Motorshopper



Snel Zoeken

Op de koffie bij: Kim Schijven, snelste dame op één wiel

sluiten (escape)

Door El Pollo Diablo op vrijdag 12 januari 2018 om 08:44


http://motorshopper.nl/downloaden/1277438/e7536d96119cb8409a470bf0c59d2c48/article


Vraag aan de gemiddelde vrouw waar ze blij van wordt en je hoort waarschijnlijk dingen als: nieuwe schoenen, die fonkelende handtas of een dagje shoppen. Dan heb je aan de 33-jarige Kimberly Schijven de verkeerde. In het dagelijks leven werkt zij als planner in de vervoerssector. In haar vrije tijd gaat ze er het liefst elk vrij uurtje met haar stuntmotor op uit om te doen wat ze het liefst doet: stunten. Meer dan genoeg aanleiding om deze interessante dame eens op het vragenuur van MF uit te nodigen.

Motorrijdende vrouwen, het worden er steeds meer, maar ze blijven een zeldzame verschijning in de motorwereld, wat doorgaans toch wel een echte mannenwereld is. Nee, dan Kim. Begonnen in 2009, nadat ze aangestoken was door haar vriendengroep, op een Yamaha WR250F uit 2003, waar ze in eerste instantie supermotard op wilde gaan rijden. Het apparaat werd compleet aangepast door Marcel van Drunen, maar na een aantal uren op het circuit met de supermotardgoeroe bleek dat dit niet helemaal Kim haar ding was. Bovendien was het een geld- en tijdrovende bezigheid. En toen? Dan maar gewoon straatrijden toch? Welnee, dat was veel te gewoontjes. Wheelies maken, dát leek Kim wel wat. En zo werd er een afgelegen parkeerterrein in Dordrecht opgezocht, waar haar eerste wheelies het levenslicht zagen én waar deze stoere dame erachter kwam dat het gestuntel toch wel een héle grote glimlach op haar gezicht teweeg bracht. Grappig feitje: haar man, Vincent Hoogerwerf, heeft ze op deze "stuntspot" leren kennen. Stunten schept overduidelijk een band.

http://motorshopper.nl/downloaden/1277451/cdd1e69564c36fadc1cb3aa4390a8ea7/article
Kim op haar eerste stuntmotor, een WR250F


http://motorshopper.nl/downloaden/1277454/7792b6c3cac2e4817009dd4d5c055ca7/article"Volgens sommigen is een supermoto een cheaterbike", zegt Kim. "Iedereen kan wheelies daarmee, zeggen de mensen weleens. En dat is ook een klein beetje zo. Bovendien zijn andere tricks, behalve balanspuntwheelies, lastig op een SM omdat het een ééncilinder is", legt de Dordtse uit. "Om geneuzel te voorkomen, deed ik de SM weg en kocht ik een CBR600F4i Rossi editie. Een zwaar hok, maar wist ik veel", lacht ze. Een zogenaamde "big bike" noemt Kim het zelf. Steeds vaker was de stuntpiloot met haar vaste vriendengroep, met onder andere stuntrijders van RWP, op het terrein aan de Laan van Londen in Dordrecht te vinden, om nieuwe "tricks" te leren. Daarbij werd er ook wel van motor geruild onderling.

http://motorshopper.nl/downloaden/1277446/d51086797969f4f241697ff024a6e849/article

Helaas kwam er een einde aan het stunten op de vertrouwde stuntspot van de vriendengroep, wat niet alleen gebruikt werd voor het stunten, maar het was veel meer dan dat: "Op mooie dagen staken we ook rustig de barbecue aan, en kon iedereen die trek had aanschuiven", vertelt Kim haast nostalgisch. "De hele familie wist dat ze op zondag niet op Kim hoefden te rekenen. Zondag was stuntdag. We begonnen vaak rond een uur of 1 op zondag, tot ongeveer 5 uur. Daarbij letten we altijd op geluidsoverlast, reden daardoor met standaard uitlaatdempers, maakten altijd alles schoon en lieten nooit afval achter. Sterker nog, als er andere bezoekers hun afval achterlieten ruimden wij dat op. Maar dan kwamen er mensen in driftauto's 5 minuten herrie maken en dan belden de bewoners de politie", betreurt ze. "Het was erg lullig, want wij hadden de politie aan onze zijde maar we konden er helaas niets tegen doen. Onze plek was vanaf dat moment geschiedenis." Daarna zijn er veel stunters gestopt met de sport, omdat het steeds lastiger werd om te trainen op een geschikte plek. "Feitelijk kon je alleen nog maar trainen tijdens de shows. Maar tijdens een show probeer je nooit en te timmer iets nieuws uit natuurlijk."


