Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Honda NC750 X dct door GT Scooter

Geplaatst op Sunday 5 January 2020 om 11:36

Delen

Hoofdcategorie:
Motoren
Modeljaar:
2017
Merk:
Honda
Categorie:
Allroad
Cilinderinhoud:
750 cc

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Waarom een NC750 X DCT?

Hij ziet er goed uit, is geschikt als reismotor, vooruitstrevend en betrouwbaar. De serie vanaf 2016 heeft de laatste optische en technische verbeteringen, dus die moest ik hebben.
In december 2019 zag ik er een staan bij Motoport, dus ik heb ze gebeld en kon hem komen uitproberen. Hij is in januari 2017 op kenteken gezet en is 3 maanden geleden van eigenaar gewisseld, aldus de RDW. Er is zo'n 7400 km mee gereden.


De proefrit.

Het is mooi apparaat, met zijn adventure-look, blauw metallic panelen, aluminium-kleurige accenten en fraaie uitlaat. Ik kan meteen op pad en kom tot de conclusie dat hij optisch en technisch wel wat aandacht kan gebruiken: de ketting staat slap, het gas heeft een grote vrije slag, de voorband heeft zijn beste tijd gehad en het voorspatbord is beschadigd. Na goede afspraken over de werkzaamheden en de prijs inclusief inruil, ben ik in januari 2020 eigenaar geworden.

Wat zit er op? Niet veel, de vorige eigenaar heeft alleen in handvatverwarming geïnvesteerd, zelfs een middenbok ontbreekt. Het voordeel is dat ik nu zelf opties kan kiezen. Dat worden een topkoffer, toerscherm, usb-aansluiting, smartphone-houder, acculader-aansluiting en spatlappen (radiator en achterveer). Op het verlanglijstje blijven de opties staan die ik wel handig vind maar niet direct noodzakelijk: middenbok, handkappen en valbeugels met mistlampen.


De praktijk.

Hoe zit hij? De zithouding is rechtop met de benen in een redelijk sportieve hoek, het stuur staat precies goed en is breed genoeg. Het zadel staat op 83 cm van het asfalt en voelt lekker stevig. De zadelvorm dwingt je in een vaste zitpositie. De motor is op de juiste plek smal, waardoor ik (177 cm) gemakkelijk bij de grond kan.
Alle knoppen zitten waar je ze verwacht en de bediening is vanzelfsprekend. Het zicht in de spiegels is uitstekend en ze zijn trillingvrij. De compacte info-unit is digitaal en mooi van opzet. Je kunt van alles instellen, maar zinnige zaken zoals actieradius, bandenspanning en buitentemperatuur ontbreken.

Hoe rijdt hij? Ik moest even wennen aan het ontbreken van een koppelingspedaal in combinatie met een rempedaal, maar na een paar bochten weet je niet beter. De wegligging is goed en hij stuurt neutraal (met Bridgestone Battlewings), zowel in de stad, op de snelweg als sportief-toeristisch.
De vering en demping zijn mooi in balans, tussen sportief en comfortabel in. De achtervering is 7-voudig regelbaar. Volgens mij staat hij op 3, hoe dan ook een fijne balans met de voorvering. Die is niet regelbaar, maar daarop is ook weinig aan te merken. De veerwegen zijn voor en achter lekker ruim (voor straatgebruik).
De remmen vertragen goed, maar vragen meer kracht dan ik ben gewend. Ze zijn regelmatig nodig, want door zijn lagere toerentallen remt hij minder op de motor.
De spiegels maken hem nogal breed, zo blijkt bij file-filteren.

Hij klinkt donker en, door krukas aanpassingen, als een V-twin. Hij gorgelt af en toe lekker als je gas loslaat. Het geluid is geslaagd! Het blok loopt, door die aanpassingen, niet helemaal trillingvrij. Je kunt niet alles hebben.
De cijfers: 55 pk bij 6250 tpm, 68 Nm bij 4750 tpm, 230 kg. Hij trekt al goed vanaf stationair toerental, tot zo'n 6000 tpm. Maar in de praktijk kom je daar zelden, ook niet bij snelle inhaalacties. Bij 110 km/u draait hij 3500 tpm in de zesde versnelling. 0-100 kan in 5,5 seconden. Invoegen en inhalen gaan lekker vlot. Zelfs 150 vasthouden is geen punt. Zijn top is ruim 190, de afwijking ca 8 km/u.

