Motorshopper



Snel Zoeken

Veelzijdigheidstest XL: 2017 Kawasaki Versys 1000

sluiten (escape)

Door El Pollo Diablo op vrijdag 21 juli 2017 om 14:50

Laatst gewijzigd door El Pollo Diablo op vrijdag 21 juli 2017 om 14:50


http://motorshopper.nl/downloaden/1135953/502f9a261879283ab9a951f9b93bbb3c/article

De Kawasaki Versys 1000 is inmiddels bijna kind aan huis te noemen bij ons. In 2016 werd hij al uitgebreid overhoord en later werd hij nog eens onder de loep genomen naast een aantal concurrenten. De generale repetitie kwam hij dus zonder kleerscheuren door. Tijd dus om hem er weer eens op een solotoer te laten gaan en te testen op hét gebied waarvoor hij op aarde gezet is: volledig bepakt mét duopassagier een complete motorvakantie als pakezel dienen zonder zijn sportieve&wilde haren te verliezen. We kozen als bestemming hét mekka voor de motorrijder: Isle of Man. Ja, tijdens de TT natuurlijk. Slaagt de Versys 1000 voor zijn eindexamen als sportief toerkanon?

De Versys 1000. Door Kawasaki in de markt gezet als "Dual purpose" fiets, die tussen de Z1000SX en GTR1400 in moet zitten: de toerrcapaciteiten van grote broer GTR en het sportieve DNA van neefje SX. Met een rijklaargewicht van 250kg en het teruggetunede motorblok van de Z1000SX, welke 120pk en 102Nm koppel levert, hoeft er niet gevreesd te worden voor te weinig vermogen. En de nieuwprijs van 14.299 euro klinkt als veel "bang-for-buck". Nog niet eerder werd de Versys 1000 een dikke week op pad gestuurd om te fungeren als kilometervreter tijdens een motorvakantie waar alle aspecten langskomen als je de motor inzet waarvoor hij gemaakt is: vol bepakt en bezakt inclusief duopassagier. En laat nu net de Isle of Man TT in volle gang bezig zijn tijdens deze trip. Een kans bij uitstek om de Versys op deze heilige grond uit te laten dus.

http://motorshopper.nl/downloaden/1135947/0e48d42dedbc57625f52e17fbc131b0d/article
De Versys op de TT Grandstand

Flinke lesmotor

In tegenstelling tot de andere MF journalisten, had ondertekende nog helemaal geen meter op de Versys 1000 gereden. Maar geheel blanco kon ik de test niet beginnen, want van allerlei kanten werd me al ingefluisterd dat het een dijk van een motor is. Speciaal voor deze reis werd de Versys 1000 door Kawasaki uitgerust met de (standaard) zijkoffers én de optionele topkoffer. Bij het aanschouwen van de motor lijkt hij te roepen: "Kom maar op met die wereldreis. Wilt u daar airmiles bij?". Dat geeft de motorrijder vertrouwen dat een dergelijke trip weleens prima zou gaan lukken. Met een rijklaargewicht van 250kg spokend door mijn hoofd, werd het been over het zadel geslingerd en de eerste gedachte die naar boven kwam was: "wat een slagschip!" Niet geholpen door de drie flinke koffers in het achterveld laat de Versys zich stilstaand voelen. Maar zoals ik zelf eerder elders las, verdwijnt deze eerste indruk als sneeuw voor de zon wanneer het geheel aan rollen gaat. Er kan dan niet anders gezegd worden dan dat deze motorfiets zich gewoon enorm makkelijk laat manoeuvreren, bijna als een lesmotor XL. Dat belooft wat!

Goed gereedschap staat onder eh... is het halve werk

Bovenstaande is natuurlijk een cliche, maar o zo waar: wegracen op een Solex is immers gedoemd te mislukken. Na de eerste meters heb ik geen overtuiging meer nodig. Met deze fiets zit het wel goed, zeker als je hem inzet waar hij voor geboren is: snel veel kilometers vreten in alle comfort. Wat mij de eerste meters ook opvalt, is dat de vering standaard vrij slap afgesteld staat. Na wat tweakwerk aan de voor en achterkant, is dit gelukkig al stukken beter en ligt hij als een huis op de weg, zonder comfort in te leveren maar minus het irritante nadeinen waar de motor eerst wel last van had. Enfin, omdat de motor ansich al meerdere malen getest is, richten we ons even op de veelzijdigheid van de Kawasaki onder reisomstandigheden. Veelzijdigheid, daar staat Versys voor, zo blijkt later. Nadat de koffers tot de nok volgeladen worden én nadat de gelukkige duopassagier plaatsgenomen heeft op het zadel, kan de reis beginnen. Startlocatie van de test: Hoek van Holland.

