Motorshopper



Snel Zoeken

Vergelijkingstest: Kawasaki Z900 vs. Suzuki GSX-S750

sluiten (escape)

Door Stephan de Ridder op vrijdag 30 juni 2017 om 10:41


http://motorshopper.nl/downloaden/1144386/0a9a1b38037992e8f578f32bb5123b33/article
De Z900 en de GSX-S750A

De sportieve middenklasse? Wij hebben het liever over "power nakeds". Mateloos populair bij een breed publiek. Potentie aan overvloed. Deze naakte fietsen op anabolen lijken langzaam het stokje van de supersports over te nemen. Twee perfecte voorbeelden zijn de 2017 Kawasaki Z900 en de Suzuki GSX-S750. Ze werden eerder al apart flink aan de tand gevoeld, maar nog niet tegenover elkaar gezet. Zo testte onze Thomas aka Toek de Z900, die hij doopte tot "Koning Knal". V-Twin Kevin had recent het genoegen de GSX-S750 aan de tand te voelen in de kronkelde achterwegen van Allicante. Op het eerste gezicht lijken het geduchte concurrenten. Maar hoe (ver)houden ze zich op het Nederlandse asfalt, zij aan zij?

http://motorshopper.nl/downloaden/1144376/40ae0b948500c732aaeb5468074fbaa8/article

Om maar even met de deur in huis te vallen, beginnen we met de cijfers. De Kawasaki Z900 werd met 125pk en 98Nm koppel bij een rijklaargewicht van 210 kg de wijde wereld in gestuurd, terwijl de GSX-S750 het pand verliet met een rijklaargewicht van 213 kg, 118pk en 81Nm. Best indrukwekkende cijfers. Aan het begin van deze eeuw maakte de naakte Aprilia Tuono nog indruk met 126 pk en 101 Nm en nu staan nagenoeg dezelfde cijfers in een verhaal over twee middenklassers. Ok, de Kawasaki komt daar nog het meest in de buurt, maar de Suzuki hoeft zich met bijna 200 cc minder nergens voor te schamen. Qua vermogen ontlopen de motoren elkaar niet bijzonder veel, maar om het extra koppel van de Z900 kun je niet heen. Maar liefst 17Nm meer, wat ook niet heel schokkend is met een flink grotere longinhoud.

http://motorshopper.nl/downloaden/1144389/a0b9f63ae9328ed71a815f4cbb939fbe/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1144401/ee2e9b32f5a4b8a65d5ddfc1e4aeeee8/article

Naast elkaar op de startlijn

Hoe kun je beter twee motoren testen dan een volle dag erop door te brengen, in letterlijk weer en wind? Er zijn in de geschiedenis van de mens betere plannen bedacht dan met twee nakeds met windkracht 8 op de Afsluitdijk te gaan rijden. Om zo onbevooroordeeld mogelijk de vergelijkingstest in te duiken, besluiten we de fietsen zo neutraal mogelijk te testen, dus zonder de resultaten uit de vorige solo-testen mee te nemen. En zoals met elke potentiële nieuwe liefde, begint dat met de uiterlijke kenmerken.

http://motorshopper.nl/downloaden/1144418/d0ed1e238e423313377acf1a4e2687af/article

Smaken verschillen natuurlijk, maar wanneer de fietsen naast elkaar staan is er niet veel tijd nodig om het gevoel te krijgen dat de Z900 toch echt meer in oog springt. Lees: "X-factor". Daarbij laten we de Akrapovic even buiten beschouwing. Het geheel ziet er gelikt uit, met een sublieme afwerking. Tenminste, het display valt bij ons wat minder in de smaak, maar is functioneel en incl. versnellingsindicator van alle gemakken voorzien. Is de GSX-S750 daarom een gedrocht? Zeer zeker niet: met name het neusje oogt lekker fris en ook de matzwarte lak is smakelijk te noemen, maar in de sportievere blauwe kleur komt de Soes toch écht veel beter voor de dag. Zijn voorganger, de GSR750, smoelde al goed, maar maakte zijn sportieve verschijning niet helemaal waar. Wanneer de 750 naast de Kawasaki staat, valt hij wat weg en komt het woord "muurbloem" in je op. Het oogt allemaal nét wat simpeler. Zo lijken de motor onder een bepaalde hoek elkaars tegenpool: oogt het kontje van de GSX-S wat duf, de Z900 trakteert op een lekker scherp achterwerk.

http://motorshopper.nl/downloaden/1144419/02e0fbab65619a1dee9db76156dc3467/article

