Motorshopper



Snel Zoeken

Shoei Neotec II

sluiten (escape)

Door Joram Teunissen op zondag 8 juli 2018 om 20:04


Past als een handschoen. Misschien een gekke zin om mee te beginnen bij een review over een helm. Maar toch is dat het eerste wat ik dacht toen ik de nieuwe Shoei Neotec 2 opzette.
http://motorshopper.nl/downloaden/1400305/c598b1fa1623dbd0719098a41a3a22ad/article

De helm past als een handschoen omdat je de helm overal op je hoofd voelt zitten. En dan in positieve zin, want er zijn namelijk geen irritante drukpunten voelbaar. Om tot dit resultaat te komen wordt de Shoei geleverd in verschillende maten, van xs tot xxl.

Daarnaast is er de mogelijkheid om je helm op maat te laten maken doormiddel van het Shoei personal fitting systeem. Je hoofd wordt 4 dimensionaal opgemeten, vervolgens wordt er een berekening uitgevoerd door de computer. Aan de hand van deze berekening past de dealer de helm aan zodat de helm volledig aansluit op de hoofd.

De eerste kilometers met een systeemhelm
De Neotec 2 is mijn eerste systeemhelm, had je mij een paar maanden geleden gevraagd wat ik van een systeemhelm vond dan kan je het antwoord wel raden. Ja, het ziet er raar uit als je het kinstuk open zet, maar op een warme dag is het erg lekker als je je helm ‘open’ kan zetten.

En dat doe je dan ook al gauw, bij een stoplicht, tijdens het tanken, als je even een foto wilt maken op een mooie maar warme bergpas of gewoon tijdens het rijden in de stad. Het is heerlijk! Maar de veiligheid dan?

Tuurlijk, je moet niet vallen als je de helm open hebt staan, maar Shoei heeft er alles aan gedaan om de helm zo veilig mogelijk te maken als de helm dicht zit. Het kinstuk zit namelijk op twee plekken 360 graden vast.
http://motorshopper.nl/downloaden/1403688/c625a2e125881b5b70a9603850597ac8/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1400304/dbb2dedb973b9cafb690d6bff12b4e90/article

Open en vast
Het kinstuk zet je open door de grote rode knop aan de voorkant in te drukken, zelf met winterhandschoenen aan is dit prima te doen. Het kinstuk gaat daarna met gemak omhoog. Het scharnierpunt van het kinstuk zit op dezelfde plek als het vizier. Als je het vizier dus open hebt staan en je doet het kinstuk omhoog sluit het vizier vanzelf, wel zo handig.

Wanneer de helm helemaal open staat zit het kinstuk vast, je hoeft dus niet bang te zijn dat het kinstuk in een keer omlaag gaat.

Geluid
Om het geluidsniveau te verlagen is zowel de binnenkant als de buitenkant ten opzichte van de Neotec 1 aangepast. De voering aan de binnenkant sluit beter aan en door de aangepaste aerodynamica heb je minder last van windruis. De helm is door deze aanpassingen dan ook aardig stil en je hebt door de aangepaste aerodynamica ook geen last van turbulentie.

http://motorshopper.nl/downloaden/1400300/69080dad982e799da506c8265aae2b00/articleRij je op een naked bike dan merk je direct dat er enorm veel wind binnenkomt door het ventilatiesysteem aan de voorkant, ik vond het soms zelf een beetje te veel van het goede. Op een allroad, of in ieder geval op een motorfiets met meer windbescherming is dit wel weer gewenst. Het beetje frisse lucht wat nog langs je ruitje komt wil je graag op je gezicht krijgen.

Het ventilatiesysteem, zowel bovenop de helm als aan de voorkant kan natuurlijk dicht gezet worden.

Zonnevizier
Het vizier wordt standaard geleverd met een pinlock-systeem. En zit rondom afgedicht door een rubberen ring. Dit voorkomt dat er regenwater binnenkomt. Daarnaast zit er ook een zonnevizier in die je aan de linkerkant van de helm open en dicht kan zetten.

Bril dragen
Ook brildragers mogen niet klagen met de nieuwe Shoei Neotec 2, Wanneer je het kinstuk opent kan je je bril gemakkelijk op en af zetten. De voering is zo gevormd dat je bril niet tegen je hoofd wordt aangedrukt. De voering is er daarnaast compleet uit te halen, wasbaar en wanneer het ooit nodig is vervangbaar.

Geïntegreerd communicatiesysteem
Wanneer je muziek wilt luisteren, of wilt praten met je vrienden tijdens het motorrijden is een communicatiesysteem ideaal. De Neotec 2 is hier op voorbereid, het Sena SRL systeem past precies in de schaal van de helm, hierdoor heeft dit systeem geen effect op de aerodynamica. Wat natuurlijk een groot voordeel is.
http://motorshopper.nl/downloaden/1403686/76f7d1df3028211ffb16bffe7fa6bf06/article
Een nadeel heeft dit ook. Door deze inkepingen, die standaard netjes zijn weggewerkt achter een plastic plaatje, is het lastiger om een ander communicatiesysteem te gebruiken. Deze komt al gauw te ver naar achteren.

Verschillende kleuren
De helm is in verschillende kleuren en printen leverbaar. Klik hier om alle kleuren te bekijken.


Tekst: Joram Teunissen
Foto's: Door Martijnroskam.com en Joram Teunissen

Suzan van Motorhuis de Valkenier bedankt voor de personal fitting!


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.