Motorshopper



Snel Zoeken

Getest: 2015 KTM 1050 Adventure

sluiten (escape)

Door Albert Vreeman op zondag 9 augustus 2015 om 11:27


http://motorshopper.nl/downloaden/709794/17ae54b7b405e6a5bd062286401d4665/article
Fotografie: Tom Haanstra/Target Press


Kijk, het lijkt misschien een vreemde beslissing van KTM om drie Adventure modellen met minder dan 250cc onderling verschil naast elkaar te voeren, maar met een prijsverschil van ongeveer € 3000 tussen de modellen 1050, 1190 en 1290 wordt in ieder geval veel keuze geboden, waarbij geldt dat de diverse modellen qua karakter onderling meer verschillen dan je op het eerste oog zou vermoeden.

De 1050 wordt in ieder geval gekenmerkt door een soort functionele en nuchtere eenvoud, maar vergis je niet: die “sobere” 1050 is in de praktijk niet heel veel minder capabel dan de grotere broers, wel meer straat-georiënteerd, en zonder twijfel toegankelijker. Want met de 1050 beoogde KTM de poorten naar haar “Ready-to-Race” Adventure collectie te openen voor rijders met een A2-rijbewijs.

En dus is de 1050 voorzien van een aangepaste versie van het 1190 Adventure motorblok, met lichtere zuigers en een nieuwe zwaardere krukas voor een soepelere vermogensafgifte. Met een rit van bijna 2000 km in het voorzicht en weeralarmen van enige aard op de radio dringt één vraag zich op: gaan we op stap met een verkapte lesmotor, of is de KTM 1050 Adventure nog steeds “Ready-to-Race”?


Tekst: Albert Vreeman
Fotografie: Tom Haanstra/Target Press




Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.