Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Optim... onee.. C-Tek Acculader Test !! door Disaster-Master

Acculader

Geplaatst op zaterdag 10 december 2011 om 21:32

Delen

Hoofdcategorie:
Onderhoud
Categorie:
Acculader

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Brrrr !!!..

Het is weer winter!!.. nouwja,... volgens de meteorologische kalender dan héh..
Buiten lijkt het eerder op herfstig weer met af en toe winterse trekjes...

Doorgaans kunnen de meeste loodzuur accu's die een poosje stil staan, al dan met of zonder een kleine verbruiker erop, niet zo goed tegen wat lagere temperaturen.. en straks met echte vrieskou willen ze dan nog wel eens dienst weigeren, en als sommige wellicht te lang met een te lage spanning stil hebben gestaan dan willen ze wel eens vroegtijdig het loodje leggen..

Dus tijd voor een intensive-care-life-support-apparaat.. > een acculader.. Maarrr, welke dan...?

- Optimate ?
"De beste die er is" als je de grote marketing eromheen mag geloven tenminste..

- Absaar ?
Duitse degelijkheid, maar wellicht pietsie overdreven met 6 ampère..?

- Ala-goedkoop ding van de Aldi/Lidl/Gamma/De-doe-het-zelver-op-de-hoek ?
Stroom is stroom, gewoon 2 draadjes.. beetje prik erop en hup goann!! toch..? - Ehh.. nou. nee. niet echt.

- C-Tek ?
Alles met tech, tek of tec klinkt als een goedkope chinees, alleen deze is anders. Deze is Zweeds. Uit Zweden.



Nou daar gaan we dan..

Uitleg over de loodzuur accu en het opladen:

Voor de mensen die écht geen kaas hebben gegeten hoe een accu in elkaar zit en waarom deze geladen moet worden en hoe; hier een uitleg..

In moderne loodaccu's zitten dunne loden platen welke versterkt zijn met calcium (ipv antimoon wat vroeger gebruikt werd) en zijn ondergedompeld in een zuurbad; accuzuur, bestaande uit een mix van verdund zwavelzuur en gedestileerd water (Niet gedemineraliseerd!), ook wel elektrolyt genoemd. Door een chemische reactie van het zuur op het lood geeft deze per cel ongeveer 2 volt, er zitten doorgaans 6 cellen in een accu welke dan samen goed zijn voorrr.. voila: een 12 volt loodzuur accu.

Wanneer een accu te sterk ontladen word komt er een negatieve chemische reactie op de platen waardoor er een "harde" laag sulfaat ontstaat.. voor de echte chemische techneuten is dat "Pb(s) + HSO−
4(aq) → PbSO4(s) + 2e−"
deze sulfaat laag is niet elektrisch geleidend, hierdoor minder contact met lood en zuur, en dat resulteert in een accu die minder capaciteit kan leveren, aldus een slecht/niet werkende accu..

Een volledig opgeladen accu geeft onbelast een spanning van rond de 12.5 ~ 12.8 volt. Geeft de accu een spanning lager dan 11.5 volt, dan is deze niet een beetje leeg, maar zo goed als 100% ontladen. Dus denk niet dat met 11.5 volt er maar een "halve volt" uit is.. want bij deze lage spanning start je accu de procedure op om een prachtige sulfaat laag te kweken en als je deze lekker z'n gang laat gaan draai je er vervolgens echt je startmotor niet meer mee rond..



Hoe krijgen we die sulfaat laag dan weer weg ?
Heb je een acculader die een lagere spanning van 14.4 volt geeft, bijvoorbeeld een verouderde lader met een spanning van 13.7, nou lees dan ff door; want dan moet je hem zeker met het huisvuil ehh.. klein chemisch afval mee sturen..

De huidige calcium accu's (ook wel Ca/Ca accu's) hebben een minimale laadspanning nodig van 14.4 volt, dit te combineren met de juiste laadstroom (bijv 0.8 ampère of meer) afhankelijk van de capaciteit van de accu. Gebruik je dus een lader met een lagere voltage dan 14.4 volt, dan is deze niet in staat om de accu volledig te laden al dan niet te desulfateren.

