Motorshopper



Snel Zoeken

Introductie Bridgestone BT016pro

sluiten (escape)

Door Arco van Akkeren op zondag 25 september 2011 om 23:18


Duitse taferelen

Sessie III:

http://motorshopper.nl/downloaden/88597/fb287f26ecf356a66587c54adbab942f/article

Na een weldadige lunch, inclusief sterke maar leuke verhalen, was het tijd voor de derde sessie en ik had bedacht met de Suzuki GSX-R600 op pad te gaan, zelfde banden onder een andere supersport. Maar helaas vertoonden enkele machines in de pitstraat (waaronder deze Soes) overeenkomsten met strandstoelen op vakantie (je kent dat wel, handdoekje er op dus die is van mij..) en dus reed ik de derde sessie wederom met een ZX-6R, ditmaal voorzien van de nieuwe R10’s. Heel leerzaam want waar je denkt met de BT016pro’s snel onderweg te zijn laten de R10 (circuit-)banden een nog hoger tempo toe, en inderdaad 'vanaf het begin' want na de eerste ronde blijkt de band al over enorme grip te beschikken..wat een plakker! Automatisch, omdat je weet dat het kan, rem je - wat - later en gaat het gas er eerder op. Insturen gaat zo trefzeker, als op rails, dat het lijkt alsof je niet meer van je lijn kunt. Maar aangezien er zo af en toe ook een enkele ‘cupper’ en/of marshall in onze sessie reed moest dat wel een keer, et voilà, geen probleem. Terug op de gekozen lijn, bocht uit, gas er op richting de volgende bocht op de koers die jij in gedachten had. Groot verschil was te zien bij terugkomst in de pitstraat waar de R10 behoorlijk meer tekende (vooral rechts) dan de BT016pro onder dezelfde machine. Met de BT016pro zou je inderdaad gewoon naar huis rijden terwijl de R10 er weliswaar nog enkele sessies tegenaan zou kunnen maar naar huis rijden?

Sessie IV:

Voor sessie vier was er wederom geen Suzuki beschikbaar. Ik besloot de grote stap dan maar te wagen en nam plaats op de nieuwste Kawasaki ZX10-R, met R10’s. Iets van zelfde band andere motor. Waren de motoren uit de voorgaande sessies mij bekend, de nieuwste versie van Kawasaki’s ZX-10R was tot op dan een onbeschreven blad. Wat wil je ook, net nieuw en nog maar mondjesmaat te zien in Nederland. Deze kwam dan ook uit België. Dat maakt voor het rijden echter niet uit dus hop, weer de baan op! Vooraf was ik wat huiverig over de nieuwe ZX-10R. 200 Pk en 200 kilo..damn, is daar nog wel normaal mee te rijden? Nou om kort te zijn, ja. Ze hebben het bij Kawasaki voor elkaar gekregen om van een hypersportkanon als de ZX-10R een heel normaal te rijden motor te maken. Natuurlijk helpen systyemen als tractioncontrol (3 standen, of uit) en powermapping (3 standen) maar dan nog beschikt hij over een blok met ongekende souplesse. Lees ook binnenkort onze rijtest van deze ZX-10R.

http://motorshopper.nl/downloaden/88598/e321952d6627b192293a994a5fca975d/article

Op de ZX-10R reed ik dan ook mijn fijnste sessie, mede door de gemonteerde R10’s. Die gaven, net als op de ZX-6R in de vorige sessie, enorm veel vertrouwen doordat ze snel warm zijn en dan over een ongekende grip beschikken. De combinatie ‘ZX-10R-machine/R10-banden’ bleek een gouden. Vooraf kreeg ik ingefluisterd om in de doorlopende linkse bocht (Vodafonebocht) het gas vol open te zetten en de tractiecontrole zijn werk te laten doen, zo geschiedde. Man wat is dát gaaf! Er moet wel een schakelaar om (in je hoofd) want het druist in tegen wat je weet maar als je dat eenmaal kunt, en dat duurt even of je moet een grote lefbek zijn, is de lol wel zo ontzettend groot! Geholpen door de grip van de R10’s wordt je werkelijk weggekatapulteerd en moet je in ‘a blink of an eye’ ongenadig hard remmen voor de ‘Audi S’. Het ABS geeft aan dat harder remmen er niet in zit maar het is wel goed om te weten dat je wordt geholpen. De ‘Audi S’ is lastig, in die zin dat je rechtsaf instuurt en de machine weer omlegt naar links om vervolgens aan te zetten richting de ‘Kumhobocht’, maar bij dat omleggen loopt het wegdek af. Ik heb echter geen moment gemerkt dat er ook maar iets mis zou kunnen gaan. Remmen (stabiel), insturen (flitsend en precies), omleggen (eenvoudig) en uitaccelereren gaat allemaal met een zeer goed gevoel. Het ‘aansliden’ voor een bocht hebben we deze keer echter niet uitgeprobeerd (dat laten we over aan de cuprijders) maar gezien deze ervaring geloven we Bridgestone op haar woord.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.