Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Cagiva Navigator (2005) door HornEd

Cagiva Navigator

Geplaatst op Saturday 9 April 2011 om 22:12

Delen

Hoofdcategorie:
Motoren
Modeljaar:
2005
Merk:
Cagiva
Categorie:
Enduro/offroad
Cilinderinhoud:
1000 cc
Model:
Navigator

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

De Cagiva Navigator 1000: een rationele keuze met emotie.

Wegens een chronische knieblessure kan ik geen lange ritten/reizen maken met mijn Cagiva V-Raptor. Deze funbike heeft helaas voor mij een zitergonomie met een te kleine kniehoek. Ik kan daarom niet gedurende langere tijd achtereen met deze motor rijden. Voor kortere dagritjes en circuitdagen kan het nog net. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een motor waarmee ik wel langere tijd achtereen kan rijden.

Waar moest de motor aan voldoen:

Ten eerste: het moet een motor zijn waarop ik kan zitten zonder ver gebogen knieen.
Ten tweede: de motor moet geschikt zijn voor (verre) reizen.
Ten derde: eenmaal ter plaatse op de vakantiebestemming moet ik er wel mee kunnen spelen. (hoeven niet perse kneedown-activiteiten te zijn, maar fun met sturen en gasgeven is ook prima)
Ten vierde: de tankinhoud moet groot genoeg zijn om verder dan 160 km te komen voordat je weer aan de pomp moet staan (V-Raptor!)
Ten vijfde: ik hou van apart of zeldzaam. Dus geen eenheidsworst voor mij (hoe goed ze ook mogen zijn)

Had een paar jaar geleden al eens een proefrit op een Navigator gemaakt bij een motorzaak. Gewoon uit nieuwsgierigheid hoe zo'n hoogpoter nou zou rijden. Was een tegenvaller, in die zin dat het motorblok allesbehalve gezond klonk. Wel viel op hoe gemakkelijk de motor stuurde. Ja, daar zit in principe wel wat fun in verstopt als dat motorblok nou maar wat beter zou zijn geweest.

Vorig jaar op een Belgische "marktplaats" een spotgoedkope Navigator zien staan met weinig kilometers op de teller. Deze heb ik laten keuren bij het RDW en staat inmiddels al een tijdje bij mij in de garage.

Vanwege de winter heb ik er nog niet veel mee gereden. Tot nu toe iets meer dan 1000 kilometers, maar wel zeer gevarieerde kilometers. Snelweg, secundaire wegen, raggen op smalle dijkjes, stadsverkeer. Alleen geen offroad, maar daar heb ik toch niets te zoeken.


Wat is de Navigator nou voor motorfiets?
Het is een allroadmotor die eigenlijk niets op ongebaande paden heeft te zoeken. Het is eerder een zeer comfortabele reismotor met de stuureigenschappen van een supermotard. Alhoewel je dat door het redelijk forse uiterlijk niet zou zeggen. Maar probeer 'm en je kan het beamen. Met een SM rijstijl kan je er behoorlijk mee spelen. Korte, snelle bochtjes zijn een makkie. Snelle lange bochten stabiel en zeker.
De zit is hoog, rechtop en zeer ontspannen maar met een actieve stuurhouding. Lekker breed stuur, een redelijk hoge en goed werkende ruit t.b.v. de windbescherming. Breed zadel, maar nogal hard en door vrij hoekige randen voor een soort drukplekken zorgen onder je dijen. Met mijn 1:78m lengte kan ik net met beide schoenpunten de grond raken. Met een smaller zadel zou dat een stuk gemakkelijker moeten gaan. Onder de buddyseat is alleen plaats voor een standaard meegeleverd gereedschapsetje. Verder geen bergruimte. Jammer.
Zicht in de spiegels is goed.
De voetsteunen zitten lekker laag, maar hebben genoeg grondspeling voor grotere hellingshoeken.
De motor heeft geen middenbok, dus kettingsmeren is wat lastiger.
Vreemde en ook onhandige designgadget is de dubbele tankvulopening naast elkaar om de twee tankhelften te voorzien van benzine. Totaal gaat er 20 liter in de twee tankhelften. Goed voor ongeveer 280 km rijden voordat het pompstation weer moet worden opgezocht.
De motor staat op een 110 brede (of eerder smalle) voorband en een 150 achterband. Oogt misschien minder stoer, maar stuurt hierdoor wel erg lichtvoetig. De mijne staat op Michelin Pilot Road2 banden en doen het zeer goed.
De vering is tamelijk stug. Eerder sportief dan zacht/offroad gericht. De stuggere vering heeft wel het voordeel dat je er messcherp door kan sturen.
De voorremmen zijn redelijk en niet meer dan dat. Je mist een echte bite en je moet vrij hard knijpen om goed te kunnen remmen. De achterrem is waardeloos, maar die gebruik ik toch niet.
Het motorblok stamt af van de Suzuki TL1000, maar is wat minder krachtig (95 PK en 90 Nm koppel). Je moet er van houden, maar w.m.b. is een V twin de ware.
Gemiddeld benzineverbruik tot nu toe bij snelweg/secundaireweg/stadritten/dijkraggen: 1 op 15. Niet slecht, maar ook niet erg zuinig.

