Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Honda NC750 X dct door GT Scooter

Geplaatst op Sunday 5 January 2020 om 11:36

Delen


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Waarom een NC750 X DCT?

In mijn zoektocht naar een betaalbare, jonge alleskunner heb ik allerlei modellen uitgeprobeerd. Uiteindelijk beviel de NC750 X DCT mij het best. Hij ziet er goed uit, rijdt prima, het motorblok en de DCT-bak zijn voor elkaar gemaakt en hij is praktisch en comfortabel. De derde serie (2016-2019) is fraaier en kreeg veel technische verbeteringen zoals LED, meer koppel, meer schakelkeuzes en betere vering. In december 2019 zag ik bij Motoport een exemplaar met de juiste prijs, kilometerstand en kleur. Hij is in januari 2017 op kenteken gezet en is in september 2019 van eigenaar gewisseld, aldus de RDW. Hij heeft dus niet lang stilgestaan.


De proefrit.

Het is mooi apparaat, met zijn adventure-look, blauw metallic panelen, aluminium-kleurige accenten en fraaie uitlaat. Ik kan meteen op pad en kom tot de conclusie dat hij optisch en technisch wel wat aandacht kan gebruiken: de ketting staat slap, het gas heeft een grote vrije slag, de voorband heeft zijn beste tijd gehad en het voorspatbord is beschadigd. Er lijkt verder niks mis mee en ik kan goede afspraken maken over de werkzaamheden en de prijs inclusief inruil.

Wat zit er op?
Niet veel, de vorige eigenaar heeft alleen in handvatverwarming geïnvesteerd, zelfs een middenbok ontbreekt. Het voordeel is dat ik nu zelf opties kan kiezen. Dat worden een topkoffer, toerscherm, usb-aansluiting, smartphone-houder, acculader-aansluiting en spatlappen. Op het verlanglijstje blijven de opties staan die ik wel handig vind maar niet direct noodzakelijk: middenbok, handkappen en valbeugels met mistlampen.


De praktijk.

Hoe zit hij?
De zithouding is rechtop met de benen in een redelijk sportieve hoek, het stuur staat precies goed en is breed genoeg. Het zadel staat op 83 cm van het asfalt en voelt lekker stevig. De zadelvorm dwingt je in een vaste zitpositie. De motor is op de juiste plek smal, waardoor ik (177 cm) gemakkelijk bij de grond kan.
Links en rechts op het stuur zitten veel knoppen, maar als je eenmaal bent gewend aan hun plek kun je ze intuïtief bedienen. Het zicht in de spiegels is uitstekend en ze zijn trillingvrij.
Het LCD-display is compact en eenvoudig. Je kunt van alles instellen, maar zinnige zaken als actieradius en buitentemperatuur ontbreken. De helderheid is regelbaar, maar de afleesbaarheid bij daglicht blijft matig.

Hoe rijdt hij?
Wat opvalt is de lege plek aan het linker handvat. Daar is ruimte voor de achterrem, zoals op de technisch identieke 750 D, maar de 750 X heeft een traditioneel rempedaal. Dat went overigens snel.
Hij heeft een laag zwaartepunt, door de slim geplaatste parallel twin en brandstoftank. Dat blijkt een groot voordeel bij langzaam rijden en manoeuvreren. De wegligging is sowieso goed, hij spoort uitstekend en stuurt strak. De vering geeft net genoeg comfort, hij heeft lekker ruime veerwegen (voor straatgebruik). De voorspanning van de achtervering is regelbaar met een speciale sleutel uit het gereedschapsetje. Stand 1 en 2 verlagen de voorspanning en 4 t/m 7 maken hem harder. Stand 3 is standaard en geeft de beste balans met de voorvering, die niet regelbaar is.
De remmen vertragen goed, maar vragen iets meer kracht dan ik ben gewend. Ze zijn regelmatig nodig, want door zijn lagere toerentallen remt hij minder goed op de motor.
De spiegels maken hem nogal breed en zitten op dezelfde hoogte als die van aannemersbusjes, zo blijkt bij file-filteren.

Heeft hij nog een beetje karakter?
Het blok lijkt een V-twin, de uitlaat klinkt in het lage en middengebied redelijk donker en krachtig. Hij presteert vanzelfsprekend, zonder drama.
Dat blijkt ook uit de cijfers: 55 pk bij 6250 tpm, 68 Nm bij 4750 tpm, 230 kg. Hij trekt goed vanaf stationair toerental tot 6000 tpm. Het rode gebied begint al bij 6500, maar in de praktijk schakelt hij (veel) eerder op. Bij 110 km/u draait hij 3500 tpm. 0-100 kan in 5,5 seconden. Inhalen en invoegen gaan zeer gemakkelijk. Je merkt hooguit aan lichte motorvibraties dat hij dan hard werkt. Hij haalt in de vijfde versnelling vlot 160, maar als kruissnelheid zou ik max 140 aanhouden (4500 tpm in 6). Zijn top is ongeveer 195, de afwijking ca 8 km/u.

