Motorshopper



Snel Zoeken

Duotest: Suzuki GSX-S1000ZA vs. Triumph Speed Triple RS

sluiten (escape)

Door Stephan de Ridder en Joram Teunissen op maandag 2 juli 2018 om 15:48


http://motorshopper.nl/downloaden/1431868/ce0f42ce0b52c39dd30ba8253bd8660c/article

Supersports lijken in Nederland steeds meer een stille dood te sterven, maar stiekem zijn ze nog wel onder ons: we noemen ze ook wel powernakeds. Wellicht een gevalletje “the best of both worlds”: vermogen waar een supersport niet voor schaamt, een retestrak rijwielgedeelte, maar tegelijk het comfort van een sport-tourmotor. Wie gelooft er in reïncarnatie?

Hierin zien we doorgaans twee smaken: sommige merken halen “gewoon” de kuipen van een van hun supersporters af, zetten er een ander stuur op en klaar. Andere merken ontwikkelen een compleet nieuwe fiets. Twee uitstekende voorbeelden van bovenstaande filosofieën, zijn Suzuki en Triumph. Tijd om de de GSX-S1000ZA Street Xtreme Pack naar buiten te rollen en tegenover de Triumph Speed Triple 1050 RS te zetten.

Suzuki kiest voor de eerste aanpak. Heel wat componenten op de nieuwe Suzuki GSX-S1000 komen namelijk direct van de GSX-R1000 af, zoals de achterbrug en het motorblok. Triumph daarentegen zet met de Speed Triple 1050 RS een geheel eigen motorfiets neer: zo worden bijvoorbeeld het blok en het frame worden niet geleend van een andere motor.

http://motorshopper.nl/downloaden/1393858/d00bc62e643ea819eb88f3b372cb4ac8/articleVerschillende prijs
Iedereen weet dat wanneer de productie omhoog gaat, de prijs juist omlaag gaat, wat natuurlijk ook het hele doel van het gebruiken van dezelfde onderdelen binnen een merk is. Om deze reden kan Suzuki de GSX-S goedkoper aanbieden dan Triumph dat met de Speed Triple RS kan.

Het verschil qua prijs is best fors; je betaalt €14.699,- euro voor de Suzuki GSX-S1000ZA Street Xtreme Pack en €18.250 voor de Triumph Speed Triple 1050 RS. Dat scheelt dus een goede 3500,- euro. Maar wat krijg je allemaal voor dit bedrag? En is dit het waard? Wij zoeken het voor je uit.

150 pk maal 2
Laten we met enige overeenkomst beginnen; beide motoren hebben 150 pk. En dat voelt op allebei de motoren erg snel aan, waarbij wel direct opvalt dat het GSX-S blok wat emotie en spanning mist. De extra’s Nm’s van de Triumph, namelijk 117 tegenover 108 Nm, zijn duidelijk aanwezig en de gasresponse is gewoon beter. Bij de Suzuki komt de gasreactie, vooral bij het opendraaien en dichtdraaien van de gashendel, wat zenuwachtig over.

http://motorshopper.nl/downloaden/1393879/2d4fc136093c99087bc0065252942bfd/articleEen ander voordeel wat de Triumph heeft ten opzichte van de Suzuki, is het gewicht. De Triumph weegt 189 kilogram en de Suzuki zet 209kg's op de weegschaal. Het gewicht voel je gek genoeg niet terug in het insturen, bij de Speed Triple voelt het insturen zelfs wat zwaarder. Dat komt hoogstwaarschijnlijk ook door de zithouding. Op de Triple zit je namelijk net wat agressiever dan op de GSX-S.

De Triumph Speed Triple RS schreeuwt snelheid!

Eenmaal in een bocht ligt de Triumph erg strak en is niet van zijn plaats af te krijgen, behalve als je dit zelf wilt. Onderdelen zoals het rijwielgedeelte, de remmen en de vering is sowieso enorm goed te noemen en compleet in te stellen naar eigen wens. Voor de openbare weg misschien zelfs iets teveel van het goede. De motor is namelijk wel erg strak afgeveerd, voor op het circuit geweldig, maar voor een comfortabel ritje naar het werk wat minder.

