Motorshopper



Snel Zoeken

Eerste test: Kawasaki Z900 (70kW)

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op zaterdag 24 maart 2018 om 08:56


http://motorshopper.nl/downloaden/1328656/eeec8f22ddcea01d9a2366ea2b3363ce/article


Tenzij je onder een steen hebt geleefd zal de Kawasaki Z900 je allesbehalve onbekend zijn. Een lekker gelijnde fiets, prima rijeigenschappen, en bovendien een zeer scherpe prijs hebben erin geresulteerd dat de middenklasse Z de best verkopende naked in de Benelux is. Voor 2018 is dit winnend concept onveranderd gebleven, maar tóch trokken wij er naar Spanje op uit om 'm nog eens aan de tand te voelen. Waarom? Naast dat de combinatie Z900 en Catalaanse wegen weinig overtuiging vergt was dit ook een uitstekende kans om de 70kW versie te leren kennen. Dus, schaap in wolfskleren of juist het beste van beide werelden?


http://motorshopper.nl/downloaden/1328665/a012668958dda44756b1f2ad1025392e/article

Over de voordelen en nadelen van het A2 rijbewijs zijn genoeg woorden vuil gemaakt, maar feit is dat je er niet aan ontkomt en het de nodige veranderingen in motorland heeft gebracht. De jonge A2 rijder met een smak geld te besteden wordt geconfronteerd met de keuze tussen een lichtere, ongeknepen motor met wat minder CCs en wellicht ook een iets minder corpulent voorkomen, óf een dikkie dik exemplaar die weer motorisch is teruggevoerd. Ook aan deze overweging zijn genoeg woorden vuil gemaakt, maar onbetwist is dat op papier de 70kW Z900 de koning van de dikkie dik categorie is. Het 949cc blok is een van de grootste van alle A2 motoren en daarmee is de Z900 zo-goed-als een literfiets. En juist dat is wel frappant, want ondanks dat het blok juist is afgeleid van die uit de de Z1000 (1042cc), vindt de Z900 qua modellengamma juist z'n roots in de oude Z750. Hoe dan ook, de bekende uitdrukking "there's no replacement for displacement" is een ijzersterk argument voor de geknepen Z.

http://motorshopper.nl/downloaden/1328670/d478aa2cc3368efafdec87bdce5821a8/article

Met uitzondering van uitlaatbochten met een iets kleinere diameter en aanpassingen in het motormanagement is de geknepen 70kW versie technisch identiek aan de vol vermogen Z900. Daarmee behoudt de 70kW de prima wegligging, remmen, en ontwerp van z'n succesvolle onbegrensde broer. Optisch zijn de verschillen ook ver te zoeken; een grijs kleppendeksel voor de geknepen versie waarbij de big boy een zwarte heeft. Als jonge Z900 70kW rijder zal 99% van de bevolking denken dat je op de vol vermogen versie rond rijdt, wat ongetwijfeld bijdraagt aan de charme van het apparaat.

http://motorshopper.nl/downloaden/1328669/bc81e4ab27e265590fdc95ae03a96996/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1328664/a18b86fb3440813cb1e11428527b7c79/article

De 70kW uitvoering en de vol vermogen. Zie jij het verschil?


Die charme komt echter niet zomaar aanwaaien. Je levert 30pk en 8Nm in, waarmee de Z900 70kW er respectievelijk 95pk en 91Nm uit pompt; qua vermogen lekker het maximale dat de A2 wetgeving toelaat. Maar nu gaan we het moeilijker maken: Het A2 rijbewijs staat de rijder toe om een motor te besturen met maximaal 35kW. Terwijl deze afgevoerde Z900 er juist 70 heeft. Dat komt omdat die maximale 35kW niet minder dan de helft van het volle vermogen van de ongeknepen motor mag zijn. En juist hier speelt Kawa (en genoeg andere fabrikanten) een beetje vals, of juist heel slim. Het uiteindelijke 35kW exemplaar waar je als A2 rijder officieel op mag rijden is dus op kenteken een geknepen "vol vermogen Z900 70kW", die in de praktijk weer een geknepen "vol vermogen Z900 is". Volg je het nog? Bottom line; hou je je netjes aan de regeltjes dan rij je op een dubbel geknepen Z900 rond met ongeveer 47pk. Maar goed, net zoals iedereen vroeger direct na de benodigde uidraai voor de verzekering de gashendelbegrenzing uit hun 25kW motor sloopte (niet ik hoor, Oom Agent), is de kans groot dat de meeste A2 rijders iets vergelijkbaars doen en dus gewoon met 70kW / 95pk rond rijden. Hoe dan ook, wij reden de Z900 70kW in vol vermogen trim (95pk dus) en zo gaan we 'm dus ook behandelen. Omdat het gewicht (en de prijs!) ongewijzigd is levert de geknepen Z wel in op die oh-zo-belangrijke pk / gewichtsverhouding, dat is weer een minder sterk argument.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.