Als de loodplaten niet krom zijn getrokken en met elkaar kortsluiten; want dat gebeurd uiteindelijk na langere periode bij zeer diepe ontlading, dan kun je met een goede accu lader de sulfaat los "koken" Het zogenoemde koken van een accu begint als de spanning in de accu hoger word dan 14.7 volt.. Om dit te kunnen doen dien je dus te gaan laden met een hogere spanning. De C-Tek MXS 5.0 doet dit met 15.8 volt met een wat lager ampère; 1.5ah. Het laten koken van de accu is overigens niet een proces die je moet onderschatten, beter is dit ook te doen in een geventileerde ruimte. Door het koken van de accu worden de watermoleculen ontleed in zuurstof en waterstof waardoor er waterstofgas ontstaat. Als er veel van dit gas ontstaat, vormt het een explosief mengsel wat ook wel bekend is als knalgas.



Effe zeuren over optimate:
Die optimate, want die wil ik vergelijken met de C-Tek, want het klinkt allemaal zo mooi,.. ik ben van mening dat de schijn bedriegt, de zeer massale marketing eromheen bestempeld de optimate als de beste lader die verkrijgbaar is, veel motorfabrikanten bevelen deze aan, de motoport is er altijd lovend over.. als je op het forum vraagt "welke moet ik kopen" dan zeggen de meeste dat je een optimate moet kopen.. de marketing werkt dus, maar is dat terecht? Het is geen slechte lader, maar hij is wel een beetje overrated..
De laad-fases van de C-tek zijn iets beter/subtieler dan die van de Optimate..
En daarom heb ik dus ook voor de C-Tek gekozen..



De acculader en vervolg vergelijking met Optimate:
C-Tek heeft 2 laders (van de vele) welke interessant zijn voor de motorrijder.
De nieuwe (!) C-Tek XS 0.8, een 6 traps lader, of de wat zwaardere MXS 5.0, een 8 traps lader..

Er zijn maar een aantal verschillen tussen de 0.8, de 5.0 en de Optimate, het eerste is uiteraard de laadstroom.. Deze is bij de C-Tek 0.8 ehh.. 0.8, en bij de C-Tek 5.0 is deze in te stellen op 0.8 of 5.0 ampère.
De optimate heeft maar 1 amperage; 0.8a.
Daarnaast heeft de MXS 5.0 een optie voor het kiezen van een koud weer programma voor accu's met een capaciteit vanaf 14ah (laden met 14.7 ipv 14.4 volt) deze ontbreekt op de Optimate alsmede op de C-Tek 0.8. Ook heeft de C-Tek 5.0 een "RECOND" programma; soort reanimatie programma. Deze ontbreekt ook op de C-Tek 0.8. De optimate heeft zoiets wel; echter zit er een groot verschil in de stroomsterkte waarmee dat gedaan word. De C-Tek 5.0 doet dit op 15.8 volt en 1.5a (23.7watt)
De optimate doet het echter op 16.0 volt maar met slechts 0.2a (3.2watt) De optimate kan het ook nog op 22 volt maar tevens met 0.2a (4.4watt)
Juist bij het desulfateren is een hogere stroomsterkte nodig, en hier laat de Optimate het een beetje afweten..

Het "RECOND" programma op de C-Tek MXS 5.0 houd dus in dat de lader de accu gaat laden met eigenlijk een te hoge spanning; 15.8v met dus 1.5a. Dit programma kan worden gekozen voor sterk verzuurde accu's, waarbij dus een hoog sulfaat gehalte aanwezig is, om deze nieuw leven in te blazen. Het programma gaat overigens niet meteen met volle kracht van start; de accu wordt eerst voorzichtig opgeladen naar 12.6 volt, dan pas met 14.4 volt naar 80% van de capaciteit en daarna treed het "RECOND" programma pas in werking.

Wel 1 opmerking: indien je dit vaak gebruikt heb je kans om de levensduur van de accu te verkorten, ook kan er waterverlies optreden in de accu vanwege het "kookpunt" wat overschreden word.. bij een niet gesloten accu kun je dit wellicht bijvullen, indien je een gesloten accu hebt en het waterniveau te laag word dien je de accu te vervangen.. Ook dien je de productie van het knalgas in je achterhoofd te houden.

Doorgaans is overigens voor een motoraccu, meestal tussen de 10 en de 18a, de 0.8 wel voldoende; de lader is immers geschikt voor accu's vanaf 1.2 tot 32a. Ondersteunt alle soorten accu's inclusief AGM en gel.. Heb je echter een accu die zwaar verzuurd/gesulfateerd is kun je beter de C-Tek 5.0 nemen. Maar als je het niet zo ver laat komen dan is de 0.8 een goede keuze.
Maar wie dus iets meer wilt, en wellicht ook een zwaardere accu wilt kunnen laden of af en toe een AGM power accu (zoals bijv. Optima en Odyssey welke in de watersport worden gebruikt) wilt kunnen laden kan wellicht beter de MXS 5.0 kiezen. Ik heb dan ook voor de C-Tek MXS 5.0 gekozen, en wel 2 stuks, 1 voor mij, en de ander voor het vrouwtje..



