Motorshopper



Snel Zoeken

Rijtest: 2018 Kawasaki Z900RS

sluiten (escape)

Door El Pollo Diablo op maandag 30 april 2018 om 09:29


http://motorshopper.nl/downloaden/1352239/a7fc48dc94f7c7d2b80f7875323356e5/article



De Z900RS. Voor het ongetrainde oog wellicht "de zoveelste modern classic", zoals Kawasaki hem zelf doopt, maar niets is minder waar. Want wát een verhaal schuilt hier achter. Met de Z900RS doet Kawasaki een eerbetoon aan de historische Z1 en dat is meer dan goed gelukt. Van technische gelijkenissen blijft weinig over na 45 jaar, maar dat maakt de RS met zijn tot in de puntjes gestylede klassieke uiterlijk meer dan goed. Zo goed, dat dit de meest op het origineel lijkende retro van dit moment is.

Hebben we hier slechts te maken met de vorig jaar geïntroduceerde Z900 in een hipsterjas of deelt hij meer DNA met de jaren-'70 klassieker dan we denken? Enkele maanden geleden viel op de MF redactie de uitnodiging op de mat om de Z900RS in Spanje aan de tand te voelen. Daar verraste hij in elk geval al. Maar net als een chique diner, is een appetizer een must, dus eerst even een voorafje om deze motorfiets de nodige uitleg te geven die hij verdient.

http://motorshopper.nl/downloaden/1352228/b100a5a52e1947863cf32ad98de1d418/article


Bij het naar buiten rollen van de Z900RS kun je er niet omheen: "Team Green" heeft hier ontzettend z'n best op gedaan om alle details van de originele Z1 te behouden. Werkelijk kosten noch moeite zijn bespaard. Alle details werden al besproken in de eerste rijtest, maar hier kort nog even een samenvatting.


http://motorshopper.nl/downloaden/1352225/ca5bd5059d4e3fd24b658f1ea4931957/article
Het Z900RS logo: dezelfde textuur als die van de Z1


http://motorshopper.nl/downloaden/1352229/b3db6905baf970b83cef825c6bcc93e2/article
De tellerpartij: uniek ontworpen voor de Z900RS om zo origineel mogelijk te lijken. Van de puntige vorm van de tellerpartij, tot de vorm van de asjes van de tellers. Zelfs het lettertype is origineel


http://motorshopper.nl/downloaden/1352233/961eaa7f5159340d67c7dbaf9bcbff1a/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1352243/25b3bc54b72fc9d8812daba4e66aee35/article
Het motorblok: Koelvinnen. Nut hebben ze niet, maar roepen wel degelijk het retrogevoel op. Een ovale motordeksel is ook hier opnieuw een Z1 detail


http://motorshopper.nl/downloaden/1352240/606bd988de6dd7031fab03a8abd6c4a1/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1352230/244c55bc9769479d5d3dded0779f1753/article
De velgen. Na veel gediscussieer op de Japanse werkvloer, is er toch besloten voor lichtmetalen velgen met een retro uiterlijk, vanwege het gewicht en onderhoudsgevoeligheid


http://motorshopper.nl/downloaden/1352227/76e4b9c5a8cd4d00434a4946e5156f34/article
De uitlaatdemper: maar liefst drie keer gepolijst voor de retro look maar ook het geluid speelde daarbij geen onderschikte rol


http://motorshopper.nl/downloaden/1352252/1b5ef53d7a63ac323da08b8182ad7027/article
De benzinetank: om de lijnen én ruimte voor de airbox en 17 liter tank behouden, heeft dit nogal wat voeten in aarde gehad


http://motorshopper.nl/downloaden/1353603/2f5d0cc2a83949f85272ff8ee52ab402/article
Lakwerk: maar liefst vier laklagen gaan erop, waardoor er een diepte te zien is en de metallic flakes springen er mooi uit. Stickers? Afwezig op de Z900RS. Alles zit onder de blanke lak, om de puntjes op de i te zetten bij deze hoogwaardige afwerking


Geheel onbekend is het natuurlijk niet dat deze fiets prima reed tijdens de persintroductie in Spanje, maar hoe brengt hij het er vanaf op de Nederlandse wegen? Lees mee op pagina 2.


Tekst: Stephan de Ridder
Foto's: Target Press
Video: Damien van Diggele


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.