Onderhoud is dankzij het gebruik van het Suzuki blok op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat het kuipwerk werkelijk een belemmering is om erbij te komen. Zelfs de accu zit diep verborgen onder het plaatwerk. Lampjes vervangen? Hele stukken kuip ontmantelen. Onhandig en tijdrovend en daardoor ook duurder door hoger arbeidsloon.
Wat voor mijn V-Raptor geldt, kan ook voor deze Navigator gelden. De onderdelenvoorziening van het kuipwerk is zeer slecht. Erg moeilijk om aan onderdelen te komen of je moet erg lang wachten op de levering. Als het uberhaupt komt...

Conclusie:
Voorlopig is mijn oordeel over deze Cagiva Navigator zeer postief. Rationeel gezien is het een perfecte keuze voor mij, maar emoties roept de motor ook op. Het heeft een echt italiaans design zoals alleen italianen dat kunnen ontwerpen. Vaak design boven funktie, maar daarom zal het ook nooit een eenheidsworst worden/zijn. Jammer dat Cagiva niet meer meedoet op de motormarkt en dat de Navigator zo'n grote onbekende is. Ik denk dat veel huidige allroadrijders niet weten wat voor potentieel er in de Navigator schuilt. Het is echt een goede motorfiets.

Positieve eigenschappen

  • Erg fijn motorblok
  • Ontspannen zithouding
  • Stuureigenschappen
  • Leuk uiterlijk

Negatieve eigenschappen

  • Onderdelen moeilijk te krijgen
  • Niet erg zuinig
  • Lastig onderhoud door vele kuipwerk
  • Te hard en te breed zadel

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Vier van de vijf lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door lummelke op Sunday 10 April 2011 om 00:07

Goed gemotiveerde recensie, leuk geschreven ook!

Voor ik mijn huidige Caponord kocht heb ik ook getwijfeld om een Navigator aan te schaffen, een sterk ondergewaardeerde motor net zoals de Caponord.
Persoonlijk ben ik wellicht een beetje bevooroordeeld, ik heb het ook niet zo op 'alledaagse' motorfietsen, imo koop je voor hetzelfde geld ook een motor waarvan er geen 13 in een dozijn gaan. 8-)

Nog veel plezier met je Navigator! :]

Door HornEd op Sunday 10 April 2011 om 09:53

Gebruikers afbeelding van HornEd
citaat: lummelke schreef op zondag 10 april 2011 00:07:

Goed gemotiveerde recensie, leuk geschreven ook!

Voor ik mijn huidige Caponord kocht heb ik ook getwijfeld om een Navigator aan te schaffen, een sterk ondergewaardeerde motor net zoals de Caponord.
Persoonlijk ben ik wellicht een beetje bevooroordeeld, ik heb het ook niet zo op 'alledaagse' motorfietsen, imo koop je voor hetzelfde geld ook een motor waarvan er geen 13 in een dozijn gaan. 8-)

Nog veel plezier met je Navigator! :]



Dankje! Gek genoeg heb ik de Caponord ook overwogen. Heb voor de Navi gekozen omdat ik al een Cagiva thuis had staan. Leek me wel geinig die twee naast elkaar.
Hoe bevalt de Capo? De Navi en de Capo hebben iig gemeen dat het motorisch hart afstamt van een 1000cc V twin racer.

Door lummelke op Sunday 10 April 2011 om 21:16

Tot nu toe ben ik er heel tevreden over, het is een 2005 ABS model,
verleden jaar in mei gekocht met 11.000km op de klok en vandaag de teller over de 24.000km gereden.
Wel heb ik direct na aankoop een paar zwakke puntjes aangepakt, -spanningsregelaar, brandstofkoppelingen en nog een paar kleine dingen-, sindsdien heb ik buiten het normale onderhoud nog geen enkel probleem gehad.




Door Robertehv op Monday 11 April 2011 om 16:23

Gebruikers afbeelding van Robertehv
Ik denk dat nog wel wat meer caporijders hier een kijkje zullen nemen. Allebei geen 13 in een dozijn fietsen en errug ondergewaardeerd.
Vind het alletwee fietsen die het nu nog heel goed doen in vergelijking met de huidige generatie all-road motoren, qua looks én performance!

Door David_ZZR op Wednesday 13 April 2011 om 16:54

Gebruikers afbeelding van David_ZZR
Een V-Strom 1000 in een ander jasje, maar wel met dezelfde doelstelling... zelfde blok alleen levert een strom net een tikje meer vermogen.

Door HornEd op Wednesday 13 April 2011 om 18:04

Gebruikers afbeelding van HornEd
citaat: David_ZZR schreef op woensdag 13 april 2011 16:54:

Een V-Strom 1000 in een ander jasje, maar wel met dezelfde doelstelling... zelfde blok alleen levert een strom net een tikje meer vermogen.


De vering van de V Strom is een stuk weker. Heb er nl. eens "droog" op gezeten.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.