Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Morgan Carbtune carburateur synchronisatie door JanB

Motortuning

Geplaatst op zondag 30 januari 2011 om 23:11

Delen

Hoofdcategorie:
Accessoires
Categorie:
Motortuning

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Omdat ik zelf af en toe wat onderhoud aan mijn motor doe, besloot ik enkele jaren geleden om een apparaatje voor carburateur-synchronisatie te kopen. Het is aan te raden om enkele malen per jaar de synchronisatie van de carbs te controleren, de motor loopt er beter en zuiniger door.
Ik kwam uit op de Morgan carbtune, kost 55 pond (ongeveer 80-90 Euro). Voordeel is dat het een compact apparaatje is, het werkt niet met kwik (wel erg accuraat, maar vanwege milieu-eisen niet meer te koop) en ik las er diverse prima recensies over. Je kunt er 4 carbs tegelijk mee synchroniseren, maar uiteraard ook twee of drie.
Apparaatje via de website besteld en enkele dagen later kwam het al binnen. Het is een stevig plat rechthoekig kunststof kastje. In het kastje bevinden zich 4 doorzichtige kunststof buisjes, voorzien van duidelijke schaalverdelingen, met in elk daarvan een roestvrij stalen staafje. Bij het kastje worden 4 rubberachtige slangen geleverd en vier "dempers", bestaande uit dunne kunststof buisjes. De bedoeling is dat je de slangen doormidden snijdt en de "dempers" in de slangen schuift. De slangen sluit je vervolgens op het kastje aan. Bij het kastje worden verschillende maten aansluitingen geleverd voor aansluiting op de meeste gangbare carburateurs.
De Carbtune werkt prima, de schaalverdeling is goed zichtbaar met de metalen staafjes, die aanduiden wat de vacuumwaardes zijn. De bijgeleverde handleiding is duidelijk en alles wat je nodig hebt zit er bij, zelfs een klemmetje om de carbtune aan je stuur oid. op te hangen.

Er is maar één nadeel aan de Carbtune, met name aan de bijgeleverde slangetjes. Als je wat langer doet over het synchroniseren, worden de slangen warm. Daardoor wordt het rubber erg zacht en klapt in onder het vacuum, waardoor je opeens erg vreemde meetresultaten krijgt.

Positieve eigenschappen

Eenvoudig, degelijk en netjes afgewerkt apparaatje. Alles wat je nodig hebt zit er bij. Goede handleiding. Goed afleesbaar (geen trillende naaldjes zoals op klok synchronisators) en het werkt niet met kwik.

Negatieve eigenschappen

Bijgeleverde slangen worden te zacht door de warmte van het motorblok en klappen dan dicht.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Negen van de negen lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door blade99 op maandag 31 januari 2011 om 09:51

Gebruikers afbeelding van blade99
Ik heb hem ook werkt gewoon goed

Door Bensi op maandag 31 januari 2011 om 21:50

Gebruikers afbeelding van Bensi
Ik heb 'm net binnen, ga 'm binnenkort gebruiken, ben heel benieuwd.

Door JanB op maandag 31 januari 2011 om 22:49

Gebruikers afbeelding van JanB
Tip: laat je motor eerst even warmdraaien voor je de slangen op de carbs aansluit. Dat voorkomt dat de slangen te snel dichtklappen. Zorg ook dat je van te voren weet waar de stelschroeven zitten, dan verspil je later geen tijd als de zaak al aangesloten is

Stationair toerental iets hoger afstellen voor de meting, rond de 1500 toeren.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.