Nadat de Versys vastgesjord wordt in het ruim van de Stena Line ferry komt Engeland steeds meer in het zicht. Na acht uur worden alle sjorbanden verwijderd en staat de Versys te kwispelen als een volwassen hond die uitstraalt: "Stap maar op, ik heb dit al zo vaak gedaan. Komt goed." Er staat maar liefst een rit van 460km naar Liverpool te wachten voor de groene -doch volwassen- allemansvriend, om aldaar de Ferry naar Isle of Man te pakken.

http://motorshopper.nl/downloaden/1135951/e47942056e028301194ad41de08f3320/article
Ballaugh Bridge, volgende poging kwam ik wel los, maar toen was het rolletje vol.


Veiligheidsriemen vast

We hebben allesbehalve haast om van Harwich in Liverpool, een ritje van zo'n 460km, te komen, aangezien we namelijk al om 6:00 van het schip gezet worden en de ferry naar Douglas, Isle of Man vaart pas om 19:00. Alle tijd dus om de grote Versys goed door te lichten. Aangezien de route voor het eerste deel uit snelweg bestaat, blijkt al snel dat we ons voortbewegen als "God in Frankrijk", maar dan aan de andere kant van het water. De windbescherming is uitmuntend, wat mede te danken is aan het ruitje dat door middel van twee stelschroeven in hoogte verstelbaar is. Simpel, maar functioneel. Ook de zithouding is uiterst comfortabel en geven je het gevoel met deze motor de hele wereld over te kunnen rijden. Het motorblok is op achtergrond aanwezig: dat wil zeggen, geruisloos, soepel en vooral erg stil. Maar is altijd direct wakker als je hem nodig hebt. Na enkele uren blijken zowel berijder als duopassagier last te krijgen van een gevoelig achterwerk, wat naar mijn idee te wijten is aan een iets te zacht zadel.


"Bij het aanschouwen van de motor lijkt hij te roepen: "Kom maar op met die wereldreis. Wil u daar airmiles bij?"


Wanneer de snelweg zich verruilt voor de glooiende heuvels in het zonnige Engelse landschap, hangt dat samen met bochtige slingerwegen en kan er getest worden op het vlak waar het bij motorrijden toch vaak om gaat: bochtjes draaien. Zoveel mogelijk. Zoals gezegd, stuurt de Versys licht maar vooral erg makkelijk, dit bochtige terrein is dan ook geen uitdaging voor deze behouden Hulk. Stabiliteit in bochten is dan ook in grote mate aanwezig en ook het omgooien -zelfs met duo en volle bepakking- is kinderspel. So far so good. Dan, zonder gek te doen, raakt de middenbok het asfalt, zonder dat het stepje eerst van zich liet horen, terwijl de veervoorspanning van de achterveer toch écht maximaal dicht staat. Deze beperkte grondspeling is simpelweg te wijten aan het feit dat de motor erg laag op de weg ligt. Wellicht is het gewicht van passagier en bagage net te veel, maar daar is deze motor op gemaakt toch? De voorzichtige conclusie kan dus getrokken worden dat de standaard achtervering niet geheel berekend is op veel bagage en een passagier die iets meer op de weegschaal zet dan de gemiddelde Japanner.

http://motorshopper.nl/downloaden/1136024/2286ff53b2eb5a33f2e2347e825511d4/article
Port Erin, Isle of Man

Snaefell Mountain Course

Niet te enthousiast de bochten nemen met duorijden en volle bepakking is dus het devies. Maar hoe anders wordt dat wanneer er solo gereden wordt, zónder bagage? Een geschikte testlocatie hiervoor vinden is niet zo lastig wanneer je je op Isle of Man bevindt natuurlijk. En dus draaien we het TT parcours op, genaamd de "Snaefell Mountain Course", de baan waar de TT helden zich uitleven én hun leven wagen. We gaan er even goed voor zitten, en verrek, dat stuurt stukken beter. Maar oplettendheid blijft nog steeds raadzaam, want bij een iets te grote hellingshoek lijken de stepjes te zeggen "tot hier en liever niet verder." Er is prima mee te sturen, maar tot op zekere hoogte. Verwacht dus geen MotoGP hellingshoeken, maar hebben we het eigenlijk over? Het blijft een toermachine en dan staat de Versys 1000 méér dan zijn mannetje.

