Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Rijschool Hoekstra - Alkmaar door BroadcastStorm

Geplaatst op woensdag 13 april 2011 om 12:05

Delen

Hoofdcategorie:
Diversen
Product of dienst:
Rijvaardigheid
Rijvaardigheid:
Rijschool

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Vorig jaar heb ik rijlessen genomen bij Rijschool Hoekstra in Alkmaar.
De eerste les was in de vorm van een opstap dag waarbij je tegen een gereduceerd tarief op het eigen les terein van Hoekstra je eerste begeleide meters op een motor aflegt.

Na de posifieve ervaring met de opstapdag, heb ik besloten verder te gaan lessen bij Hoekstra.

Hoekstra deelt zijn lessen op in 2 appart te behandelen delen.
1ste deel is de voorbereiding voor het AVB examen dit gebeurd volledig op het eigen terrein van Hoekstra, wat hiervoor uitermate geschikt is.
De docenten zetten de oefeningen voor je uit en leggen gedetaileerd uit hoe de oefeningen behandeld moeten worden en wat er op het examen van je verwacht word.
Na de uitleg demonstreren ze op de motor hoe de oefening uitgevoerd moet worden.
Vervolgens is het de beurt aan jezelf om de oefening te ondergaan, hierbij word je indien nodig even aan de kant gehaald om wat extra uitleg te krijgen.
Als de oefening goed gaat kan je doorgaan met oefenen van de onderdelen die voor jezelf nog het meeste oefening behoeven (bijv. Langzame Slalom, of de 8)

De training voor het AVB eindigt met een lange les van 3 uur op het examen terrein zelf, hierin werkt hoekstra samen met een rijschool uit Beverwijk.
Hoekstra levert hierbij de motoren aan en de rijschool uit Beverwijk de docent(en)
Het is erg fijn om al van te voren feeling te krijgen met het terrein waar het examen afgenomen word en aangezien alle oefeningen van te voren opgesteld zijn kan je hier ideaal de aandachtspunten blijven oefenen.

Na het behalen van het AVB word er over gegaan naar de weglessen en voorbereiding op het AVD examen.
Hierbij word elke les vooraf gegaan aan een korte uitleg van de rit en de aandachtspunten.
Ook aan het einde van elke rit word een kleine resume opgemaakt en doormiddel van situatie schetsen op een schoolbord duidelijk gemaakt waar de aandachtspunten liggen.

In mijn ervaring zijn de docenten bij hoekstra allen zeer vakbekwaam en hebben ze allen hun eigen manier van werken. Juist deze verschillen in manier van werken geven een fijne afwisseling.

Hoekstra gebruikt Honda CB500's als lesmotoren. De apperatuur is allemaal in prima conditie.

Indien je er niet zelf over beschikt is er ook kleding (Helmen en helmmutsjes, Jassen, Vestjes, Handschoenen) ruim voorradig in verschillende maten.

De Kosten die Hoekstra hanteerd zijn:
Een startpakket motorlessen kost 450,-- en bestaat uit 12 lessen van een uur.
Het tarief voor losse motorlessen bedraagt 42,50 per uur.

De bijkomende examenkosten zijn:
Theorietraining inclusief examen 100,00
Examen voertuigbeheersing 127,00
Examen verkeersdeelneming 285,00

Positieve eigenschappen

  • Goede instructeurs.
  • Afdeling planning informeerd goed en heeft een goede flexibele opstelling.
  • Motoren goed onderhouden en in goede staat.
  • Kleding aanwezig in alle soorten en maten.
  • Eigen AVB terein.
  • AVB voorbereidingsdag.

Negatieve eigenschappen

- Soms mag er iets meer persoonlijke aandacht geschonken worden aan cursisten die het echt nodig hebben tijdens de terrein oefeningen.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Vijf van de zes lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Ska Pig op woensdag 13 april 2011 om 12:20

Gebruikers afbeelding van Ska Pig
Ook hier gelest, en kan me volledig aansluiten bij deze recensie!

Zeker het feit dat er op het AVB-examenterrein motoren klaarstaan, en je dus niet vóór het behalen van je voertuigbeheersing op de openbare weg hoeft te rijden (eerst maar eens je motor in bedwang zien te houden, daarna gaan we wel de weg op).

