Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie K&N Oliefilter door KD-84

Oliefilter

Geplaatst op maandag 24 januari 2011 om 14:41

Delen

Hoofdcategorie:
Onderhoud
Categorie:
Slijtage en vervanging
Slijtage en vervanging:
Filters
Filters:
Oliefilter

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een half jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Omdat ik mijn motor tweedehands heb gekocht wist ik niet wanneer de motorolie was vervangen. Er stond inmiddels zo rond de 8000km op de teller dus dacht ik het is wel tijd voor een oliebeurtje. Hierop het web afgespeurd naar motorolie en een nieuw oliefilter. Ik had een origineel oliefilter gezien maar ook een exemplaar van K&N. Ik heb voor het filter van K&N gekozen omdat deze word vastgedraaid met een dop 17 uit mijn hoofd. Dit in vergelijking met de aanschaf van een grote dop of sleutel voor het originele oliefilter leek mij wel de moeite waard.

Toen ik met het oliebeurtje begon merkte ik dat het originele oliefilter behoorlijk vast zat. Het filter heb ik met een waterpomptang na wat moeite los kunnen krijgen. Hierna het K&N filter gepakt en er handvast opgedraaid. Toen kwam het in mijn ogen voordeel van een reguliere dopsleutel. Ik kon namelijk tussen het spruitstuk door het oliefilter gemakkelijk vast draaien. Voor de racers onder ons, het filter is ook te borgen met wat draad.

Positieve eigenschappen

-Geen speciale dop nodig

Negatieve eigenschappen

-Is wat duurder dan origineel, scheelt niet veel wat ik heb gezien.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Tien van de 26 lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Squishy op maandag 24 januari 2011 om 15:54

Gebruikers afbeelding van Squishy
Mijne zit gewoon los, dás pas makkelijk ;)

Door graafie68 op maandag 24 januari 2011 om 18:51

Gebruikers afbeelding van graafie68
Dus jij heb hem vast gezet met een dop en ratel neem ik aan ???
Dan wens ik jou heel veel succes met je volgende olie beurtje.
Normaal na met de hand vast gedraaid te zijn al met moeite los te krijgen.

En de olie wordt ook goed gefilterd en je blok goed beschermd door het filter ????

Geloof niet dat deze test erg veel voorsteld, maar leuk geprobeerd.

Door Maikel84 op maandag 24 januari 2011 om 19:04

Gebruikers afbeelding van Maikel84
Een oliefilter draai je gewoon handvast..
Die zeskant zal wel bedoelt zijn om hem los te draaien, maar ik zie het nut er niet zo van in.. :W

Door Nielsr op maandag 24 januari 2011 om 19:07

Gebruikers afbeelding van Nielsr
Bij sommige motoren kan je slecht bij het filter om m los te krijgen. Dus dan is het wel handig als je 'm met een dopsleutel los kan krijgen. Maar idd handvast draaien met een beetje olie op t rubbere randje :)

Door Bananeman op maandag 24 januari 2011 om 21:21

Gebruikers afbeelding van Bananeman
citaat: graafie68 schreef op maandag 24 januari 2011 18:51:

Dus jij heb hem vast gezet met een dop en ratel neem ik aan ???
Dan wens ik jou heel veel succes met je volgende olie beurtje.
Normaal na met de hand vast gedraaid te zijn al met moeite los te krijgen.

En de olie wordt ook goed gefilterd en je blok goed beschermd door het filter ????

Geloof niet dat deze test erg veel voorsteld, maar leuk geprobeerd.

Hoe meer tests hoe beter om zo verschillende meningen te hebben. Dus als je zelf een tests wilt toevoegen: heel graag :)

Door Squishy op maandag 24 januari 2011 om 21:33

Gebruikers afbeelding van Squishy
citaat: graafie68 schreef op maandag 24 januari 2011 18:51:

Dus jij heb hem vast gezet met een dop en ratel neem ik aan ???
Dan wens ik jou heel veel succes met je volgende olie beurtje.
Normaal na met de hand vast gedraaid te zijn al met moeite los te krijgen.

En de olie wordt ook goed gefilterd en je blok goed beschermd door het filter ????

Geloof niet dat deze test erg veel voorsteld, maar leuk geprobeerd.

Nee, mijne wordt tegengehouden door een dekseltje.. haal je die eraf druk t de veer em er zo uit

Reactie gewijzigd door Squishy op maandag 24 januari 2011 om 21:33


Door JourneY op dinsdag 25 januari 2011 om 20:48

Gebruikers afbeelding van JourneY
Misschien een handige tip als je de oude oliefilter niet los kan krijgen; er bestaat handig gereedschap met een ketting eraan. Moet je eens zoeken op 'oliefiltersleutel' of 'kettingsleutel'. Krijg je hem altijd mee los zonder veel geklooi. Bij het plaatsen van een nieuwe filter kun je hem gewoon 'handvast'draaien. Daarbij heb je echt geen gereedschap nodig.

Door KD-84 op woensdag 26 januari 2011 om 16:36

Gebruikers afbeelding van KD-84
Ik had juist dit filter genomen om niet zo'n sleutel te hoeven aanschaffen. Is een vergelijking met een origineel filter. Maar die sleutel is denk verdomde handig als die niet los gaat. Nu met een waterpomptang gedaan, resultaat bijna opengescheurd oliefilter. Dank je voor de reactie en de tip.