Alle componenten van de Speed Triple schreeuwen namelijk snelheid, hoe harder je rijdt hoe meer alles op zijn plek valt. Zacht rijden kan ook prima, rotondes in de derde versnelling zijn geen probleem, maar de motor lijkt je constant uit te dagen om die hendel open te draaien. Dat blijkt ook wel uit de banden waar de motor mee wordt geleverd, namelijk met Pirelli Diablo Supercorsa’s. Banden die je prima op het circuit kan gebruiken.
http://motorshopper.nl/downloaden/1393844/4c23ceed63b33373411e92f31f279359/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1393856/5a0edb4940e4fad919947faddcb19e05/article

Meer op de weg gericht
De Suzuki daarentegen voelt zich als een vis in het water op straat. Het rijwielgedeelte is prima uitgedokterd waardoor het geheel prima in balans is. De vering is wat comfortabeler, de remmen wat minder agressief (maar wel nog steeds goed) en de zithouding ook wat relaxter. De vering van Suzuki is niet in te stellen. Bochten maken met de Suzuki is ook een feest, maar is net wat minder nauwkeurig in te sturen dan de Triumph.

What you see is what you get


Voor op de openbare weg meer dan voldoende en omdat de vering wat zachter staat ingesteld, rijdt het allemaal wat relaxter op de Suzuki, wat de GSX-S een prima sparringpartner maakt voor de sportievere piloot. Ondanks het motorblok van deze sportieveling uit de beruchte GSX-R1000 K5 komt, geliefd door velen, komt het blok niet echt uit de verf: het geheel gaf ons een klinisch en emotieloos gevoel, waardoor het niet bepaald het zogenaamde duiveltje in je los maakt. Ondanks de soms wat zenuwachtige gasreactie, zou hij je nooit verrassen en weet je altijd wat je aan hem hebt. Veel motorrijders die dit juist waarderen en daar is natuurlijk wat voor te zeggen. “What you see is what you get”, lijkt het motto hier.
http://motorshopper.nl/downloaden/1393871/045404ecdda45411f33700a3dbae06b7/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1393872/d7b0e11332e368bda37f0c599199123c/article

Elektronica en afwerking
Het dashboard van de Suzuki is een haast ouderwets LCD-scherm, maar doet wel wat het moet doen. De Triumph is uitgerust met een 5” TFT kleurenscherm die je helemaal naar je eigen wensen kan instellen. Rijders die gewoon willen opstappen en wegrijden, waarderen wellicht het “no-nonsense” display van de Suzuki meer.

Verder heeft de Triumph verschillende rijmodi en cruise control; bij de Suzuki kan je alleen de traction control aanpassen en compleet uitzetten. Rijmodi ontbreken volledig. Bij de Speed Triple kun je daarnaast ook nog de ABS uitzetten. Weer met het circuit in het achterhoofd. Niet alleen op elektronica gebied zit er een verschil. Ook de afwerking verschilt tussen de twee.

Afwerking
De afwerking van de Speed Triple is door een spreekwoordelijk ringetje te halen, de lak zit er strak op, de enkele achterbrug, de velgen, het dashboard, de Öhlins vering, Brembo remmen en twee Arrow dempers maken het plaatje af. Zelden heb ik zo veel positieve reacties gehoord van omstanders als bij de Triumph. Een gevoel van 13-in-een-dozijn, wat je misschien bij de Suzuki bekruipt, ontbreekt volledig bij de driepitter.
De Suzuki komt hier wat minder goed mee weg, we reden met de Street Xtreme Pack, dat houdt onder andere in een aantal Hamamatsu graphics (stickers) een Yoshimura einddemper, kleinere knippers en een duo-seat cover.
http://motorshopper.nl/downloaden/1393846/ec8b0f72613080c2f23c1cdb9872d86d/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1393852/f046a8b31cff031bef9c252a3c2ebaf2/article
Toekomst versus vroeger

Eerlijk is eerlijk: de afwerking kan niet tippen aan die van de Triumph. Zo lieten glaasjes van twee knipperlichten los. De stickerset die je bij deze versie krijgt, is leuk bedacht en geeft je echt het gevoel met een speciale versie op pad te zijn, maar de uitwerking ervan scoort minder punten: de stickers lieten op sommige plekken los en zijn niet heel mooi geplakt. Let wel: het plakken is handwerk, en elke GSX-S wordt dus met de hand voorzien van de Hamamatsu graphics kit. Juist omdat het de uitstraling van de Suzuki zo omhoog haalt, zorgt de mindere afwerking voor enige teleurstelling. Verder voelt de cockpit enigszins gedateerd aan, maar hier is prima mee te leven.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.