Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Scala Rider G4 door VENtastic

Communicatie

Geplaatst op woensdag 9 februari 2011 om 21:52

Delen

Hoofdcategorie:
Accessoires
Categorie:
Reizen en toeren
Reizen en toeren:
Communicatie
Merk:
Cardo

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

De Scala Rider G4

Vorig jaar tijdens de motorbeurs heb ik samen met mijn vriendin een Scala Rider G4 Teamset aangeschaft. Deze was destijds in de aanbieding bij Waypoint. Ik heb er sindsdien nog geen enkele seconde spijt van gehad.

Specificaties in vogelvlucht
• Spreek-tijd tot 10 uur
• Stand-by tijd tot 7 dagen
• Laadtijd 3 uur
• Digitale signaal verwerking(DSP) voor hoge kwaliteit audio signalen
• Firmware upgrade mogelijk via computer, altijd up-to-date software
• Ingebouwde FM-RDS tuner, of via een kabelaansluiting externe MP3-speler
• Ruisonderdrukkende Microfoon
• AGC Technologie: Automatische volume aanpassing bij toenemende of afnemende snelheid
• VOX Technologie: Aannemen en afsluiten van Telefoongesprekken d.m.v.gesproken commando’s

Bereik tot 1600 meter in Full Duplex
Op de doos staan allerlei specificaties, waarvan er veel gehaald worden. Maar de enige die écht niet gehaald word is het bereik. Ze geven voor het bereik op dat je over 1600 meter met elkaar kunt praten. In werkelijkheid haal je ongeveer de helft, 800 meter is toch echt wel het maximale. Vanaf 700 meter begint het ontvangst al wat weg te vallen, dit hoor je doordat de speakers in je helm een beetje beginnen te kraken.

Speakers 'inbouwen' in de helm
Het inbouwen in de helm is zeer eenvoudig. Je moet 2 inbusboutjes losdraaien aan het voetje van 'klem' die het kleine kastje aan de zijkant van je helm houden. De ene kant doe je aan de buitenkant van je helm, en de andere kant klem je vast achter de binnenkant van je helmschaal, achter de voering die in je helm zit. De speakers, die erg plat zijn, duw je vast in de voering van je helm. Op de achterkant van de speakers zitten kleine klittenbandjes die de speakers netjes op zijn plaats houden. Ook na honderden keren op en af zetten van de helm zitten deze nog steeds op dezelfde plek. De microfoon plak je vast op een stukje stof, dat je in je helm plakt, terhoogte van je mond.
Dit alles kost alles, samen met het netjes wegewerken van de kabels, nog geen 10 minuten. Dit leverde bij een Shark RSI en een Shark RFS2 geen enkel probleem op.
Het is misschien even zoeken naar de goede plaats van de speakers. Maar doordat ze zeer klein zijn heb je er eigenlijk niet veel last van als ze op de goede plek zitten. Alleen op echt lange dagen op de motor begin je er ooit wat last van te krijgen... Ook in combinatie met oordoppen gaat dit goed.

Gebruik van de intercom.
De Scala Rider G4 is erg gemakkelijk in gebruik. Er zitten maar een klein aantal knoppen op die, ook met handschoenen aan, goed te gebruiken zijn.
Voordat je kunt communiceren moet je de twee intercomsystemen met elkaar 'pairen', dit is vrij simpel, en staat goed omschreven in de uitgebreide handleiding. Als je één keer de helmen hebt gepairt, dan hoeft dit nooit meer. Iedere keer dat de systemen aanstaan, en ze zijn in elkaars bereik, dan worden deze automatisch gevonden. Hier krijg je dan ook een melding van via de speakers. Een vriendelijke vrouwenstem vertelt je dat rijder A of rijder B is gevonden. Ook wanneer door omstandigheden de verbinding wegvalt krijg je hier melding van door deze stem. Deze is ook nog aan te passen in een aantal talen, waaronder Nederlands en Engels.
De microfoon is voice activated, dit wil zeggen wanneer de microfoon een harder geluid oppikt dan het omgevingsgeluid dan springt deze automatisch aan. Dit werkt echt fijn wanneer je een korte boodschap wilt zeggen naar de ander. Wanneer de microfoon gedurende 30 seconde geen harder geluid opvangt dan het omgevingsgeluid, gaat deze ook automatisch weer uit. Zodat de batterij gespaard wordt. Wanner je het kanaal langer open wil houden, druk je op het kanaal van je keuze en hier kan je dan mee praten. Deze gaat dan niet meer automatisch af, maar deze moet je dan ook handmatig weer afzetten. Dit doe je door dezelfde knop in te drukken.
Wat ook fijn werkt is de AGC Technologie. Het volume past zich automatisch aan naarmate je harder of zachter rijdt. Als je vol in de wind rijdt op de snelweg zijn de gesprekken daardoor ook nog redelijk goed te verstaan. Mijn vriendin heeft een Hornet 600, en deze zit dus vol in de wind. Daardoor is ze wat minder goed te verstaan dan dat zij mij verstaat. (Ik zelf heb een Fazer S2 met kuip) Maar wanneer je weer minder hard rijd, bijvoorbeeld 80, dan is het geluid wat uit de speakers komt ook wat minder hard, zodat je niet doof wordt van het gesprek...
Wat betreft de gesprekstijd, ik heb het nog niet meegemaakt dat de accu op was na een lange dag rijden. Vanaf Brabant naar het Harz Gebergte met continu muziek aan, en intercomgesprekken tussendoor leverde geen enkel probleem op. Wanner de batterij bijna op is wordt dit ook gemeld, je staat dus niet voor verrassingen mocht deze opeens leeg zijn...

