Motorshopper



Snel Zoeken

Triumph Bonneville Bobber Black

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op vrijdag 16 maart 2018 om 09:40


http://motorshopper.nl/downloaden/1324514/013c3cf38d1ea9d02ee9819e20a9e9dd/article

Een kleine 2 jaar geleden bracht Triumph de Bonneville Bobber uit, een echte modern classic die een goed rijdende mix van authenticiteit en kwaliteit moest zijn. De pers was unaniem positief en dat de Bobber hun snelst verkopende model werd was een teken dat de Britten daarmee de spijker op z'n kop sloegen. Desondanks hadden ze tóen al een andere versie op de tekentafel staan; de Bobber Black. Voor de leek is de Black een beetje een Bobber RS; op het eerste aanblik veel overeenkomsten met het origineel, maar neem je een betere kijk dan is er echt wel het nodige aangepast voor een sportievere rijervaring.


http://motorshopper.nl/downloaden/1324502/2b9ed832c560946f43deefde67c2b53a/article

De Bonneville Bobber Black is exclusief verkrijgbaar in, hoe kan het ook anders, zwart. Wel kan je kiezen tussen een glans en een matte uitvoering, al wordt in Nederland de glanszwarte variant alleen op bestelling geleverd. Verder onderscheidt de Black zich van de reguliere Bobber met vooraan Brembo's met dubbele remschijven in plaats van een enkele, een 16" in plaats van 19" voorwiel, 47mm Showa voorvork, KYB achterschokbreker, LED verlichting, cruise control, en iets sportievere banden. En dat alles, maar ook echt alles, prachtig in het zwart is afgewerkt. Het Bonnevile 1200HT motorblok heeft wat aanpassingen aan het motormanagement gekregen; in Black trim pompt de parallel twin er een heerlijke 106Nm en 77pk uit.

http://motorshopper.nl/downloaden/1324510/11d2d345198cf856badeeeefa350a28e/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1324509/de8de3eabf5d1ddc70a2388318ec7768/article


"Triumph heeft het concept van een modern classic helemaal eigen gemaakt"

Zoals we van Triumph gewend zijn is het ontwerp en de afwerking uitstekend. De LED dagrijverlichting hangt als een halo boven het voorwiel, de schuin afgesneden uitlaten zijn kunstzinnig aan het blok gemonteerd, en of je het zwarte voorkomen juist sjiek of sinister vindt, het totaalplaatje klopt gewoon. Het obligate Instagram foto'tje met de fiets onder de Spaanse zon zorgde voor bovengemiddeld veel positieve reacties, óók van mensen die niks met motoren hadden, wederom een testament dat de design afdeling in Hinckley echt lekker bezig is. Wat het meeste opvalt aan de Bobber Black is hoe moeiteloos alle moderne technologie is weggewerkt in zo een klassiek jasje, zonder dat het klassieke ontwerp of het moderne gebruiksgemak onder die combinatie geleden heeft. Neem bijvoorbeeld de cruise control; niet onnodig veel knopjes, geen gedoe met lelijke joystickjes, maar één simpele button waarmee het systeem aangezet wordt en met een tweede druk in werking word gesteld. Zo ook het instellen van de rijmodi (regen / normaal); koppeling intrekken, knopje indrukken, en klaar is Kees Charles. Ondanks dat de Black vol met moderne technologie zit ontbreekt een kleurenscherm. In dit geval is dat een pluspunt, alle nodige informatie wordt op een klein maar duidelijk LCD scherm getoond, die weer in een heerlijk klassiek klokje is verwerkt. Triumph heeft het concept van een modern classic helemaal eigen gemaakt; een combinatie van klassieke ontwerp met hedendaagse techniek, waarbij de authentieke feel wordt gewaarborgd. Ten points to Triumph.

http://motorshopper.nl/downloaden/1324512/9e32837f8b9ec2d52ad45149c8d48b53/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1324513/68eb9ea3d8c1801d13c2a4a004179dff/article


Nou moet ondergetekende bekennen niet op de reguliere Bobber te hebben gereden, een vergelijk moet ik jullie nog even schuldig blijven. Maar juist omdat de "normale" Bobber zo goed geprezen werd voor z'n rijeigenschappen had ik behoorlijke verwachtingen van de sportievere Black. En dat kan wel eens gevaarlijk zijn, hoge verwachtingen. Voor iemand die weinig ervaring heeft met deze categorie motor waren de vooruit geplaatste rempedaal en schakelpook wel even wennen; bij het wegrijden je voet niet achter, maar juist naar voren plaatsen. Eigenlijk heel simpel, want de werking is verder niet anders. Maar heb je eenmaal de voeten op de juiste plek dan blijkt de zithouding buitengewoon relaxt.

http://motorshopper.nl/downloaden/1324503/110063809c12a646adb32cf509dc6371/article

"Bommenwerper"

De eerste gedachte bij het wegrijden; "Wat een geluid!". Ook dit hebben de Britten perfect uitgewerkt; de klank is donker, stevig, en lichtelijk imposant. Ietsje luider dan verwacht (pluspunt!) maar zonder agressief te zijn. Denk eerder Grote Vriendelijke Reus dan Hells Angel. Individueel tellen de cilinders meer inhoud dan een pintglas en ensemble produceren ze een heerlijk warm, laagtoerig "blub blub blub" stationaire klank. Op dit vlak waan je de gashendel een volumenknop; het ritme van het laagtoerige blok versnelt maar het is vooral het volume dat groeit. De klank blijft warm en donker, op volle toeren heb je eerder het idee dat er een ouderwetse bommenwerper voorbij komt.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.