Motorshopper



Snel Zoeken

Motortest: 2018 KTM 1090 adventure

sluiten (escape)

Door Robin Tom op vrijdag 4 mei 2018 om 21:21


http://motorshopper.nl/downloaden/1357251/e4df0c66a176b61a1eac2ac2da0ec0a7/article

Even kort terug in de tijd, we schrijven oktober 2016. KTM lanceert haar nieuwste grote kleine telg in de familie: de KTM 1090 Adventure. De ontkurkte opvolger van de toch iets te makke 1050 Adventure waarvan de verkoopcijfers niet bepaald de lucht in schoten. Dat de vernieuwde 1090 een lichtvoetige en geduchte concurrent zou zijn bleek al gauw tijdens de introductie op Corsica, waar redactielid Daniel a.k.a. Birdboy de eindeloze slingerwegen bestierde op deze tweepitter. Maar hoe verhoudt het 2018 model zich in de huidige en vernieuwde markt? 3, 2, 1... Ready to race.

Met de komst van de Beierse F850GS en de vernieuwde Tiger 800 uit het Engelse Hinckley, heeft de KTM 1090 Adventure er toch een forse concurrentie aan over gehouden voor 2018. Hoe ze zich direct tegenover elkaar zullen gedragen zouden we achter moeten komen tijdens een geduchte vergelijkingstest, maar wat wel duidelijk is, is dat deze Oostenrijker met een niet mis te verstane 125PK veruit de krachtigste van dit trio is. Waar de 1090 dient als vervanger van de 1050, blijft het motorblok in de basis hetzelfde. Ontkurkt, that is. Los van wat kleine mechanische ingrepen is het motorblok namelijk helemaal ontgrenst en nu dus volledig benut. Het resultaat is een enorm actief en krachtig motorblok wat vooral tot leven komt boven de 6000tpm. Het doorontwikkelde blok -dat nu nog steeds 1050cc telt- begint te leven juist waar zijn voorganger ophield. Weg met die kurk dus. Geen nukkig karakter zoals bij andere twee cilinders, maar een relatief voorspelbaar en toch enorm vermogend blok. Een speels karakter dat niet snel zal vervelen. De 1090 is dan ook zeker een welkome verfrissing in dit segment.

http://motorshopper.nl/downloaden/1357271/5d364a1c16c91c6602ecd81796be12ae/article

Zoals gewend bij KTM heeft het totaal plaatje een onverbiddelijke uitstraling. De verstevigingsribben op het carter, de achterbrug en de tekende V-vormige LED dagrijverlichting dragen hier hun steentje aan bij. Nou zijn wij wel verwend het met showmodel van de Motorbeurs Utrecht, wat dus synoniem staat voor een legio aan KTM Powerparts. Staat 'm bijzonder goed dat oranje. Aan de prijs, dat dan weer wel.

http://motorshopper.nl/downloaden/1357281/b18ebd272d3723ebdd7238e49816a512/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1357272/7edc0da5eb51b6e80637975cb66bb08c/article

Het een en ander aan de 1090 komt bekend voor. Zo zijn sommige onderdelen terug te geleiden naar eerder verschenen modellen. Onder het mom van: ‘Never change a winning team’, werd onder andere het dashboard van de 1190 adventure gekopieerd. Een prettig dashboard met intuïtieve besturing dat we in 2016 ook al prezen tijdens onze vergelijkingstest. Tractiecontrole, die enkel uit of aan geschakeld kan worden, ABS, welke dan weer voor en/of achter uitgeschakeld kan worden (offroad optioneel) en de optionele handvatverwarming zijn eveneens via dit menu te bedienen. De rijmodi, sport, road en rain, zijn ook met een druk op de knop te wisselen via het menu dat zich aan de zijkant van de tellerpartij bevindt. Geen TFT-scherm, maar een robuust scherm met een analoge toerenteller met alle opties die je nodig hebt. De robuuste en ietwat grove uitstraling is een prima aanvulling op het karakter van deze motor.

http://motorshopper.nl/downloaden/1357256/f5c462e068ba011754cb3fe230f5049a/article
Met een droog gewicht à 205kg, 7 kilo lichter dan de 1050, bevindt de 1090 zich in hetzelfde speelveld als zijn concurrenten. En zo licht als ‘ie is, zo gemakkelijk leg je hem op een oor. Als gebruikelijk wordt er vanuit Mattighofen een prima veerset van WP fabrieksaf gemonteerd. Chapeau voor de lui achter de tekentafel, want de 1090 is enorm veelzijdig en ondanks zijn langere veerweg -aan weerszijden ietwat ingekort ten opzichte van de 1050-, ook nog eens sportief. Lange doordraaiers zijn geen probleem. Links, rechts, het gas erop en door. Zat feedback, kracht en vertrouwen om de meest ervaren bestuurder een glimlach op zijn gezicht te laten toveren. Ook op het krappe werk komt de 1090 goed tot zijn recht, misschien nog wel beter. Het voorwiel dat met zijn 19" lonkt naar het onverharde, zorgt ook voor een verhoogde wendbaarheid.Het speelse en uitlokkende karakter is evenredig met het krachtige blok, waardoor het totaalplaatje elkaar nog meer opwekt. Het vertrouwen in de bochten komt met name door de aansporing die de motor met zich mee brengt. Het onderliggende gevoel -ready to race, zoals KTM predikt- werkt energiek en dat is écht wel het benoemen waard, want een combinatie van juiste onderdelen, tweaking en ervaring brengt dat met zich mee.

De basis is goed, maar niet elke motorrijder is hetzelfde. Het gebrek aan afstelmogelijkheden aan de vering zal voor sommigen toch wel een doorn in het oog zijn. Voor het overgrote deel gevoelsmatig, voor het andere deel een welgemeend gemis. Vlijmscherp zal de 1090 dan ook niet genoemd worden, maar dat zal je ook niet gauw vinden op een adventure. Wel krijg je daar heel veel moois voor terug, wat dat stukje vlijm, van scherp sepereert. Zijn broertje, de 1090 Adventure R, heeft overigens wél instelbare vering, net als de grotere broers binnen de 1290 range.

http://motorshopper.nl/downloaden/1357273/2353e4ec8b9cb5c1f37109d8cb3d8895/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1357262/aaded452f1c67368ae9e0fb70a14a217/article

De remmerij bestaat uit Brembo’s, radiaal gemonteerd aan de voorzijde, en doen precies waarvoor zij gemaakt zijn: snel stoppen. De eerste aangrijping is niet persé scherp, maar wel bijtend. Het zadel, in ons geval een KTM Powerparts exemplaar, is ferm en voedt de bestuurder met veel feedback zonder oncomfortabel te zijn.

Tijdens de testperiode wist de 1090 een gemiddeld gebruik à 1:16,5 (6.1 L/100KM) neer te zetten.

Tekst: Robin Tom
Fotografie: Tom Haanstra (Target Press)
Kleding: Lindstrands


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.