In combinatie met de telefoon
De Scala Rider G4 kun je ook gebruiken in combinatie met je telefoon. Het is mo gelijk om via je telefoon te bellen, gebeld te worden en bijvoorbeeld muziek te luisteren. Het laatste gebruik ik nogal eens op saaie snelwegritten wanneer het verkeer dit toelaat.
Wat betreft het bellen: Ik doe dit zelden op de motor, maar heb het wel enkele keren gedaan. De persoon die ik aan de telefoon had was duidelijk verstaanbaar in de helm, bij een snelheid van 80 km/h. Bij 120 km/h is het wat minder duidelijk te horen, maar dit hangt ook veel af van de windruis van je eigen helm. Je kunt ook gewoon terug praten, en meestal heeft degene die je aan de telefoon hebt nog niet eens in de gaten dat je op de motor zit.
Wanner je gebeld wordt op de motor hoor je dit in je helm. Je kunt dan door middel van het verheffen van je stem de telefoon aannemen. Als je dit niet wilt dan hou je gewoon stil, en dan stopt de telefoon van zelf met overgaan...

In combinatie met GPS
Ik heb een Garmin Nuvi 510 GPS systeem dat ik ook kan koppelen aan mijn Scala Rider G4. De instructies van de navigatie komen duidelijk over in de helm. Alleen valt soms de eerste 1 a 2 seconden van de instructie weg. Je hoort dan bijvoorbeeld: "...eter linksaf slaan." Je mist dus het stukje "Over 200 m." Dit is op zich niet zo erg, omdat je dan even kort op je navigatie kijkt over hoeveel meter dit moet zijn. Dit is voor mij niet zo storend.
Ook hier geld wanneer je een keer de G4 hebt gekoppeld met de Nuvi, wordt deze automatisch gevonden wanneer de bluetooth van de Nuvi word ingeschakeld. Dit is dus erg gebruiksvriendelijk.

Gebruik van de RDS radio.
In de Scala Rider G4 zit een RDS radio ingebouwd. Je kunt 6 zenders voorprogrammeren in de G4, dit kan via de bijgeleverde software op de computer. Als je stil staat is het bereik goed, en ontvang je de zenders duidelijk. Maar als je gaat rijden hoor je om de vijf tot tien minuten een flinke ruis optreden. Dan is de RDS aan het zoeken naar de goede frequentie. Dit is redelijk storend. Maar ik maak zelden gebruik van de fm radio, omdat ik meestal geen muziek aan heb staan maar wel de intercom functie en de navigatie. Er is overigens een soort van verdeling over de verschillende functie. De ene functie heeft voorrang op de andere. De Navigatie gaat zo altijd voor het luisteren muziek, of het praten over de intercom. Dit laatste is ooit wel lastig, maar het is belangrijker om de goede weg in te slaan.

Opladen van de headset
De headset is afneembaar van de helm, waardoor deze makkelijk op te laden is. Je kunt de headset laden via netstroom of aan de computer. Ik heb zelf nog een 12 volt usb lader gekocht, zodat ik deze ook via de motor op kan laden. Dit is vooral makkelijk als je voor langere tijd met de tent op vakantie bent.