De automatische versnellingsbak past perfect bij dit motorkarakter en voorkomt dat je inefficiënt in de versnellingen doortrekt. Bij koude motor is er een hoorbare 'klak', maar hij schakelt snel en soepel, zonder onderbreking. Hij heeft 4 automatische standen (D, S1, S2 en S3) en Manual. D is de zuinige stand die vroeg opschakelt, S1 komt aardig overeen met hoe ik zelf zou schakelen.
Het schakelen past zich aan je rijstijl aan. Hij herkent zelfs hellingen, stijgen en dalen doet hij in een lagere versnelling. Hij herkent niet wanneer je in de bocht hangt en liever niet schakelt. Ook blijft hij op- en afschakelen als je snelheid rond het voorgeprogrammeerde schakelpunt ligt. Maar je kunt altijd ingrijpen met de schakelflippers links op het stuur. Ook kun je nog naar handmatig of een ander automatisch programma, dat doe je rechts.
Als je de jiffy uitklapt gaat de bak in N. Wegrollen voorkom je met de handrem. Als je de bak weer inschakelt kiest hij standaard D. Bij wisselen tussen D en S onthoudt hij de laatst gekozen S-stand.

Is hij echt zo zuinig?
Rustig rijden wordt beloond met een verbruik van 1:30 a 35. Op de snelweg loopt hij afhankelijk van je tempo 1:24 a 28. In een drukke stad of bij een stevige rijstijl lust hij iets meer, maar voor 1:20 moet je het wel bont maken. In de praktijk ga je na ca 300 km tanken omdat hij dan op reserve staat (10,5 liter verbruikt van de 14). Onhandig is dat de tripmeter dan de liters en kilometers reset i.p.v. bij het tanken. Hij is geschikt voor E10, dat wel.

Nog geen Adventure.
Met de NC 750 X ben je niet afhankelijk van asfalt, maar de wielmaat en de veerwegen beperken het avontuur tot gravel- en modderpaden.
Het verbeterde ruitje is niet verstelbaar en nog steeds te laag. Voor doorrijders raad ik het 12 cm hogere Puig scherm aan. Dat buigt de wind, zonder turbulentie, deels over de helm en zit ruim onder je blikveld. Zie de foto's.
Voor is het spatbord zeer kort, achter geheel afwezig (tenzij je de kentekenplaathouder meetelt). Gevolg is dat de onbeschermde radiator en de mono-veer/demper gevoelig zijn voor steenslag en vuil. Daarom heb ik 2 zelfgemaakte rubber spatlappen bevestigd. Voor 14,50 incl. bevestigingsmateriaal even effectief als de bijna 200 kostende spatbordverlenger en hugger!
De bagageruimte op de plek van de tank is handig maar je kunt hem tijdens gebruik van de motor niet openen. Daarvoor moet de sleutel in een tweede contactslot, waarmee je ook het zadeldeel boven de tank kunt ontgrendelen. Dat kan veel handiger (bijvoorbeeld met een knopje). De bagageruimte is bedoeld voor je helm, maar een integraal- of cross-helm past er niet in. Daarom gebruik je hem voor je dagelijkse spullen en neem je een topkoffer voor je werktas, helm, handschoenen etc.


Onderhoud.

januari 2020: 7500 km, afleverbeurt (vloeistoffen en filters), Motoport, gratis.
7750 km, registreren, nakijken en afstellen, Pols motoren, gratis.


Mijn conclusie.

De NC 750 X DCT is een fijne all rounder, waarop weinig aan te merken is. Hij zit degelijk in elkaar en oogt en klinkt goed. De DCT is geknipt voor het laagtoerige motorblok, waardoor hij gemakkelijk presteert en weinig verbruikt. Wil je hem dagelijks inzetten of ermee reizen dan moet je investeren in accessoires, want de standaarduitrusting is net zo zuinig als zijn consumptie.

Positieve eigenschappen

  • goed concept;
  • trekkracht vanaf stationair;
  • daardoor zuinig;
  • voor en achter LED-verlichting;
  • 22 liter bagageruimte;
  • DCT heeft meerwaarde;
  • service-interval 12.000 km;
  • grote keuze accessoires.

Negatieve eigenschappen

  • standaarduitrusting karig, zelfs geen middenbok;
  • gevoelig voor vuil: ketting, onbeschermde radiator en achterveer;
  • zadel dwingt in vaste zitpositie;
  • display: matig afleesbaar, geen actieradius.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.