Als muziek in de oren

Starten die motoren en gaan met die banaan. We zijn hier overigens op pad met de Performance uitvoering van de Kawasaki Z900, wat inhoudt: Akrapovic uitlaatdemper, bikiniruitje, duozadel kapje en om het helemaal af te maken: een zowaar mooie tankpad. Wanneer je de originele kachelpijp van de Suzuki naast de Akrapovic van de Z900 ziet, ben je snel geneigd te denken dat daardoor de Kawa meer geluid produceert. Fout. Wat meteen opvalt is de mooie inlaathuil die de Suzuki produceert. Wanneer ik op de Z900 in de tunnel ingehaald word door de GSX-S met het gas vol open kan ik een glimlach niet bedrukken. En dat met originele uitlaatdemper. Klasse en alle punten gaan naar de Suzuki hiervoor! Wat "opa" GSR miste qua geluid en beleving, doet de GSX-S vele malen beter. Zal het aan de generatiekloof liggen? De Z900 is ondanks de Akrapovic blerpijp een stuk stiller. Wat unaniem als positief ervaren wordt, is de actieve zithouding op de GSX-S750. Je zit echt óp de motor, in tegenstelling tot de Z900. De Kawa heeft een vrij laag zadel, waardoor je enigszins gedwongen wordt tot een minder sportieve zithouding waarbij je in de motor zit. En als we dan toch vorige generaties meenemen in deze vergelijking, de 'oude' Z800 had juist weer een wat hoger zadel en daardoor een iets sportievere zit. Toch is het bijna onmogelijk de Z800 met de Z900 te vergelijken. De Z900 bevindt zich als geheel op een compleet ander niveau.

http://motorshopper.nl/downloaden/1144395/3d297460166cde5892e9952a7660c32a/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1144406/824ff13e7720780c3c13e7c7eef98d73/article
Beide net zo functioneel, compleet ander design. Instelbare tractie controle aan de rechterkant. Links old school TC via de rechterhand

Meters maken

Een vergelijkingstest is geen vergelijkingstest als niet ook het vermogen vergeleken wordt op het asfalt, zij aan zij. En zodoende laten we de "Apex Predator" naast de "Refined Raw Z" machine rijden. 120km/h, 6e versnelling, gas tegen de stuit. Zo weinig als de vermogens van de fietsen op papier schelen, zoveel scheelt het op het asfalt. Over contrast gesproken. De Z900 loopt zo serieus hard op de GSX-S uit, dat je bijna zal gaan twijfelen of de fietsen wel in hetzelfde segment vallen. Let wel, de Kawasaki heeft 200cc meer, wat het verschil in koppel natuurlijk verklaart, maar dit had ik niet verwacht.

http://motorshopper.nl/downloaden/1144423/4139cde1380f071e9fb3798044fcc5a0/article

Maar, hoe belangrijk is topvermogen op een naked? Een naked wordt toch vooral gekocht om lekkere slingerwegen, kronkelende dijkjes en misschien zelfs wel om het betere stuurwerk in de Alpen op te zoeken? Dus, draaien we de Afsluitdijk af om de mooie Friese dijken langs het Ijsselmeer aan te vallen. Op beide fietsen gaat dat meer dan prima, maar beide testpiloten bespeuren een vaagachtig, nerveus gevoel in de voorkant van de GSX-S. Hij stuurt zeker niet verkeerd, integendeel: hij is makkelijk om te gooien, maar mist nét dat beetje vertrouwen. Pakken we toch nog even zijn voorganger, de GSR750 erbij, dan stuurt de GSX-S toch wel vele malen beter. Qua zithouding scoort de Suzuki zeker sportieve punten: in plaats van ín de motor zit je op de GSX-S óp de motor, waardoor je direct in de aanval lijkt te zitten. Het zadel van de Z900 is vrij laag, waardoor je eerder ín de motor zit. Daar staat tegenover dat de Z900 zich zo makkelijk laat sturen dat dit verschil in zithouding heel makkelijk wordt vergeven en vergeten. Vertrouwen, daarmee is de Z900 eigenlijk in één woord samen te vatten. Opstappen en sturen met de Z voelt als thuiskomen. Kan een motor té goed zijn? Feitelijk laat de 900 nergens steken vallen. Maar hoe is het met het motorische deel van de fietsen gesteld?

http://motorshopper.nl/downloaden/1144430/2aff8f4811f6c937c0ea60fdc0f976ff/article

Motorisch gestoord

Om met de Z900 verder te gaan: zo is ook de injectie méér dan goeden, het blok reageert zijdezacht op gasbewegingen. Helaas scoort de GSX-S op dat vlak iets minder; vooral bij gashernemingen na afremmen op het motorblok reageert het motorblok wat nerveus. Het bekende aan/uit effect, zoals dat mooi heet. Maar qua vermogensafgifte is er weinig reden tot klagen. Het blok uit Hamamatsu pakt onderin mooi op en anders dan de voorloper, die wat beleving miste door een gebrek aan motorgeluid en vermogen, trakteert hij vervolgens een meer dan welkom eindschot, waarbij dat huilende inlaatgeluid net die extra beleving geeft.


