Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Scottoiler V-system automatische kettingsmeerder door JanB

Kettingspray/smering

Geplaatst op zondag 6 februari 2011 om 17:24

Delen

Hoofdcategorie:
Onderhoud
Categorie:
Kettingspray/smering

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Langer dan drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

9 jaar geleden was ik het kettingsmeren meer dan zat. Meerdere keren per week dat geëmmer met een spuitbus, buiten in de regen of de kou. Olie is te dun en knoeit nogal, vet vormt een soort slijppasta met al het vuil en verkort m.i. de levensduur van je ketting juist. Al vrij snel kwam ik op de Scottoiler uit. Automatisch, relatief eenvoudig, geen gedoe met electrische aansluitingen en relatief goedkoop.
Het setje bevat een doorzichtig kunststof reservoir waar de olie in gaat, diverse verbindingsslangen en heel veel bevestigingsmateriaal, zoals tierips, allerlei klemmetjes tot en met superlijm aan toe. Het moet al gek gaan als je met de bijgeleverde materialen de zaak niet bevestigd krijgt.
Montage is relatief eenvoudig. Je zoekt een geschikte plek voor het reservoir op je motor, waar je er altijd bij kunt om de zaak bij te vullen. Vanaf het reservoir gaat een dun zwart slangetje dat je bevestigt aan een vacuumpunt op je carbs of injectie (bij modernere motoren makkelijk te vinden). Door het vacuum van je lopende motor wordt een klepje in het reservoir opengetrokken en gaat de olie naar je ketting lopen. Die olie loopt door een slangetje vanaf het reservoir naar een punt bij je achterste kettingtandwiel. Aan het uiteinde van het slangetje komt een plastic druppelaartje, dat met een klemmetje op de achterbrug wordt vastgezet.Voor de meeste motoren is wel een "how to" te vinden op de Scottoiler website, ook de ondersteuning is prima. Reservoir met olie vullen en de zaak doorpompen zoals in de handleiding staat aangegeven.
Het afstellen van de druppelaar vergt even wat aandacht, maar is ook niet heel moeilijk. Op het reservoir zit een draairing. Die zet je "ergens" in het midden. Als de kettingrollen een grijze/zwartachtige kleur hebben krijgt de ketting genoeg olie, glimmen de rollen chroomachtig dan moet hij meer olie hebben. We gaan er van uit dat de kettingrollen zwart zijn. Nu draai je de ring een klikje dicht en gaat rijden. Is de ketting nog steeds zwart, dan nog wat minder olie. Glimmen de rollen, dan draai je de regelaar een klikje terug en staat de oiler goed afgesteld. Is het buiten erg warm, dan wordt de olie dun en kan het zijn dat je de regelaar een klikje dicht moet draaien, is het erg koud, dan een klikje verder open.
Het systeem werkt prima, ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Mijn eerste ketting ging ruim 40.000 kilometer mee, m'n huidige ketting zit nu rond de 35.000 km. De ketting hoeft nooit bijgesteld te worden en schoonmaken is niet nodig.

Positieve eigenschappen

Een automatisch systeem dat de ketting prima vet houdt.
Ketting gaat lang mee.
Doordat er relatief dunne olie wordt gebruikt, hoef je de ketting nooit schoon te maken, vuil wordt er met de olie afgeslingerd.
Afstellen relatief eenvoudig.
Montage eenvoudig, veel bijgeleverd materiaal voor bevestiging.
Goede ondersteuning door de fabrikant, goede handleiding, diverse accessoires leverbaar zoals een "Magnum" reservoir voor lange toerritten, een 2-punts druppelaar etc.
Deugdelijke materialen, ook na 9 jaar dagelijks gebruik werkt alles nog prima.

Negatieve eigenschappen

Bij slechte afstelling kan er te veel olie vrijkomen, die op de achterband terecht kan komen. Dat wil je voorkomen.....
Soms is bijregelen nodig, als de buitentemperaturen extremere waardes aannemen.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

15 van de 15 lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door sanscorp op donderdag 20 augustus 2015 om 08:29

Helaas zelf geen goede ervaringen met de Scottoiler.
Maar 1 kant van de ketting word gesmeerd en het vuil slingerde er bij mij in ieder geval niet van af.
Heeft mij een nieuwe ketting gekost welke binnen 6 maanden en nog geen 6000 km kaput was.

Ketting was of te droog of te nat, stond keurig volgens de handleiding afgesteld, was zeer regelmatig aan het bijstellen, dan weer hoger of lager. Alles origineel maar heb het gedemonteerd en ligt nu al enige tijd in de kast.

