Motorshopper



Snel Zoeken

De motor als werkplek: ANWB Wegenwacht

sluiten (escape)

Door Stephan de Ridder op donderdag 29 juni 2017 om 12:14


http://motorshopper.nl/downloaden/1126926/41360be44b539f7e066a451a9ff5d8f8/article


Namen we jullie vorige keer mee om de Rijkswaterstaat motor binnenstebuiten te keren, nu is het tijd voor de gereedschaps-kist-op-wielen van de ANWB Wegenwacht om in de spotlights te staan. De ANWB Wegenwacht monteurs kunnen dan twee gouden rechterhanden hebben, maar voor de meest uiteenlopende pechgevallen moet je toch veel gereedschap en apparatuur tot je beschikking hebben. Hoe neem je dat allemaal mee? En vooral; op welke motor?

U kent ze wel, de handige Harry's met een werkplaats waar menig Formule 1 team jaloers op is. De ene high-tech tywrap nog indrukwekkender dan de andere. Maar je hebt natuurlijk altijd baas boven de baas. Wanneer de Wegenwachtmonteur de gereedschap-koffers van zijn knalgele V-Strom 650 ontvouwt is het lastig de onderkaak niet op de schoenen te laten vallen. Je kan ze beter niet nodig hebben, maar als je motorfiets je dan toch in de steek laat en je daar langs de snelweg staat, is alle hulp welkom. Jaarlijks zijn er 827 Wegenwacht monteurs op pad om de gestrande weggebruiker weer op weg te helpen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1126919/900e407439ebc3318973d3580afab86e/article

Het begin

De ANWB Wegenwacht is al in april 1946 begonnen om motorfietsen pechhulp te verlenen. Als je het hebt over "besmet zijn met het motorvirus", dan zit je bij deze gele vrienden dus wel goed. Het tweewielerarsenaal bestond uit niets minder dan Harley Davidsons met zijspan en heuse BSA's, niet zomaar motoren van de eerste plank dus. Leuk feitje: speciaal voor de pechgevallen op de Zeelandbrug werd de Mobylette Motobécane aangeschaft. Auto's mochten hier namelijk niet stoppen en moesten tol betalen, de brommers niet. Deze Solex-achtige brommer werd dus ingezet met als enige doel gestrande weggebruikers op de bekende brug te helpen. Tot de jaren 60 namen de Harley's en BSA's alle pechgevallen voor hun rekening. Tot spijt van de motorrijder in hart en nieren wordt er in de jaren '60 afscheid genomen van de motorfietsen en wordt de Citroën 2CV "Besteleend" in het leven geroepen. Maar niet getreurd: ook bij de ANWB kroop het bloed waar het niet gaan kon en zo worden er in de jaren '80 opnieuw motoren aangeschaft: de BMW K100 krijgt de eretitel om voortaan de Wegenwacht-motor genoemd te worden, om vervolgens een aantal jaar later het stokje aan de Honda Pan European ST1100 over te dragen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1126949/91acf1f1841a81416a50096ee15fbc2e/article http://motorshopper.nl/downloaden/1126922/7d210f066027fc826daabaa5c4e5632b/article
Mobylette Motobécane: hoeder van de Zeelandbrug in de jaren 50


http://motorshopper.nl/downloaden/1126897/c114e9f46920b88904ccfc1fbd5d582c/article
De BSA en Harley waarmee het allemaal begon

Heden

Vandaag de dag beschikt de ANWB over acht Wegenwachtmotoren in de Lage Landen: drie daarvan rijden in en rond Den Haag en nog eens drie in en rond Amsterdam, vooral om op de vaak drukke straten service te kunnen verlenen. Dan is er nog één motor actief in de regio Eindhoven en één in de regio Maastricht. Totaal telt de ANWB 15 Wegenwacht monteurs die op de motoren kunnen rijden.

Tijdswinst

En waarom dan ook weer hier kiezen om service te verlenen op de motor? Simpel, ook hier is tijdswinst weer het argument. Buiten dat het gewoon leuk is natuurlijk. Vooral in het drukke stadsverkeer zijn de motoren flink in het voordeel vanwege de wendbaarheid. Zeker in de zomermaanden zorgt het strandverkeer richting de kust voor flink veel opstoppingen. Dan zijn de redders in nood relatief snel bij pechgevallen. Maar welke motor vindt de ANWB daar vandaag de dag het meest geschikt voor?

http://motorshopper.nl/downloaden/1126931/bf946b744c688907bf9f221cadba3add/article

Tekst: Stephan de Ridder
Foto's & video: Stephan de Ridder


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.