Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Akrapovic Evolution oval titanium slip on demper en linkpijp door JanB

Geplaatst op vrijdag 22 april 2011 om 13:39

Delen

Hoofdcategorie:
Accessoires
Merk:
Akrapovic

Beoordelingen

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Geeft aan hoe lang/hoe vaak de recensent dit product of deze dienst gebruikt of heeft gebruikt.

Langer dan drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Hier vind je de mening van de recensent en de bijbehorende onderbouwing.

Toen ik mijn Fazer 1000 een aantal jaren geleden kocht was ik niet erg onder de indruk van het OEM uitlaatsysteem dat er onder hing. Het systeem is onnodig zwaar, niet erg netjes afgewerkt en klinkt gewoon niet mooi.
Door een buitenkansje kon ik voor weinig geld een nauwelijks gebruikte Akrapovic voor m'n Fazer kopen. Daar heb ik niet lang over hoeven nadenken.

Montage van de Akra was erg simpel. De uitlaatklem van de oude linkpijp bij de collector losdraaien, de bevestigingsbout van de ophangbeugel losdraaien en de oude pijp kon er zo afgeschoven worden. Montage van de Akrapovic was zo mogelijk nog eenvoudiger: je schuift de linkpijp op de collector en zet die met een (bijgeleverd)veertje vast, daarna schuif je de pijp er op, die je met twee (bijgeleverde) veren op de linkpijp vast zet, om de pijp past een fraaie bijgeleverde carbon ophangbeugel, die je op het originele punt op de motor vast zet.
De passing van de onderdelen is werkelijk perfect. Je hebt nergens pakkingen nodig en alles sluit meteen prima af. Als je de linkpijp in de uitlaat schuift, kun je hem nog draaien, met de veren aangebracht zit hij muurvast. Het laswerk is ook bijzonder fraai en de hele afwerking van de pijp oogt perfect. Ook de stop voor de middenbok zit precies waar hij hoort.

De Akra biedt volgens de fabrikant op deze motor een vermogenswinst van ongeveer 5 a 6 pk. Daar hoef je op een totaal van ruim 140 pk ook niet wakker van te liggen, daar merk je in de praktijk weinig tot niets van. Wat ik wel merkte was dat een vermogensdipje rond de 4000 toeren op de Fazer vrijwel geheel verdwenen was en dat de gasrespons iets beter lijkt. Die eventuele winst kan overigens per motortype verschillen.
Daarnaast is er dat fraaie geluid, donker in de lage toeren en een fraaie hoge jank als je gas geeft. Ik betrap me er nog wel op dat ik me in tunnels even laat afzakken zodat ik de motor in de toeren kan jagen voor dat geluid..... Het geluid is niet zo hard als van veel andere aftermarket pijpen, daar staat tegenover dat het lawaai onderweg nooit irritant wordt.

Nog een stukje winst is het lagere gewicht. De pijp weegt compleet iets meer dan de helft van het OEM systeem (dat rond de 6 a 7 kilo weegt). Vooral de titanium linkpijp is een juweeltje, dat weegt nauwelijks meer dan een dikke envelop....

In de loop der tijd heeft de linkpijp een mooie bronsachtige kleur gekregen. Ik hoor van mensen dat titanium vaak in de loop der tijd verkleurt en gevoelig is (vlekken) voor bepaalde schoonmaakmiddelen. Dat is op de Akra absoluut niet zo. Ik veeg 'm af en toe schoon, meer doe ik er niet aan.

Een nadeel van de Akrapovic is de nieuwprijs, die is knap pittig te noemen (rond de 600 Euro). Aan de andere kant krijg je daar een lichte en zeer fraai afgewerkte pijp voor met een prachtig geluid.
Nog een nadeel is dat de pijp geen E-keur heeft, al maakt hij niet heel veel meer kabaal dan de OEM pijp, met name in de lagere toeren.