"De Z900 loopt zo serieus hard op de GSX-S uit, dat je bijna zal gaan twijfelen of de fietsen wel in hetzelfde segment vallen. Let wel, de Kawasaki heeft 200cc meer, wat het verschil in koppel natuurlijk verklaart, maar dit had ik niet verwacht."

http://motorshopper.nl/downloaden/1144428/88b62795939a94659bb4a0901caeb899/article

Hoe anders is dat op de Z? Qua vermogen deelt de 900 serieuze rake klappen uit en dat is niet overdreven. Ondertekende rijdt zelf een Z1000SX en op een gegeven moment doet het blok van Z900 me even denken aan deze grote broer, wat toch wel een en ander aangeeft. Het voelt als meer dan 125pk, maar wordt nooit intimiderend: het geheel blijft ten allen tijde gecontroleerd en 'smooth' aanvoelen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1144426/757d6c2c9b8b9b46ad04591c540f4ed3/article

"Remmen is angst", is een veel gehoorde uitspraak, vooral in de kroeg. Toch is het fijn om af en toe wat remkracht te hebben: ook op dit vlak moet de eerste plaats toch weer naar de Kawasaki gaan. Er is iets meer bite in de remmen en net dat beetje meer gevoel in de hendel. Met de remmerij van de Suzuki is weinig mis, maar een ietwat sponzig gevoel in de remhendel moet toch wel vermeld worden. Opmerkelijk, want juist de Suzuki wordt geleverd met radiale remklauwen in tegenstelling tot de axiale remklauwen op de Z.

Big picture

Niets is zo persoonlijk als voorkeur voor een motorfiets. Zowel op optisch als rijtechnisch gebied. Daarnaast, de perfecte motor bestaat niet en elke motor is een uitkomst van de som der compromissen. Maar zoals een wijs man ooit zij, er kan er maar één de winnaar zijn, zo ook bij de test. Welke dat is, is waarschijnlijk geen geheim meer, maar de kroon gaat naar "Koning Knal" - de Kawasaki Z900.

http://motorshopper.nl/downloaden/1144420/5918e72d6347e3cbcc8e9a2407d23e0c/article
Koning 'Z' Knal

Het totaalpakket van deze motor is simpelweg zó compleet: een meer dan geslaagd design, een dijk van een motorblok dat bovenin de toeren de kenmerken van een rodeostier vertoont, maar onderin als een mak lammetje te rijden is. Daarnaast is het rijwielgedeelte opvallend goed. Kijken is sturen en dat op elke snelheid. Ok, de remmen zien er niet opvallend uit, maar werken bovengemiddeld en voor elektronische verwennerij moet je bij de Suzuki zijn, hoewel tractie controle door de soepele gasrespons geen seconde werd gemist op de Kawasaki. Kijken we terug naar de Z800 kunnen de slingers uit gevolgd door een diepe buiging voor de engineers in Kobe. De Z900 overklast zijn voorganger totaal.


"Remmen is angst", is een veel gehoorde uitspraak, vooral in de kroeg."


http://motorshopper.nl/downloaden/1144416/f7c91d2ca92a016c1f6f11f42ec30e5f/article
Keizer 'Appie' Brul

Wat betreft de Suzuki GSX-S750: gewoon, echt een hele leuke motorfiets, die qua geluidsbeleving en sportiviteit zelfs wat punten weet te pikken van de Kawasaki. De Soes is wél voorzien van tractie controle, die we tijdens de test met name in de vierde stand 'uit' reden. Sturen doet deze GSX goed, erg goed zelfs. Alleen niet beter dan de Z900, terwijl de Suzuki op 'het rechte stuk' wat instabiel aanvoelt. Wat ons betreft wordt deze motor trouwens geleverd in één goede kleur: blauw/zwart. In het (mat)zwart komt hij simpelweg niet uit de spreekwoordelijke verf. Hoe dan ook, als je je realiseert dat de GSX-S op de opvolger van de GSR750 is, dan kun je er niet omheen dat hij als upgrade gewoon dik geslaagd is: een beter rijwielgedeelte, motorisch een stuk uitdagender, dikkere remmen erop, een fijne actieve zithouding en vooral het geluid is met een factor 100 verbeterd.

Tekst: Stephan de Ridder
Foto's: Thomas Reedijk


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.