Met het handje schoonmaken en smeren is in mijn ogen nog steeds het beste, rotklus is het zeker, maar met wasbenzine of diesel in een wasstraat ben je er zo :)

Reactie gewijzigd door sanscorp op donderdag 20 augustus 2015 om 08:32


Door guntherrex op maandag 14 december 2015 om 13:43

Gebruikers afbeelding van guntherrex
goede review, ik heb dezelfde ervaring :)

Door wjn op dinsdag 15 december 2015 om 10:13

Gebruikers afbeelding van wjn
Vraagje: "De ketting hoeft nooit bijgesteld te worden en schoonmaken is niet nodig."

Schoonmaken snap ik, heb zelf ook een oiler (pro-oiler).

Nooit bijstellen, hoe wordt dat precies bedoeld? Als je nooit bij hoeft te stellen, verslijt de ketting naar mijn mening dus niet, en hoeft die ook niet vervangen te worden.

Door Leejoow op dinsdag 15 december 2015 om 12:27

Gebruikers afbeelding van Leejoow
citaat: sanscorp schreef op donderdag 20 augustus 2015 08:29:

Helaas zelf geen goede ervaringen met de Scottoiler.
Maar 1 kant van de ketting word gesmeerd en het vuil slingerde er bij mij in ieder geval niet van af.
Heeft mij een nieuwe ketting gekost welke binnen 6 maanden en nog geen 6000 km kaput was.

Ketting was of te droog of te nat, stond keurig volgens de handleiding afgesteld, was zeer regelmatig aan het bijstellen, dan weer hoger of lager. Alles origineel maar heb het gedemonteerd en ligt nu al enige tijd in de kast.

Met het handje schoonmaken en smeren is in mijn ogen nog steeds het beste, rotklus is het zeker, maar met wasbenzine of diesel in een wasstraat ben je er zo :)



Kan er niks aan doen, maar bovenstaand lijkt verdacht veel op onkunde.

Ik heb inmiddels een handvol motoren voorzien van een Scottoiler en dat gaat perfect. Nauwelijks stellen, altijd mooi gesmeerd. Natuurlijk wel indien goed gemonteerd en afgesteld. Als je bij zo'n ding geen gevoel hebt voor wat ie moet doen, dan word het dus niks.

Door Roderick87 op dinsdag 15 december 2015 om 18:57

Gebruikers afbeelding van Roderick87
Mijn motor had een scott-oiler toen ik m kocht
Na 3 jaar nog geen problemen mee gehad
Alleen 1 zomer gehad dat de temperatuur zo hoog was, dat de olie te dik werd. En deze niet goed meer doorliep
Sindsdien de blauwe olie ipv de zwarte, en geen problemen meer gehad
Je moet het alleen af en toe wat bijstellen, hoger of lager

Door Bow op donderdag 17 december 2015 om 09:14

Gebruikers afbeelding van Bow
Iemand ook ervaring met acumen cl10 kettingsmeersysteem

Door MrHawkeye op zondag 20 december 2015 om 17:36

Gebruikers afbeelding van MrHawkeye
Vind die scottoiler wel goed maar alleen die slangetjes verharden snel en breken dan snel. Of ik heb een maandagmorgen modelletje?

Maar heerlijk nooit meer smeren en smeert tenminste wanneer het nodig is. Ik heb een handmatige...regent het ff iets meer open, droog weer? ff iets dichter.. werkt perfect ..ff beetje aanvoelen dat is alles

Wou dat ik dat 20 jaar geleden had.

Reactie gewijzigd door MrHawkeye op zondag 20 december 2015 om 17:37


Door wil79 op zaterdag 17 december 2016 om 23:33

Wat ik me afvraag bij die systeem is waar je olie op de ketting gespoten moet worden, moet dit op de binnenkant van de ketting?
Daar moet je je ketting normaal ook inspuiten, maar lijkt me lastig om daar te komen met het slangetje.
Of is deze olie zo dun dat het gewoon bovenop de ketting gespoten mag worden?

Door jpreesink op zondag 18 december 2016 om 08:50

Ook ervaring met de scott-oiler. Op mijn tweede motor al nu. Zeer fijn!

De ketting moet je nooit smeren "bovenop". De toevoer zit bij mij bijna tegen het achterste tandwiel aan. Maar net niet. Zo smeert 'ie precies waar hij moet smeren. Waar de ring contact maakt met de buitenant zeg maar.

Met de hand smeren is bij mij altijd te weinig vet erop en door blijven rijden, of teveel vet erop en dan zit de hele achterkant van de motor onder het vet. Nooit goed dus. Met de scottoiler is het een paar weken wennen met afstellen. En dan is het gemak! :)

Ik heb ook een aantal jaren cardan gereden. Nog makkelijker. Maar overstappen naar een kettingfiets had voor mij als voorwaarde dat er een scottoiler op moest zitten. Dan kost het weinig meer moeite dan een cardan....

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.