http://motorshopper.nl/downloaden/1135956/1be77efdb375ef467e4b0e92ce0cc849/articleDe Versys is best in voor een stukje sturen. Ginger Hall, TT Mountain Course

Het klinkt misschien saai, maar aan de praktische kant belichten ontkomen we niet bij een dergelijke motorfiets. Je koopt zo'n dikke toerfiets natuurlijk niet om af en toe een zondagje over de lokale dijkjes te raggen en uiteindelijk ook niet om de blits te maken op het lokale terras. Dat betekent overigens zéker niet dat hij niet mooi is. Integendeel, het geheel smoelt prima en het ontwerp is doordacht. Ook de afwerking laat nergens steken vallen. Koop je deze motor om zorgeloos van "hier-tot-Tokio" te rijden, liefst met je complete sokken- en onderbroekenlade op zak én je schoonmoeder achterop, dan kan je geen miskoop doen.



Efficiënt, we hadden het er net al even over. Daar hoort natuurlijk ook het brandstofverbruik bij, en da's helemaal niet gek op deze groene gigant: over een totale afstand van 1500km met bagage én duopassasgier zette hij een gecombineerd (snelwegen, binnendoor, stadsverkeer) verbruik van 1:17 neer. En dat is toch best netjes voor een "dikke duuzend". In de 6e versnelling met een cruisesnelheid van 120km/h kwam het verbruik niet onder de 1:21. Bij wat flinker poken op de snelweg zakte het verbruik naar 1:15. Dit verbruik is overigens netjes af te lezen op de meer dan complete tellerpartij, waar eveneens ook het rijbereik, actuele verbruik, gemiddelde verbruik, de buitentemperatuur en een versnellingsindicator op te zien is. Allemaal te bedienen met de knoppen op de linker stuurhelft.


http://motorshopper.nl/downloaden/1136034/3284443597e593188f4388ac06609392/article
Meer heb je niet nodig aan informatie

Een ander onmisbaar aspect, zijn natuurlijk de bagagemogelijkheden. De Versys 1000 gebruikt hetzelfde geïntegreerde koffersysteem als de Z1000SX, wat betekent dat je de koffers simpelweg in de daarvoor voorziende gaten van de duopassagierhendels hangt. Kind kan de was doen. Ook de optionele topkoffer is letterlijk met 1 druk op de knop te openen- en te verwijderen. De inhoud van de zijkoffers is ietwat beperkt, door de vorm van de koffers, die natuurlijk wel voor het gelikte design zorgen. Voor de beeldvorming: deze motorvakantie duurde 8 dagen en voor 2 personen hadden wij nét genoeg aan de zijkoffers, de optionele topkoffer en een kleine tanktas.

http://motorshopper.nl/downloaden/1135954/785132fb08b4e04b0ca17708bce87cf0/article

Wie een betrouwbare, no-nonsense toermachine met een prima prijs-kwaliteitsverhouding wil kopen om kilometers in alle comfort, het liefst ook nog met duopassagier én bagage, te vreten, doet een goede koop aan de Versys 1000. Ook een sportieve rijstijl laat deze groene allemansvriend door het lichte stuurgedrag toe, tot op zekere hoogte. Want wordt het bochtwerk enigszins enthousiast, dan loop je al snel tegen de beperkte grondspeling aan, zeker met duo. Ook al is het geen kernraket, de Versys heeft overal voldoende vermogen, de viercilinder is opvallend soepel en heeft geen tekort aan koppel. Waar deze motor uiteindelijk maximaal op scoort is zijn onverslaanbare inzetbaarheid in de breedste zin van het woord.

Deze motor koop je niet zozeer met je hart, maar des te meer met je hoofd. Één ding is zeker: heb je serieuze toeraspiraties, dan kun je blind op deze motor vertrouwen. En dat allemaal voor een heel redelijke prijs.

Tekst: Stephan de Ridder
Foto's: David Collister (DC Photo), Stephan de Ridder


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.