In één keer geslaagd, en bijna jammer dat ik het niet nog 's mag doen...

Reactie gewijzigd door Ska Pig op woensdag 13 april 2011 om 12:21


Door chrisscross op woensdag 13 april 2011 om 15:04

Gebruikers afbeelding van chrisscross
NIet meer actueel maar ik heb hier ook mijn rbw gehaald. 1X intakeles. 2 daagse cursusdag/les en aansluitend examen.

Is me zeer goed bevallen en ik had mijn RBW dus in 2 dagen, weet niet of dit tegenwoordig nog kan.

Door Collide op woensdag 13 april 2011 om 18:46

Gebruikers afbeelding van Collide
ik vind de prijzen voor de examens wel erg hoog!
mijn examens kostte,
theorie: 33 (zonder training, maar dat kan ook zelf natuurlijk)
avb: 90
Avd: 200

bij de 2 praktijkexamens kreeg ik er zelfs nog het lesuur vooraf erbij!

Door dB-tje op woensdag 13 april 2011 om 22:08

Gebruikers afbeelding van dB-tje
Nogmaals ik vind het heel gemakkelijk om de rijschool waar je bij gelest hebt de lucht in te prijzen.
Maar hoe kun je nou een review maken zonder vergelijkings materiaal te hebben?

Door BroadcastStorm op woensdag 13 april 2011 om 23:56

Gebruikers afbeelding van BroadcastStorm
Een recentie is je eigen ervaringen delen met anderen, niet meer of minder dan dat, als je een vergelijkend waren onderzoek wil moet je maar alle recenties lezen.

Door ventje op donderdag 14 april 2011 om 20:26

Gebruikers afbeelding van ventje
citaat: dB-tje schreef op woensdag 13 april 2011 22:08:

Nogmaals ik vind het heel gemakkelijk om de rijschool waar je bij gelest hebt de lucht in te prijzen.
Maar hoe kun je nou een review maken zonder vergelijkings materiaal te hebben?

Je mag ergens pas wat van vinden als je vergelijkingsmateriaal hebt?

Door dB-tje op donderdag 14 april 2011 om 22:29

Gebruikers afbeelding van dB-tje
citaat: ventje schreef op donderdag 14 april 2011 20:26:

[...]

Je mag ergens pas wat van vinden als je vergelijkingsmateriaal hebt?


Nee ik zeg alleen dat je pas kunt zeggen of iets wel of niet goed is wanneer je vergelijkings materiaal hebt.

Stel je hebt nog nooit whisky gehad en besluit op een dag een fles whisky te kopen.
Wanneer je deze fles leeg hebt kun je zeggen dat hij lekker was.
Pas later (wanneer je meerdere soorten geprobeerd hebt) kun je pas zeggen of hij ook goed was.

Ach boeien ook, natuurlijk mag hij zijn ervaringen met deze rijschool delen, en mooi dat ze positief zijn ;). Een beginnende lesser kan eventueel meerdere recensies naast elkaar leggen en dit zou hem kunnen helpen bij het maken van een keuze.

I rest my case.

Reactie gewijzigd door dB-tje op donderdag 14 april 2011 om 22:46


Door boytje op vrijdag 15 april 2011 om 09:17

Gebruikers afbeelding van boytje
Ben het met de recentie eens heb er een paar jaar gelede ook rijlessen gehad. Wat me daar ook er goed was bevallen aan de theorie cursus vind ik echt een aanrader. Heb les gehad van Davit tenminste geloof dat hij zo heten legt alles prima uit ,doet als je vrage heb alles voor op je motor waar je op les (kan je niet zegge dat het daar aan legt) ook zijn de motoren in perfecte staat.