In combinatie met een MP3-Speler
Het is mogelijk om via een 3.5mm jack kabeltje, wat netjes bijgeleverd zit, naar je MP3 speler te luisteren. Dit is vooral fijn op lange saaie snelwegritten. Het geluid is dan ook zeer goed.


Ik heb er nog steeds geen seconde spijt van gehad dat ik deze set heb aangekocht. Het heeft zo toch wel zijn voordelen. We kunnen nu naar elkaar aangeven als iemand wil stoppen of moet tanken o.i.d. Hier hoeven dan geen rare capriolen meer voor uitgevoerd te worden. De prijs voor dit systeem is wel aan de hoge kant, maar je hebt er veel plezier van. Als je zuinig bent op het systeem kan het ook lang meegaan.

[UPDATE]
Ik heb sinds kort een nieuwe helm aangeschaft. De speakers zitten in deze helm nog veel fijner, dit komt omdat ik meer ruimte heb in de helm zelf voor mijn oren. Ik voel nu helemaal niets meer van de speakers!
Afgelopen weekend, 3 dagen getoerd in het Sauerland, en elke dag zo'n 6 tot 8 uur op de motor doorgebracht, maar helemaal geen last gehad van de speakers in mijn helm!!!

Cardo komt regelmatig met firmware updates, die het product nog verder verbeteren! Zo kun je nu de VOX functie instellen, zodat deze op minder harde geluiden ook reageert.

Positieve eigenschappen

  • Goede geluidskwaliteit
  • Voice activated control
  • Platte speakers
  • Afneembare headset
  • Te gebruiken met telefoon/GPS
  • Tegelijkertijd te gebruiken met twee bluetoothfuncties (intercom/navigatie)
  • Firmware updates regelmatig verkrijgbaar!

Negatieve eigenschappen

-Niet compleet waterdicht, wel spatwaterdicht maar bij flinke regenbuien is het raadzaam de headset eraf te halen. (zo is mijn vorige Cardo Q2 overleden)

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Zes van de zes lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Realer op woensdag 9 februari 2011 om 22:06

Gebruikers afbeelding van Realer
Naar aanleiding van jouw reactie bij mijn recensie, reageer ik ook maar even bij jouw recensie! ;)

Ik lees trouwens dat je ook een Q2 hebt gehad. Dus ik ben heel benieuwd of je vind dat de G4 zijn meerprijs waard is..

Door VENtastic op donderdag 10 februari 2011 om 07:42

Gebruikers afbeelding van VENtastic
De q2 heb ik alleen gehad voor instructies van mijn garmin, dus kan daar eerlijk gezegd niet goed over oordelen... Vind wel een groot voordeel dat ik nu aan beide kanten speakers heb. Komt de verstaanbaarheid echt ten goede!

Door vr6piloot op donderdag 10 februari 2011 om 10:06

Gebruikers afbeelding van vr6piloot
Leuk om te lezen, ik heb de set in de states gezien, voor 280 incl verzendkn, ik wacht nog even op de beurs, misschien dat ik het hier voor ongeveer dezelfde prijs kan kopen, mag ik vragen wat jij ervoor betaalt hebt?!

Door roelb op donderdag 10 februari 2011 om 11:06

Ik heb een tijdje rondgereden met een Schubert SRC, dat is gewoon een Scala G4 in een andere verpakking. Uiteindelijk toch teruggebracht en sinds die tijd een bedraad Autocom systeem ingebouwd.

Waarom?

Draadloos klinkt leuk, maar je moet wel altijd je helm "aan de lader" hangen. Terwijl het echt geen enkele moeite is om "in te prikken" zodra je op de motor stapt en daarmee dus nooit batterijproblemen kan krijgen.

Er is bij deze setjes ook geen mogelijkheid om een normale portofoon aan te sluiten, dus je bent beperkt tot bluetooth voor wat betreft de intercom functie.

De samenwerking met mijn Zumo was ook slecht. A2DP viel regelmatig weg, waarmee je dus weer mono geluid had. Je moest dan de headset weer resetten om het in orde te krijgen.

Tot slot: de FM radio is rampzalig. Meer ruis dan radio.

