt met een joystick en twee extra knopjes die je zowel rijdend van rijmodus laten veranderen of stilstaand toegang tot de individuele instellingen verlenen. Vreemd genoeg kan je zelf de bestaande rijmodi aanpassen, dus wil je in regen modus je tractie controle uit hebben, dan kan dat. Gelukkig bestaat er ook een reset knop die alles hersteld. Ook leuk van het systeem is dat je kan kiezen uit drie verschillende dashboardsettings, waarbij op ieder het toerental of de snelheid net even iets anders weergeven wordt. Waar sommige digitale kilometertellers een tikkeltje langzaam kunnen zijn of ineens met stappen van 5 gaan veranderen is daar bij de Triumph geen sprake van; eenmaal in beweging wijzigt de teller zich direct en zeker bij vol gas verandert ‘ie sneller dan het oog kan bijhouden.

Tekst: Daniel Muhr
Foto's: Stephan de Ridder
Video: Daniel Muhr / Stephan de Ridder / Ruud Visser (87slabside)


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.