"Mannen reageren eigenlijk op twee manieren: ze vinden me ÓF leuk, ÓF ze kunnen het beter."



RWP gaf op dat moment al shows op verschillende evenementen, maar Kim maakte hier officieel geen deel van uit. "Op een gegeven moment was ik bij een stuntshow met Bleuk, een stuntteam uit België, tegenwoordig ook bekend als Suzuki Stunt Team. Zij dachten dat ik bij RWP reed, maar dat was niet het geval", aldus Kim. Een vrouw in hun team zagen ze blijkbaar wel zitten, want Kim vertelt verder: "Ze dachten dat ik bezet was, maar toen ze hoorden dat ik nog vrij was, was het geregeld. Ik zat in het stuntteam van Bleuk!"

http://motorshopper.nl/downloaden/1277434/f326714bf90fd271a2e3575a2ffa1658/article


Goed, een mijlpaal dus in de stuntcarrière van Kimberly, Stunt Team Suzuki a.k.a. Bleuk. Zij reden met een sponsorcontract van Kawasaki, wat concreet inhield dat Kim haar kunsten nu ineens op een ER6N moest doen. "Wat was dat enorm wennen, ik dacht dat ik niet meer kon en alles opnieuw moest leren!" Maar toen ze gewend raakte aan de 2-cilinder-in-lijn, wilde ze niet anders meer. "Toen kregen we een sponsorcontract met Suzuki, waar we op de GSR750 gingen rijden. Maar ik wilde de ER6 helemaal niet meer kwijt, haha!", vertelt Kim, die er nu wel weer om kan lachen.



"De hele familie wist dat ze op zondag niet op Kim hoefden rekenen. Zondag was stuntdag."


Een sponsorcontract lijkt misschien ideaal, maar je hebt natuurlijk geen eigen motorkeuze meer. "Persoonlijk duurt het voor mij best lang voor ik één ben met de motor. Het komt weleens voor dat als je eenmaal gewend bent aan een motor, dat je een nieuwe fiets krijgt", legt ze verder uit. Op de vraag hoe mensen over het algemeen reageren, is ze duidelijk. Vooral tijdens de shows, krijgt ze weleens reacties als: "Ja, met zo'n achterwiel kan ik het ook." Haar reactie daarop is al even direct: "Hier heb je de sleutels, dan kan je het laten zien. Of geef me jouw motor even, dan laat ik het daarop zien."


http://motorshopper.nl/downloaden/1277444/b1e352d4eaa63b73b3c8495efddffcb2/article

Alsof stuntshows nog niet spannend genoeg zijn, maakte Kim kennis met een nieuwe tak van sport: "high-speed wheelies." Men neemt een lange, lege landingsbaan, waar vervolgens een poging gedaan wordt om zo de kilometer op het achterwiel af te leggen. Locatie: Elvington Airport, Verenigd Koninkrijk. Aanvankelijk was ze er sceptisch over, maar de schuldige is toch eigenlijk haar man. Van Popta had maar twee pogingen nodig om het wereldrecord te verbreken. Hij reed met 343 kilometer per uur op zín achterwiel. "Dat kan jij ook!", moest Kim 5 jaar lang aanhoren. Ze voelde er weinig voor om een week in Dixie's te creperen, want dat gebeurde al meer dan regelmatig tijdens haar eigen shows. "Maar", zei ze tegen haar man, "als jij meedoet, ga ik mee om je aan te moedigen." En de rest is geschiedenis. Kim ging mee, zag het spektakel aan deed mee. "Ik ben niet iemand om langs de zijlijn toe te kijken", zegt ze. Hoe ze haar ZX6R voor een GSX-R1000 inruilde om vervolgens het wereldrecord binnen te slepen, lees je op de volgende pagina.


Foto's: Michael Hoenderop, Jim Wood, Phil Evans


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.