Een pre was wel de ruisonderdrukking en telefoneren. Inderdaad zelfs met 160 op de snelweg heeft de persoon aan de andere kant nog niet in de gaten dat je op de motor zit.

Reactie gewijzigd door roelb op donderdag 10 februari 2011 om 11:08


Door Joenus1 op donderdag 10 februari 2011 om 11:49

Net als Cardo Scala Rider Q2 door Realer, een duidelijke recensie. Ik zal beide recensies gebruiken als afweging voor het aanschaffen van een goede communicatienet.
Welke het wordt weet ik nog niet, maar het is nog geen zomer. :')

Reactie gewijzigd door Joenus1 op donderdag 10 februari 2011 om 11:50


Door VENtastic op donderdag 10 februari 2011 om 12:01

Gebruikers afbeelding van VENtastic



citaat: vr6piloot schreef op donderdag 10 februari 2011 10:06:

Leuk om te lezen, ik heb de set in de states gezien, voor 280 incl verzendkn, ik wacht nog even op de beurs, misschien dat ik het hier voor ongeveer dezelfde prijs kan kopen, mag ik vragen wat jij ervoor betaalt hebt?!

Ik geloof 325, was toen maar net een paar weken op de markt.... Dus prijs is misschien al wat gezakt?

Reactie gewijzigd door VENtastic op donderdag 10 februari 2011 om 12:02


Door VENtastic op donderdag 10 februari 2011 om 12:01

Gebruikers afbeelding van VENtastic

citaat: vr6piloot schreef op donderdag 10 februari 2011 10:06:

Leuk om te lezen, ik heb de set in de states gezien, voor 280 incl verzendkn, ik wacht nog even op de beurs, misschien dat ik het hier voor ongeveer dezelfde prijs kan kopen, mag ik vragen wat jij ervoor betaalt hebt?!

Ik geloof 325, was toen maar net een paar weken op de markt.... Dus prijs is misschien al wat gezakt?

Reactie gewijzigd door VENtastic op zaterdag 12 februari 2011 om 13:55


Door vr6piloot op donderdag 10 februari 2011 om 19:20

Gebruikers afbeelding van vr6piloot
325 voor een jaar geleden is echt scherp, dan moet het nu ook wel gezakt zijn....ik zal even kijken of ik ze op de beurs kan vinden, bedankt!

Door VENtastic op zaterdag 12 februari 2011 om 13:59

Gebruikers afbeelding van VENtastic
citaat: roelb schreef op donderdag 10 februari 2011 11:06:

Ik heb een tijdje rondgereden met een Schubert SRC, dat is gewoon een Scala G4 in een andere verpakking. Uiteindelijk toch teruggebracht en sinds die tijd een bedraad Autocom systeem ingebouwd.

Waarom?

Draadloos klinkt leuk, maar je moet wel altijd je helm "aan de lader" hangen. Terwijl het echt geen enkele moeite is om "in te prikken" zodra je op de motor stapt en daarmee dus nooit batterijproblemen kan krijgen.

Er is bij deze setjes ook geen mogelijkheid om een normale portofoon aan te sluiten, dus je bent beperkt tot bluetooth voor wat betreft de intercom functie.

De samenwerking met mijn Zumo was ook slecht. A2DP viel regelmatig weg, waarmee je dus weer mono geluid had. Je moest dan de headset weer resetten om het in orde te krijgen.

Tot slot: de FM radio is rampzalig. Meer ruis dan radio.

Een pre was wel de ruisonderdrukking en telefoneren. Inderdaad zelfs met 160 op de snelweg heeft de persoon aan de andere kant nog niet in de gaten dat je op de motor zit.

De scala rider q4 is bij mij afneembaar van de helm, dus kan deze gewoon los halen en dan binnen aan de lader leggen, terwijl dat te helm gewoon in de kast ligt. Ik wil ook geen kabels hebben hangen aan mijn helm of wat dan ook, want ik verwacht vroeg of laat dat dit een keer in de weg gaat zitten...
In samenwerking met mijn Garmin heb ik er nog geen problemen mee gehad, alleen dat de eerste 2 sec. van de boodschap ooit wegvalt. Daar heb ik weinig problemen mee...
De FM radio is ook niet alles dat klopt, maar deze heb ik toch maar zelden aan staan. Kies er dan toch voor om muziek te streamen via mijn telefoon... Of om gewoon een MP3 speler aan te sluiten.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.