Motorshopper



Snel Zoeken

Kledingtest: Lindstrands Aerate & Splash

sluiten (escape)

Door Robin Tom op vrijdag 8 juni 2018 om 11:54


http://motorshopper.nl/downloaden/1373496/bf67fe2ca149eda5c0dbd47f0e378390/article

We schrijven februari 2018: de koffers staan klaar voor vertrek richting de adembenemende bergpassen en eindeloze zandvlaktes van het krachtige Marokko voor de introductie van de nieuwe Tiger 800, als er net voor vertrek nog een pakketje op de deurmat van de redactie neerploft. Afzender: Zweden. Ditmaal niet van de blauw-gele meubelboer, maar van een snel groeiende marktspeler uit het motorkledingsegment: Jofama. Een paar handschoenen en laarzen werden uit de verpakking gehaald en binnen een oogwenk ook weer het ruim ingeladen naar het zonnige zuiden, want "als het in Scandinavië werkt.."?

http://motorshopper.nl/downloaden/1373497/f3eae036b59e8ad84406140c9278eec0/articleEerst eens wat verduidelijking, met Jofama worden eigenlijk drie merken aangesproken. Onder deze familie vallen namelijk ook Lindstrands en Halvarssons. Elk een aparte kledinglijn, maar met gebruikmaking van elkaars afzonderlijke opgedane ervaring. Met een gigantische boost in 2017 én 2018 is Jofama op weg om een van de grotere marktspelers in Europa te worden. Toch kom je een van deze drie namen niet zo vaak tegen: en dat klopt. De wijze heren in het noorden stellen naar eigen zeggen een persoonlijke aanpak voorop. Dit houdt dus in dat je bij vooral kleinere motorzaken terecht kan, een plek waar men net iets langer de tijd voor je kan nemen.

Maar goed, terug naar de producten. Met de voeten aan de bodem in het snikhete Marokko rijst de vraag of ik er niet fout aan doe waterdichte laarzen mee te nemen. Maar wanneer ik 's ochtends voor dag en dauw rond het vriespunt opstap heb ik mij geen fijner schoeisel kunnen bedenken. Na een klein uurtje slaat het kwik echter om en tikt de thermometer met gemak de dertig graden aan. Bij het gebrek aan ventilatieopeningen -die waterdichtheid moet ergens vandaan komen- was het afwachten op de eerste oncomfortabele moment in de laarzen: maar die bleven uit. Geen hitte opbouw en geen plakkerig schoeisel, prima dus. Zeker voor zulke wisselende klimaten als die in Marokko. De relatief lage laars draagt bij aan een iets betere warmte afvoer, ookal is dat niet waarvoor het Splash model in de schappen is gelegd. De verstevigde zool is een prima combinatie tussen comfort en veiligheid. Tussendoor een terrasje pakken kan in alle comfort om daarna met dezelfde veiligheid weer op te stappen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1394131/54d0389de0616c130413e1c742517d0a/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1373494/41ae61788e459aff3d33f18e04b08f24/article

Anders dan anders, is de sluiting van de laarzen. De voorzijde van de laars klapt open en is met een stevige klittenband sluiting weer af te sluiten. De laars zelf wordt met een treksluiting vastgemaakt. Het voordeel is de waterdichtheid, er zijn immers geen openingen, en de stevigheid. Anderzijds is het openslaande deel minder ergonomisch gevormd wanneer deze gesloten is. Het overgebleven veter wilt ook niet altijd even comfortabel wegvallen. Geen afknapper, maar wel aandachtspunt voor een mogelijke opvolger.

http://motorshopper.nl/downloaden/1394129/4c51b95bd83b70a2a20cadf86dc0a0b9/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1373500/6b8afb128cb1c97516b2c73e32d8fb7f/article

Ook de handschoenen kregen een dikke prima in het zandige Marokko. De dynamiek die het land biedt was niets meer dan een perfecte test voor de handschoenen. Gemaakt van geitenleer en textiel is te zien dat Lindstrands op zoek is gegaan naar een balans tussen veiligheid, ventilatie en comfort. Waar het een het ander op heft, durf ik te stellen ze er in Zweden een goed trio van hebben weten te maken. Het luchtdoorlatende textiel biedt net genoeg rijwind voor de warme dagen, waar anderzijds het verstevigde ervoor zorgt dat de rijwind niet rechtstreeks op de handen komt. Hierdoor ook prima te behappen wanneer het afkoelt. Harde knokkels, protectie bij de vingerkootjes, verstelbare riemen rondom de pols en aanpassingsmogelijkheden achteraan de handschoen maken het plaatje af.

De gehele handschoen is, evenals de laarzen, verstevigd met Hi-Art technologie. Dit houdt in dat de textielen delen niet minder dan 500% verstevigd zijn en het textiel tot een minimum van 200%. Deze zelfde versteviging draagt bij aan een handschoen die in de warme dagen opvallend makkelijk nog van je handen afglijdt zonder te plakken. Misschien een weinig gehoord plustpunt, maar pas als je het ervaart besef je de voordelen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1373495/df8fe5a85adc0dc81f6f15dcd3639abb/article

Goed, prima te vertoeven in een dynamisch klimaat dus. Maar de laarzen zouden ook waterafstotend moeten zijn, dat kan dus maar op 1 manier vastgesteld worden. En zo geschiedde. Wanneer er in juni een BMW S1000XR op de redactie staat wordt deze voor een solotest door ondergetekende richting de Eifel geknikkerd, om na 3 dagen huiswaarts te keren in de meest natte rit ooit. Een onophoudelijke voorraad aan regendruppels werd geleegd in de rit vanaf het Duitse Cochem tot aan de randstad in ons kikkerlandje. Wanneer je onderweg de vraag voorbij schiet: "Hoe waterdicht is zo'n helm eigenlijk?" weet je dat je echt nat aan het worden bent. Het zijn de laatste meters naar huis als ik besef dat de laarzen droog zijn gebleven. Dat het lichtelijk vochtig aanvoelt en dat zo'n bui geen tweede keer moet komen voor de droogperiode moge voorzichzelf spreken, maar al met al een vuurdoop met positief resultaat.

Conclusie
De Lindstrands Aerate handschoenen hebben een fortuinlijke combinatie weten te vinden wanneer het aankomt op functionaliteit, kwaliteit en veiligheid. Een goede pasvorm met genoeg verstevigde onderdelen om het gas er eens goed op te gooien, maar om er ook comfortabel mee te kunnen toeren. Daarnaast is de handschoen bijzonder breed inzetbaar wanneer je het hebt over temperatuurschommelingen.

De laarzen, Lindstrands Splash, zijn bijzonder goed waterdicht. De pasvorm is comfortabel genoeg om er kleine stukken mee te lopen, maar ook om er veilig mee te kunnen rijden. De verstevigde onderdelen en bijzondere sluiting aan de voorzijde dragen bij de aan rigiditeit van de laars. Wel is de sluiting iets minder ergonomisch dan wenselijk.

Tekst: Robin Tom
Fotografie: Target Press / Creative Kingdoms (VK)

Interesse?
http://motorshopper.nl/downloaden/1373498/7c5a18888c13586cb297748a15355efb/article
Ben je na het lezen van deze test geïnteresseerd geraakt in de Aerate handschoenen (94 adviesprijs), of Splash laarzen (189 adviesprijs)? Check dan hier de website van Jofama.

Benieuwd naar de rest van de collectie? Check dan hier de catalogus en vind hier de dichtstbijzijnde dealer om te passen!

Reacties

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.