Vergelijkingen oplaad fases XS 0.8 / MXS5.0 / Optimate
De optimate is volgens hun een 7 traps lader maarrr; niet helemaal.
Stap 1) Controle wel of niet aangesloten - heeft nog niets met laden te maken
Stap 2) Zelftest van het apparaat - heeft ook niets met het laden zelf te maken
Stap 3) Desulfateren - hier gaat de optimate iets doen, is eigenlijk stap 1
Stap 4) Opladen tot 80%, ofwel bulk charge - is eigenlijk stap 2
Stap 5) Controle fase, ofwel float charge - is eigenlijk stap 3
Stap 6) Analyse of de accu spanning behoud - is eigenlijk stap 4
Stap 7) Onderhoudsladen door middel van pulsen, is eigelijk stap 5.

Dus kort: de optimate is geen 7 traps lader, maar een 5 traps lader.
De C-tek hieronder draait het Float charge en de analyse overigens om.
Deze doet eerst de analyse, en dan de float charge.. klinkt mij persoonlijk ook logischer.. Voordat de float charge klaar is ben je met de C-Tek namelijk 10 dagen verder voordat hij op puls laden overgaat. Als hij eerst de float charge zou doen en dan pas zou analyseren komt de lader er pas na 10 dagen achter dat de accu misschien niet goed is..

C-Tek XS 0.8 / C-Tek MXS 5.0:
Stap 1) Desulfateren / Stap 1) Desulfateren
Stap 2) Bulkladen 80% / Stap 2) Soft start, voorzichtig opladen tot 12.6 volt
Stap 3) Absorptie laden tot 100% / Stap 3) Bulkladen 80%
Stap 4) Analyse van spanning / Stap 4) Absorptie laden tot 100%
Stap 5) Float charge / Stap 5) Analyse van spanning
Stap 6) Puls laden / Stap 6) Is alleen voor het recond programma (15.8v)
Stap 7) Niet aanwezig / Stap 7) Float charge
Stap 8) Niet aanwezig / Stap 8) Puls laden

Volgens de tabel is dan de C-Tek 0.8 wel een échte 6 traps lader.
De MXS 5.0 is een 8 traps inclusief het recond programma, anders een 7 traps.
En met het recond programma erbij mag ook deze C-Tek zich een échte 8 traps lader noemen.
Beide laders doorlopen dus 1 stapje extra dan de optimate.


Prijs:
Want het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven; en dat is het gelukkig.
De MXS 5.0 is wel iets duurder, deze kost gemiddeld 75 euro.
De Optimate is met gemiddeld 55 euro goedkoper dan de C-Tek 5.0 maar is iets duurder dan de C-Tek 0.8. Een verschil is bijvoorbeeld dat je met de Optimate geen accu kunt laden groter dan 50a en bij de C-Tek 5.0 wel. De lichtere C-tek 0.8 is dan verkrijgbaar voor 49 euro, en nu al enkele weken in de aanbieding voor 39 euro (bij een winkel die ik niet noem omdat ik niet weet of dat mag)
A20 richting dordrecht, bij afslag 15 eraf (crooswijk) dan verkeerslichten rechts, eerste kruispunt weer rechts over water dan onder de snelweg door en na het spoorviaduct meteen links en dan zit het aan je rechter hand, als je bij de Opel dealer bent ben je te ver en moet je stukje terug..



Garantie:
Alle C-Tek producten hebben 5 jaar garantie.. (optimate slechts 2 jaar)


Extra accessoires:
Voor de huidige C-Tek modellen (waaronder XS 0.8 en MXS 5.0) met de oranje aansluit plug.
Gemiddeld kosten deze accessoires 5 euro per stuk, indicatie paneel is wat duurder.
  • Kabel met M6 ring ogen (40cm)
  • Kabel met M8 ring ogen (40cm)
  • Kabel met M10 ring ogen (40cm)
  • Kabel met sigaretten stekker (40cm)
  • Kabel met M6 ring ogen en spanning indicatie paneel (55cm)
  • Kabel met M8 ring ogen en spanning indicatie paneel (55cm)
  • Kabel met krokodillen klemmen (40cm)
  • Kabel met krokodillen klemmen en spanning indicatie paneel (55cm)