Positieve eigenschappen

De positieve eigenschappen van dit product of deze dienst.

Fraai uiterlijk en afwerking, uitstekende passing.
Licht gewicht.
Mooi geluid, toch niet te hard (al blijft dat subjectief).
Lichte vermogenswinst.
Vermogensdip vrijwel weg, betere gasrespons.

Negatieve eigenschappen

De negatieve eigenschappen van dit product of deze dienst.

Knap duur voor wat feitelijk een holle pijp met wat dempingswol is.....
Bij nieuwere motoren zijn de OEM systemen sterk verbeterd en is er vaak niet veel echte winst meer te behalen.
Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Acht van de tien lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Freakie_1 op vrijdag 22 april 2011 om 14:31

Gebruikers afbeelding van Freakie_1
Goede review met handige details. Zoals bijvoorbeeld de vermelding dat de stop voor de middenbok precies goed zit. Lijkt vanzelf sprekend maar daarin merk je voornamelijk het verschil tussen duurdere A merken en de wat goedkopere merken. Bij mijn BSM zit er wel een stop maar de middenbok komt vol tegen de demper aan, heb ik dus zelf iets voor moeten fabriceren met een gootsteen stopper.

Wat ik vervolgens wel mis (kleine minpuntjes, is verder echt een goede review) is de nieuwprijs. Die schijnt nogal knap duur te zijn, maar hoe prijzig is deze dan en voornamelijk in vergelijking met de concurrentie?

En vanaf welk bouwjaar is het OEM systeem dan sterk verbeterd?

8-)

Door Joenus1 op vrijdag 22 april 2011 om 15:08

Leuk verhaaltje om te lezen. :)

Je geeft voor montage 5 sterren.
Het plaatje doet vermoeden dat je er een volledig nieuw uitlaatsysteem op hebt gezet. Echter het betreft alleen de demper, dit is inderdaad eenvoudig te monteren. Het plaatje vind ik daarom niet goed.

En waarom geen foto van je motor met de uitlaat erop. :Y


Door JanB op vrijdag 22 april 2011 om 22:43

Gebruikers afbeelding van JanB
Dank voor de reacties, mannen.
@ Freakie: de nieuwprijs voor een Akra ligt gemiddeld "ergens" tussen de 600 en de 800 Euro. Als je ziet dat je voor de helft van dat geld al een pijp van een ander merk hebt, is dat knap aan de prijs. Begrijp me goed, daar krijg je wel een prachtig afgewerkte pijp voor. Maar....
Ik bedoel met die opmerking over OEM pijpen dat de fabrikanten daar een aantal jaren terug veel minder aandacht voor hadden, het was toen een soort sluitstuk. Ze waren zwaar, lelijk afgewerkt en kostten soms aardig wat pk's.
Dat is inmiddels sterk verbeterd. Er is een jaar of twee a drie geleden een grote test van een Duits blad geweest en toen bleek dat er niet of nauwelijks pk winst te behalen was met aftermarket pijpen, bij veel pijpen was er zelfs verlies.....

@Joenus: je hebt gelijk, ik had de bochten er af moeten knippen, ik kon geen goede foto van alleen de pijp vinden omdat het een ouder model is.
M'n eigen fiets staat tijdelijk elders geparkeerd, dus daar kon ik geen foto van maken. Als compensatie: van de motor waar ik nu op rijd gaan jullie de nodige foto's zien, met een uitgebreide test.

Door Slammerss op zondag 24 april 2011 om 12:03

Gebruikers afbeelding van Slammerss
Wat is een review van een uitlaat/demper zonder filmpje? :+

Door JanB op zondag 24 april 2011 om 14:57

Gebruikers afbeelding van JanB
citaat: Slammerss schreef op zondag 24 april 2011 12:03:

Wat is een review van een uitlaat/demper zonder filmpje? :+


Wat is een filmpje zonder motor??? :+

Door woldhek op woensdag 27 april 2011 om 23:44

Gebruikers afbeelding van woldhek
Mooie review.
Alleen blijf ik mooi de originele dempers gebruiken.
700 euro voor een stukje buis is schandalig duur en waarvoor eigenlijk.
- als je een keer stevig doortrekt, is het hele dorp wakker
- motor loopt nauwelijks harder
- de meeste mensen vinden het harde geluid asociaal (lees: alle mensen behalve motor rijders)
maar goed, ik heb ook onderbroeken aan van de hema.....