De automatische versnellingsbak werkt snel en soepel. In de lagere versnellingen is er een hoorbare 'klak', maar hij schakelt zonder onderbreking of drama. Hij heeft naast N(eutral) en M(anual) 4 automatische standen: D, S1, S2 en S3. D is de zuinige stand die vroeg opschakelt, S1 komt aardig overeen met hoe je zelf zou schakelen. Mocht je eerder willen terugschakelen dan kun je met de schakelflippers links op het stuur altijd ingrijpen. Je kunt onderweg ook altijd nog naar een andere schakelstand, dat doe je rechts. Het schakelen past zich ook aan je rijstijl aan. Geef je hem de sporen, dan blijft hij wat hoger in de toeren, om weer op te schakelen zodra je rijstijl weer rustig is. Hij herkent zelfs hellingen. Hij herkent niet wanneer je schuin in de bocht hangt en liever niet schakelt. Ook blijft hij op- en afschakelen als je snelheid rond het voorgeprogrammeerde schakelpunt ligt. Zoals gezegd, je kunt altijd handmatig schakelen.
Als je de jiffy uitklapt gaat de bak in N. Wegrollen voorkom je met de handrem. Als je de bak weer inschakelt kiest hij standaard D.

Is hij echt zo zuinig? Op toeristische ritten is 1:30 haalbaar. Op de snelweg loopt hij ongeveer 1:25 en in een drukke stad (en bij een stevige rijstijl) gaat het verbruik richting 1:20. Mijn eerste 500 kilometers heb ik gemiddeld 1:27,5 gereden. Met dat verbruik kun je op een volle tank (14 liter) 385 km rijden. In de praktijk ga je bij uiterlijk 300 km tanken, omdat de benzinemeter vrij pessimistisch is. Hij is geschikt voor E10, mits je hem regelmatig gebruikt.

Het kleine ruitje is niet verstelbaar, maar buigt de wind effectief van het bovenlijf af. De helm zit echter vol in de wind, waardoor je vizier binnen de kortste keren vuil is. Voor de veelrijders raad ik het 12 cm hoger Puig scherm aan; staat mooi, werkt beter en is er in 3 tinten.

De bagageruimte op de plek van de tank is handig maar je kunt hem tijdens gebruik van de motor niet openen. Voor het openen moet de sleutel in een tweede contactslot, waarmee je ook het zadeldeel boven de tank kunt ontgrendelen. Er zijn concurrenten die dat beter oplossen. Er zou een helm in moeten passen, maar het bakje is handiger voor je slot en andere dagelijkse spullen (als je tevens een topkoffer hebt).


Mijn conclusie.

De NC 750 X DCT is een zuinige alleskunner. Hij zit goed in elkaar en oogt en klinkt stoer. De wegligging is prima en de prestaties komen door zijn bruikbare koppel en heerlijke automaat als vanzelf. Wil je hem dagelijks inzetten of ermee reizen dan moet je nog wel even accessoires shoppen, want de standaarduitrusting is net zo zuinig als zijn consumptie.

Positieve eigenschappen

  • totaalplaatje klopt;
  • trekkracht vanaf stationair;
  • daardoor zuinig;
  • voor en achter LED-verlichting;
  • locatie tank = bagageruimte;
  • DCT-systeem heeft meerwaarde;
  • service-interval 12.000 km;
  • grote keuze accessoires.

Negatieve eigenschappen

  • standaarduitrusting karig, zelfs geen middenbok;
  • snel vuil: kettingaandrijving, onbeschermde radiator en achterveer;
  • remmen mogen krachtiger;
  • zadel dwingt 1 positie af.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.