Door JourneY op woensdag 26 januari 2011 om 19:33

Gebruikers afbeelding van JourneY
Bij deze zit er inderdaad een kleine zeskant op. Dat is bij andere oliefilters niet altijd het geval :)

Door Fazer-Ricky op donderdag 27 januari 2011 om 01:06

Gebruikers afbeelding van Fazer-Ricky
Ik heb een keer een motorfiets hier gehad voor onderhoud, waar ook een zeskant op het filter zat.
Ik weet niet of het een K&N filter was, maar de zeskant schoot gelijk door, en was gelijk dol toen ik het filter los wilde draaien.
Daarna toch maar de oliefiltertang met ketting gepakt en het filter was in een mum van tijd los.
Kan wel handig zijn, zo'n zeskant, maar dan moet het wel deugdelijk materiaal zijn.

Door Feelkawa op donderdag 27 januari 2011 om 01:08

Gebruikers afbeelding van Feelkawa
oliefilter alleen handvast draaien eerst rubberen afdichtring met olie insmeren, oliefilter losdraaien met oliefiltersleutel verkrijgbaar bij motozoom of heingericke, niet met waterpomptangen sloop je meer dan je lief is. Op zich is dit wel een handig systeem snap niet waarom andere fabrikanten niet zoiets verzinnen, zal wel te duur zijn in productie

Door Jv-h op woensdag 2 februari 2011 om 20:17

Gebruikers afbeelding van Jv-h
citaat: Fazer-Ricky schreef op donderdag 27 januari 2011 01:06:

Ik heb een keer een motorfiets hier gehad voor onderhoud, waar ook een zeskant op het filter zat.
Ik weet niet of het een K&N filter was, maar de zeskant schoot gelijk door, en was gelijk dol toen ik het filter los wilde draaien.
Daarna toch maar de oliefiltertang met ketting gepakt en het filter was in een mum van tijd los.
Kan wel handig zijn, zo'n zeskant, maar dan moet het wel deugdelijk materiaal zijn.

Werkt prima hoor ;) kan me niet voorstellen dat hij niet 11 tot 15 nm aankan.

Door CCvW op donderdag 10 september 2015 om 10:03

Gebruikers afbeelding van CCvW
Het echte voordeel is natuurlijk dat dit filter minder restrictief is. Daardoor heeft de motor meer vermogen, en komt hij makkelijker op toeren. (-:

Door hans zx 10 op zaterdag 28 november 2015 om 13:03

Weet niet hoe vast je iets draait met de hand maar op mijn ZX10R moettie toch met 34nm vastgezet worden.Heb ook dit KN filter en werkt goed wat betreft vast en losdraaien,ook nadat die met 34nm is vastgezet.Heb zelf ook anders geen ruimte.En origineel filter had ik ook zo'n grote dop voor die helemaal over het filter viel.Nadat je het filter had aangedraaid is die dop met geen mogelijkheid los te krijgen,vrat zich helemaal vast aan oliefilter.

Door Harley op zaterdag 28 november 2015 om 13:12

Gebruikers afbeelding van Harley
Niet alleen als je niet het speciale gereedschap is de K&N versie handig. Maar ook als je (bijna) geen ruimte hebt om een fatsoenlijke oliefiltersleutel tussen de andere onderdelen (denk uitlaatbocht) door heen te werken kan het handig zijn. En veel modellen zijn in Zwart ook in Chrome versie beschikbaar wat voor de customrijders weer een pluspunt kan zijn !

Door Oliekoel op zaterdag 28 november 2015 om 15:07

Gebruikers afbeelding van Oliekoel
Heb je de originele ook getest qua prestaties
Het is een oliefilter dus hoe goed filtert tie de olie?
Hoe presteert de knn???


Boeie hoe vast of los je hem wilt, staat beschreven in de wphb


Door Bow op woensdag 9 december 2015 om 07:47

Gebruikers afbeelding van Bow
Ja en als je een catridge filter hebt , zou k hem iets vast zetten als hand vast . Maar ik heb er ook een K&N filter in zitten voor volgend / aankomend seizoen . Ik zal een sample nemen naar 1000 km en testen

Door Bow op dinsdag 23 februari 2016 om 19:12

Gebruikers afbeelding van Bow
Tot nu toe presteert ie volgens mij wel goed. Maar wat ik vergat te zeggen dat de bij geleverde o ringen niet passen . Ik weet niet of dat alleen op Triumph is , of dat andere hier ook problemen mee hebben

Door Aircooled74 op zondag 13 maart 2016 om 10:54

Gebruikers afbeelding van Aircooled74
Ennn krijg je een oliefilter ondanks oliefilter tang (met ketting of lederen riem ) nog niet los, dan een schroevendraaier dwars er doorheen tikken (is toch maar dun blik) en m dan losdraaien, is wel een laatste redmiddel maar 10x beter dan een waterpomp of zoiets.....

Door RuudSint op maandag 4 april 2016 om 18:33

Gebruikers afbeelding van RuudSint
Tja, @KD-84.

Ik zou er ook wel aan toe willen voegen dat jouw denkwijze precies die van mij is en ook ik heb graag een mogelijkheid om een dop te kunnen gebruiken bij het vastzetten van mijn oliefilter. Ik ga dus zeker kijken of ik heb ook voor mijn SH300i kan krijgen.

Voor degenen die het filter vast zetten met de hand, mijn werkplaatshandboek geeft aan dat er een voorgeschreven moment gebruikt moet worden van 26 Nm ofwel 2.7 Kgfm. en dat kan ik dus alleen goed doen met een dop....


Pagina 1 van 2

Pagina 1 van 2

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.