Door gsx1300r op vrijdag 29 april 2011 om 20:38

Gebruikers afbeelding van gsx1300r
dacht dat de hema alleen maar dames ondergoed had....? :z

Door Jeroenski82 op zaterdag 30 april 2011 om 11:17

Gebruikers afbeelding van Jeroenski82
Goeie recensie! Ziet er wel supermooi uit, die Akra demper.
Zit zelf nog een beetje te twijfelen of het wat zou zijn voor m'n Kawa ZX6R.
Nadeel vind ik wel dat ie vrij groot is... Maar bij een dikke duizend cc Fazer zal ie wel goed staan :)

Door culater op maandag 2 mei 2011 om 22:47

Gebruikers afbeelding van culater
Akra voor een Fazer 1000 kost € 624.75 (adviesverkoop) maar dan gaat er nog de MF korting af en kost tie 562 euries.
Maar inderdaad , voor dat geld (en minder) zijn er plenty andere dempers, die er ook kek uitzien, te koop.

Wat echter blijft is dat de afwerking en buildquality op een hoog peil staat die slechts door weinigen wordt geevenaard.

Door JanB op maandag 2 mei 2011 om 22:50

Gebruikers afbeelding van JanB
citaat: culater schreef op maandag 02 mei 2011 22:47:

Akra voor een Fazer 1000 kost € 624.75 (adviesverkoop) maar dan gaat er nog de MF korting af en kost tie 562 euries.
Maar inderdaad , voor dat geld (en minder) zijn er plenty andere dempers, die er ook kek uitzien, te koop.
Wat echter blijft is dat de afwerking en buildquality op een hoog peil staat die slechts door weinigen wordt geevenaard.


Met je eens. Natuurlijk is de Akra qua afwerking bijzonder en een van de mooiste pijpen op de markt. Daarnaast is er wel degelijk, qua geluid en vermogenswinst, een -positief- verschil met de meeste andere pijpen.
Dan blijft het de vraag of je dát bedrag over hebt voor wat feitelijk een holle pijp met wat laswerk is.....

Reactie gewijzigd door JanB op maandag 2 mei 2011 om 22:52


Door culater op dinsdag 3 mei 2011 om 22:56

Gebruikers afbeelding van culater
citaat: JanB schreef op maandag 02 mei 2011 22:50:

[...]


Met je eens. Natuurlijk is de Akra qua afwerking bijzonder en een van de mooiste pijpen op de markt. Daarnaast is er wel degelijk, qua geluid en vermogenswinst, een -positief- verschil met de meeste andere pijpen.
Dan blijft het de vraag of je dát bedrag over hebt voor wat feitelijk een holle pijp met wat laswerk is.....


Ja, maar er is nog zoiets als research en development.
Dus de prijs wordt niet alleen bepaald door die holle pijp en wat laswerk.
Verder de BTW, verpakking, verzend en noem nog maar wat op.

Door JanB op dinsdag 3 mei 2011 om 23:05

Gebruikers afbeelding van JanB
citaat: culater schreef op dinsdag 03 mei 2011 22:56:

Ja, maar er is nog zoiets als research en development.
Dus de prijs wordt niet alleen bepaald door die holle pijp en wat laswerk.
Verder de BTW, verpakking, verzend en noem nog maar wat op.


Tja, die kosten hebben andere merken ook.
Maar zelfs al zou Akra dat als enige doen, het blijft een hoop geld.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.