Motorshopper



Snel Zoeken

Bandentest: Bridgestone A41

sluiten (escape)

Door El Pollo Diablo op woensdag 2 mei 2018 om 10:20


http://motorshopper.nl/downloaden/1371367/2f28d9953d820a5de06928c6b1773f4a/article


Het is alweer drie jaar geleden, sinds Bridgestone de A40 voor het avontuurlijke allroad segment lanceerde. Dit voorjaar kwam de bandenboer met de opvolger: de A41, die op alle vlakken beter moet zijn. Om te testen hoeveel beter hij daadwerkelijk is, hebben we Sabra Motorbanden de banden laten monteren onder één van de serieuzere adventures van deze tijd: de KTM 1190 Adventure. 5000km lang hebben we de band stevig aan de tand gevoeld en trokken we er onder andere op uit naar het bochtenparadijs luisterend naar de naam "Groothertogdom Luxemburg", waar bochten van dagelijkse orde zijn en waar onverharde paden nooit ver zijn. Volgens Bridgestone is vertrouwen het sleutelwoord bij deze band.


Vertrouwen, het klinkt al snel als een cliché als we het over banden hebben, maar is dat terecht? Want een band is al snel zo goed als 'ie tussen de oren is, dus dat het een belangrijk puntje in de Powerpoint presentatie is, snappen we. Bridgestone claimt een grote stap vooruit in totaalplaatje onder droge, maar ook vooral natte weersomstandigheden, zonder in te hoeven leveren op levensduur. Voordat we daadwerkelijk het rubber met het asfalt laten kennismaken, toch nog even wat technische uitleg, om te begrijpen op welke punten de bandenfabrikant verbeteringen doorgevoerd heeft.

  • 3LC multi-compound layer technologie bij de voor- en achterband, met zacht compound aan de buitenkant voor meer grip in de bocht en harder compound in het midden voor langere levensduur.

http://motorshopper.nl/downloaden/1371388/530116b20cd4fec1b750daea806a1480/article




  • Groefpatroon: bij de voorband is de verhouding groef/rubber aan de zijkant vergroot en in het loopvlak ietwat verkleind, wat moet resulteren in een betere waterafvoer waarbij is gelet op de balans tussen deformatie en stijfheid

http://motorshopper.nl/downloaden/1371387/2d2ca37d409e4cc1fac468359ffaa662/article


  • De achterband heeft een grotere verhouding groef/rubber op de schouders, een aangepaste vorm van de groef voor betere waterafvoer en een groter contactvlak in het midden

http://motorshopper.nl/downloaden/1371392/985cd08ed433710c6ec70c62d3139d32/article



Volgens Bridgestone is dit alles dus goed voor een 5% groter contactvlak en 9% meer grip in de regen. Het blijft natuurlijk ook marketing, dus tijd om alle beloftes in de praktijk uit te testen. Leest u mee?




Tekst: Stephan de Ridder
Foto's: Stephan & André de Ridder, Bridgestone


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.