was voor alles in 1 keer geslaagd dus mag je ook niet klagen he :P

Door PsyGotic op zaterdag 16 april 2011 om 10:50

Gebruikers afbeelding van PsyGotic
Ook ik heb afgelopen najaar bij Hoekstra gelest en kan me grotendeels aansluiten bij de recensie.
Me AVB heb ik in Beverwijk op het terrein naast de Zwarte markt gehaald.
3x 3 uur op di, woe en donderdag. Vrijdag examen.
Theorie via de theorie dag van Hoekstra. Je krijgt gedurende de dag alle regels ingestampt maar ook een hoop tips etc. (75% van de examen vragen waren in de ochtend behandeld)
Afspraken maken voor de weglessen is eenvoudig telefonisch te regelen en je krijg na elke afspraak deze bevestigd via de mail.
De weg lessen heb ik allemaal in blokken van 2 uur gedaan op een beetje op te schieten...
Enige punt voor mij was dat ik niet overweg kon met een van de instructeurs. Er was totaal geen klik en ik werd dood nerveus van die man... De laatste lessen heb ik met een van de andere instructeurs gedaan.
Met als resultaat alles in 1x gehaald!
Motoren zijn in goede staat.

Door Anton van Riel op maandag 5 september 2011 om 21:52

Ik heb dit jaar rijlessen gevolgd bij Hoekstra. Via reclame over een goedkope motor-opstap-dag in het voorjaar ben ik in contact gekomen met dit bedrijf. Weliswaar in één keer geslaagd voor de onderdelen. De voertuigbeheersing heb ik ook gedaan op het parkeerterrein in Beverwijk. Ik vond dit terrein levensgevaarlijk. Het zit vol met gaten en scheuren, juist op de plaatsen waar je een uitwijkmanoeuvre moet doen. Toen ik de leiding er op wees dat sommige manoeuvres op dit terrein met een kleine verplaatsing een stuk veiliger zou kunnen worden, werd er afwijzend gereageerd. De reactie was: "in het echte verkeer moet je ook wel eens door een kuil of een scheur" ..... een onbegrijpelijk reactie.

Helaas is de motor op dit oefenterrein ook nog een andere dan waarop je van te voren hebt geoefend. De motoren zijn niet altijd in goede staat, eentje had een los balhoofd met stuurafwijking en van meerdere motoren doet de richtingaanwijzer het niet goed. Als je daarover vraagt, worden problemen glashard ontkend.

De verkeersdeelneming heb ik ook bij Hoekstra gedaan. Ook ik had een instructeur die alle (mede)cursisten doodnerveus maakte en zodoende onnodig op kosten en extra lessen jaagt. Ook ik kon werkelijk NIETS goed doen, ik moest volgens hem steeds meer lessen nemen. Drie keer heb ik op het punt gestaan het bijltje erbij neer te gooien bij deze instructeur. Andere mede-cursisten (met dezelfde zeik-problemen) hebben mij steeds "moed" ingepraat om nog even door de zure appel te blijven bijten. Tot mijn verdriet zag ik dat andere cursisten (waar ik samen mee reed) zakten. Eén keer is een vrouwelijke mede-cursist zelfs huilend afgestapt van de motor tijdens de les.

Vooral de persoonsgerichte feedback van de instructeur tijdens het motorrijden is verschrikkelijk: "zeg vriend, wat doe je nu?" "hé, jij daar, wil je soms dood?" Eén van de andere cursisten zei na afloop:"Het is maar goed dat de instructeur niet kan horen, wat ik allemaal terugvloek" en weer een andere "Ik houd die kleine er wel onder in mijn helm, hij hoort me toch niet."

Opmerkelijk is dat Hoekstra in de wachtruimte een globaal formuliertje heeft liggen, waar je nauwelijks je bevindingen op kwijt kan. Diepgang heeft het zeker niet. Via een email-wisseling laat de directie weten geen behoefte te hebben aan een betere evaluatie. Wat dat betreft is Verkeersschool Hoekstra een bedrijf waar nauwelijks sprake is van een kwaliteitscirkel.

Als ik nu weer een motoropleiding zou moeten kiezen, zou ik niet via een reclame-actie als de motor opstapdag gaan, maar het percentage geslaagden onderzoeken. Toen ik dat tijdens de hoog oplopende irritaties bij Hoekstra een keer opzocht over Hoekstra, schrok ik van hun lage percentage geslaagden in één keer. Toen ik de " eigenwijze" instructeur fijntjes met zijn resultaten pareerde, zei hij doodleuk: "Ja, maar wij hebben meer cursisten, dus zakken er meer. Weinig verstand van motor-instructie, maar nog minder van wiskunde.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.