Motorshopper



Snel Zoeken

Eerste test: 2018 Triumph Speed Triple RS in Almeria

sluiten (escape)

Door El Pollo Diablo op donderdag 22 februari 2018 om 09:42


http://motorshopper.nl/downloaden/1308452/57c03f04fff758121acbae4dcfd3fc44/article


Sluit deuren en ramen, houd uw kinderen binnen, want jawel, er is een nieuwe Speed Triple: de RS. De vorige Speed Triple die we testten ging als "gewone" R door het leven, en werd in de test onmiskenbaar de ongekroonde milf onder de power nakeds genoemd. Kan de nieuwe RS daar nog een schepje bovenop doen? We werden uitgenodigd op de persintroductie van Triumph in het zonnige Almeria, en kregen drie dagen de tijd om een nieuwe oneliner voor deze fiets te bedenken.

Neem de MT10, Superduke of Tuono. Allen krachtiger én technologisch geavanceerder dan de Speed Triple die we tot nu toe kenden. Rijsensatie was nooit het probleem, maar om echt de concurrentie aan te kunnen gaan, had de Speed Triple toch écht wat meer pindakaas moeten eten. En zie daar, de Speed Triple RS. "The Ultimate Hooligan", "The best Speed Triple ever". Harde claims van het Engelse merk. Zo steeg het vermogen van 140 naar 150pk, ligt de redline 1000rpm hoger en zijn er niet minder dan 105 nieuwe motorblokonderdelen gebruikt. Öhlins vering kan daar natuurlijk niet aan ontbreken. Is het de jongens uit Hinckley gelukt om met de RS de concurrenten van zich af te slaan? Geen betere plek om deze nieuwe Speed Triple te testen dan op de eindeloze slingerwegen die het landschap van Almeria rijk is, afgesloten door een flink aantal sessies op Circuito de Almeria.


Spanish roadracing

http://motorshopper.nl/downloaden/1308443/2307c5c20bc73d54afd7c8cd94c8af2d/article
Voor het eerst: Daylight Running Lights (DRL)



Bij het aanbreken van de dag, staan de RS'en al op hun allerbest te schijnen in de Spaanse ochtendzon, omringd door palmbomen. Maar voordat er gereden mag worden, word iedereen eerst verplicht de briefing bij te wonen, waar tevens de technische fiche onder de neus gestopt wordt. Daarbij is het niet te missen dat de RS grote stappen heeft gemaakt vergeleken met zijn voorgangers, vooral dankzij de toevoeging van een elektronicapakket met IMU (Inertial Measurement Unit).

Na de uitgebreide briefing en nadat we in groepjes zijn ingedeeld, is het tijd om voor het eerst met het compleet nieuwe TFT scherm te spelen. En da's best even wennen: rijders zonder ICT-opleiding kunnen het beste 's morgens even 10 minuten eerder opstaan, om alles in te stellen. Keuzestress! De geselecteerde rijmodi, rain, road, sport, track en rider, zijn met behulp van de iconen nog redelijk eenvoudig te kiezen, maar daarachter schuilt een vrij complex menu waarin je onder andere de tractiecontrole, gasrespons en het ABS helemaal kan personaliseren. Ook de stijl en het thema van het dashboard is in te stellen. En als klap op de vuurpijl, zijn alle knoppen op de stuurhelften ook nog eens verlicht. O ja, het joystickje om het menu te bedienen en de knipperlichtknop zit wel verwarrend dicht bij elkaar.


http://motorshopper.nl/downloaden/1308447/49fb9abc5b68d0fe159223ffaa6d59b0/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1308445/cadca15dadc221029b26d774a39eb3f0/article
LED-verlichte knoppenwinkel en gelikt TFT commandocentrum


Dat het hem in de details zit bij deze hooliganbike, wordt langzaam steeds duidelijker. Want neem nou de nieuwe Brembo MCS voorremhendel: niet alleen instelbaar qua afstand tot het stuur, maar ook de ratio van de hoofdremcilinder is instelbaar met een wieltje aan de remhendel, waardoor de voorrem zo ingesteld kan worden dat hij retestrak aanvoelt of juist iets sponziger. De Arrow einddempers, standaard op de RS, zien er niet alleen gelikt uit, maar roepen ook een oerinstinct op om deze driecilinder nou eens eindelijk te horen brullen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1308449/6ec1cf4b61f4ed4d896222dd37f409ee/article

En dus wordt de keyless fobsleutel in de binnenzak gestopt en kan de motor eindelijk gestart worden: in motorland is eigenlijk iedereen het wel eens dat een driecilinder ieders motorhart raakt, en daar doet deze RS nog een schepje bovenop. Wát een geluid. Wie hier geen kippenvel van krijgt, kan gerust zijn motor inruilen voor een degelijke MPV.

