Motorshopper



Snel Zoeken

Motortest: 2018 Kawasaki H2SX SE

sluiten (escape)

Door Robin Tom op zaterdag 28 juli 2018 om 20:49


http://motorshopper.nl/downloaden/1417384/928940d581a876918bae0bdc199d4e61/article
Het kwik steeg met een razendsnel tempo richting een tergende hoogte à 37cº, het hitteplan werd tot tweemaal toe afgekondigd en de spreekwoordelijke mussen kletterde met een recordsnelheid van het dak: de hittegolf in Nederland was in juli een feit. Voor ons genoeg reden om eens goed uit te waaien. En omdat extreme omstandigheden ook om extreme maatregelen vragen, geschiedde dit op de enige juiste manier: supercharged op de Kawasaki H2SX.

Voor wie de afgelopen 3 jaar onder een steen heeft geleefd nog even ’n korte terugblik op het H2 concept van Kawasaki. In 2015 lanceerde de groenen een belichaming van hun meest extreme motorfiets: de H2r. Een showcase van Kawasaki om hun spierballen te laten zien in de vorm van 326PK, een compressor en alle beschikbare moderne technologie. State-of-the-art dus. Met de straat-legale versie mocht onze Daniel het jaar daarop kennismaken. De H2 nam zijn intrede in het assortiment en was volledig afgeleid van zijn grotere broer, maar dan wel straat-legaal. Ook met een supercharger dus. Het was wachten op zijn opvolger en in 2017 was het zover, het H2 platform blijkt een succes en de logische stap naar de H2SX werd gemaakt. Een perfecte combinatie tussen kracht en gebruikersgemak, of een overschot aan het geprezen karakter?

http://motorshopper.nl/downloaden/1417386/d6c5501346c33f4ebc5bdce9a7e46f8e/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1417392/3083add8128373d5e7737c98ca936add/article

Met een schamele 40cº op de boordcomputer wordt de sleutel van de SX omgedraaid en worden gevoelsmatig de jetturbines opgestart. Een en ander zal te maken hebben dat ik voor het eerst plaats neem op een supercharged motor, maar het moment ansich is er al een om te onthouden. Het in het oog springende dashboard valt gelijk op: Kawasaki heeft gekozen voor een deels analoog en een deels digitaal dashboard. Het analoge gedeelte bestaat uit een, inmiddels haast ouderwetse, naald en toerenteller waar het digitale dashboard bestaat uit een modern TFT-scherm. De combinatie heeft iets vrijmoedigs en werkt prima. Zeker wanneer de 200PK’s zich uitstorten over het asfalt. Menig motorrijder weet het verschil tussen vermogensafgiften als we het hebben over het aantal cilinders. Deze Kawasaki is wat dat betreft een categorie ansich. De viercilinder in lijn is enkel terug te herkennen onder de 6000 toeren waar er nog tamelijk rustig mee te rijden is. Alles daarboven is een onophoudelijke stortvloed aan buitensporig geweld dat gegenereerd wordt door de compressor. Net als je denkt dat de Kawasaki capituleert, komt er nog een genadeklap en wordt er gevraagd: “Anders nog iets?” Deze Japanner is er zelf in ieder geval niet van onder de indruk. Wij wel.


“Anders nog iets?” Deze Japanner is er zelf in ieder geval niet van onder de indruk. Wij wel.


http://motorshopper.nl/downloaden/1417405/b82fdbb6c03e6db78bac59015e78273d/article

De sleutel paste in dit geval op de SE editie, wat inhoudt dat geen optie op de plank is blijven liggen. Even op ’n rijtje: bochten-ABS, instelbare vering, middenbok, bochtenverlichting, TFT-dashboard (tour en sport), drie rijmodi (full, medium en low), quickshifter, meegelakte zijkoffers, handvatverwarming, cruisecontrol, LED-verlichting, ergonomisch zadel, hoger scherm, variabele motorrem en een kenmerkende metallic groene lak. Het benoemen waard, al is het om het verhaal, is de launch control. Totaal overbodig maar precies daarom o-zo-onderschat en waardevol. Vol gas wegrijden met 200PK en 137NM om zonder moeite iedereen het snot voor de ogen te rijden. De launch control begrenst de motor namelijk tot 6000 toeren vanuit stilstand, om elektronisch de controle over te nemen tot de 50KM/U terwijl je niets meer hoeft te doen dan vol te gas geven en de koppeling te lichten. De sport-tour zit die neigt naar het sportieve biedt bij deze immens snelle acceleratie een confidente zithouding. Diezelfde zithouding is goed uit te houden op lange stukken, maar wel met een lichte sportieve druk op de polsen. Gelukkig biedt het ergozadel wat verlichting. De H2SX heeft echt alles wat Kawasaki in hun motormagazijn had liggen. En wij danken ze van harte.