Overige C-Tek info:
  • IP65 gecertificeerd, apparaat is dus spatwater dicht
  • Geschikt voor alle NAT, MF, Ca/Ca, AGM en GEL accu's, niet geheel onbelangrijk
  • Kan gebruikt worden tussen temperaturen vanaf -20 tot +50 (dus voor je koude schuur)
  • Spanning rimpel, deze is minder dan 4%
  • C-Tek is aan de wand te monteren met 2 schroeven
  • Lage lekstroom, minder dan 1ah per maand wanneer niet in het stopcontact maar wel op de accu..



Wat zit er in de verpakking van C-Tek ?
  • Acculader obviously..
  • Kabel met krokodillenbek klemmen
  • Kabel met M6 ring ogen
  • Hoesje om de lader in te bewaren
  • Meertalige handleiding waaronder NL
  • Veiligheidsstickers voor op het apparaat in meerdere talen (heb ze weggegooid uiteraard)


ZO.
Dat was een flinke lap tekst in de hoop de lezer hiermee te van hebben overtuigd niet voor een optimate te gaan maar een C-Tek te kopen.
1) goedkoper
2) beter
3) langere garantie termijn..

Positieve eigenschappen

Niks meer dan lof over deze lader...
Ben er zeer te spreken over, vriend van me heeft de XS 0.8 ook zeer tevreden.

Het Recond programma heb ik trouwens getest:
Ik heb een 72amp accu staan uit een diesel auto.

De accu in deze auto was telkens na een paar dagen volledig ontladen.. steeds 9 volt.. echt leeg leeg.. heel vaak gebeurd.. zeker een keer of 6.. iedere keer de lege accu gestart met startkabels, ook niet echt goed voor de accu... dus deze accu.. mohh.. ja. die was wel verrot kon je stellen.

Er is ook een nieuwe accu in de auto gezet, problemen waren toen weg, dus het was echt te wijten aan de accu en niet de auto, maaarrrrr: de oude, DIE mocht ik wel mee nemen.. denk mooi ! kan ik die ctek proberen met zn reanimatie RECOND programma.. kijken of dat wel werkt of niet. Ik heb het (just in case gewoon) 2x gedaan, maar na de eerste keer was het eigenlijk al goed.. Ik heb de accu aan de lader gehangen, ging de volgende dag kijken, lader was klaar, en de accu gaf netjes 12.6 volt.

Heb de accu los gehaald, buiten in de schuur daaagen laten staan.
En geeft nu nog steeds 12 volt, er gaat per dag ongeveer 0.01 a 0.02 volt af..
Dus langzaam maar zeker zakt hij in.., maar dat is normaal, alle lood accus hebben een langzame zelf ontlading.. maar het duurt echt wel een aantal weken voordat hij bij de gevaarlijke 12.00 volt grens komt..

Dus het werkt echt ;)

Negatieve eigenschappen

Geen ?

Nou nee.. er is 1 heeeeeeeeel klein dingentje.
Als je de C-tek op de muur schroeft, doe dat dan niet te strak, want gezien je hem alleen linksboven en rechtsonder vast zet, en dat te strak doet, dan trek je de behuizing lichtjes open, komt er dus een kiertje in, en is deze dus niet meer spatwater dicht! iets om op te letten. Gewoon ehh net als met alles in motorland: vast is vast..

Verder heb ik echt nog niets negatiefs kunnen ontdekken.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

64 van de 64 lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door kevinblade op zaterdag 10 december 2011 om 22:31

Gebruikers afbeelding van kevinblade
Ik verkoop ze al jaren en de eerste die niet goed werkt moet ik nog steeds tegenkomen, zijn super laders en ook buiten in de vrieskou doen ze het goed.
Van orgine zijn het acculaders bestemd voor snow mobile,s en toevallig hebben die zo,n beetje de zelfde techniek als motorfietsen.
Ook voor mij een aanrader.
Volgens mij verkoopt conrad ze ook. *D

Door Mark-J op zaterdag 10 december 2011 om 22:39

Gebruikers afbeelding van Mark-J
Wat een review, chapeau! Erg informatief en leuk om te lezen :)

Door Dionysius op zondag 11 december 2011 om 08:27

Gebruikers afbeelding van Dionysius
jij hebt echt niets te doen hè ... wat een verhaal!