De standaard Diablo Supercorsa SP's waren misschien bij voorbaat al een subtiel teken van het werkgebied van deze Engelse driepitter. Het eerste stuk bebouwde kom is gelijk een aardige test hoe de Triple het in het stadsverkeer doet. Niet onaardig: de vering is niet oncomfortabel hard en de RS laat zich natuurlijk berijden. De koppelingshendel vergt wel enigszins handkracht, maar de aanwezige quickshifter neemt een deel van deze last weg. Nadat het rubber goed warmgereden is, zet de voorrijder een tandje bij en we slingeren we door het Spaanse landschap. Dat de 1050 hier in zijn natuurlijke habitat is mag niet als verrassing komen, maar even zonder gekheid: deze fiets is serieus goed. Het totaalplaatje klopt gewoon: een waanzinnig soepel motorblok, met genoeg kracht onderin, fenomenale remmen en een prima uitgebalanceerd rijwielgedeelte. De dag wordt niet veel mooier dan dit.


http://motorshopper.nl/downloaden/1308437/630c6ee9fab28556bc50628f4d83a978/article

Na de fotostop verruilen we de langzamere, "eerste- en tweedeversnellings bochten", voor snelle doordraaiers. Daarbij begint de snelheidindicator regelmatig een met "2": de Spaanse politie is er vast niet blij mee en heeft er waarschijnlijk ook totaal geen boodschap aan als we zeggen dat het rijwielgedeelte van de Speed Triple RS écht magnifiek is en hij in dit terrein heer en meester is: terwijl de motor op één oor ligt en de snelheidsmeter zo nu en dan minder legale snelheden laat zien, geeft deze motor werkelijk geen krimp en valt elke keer weer op hoe goed hij op de weg ligt. Daar kan mening toerbuffel nog een puntje aan zuigen. "Zolang je de snelheidsborden nog kan lezen, is het allemaal nog legaal.", vertelt de voorrijder ons.



"Wie hier geen kippenvel van krijgt, kan gerust zijn motor inruilen voor een degelijke MPV."


Tijdens de koffiestop leerden we dat de voorrijder geen onbekende is op Isle of Man, en dat was te merken aan het rijtempo. Maar goed, je wilt iets goed testen natuurlijk. En inderdaad, ook een langzamer tempo hoort daarbij. Ook dit gaat prima op de Speed Triple RS. Hij nodigt in elk geval niet constant uit om te poken, waardoor je ook nog wat van de omgeving ziet. Wel zo prettig. Tel daarbij de quickshifter met shift-assist op, en je wordt er bijna lui van. Deze werkt trouwens enorm prettig: bij terugschakelen zonder koppeling geeft hij zelf tussengas, en het opschakelen zonder koppeling doet hij ook keurig. Wel een puntje van kritiek: bij volgas is er een iets heftigere schok tijdens het opschakelen te voelen dan onder deellast. De quickshifter is in het menu ook uitschakelbaar, en dat is misschien maar goed ook. Een enkele keer bekroop mij het gevoel, dat ik helemaal niet wil dat een computer bepaalt hoeveel tussengaf er gegeven dient te worden tijdens het terugschakelen, maar dat ik dit lekker zelf wil bepalen. Ach, misschien is het ook wel gewoon wennen.

Voor de openbare weg is hij dus alvast met vlag en wimpel geslaagd. Maar hoe zit dat op het circuit? Want die Brembo Monobloc's en dat Öhlins goud zitten er natuurlijk niet voor niets onder. Welkom op Circuito de Almeria.


http://motorshopper.nl/downloaden/1308436/7d908310838aa17d4b0abc82e76dc6eb/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1308433/59318ea9ace960b90236472766a936da/article


Tekst: Stephan de Ridder
Foto's en video: Kingdom Creative (Triumph)


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.