http://motorshopper.nl/downloaden/1417414/7cf94fdccf40e7087a77dd1cd6bc441b/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1417416/8bb660dd76f9a8d6005a5c70a3717be3/article

Om een einde toe te roepen aan al dit geweld is er in Japan een setje 4-zuigerige remklauwen rond het voorwiel gehangen. Net als de achterzijde zijn deze op het oog voorzien van Kawasaki’s eigen merknaam, waar het onderliggend Tokico remklauwen van Japanse makelaardij zijn. De feedback van deze remmen zijn prima, maar over de remkracht kan dat niet gezegd worden. Begrijp het niet verkeerd, de Kawa staat als het moet snel genoeg stil, maar op een exclusieve motor die de exotische merknaam van de H2 mag dragen mag je wel iets meer verwachten. Al laagvliegend neem je met niets meer dan een anker genoeg. Of de remmen onderhevig zijn aan de 256KG die de Kawa schoon aan de haak weegt, of andersom zijn we nog niet overuit. Maar ruimte voor verbetering is er in ieder geval nog wel.


Launch control. Totaal overbodig maar precies daarom o-zo-onderschat en waardevol.


http://motorshopper.nl/downloaden/1417382/c5acdb2fdb9523920b6256be4e9c679f/articleAan de andere kant van de medaille treffen we de uitmuntende veerpartij. Het bescheiden tekort aan remvermogen kost je geen schone onderbroek door het vertrouwen van de volledig instelbare vering. Zowel de voor- als achterzijde zijn naar alle wens instelbaar, inclusief lage- en hogesnelheidscompressie. Dit maakt niets minder dan een voldoening gevend rijwielgedeelte en maakt dat je met een hoop vertrouwen de bochten door dirigeert. Net voor die ene lange favoriete bocht schakel je met de prima werkende quickshifter twee versnellingen terug, om vervolgens menig collega motorrijder het snot voor de ogen te rijden, om daarna met de knie aan de grond door te stuiven naar de volgende bocht. Niets is de Kawasaki te gek. Het korte werk is daarentegen iets meer stoeien op de SX. Het topzware gewicht dat zijn stabiliteit verzord in de lange snelle bochten, maakt dat je hem iets minder snel op 1 oor ligt over je favoriete dijk.

Leg je de bochten naast je neer en parkeer je de H2SX net even iets te fanatiek in het zicht voor het terras –laten we eerlijk zijn, we weten hoe het gaat-, zal het niet lang duren voor men hun ogen de kost zal geven. Desondanks rees bij ons snel de vraag of dit is vanwege de spraakmakende styling, of hun kennis over deze toch wel excentrieke motor. Hoe dan ook is het een dijk van een motor om te zien en durft Kawasaki hierin te innoveren. Houd ervan, of haat het.

http://motorshopper.nl/downloaden/1417418/012850779f2fcb118ea3d8965674c4d4/article


Supercharged
http://motorshopper.nl/downloaden/1417419/bbce9d69c760e3053b35ac2b14f80716/article

Naast de extravagante uitstraling en het eveneens excentrieke karakter van de H2SX, is vooral de supercharger het paradepaardje van de groenen. De supercharger komt er in de vorm van een compressor, die net even iets anders in elkaar steekt dan de turbo. Waar een turbo aangedreven wordt door uitlaatgassen, werkt een compressor op de draaiende onderdelen van het motorblok. Het nadeel hiervan is dat het aandrijven ten koste gaat van vermogen, waar het voordeel bestaat uit een boost over het gehele toerengebied die tot op zekere hoogte nog regelbaar is ook. En dat laatste is precies wat op een motorfiets het fijnste rijdt, zeker met 200PK. Voor wie techniek niet interesseert rest er nog altijd een sterk verhaal voor in de kroeg. De vinnen van de compressor hoor je draaien wanneer het gas gelost wordt, volgens Kawasaki zouden deze vinnen door de geluidsbarrière komen. Gebruik je niet alle PK's, heb je er dus in ieder geval een goed verhaal bij.

Tekst: Robin Tom
Fotografie: Tom Haanstra (Target Press)


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.