Door Disaster-Master op zondag 11 december 2011 om 10:38

Gebruikers afbeelding van Disaster-Master
citaat: Dionysius schreef op zondag 11 december 2011 08:27:

jij hebt echt niets te doen hè ... wat een verhaal!

Valt wel mee hoor.. :+

Reactie gewijzigd door Disaster-Master op dinsdag 13 december 2011 om 13:42


Door frank_b op zondag 11 december 2011 om 11:27

Gebruikers afbeelding van frank_b
citaat:

ZO.
Dat was een flinke lap tekst in de hoop de lezer hiermee te van hebben overtuigd niet voor een optimate te gaan maar een C-Tek te kopen.
1) goedkoper, 2) beter, 3) langere garantie termijn..


Komt ie nu mee :( heb ik net twee weken een optimale 4 :')

Maar goed verhaal, ik had eigenlijk voor de optimale 4 gekozen ivm de canbus functionaliteit.
Dat heeft de C-Tek volgens mij niet. Je kunt je ook afvragen als je de canbus functie nodig hebt wanneer je gewoon op de accu zelf laad. ( niet dus )

Maar goede review en marketing ;) eerlijk gezegd werkt de marketing van optimate inderdaad zeer goed, niet eens verder gekeken gelijk een 4 gekocht :X

Zet deze ook op mijn lijstje voor een vergelijkend onderzoek wanneer de optimate overlijd. Dat zal vast wel gebeuren over 2,1 jaar..

Door Hansss op zondag 11 december 2011 om 12:21

Gebruikers afbeelding van Hansss
Heb er al een paar jaar 1 en kan alleen het hele verhaal onderschrijven. Kortom: ook hier een zeer tevreden gebruiker :Y

Door gertt op maandag 12 december 2011 om 00:41

Gebruikers afbeelding van gertt
citaat:
Lage lekstroom, minder dan 1a per maand wanneer niet in het stopcontact..


dat lijkt me logisch :+

Door De Glutendokter op maandag 12 december 2011 om 10:26

Gebruikers afbeelding van De Glutendokter
Goed verhaal lekker kort lang
En laad ik binnenkort nou net jarig zijn

Door DoubleUtB op maandag 12 december 2011 om 12:44

Gebruikers afbeelding van DoubleUtB
TS: zit hier ook zo'n verloopstekker vanaf de accu bij? Zodat je de motor binnen kan rijden en direct kunt aansluiten zonder eerst je accu te moeten bevrijden uit zijn benarde positie :P

Euhm ja dus, zie de foto's :+

Reactie gewijzigd door DoubleUtB op maandag 12 december 2011 om 12:45


Door Baba-san op maandag 12 december 2011 om 13:19

Gebruikers afbeelding van Baba-san
leerzaam! Echter, ik heb er een van Lidl en ben al 3 jaar zeer tevreden. ik zou wel willen weten hoe deze zich verhoudt t.o.v. de duurdere merken. Ik kan me herinneren dat dit model in layout en aantal controlelampjes sterk leek op de toen in de markt aanwezig zijnde laders. Vraag dus: zijn de goedkope modellen onder meerdere namen te koop en zitten daar ook duurdere (en bekende) namen bij?

Door Disaster-Master op maandag 12 december 2011 om 17:17

Gebruikers afbeelding van Disaster-Master
citaat: DoubleUtB schreef op maandag 12 december 2011 12:44:

TS: zit hier ook zo'n verloopstekker vanaf de accu bij? Zodat je de motor binnen kan rijden en direct kunt aansluiten zonder eerst je accu te moeten bevrijden uit zijn benarde positie :P

Euhm ja dus, zie de foto's :+

Ja zit erbij met M6 ringen. Optioneel zijn M8 en M10
Overigens is de kabel voorzien van een rubbere dop voor waterafsluiting

Reactie gewijzigd door Disaster-Master op dinsdag 13 december 2011 om 13:42


Door Disaster-Master op maandag 12 december 2011 om 17:26

Gebruikers afbeelding van Disaster-Master
citaat: Baba-san schreef op maandag 12 december 2011 13:19:

leerzaam! Echter, ik heb er een van Lidl en ben al 3 jaar zeer tevreden. ik zou wel willen weten hoe deze zich verhoudt t.o.v. de duurdere merken. Ik kan me herinneren dat dit model in layout en aantal controlelampjes sterk leek op de toen in de markt aanwezig zijnde laders. Vraag dus: zijn de goedkope modellen onder meerdere namen te koop en zitten daar ook duurdere (en bekende) namen bij?

Het verschil zit hem voornamelijk, maar vaak niet beschreven, spanning rimpel; de kwaliteit van de gegeven spanning. Deze rimpel is bij de C-Tek minder dan 4%. een hoge spanning rimpel is een niet zuivere spanning welke de accu onnodig verhit tijdens het laden wat de leeftijd van de accu duur kan verkorten en voor een verhoogd water verbruik zorgt in de accu.

Reactie gewijzigd door Disaster-Master op dinsdag 13 december 2011 om 13:42


Door Disaster-Master op dinsdag 13 december 2011 om 10:04

Gebruikers afbeelding van Disaster-Master

Erhmm.. nee.. |( Veranderd ;)

Reactie gewijzigd door Disaster-Master op dinsdag 13 december 2011 om 13:43


Door Armada op dinsdag 13 december 2011 om 11:27

Gebruikers afbeelding van Armada
Yup. Bekend verhaal.

Verkoop ze ook en in 4 jaar tijd maar 1 keer eentje zien terug komen.
Welke uiteraard zonder problemen onder garantie werd vervangen (ondanks dat de fout eigenlijk bij de gebruiker lag) :)

Zijn trouwens ook door de TÜV als beste getest.

Door Sangroid op dinsdag 13 december 2011 om 18:45

Gebruikers afbeelding van Sangroid
Complimenten voor je review, erg prettig en leerzaam om te lezen!

Door keesf op woensdag 14 december 2011 om 00:21

Gebruikers afbeelding van keesf
gebruik al jaren een xs800 ( ouder model) perfect voor de motorfiets, net te klein voor een auto eigenlijk.

enige kleine puntje van kritiek op de c-tek, is dat er ook stekkertjes te koop zijn met een led aanduiding, hiermee kan je zien wat de staat van de accu is,als je aan t laden bent. ten eerste is dit niet nodig, omdat de lader dit zelf aangeeft,maar voor mij is t grootste manco dat de ledjes op de stekker ook actief blijven als de lader afgekoppeld is, en dus stroom gebruiken, als je dus je motor een tijd stil laat staan is er dus de kans dat dat je accu lader, of onderdelen daarvan je accu leeg maken, niet heel handig :)

Reactie gewijzigd door keesf op zondag 18 december 2011 om 10:29


Door Bmwdubble op woensdag 14 december 2011 om 14:44

Gebruik de Ctek al jaren nadat mijn vorige accu door een defecte diodeplaat door de dynamo langdurig op 16 volt was bijgeladen...super apparaat, in elke grote of kleine versie!
Enige punt van kritiek: van de eerste die ik kocht was het stekkertje dat in de contrastekker geplugd moet worden echt gammel, maakte slecht contact, en dat stopte het laadproces. De Ctek begint dan met een zoemer te waarschuwen. Maar de verkoper heeft de stekker gewoon omgeruild (AST Borne) en inmiddels draait dat ding al jaren. Op basis daarvan een kennis ook de Ctek aangeraden...en je raadt het al: gammele stekker! Daar ligt denk ik nog een uitdaging voor Ctek.

Door Disaster-Master op woensdag 14 december 2011 om 15:19

Gebruikers afbeelding van Disaster-Master
citaat: Bmwdubble schreef op woensdag 14 december 2011 14:44:

Gebruik de Ctek al jaren nadat mijn vorige accu door een defecte diodeplaat door de dynamo langdurig op 16 volt was bijgeladen...super apparaat, in elke grote of kleine versie!
Enige punt van kritiek: van de eerste die ik kocht was het stekkertje dat in de contrastekker geplugd moet worden echt gammel, maakte slecht contact, en dat stopte het laadproces. De Ctek begint dan met een zoemer te waarschuwen. Maar de verkoper heeft de stekker gewoon omgeruild (AST Borne) en inmiddels draait dat ding al jaren. Op basis daarvan een kennis ook de Ctek aangeraden...en je raadt het al: gammele stekker! Daar ligt denk ik nog een uitdaging voor Ctek.

De nieuwe modellen van nu hebben een oranje/zwarte aansluit plug met een veerbaar klik lipje.. heb jij deze ook of heb je het oudere model van de aansluiting ?

Door hc460 op woensdag 14 december 2011 om 19:45

Gebruikers afbeelding van hc460
Al jaren de ctek in gebruik,gewoon een superding.
Mooie review ook.

Pagina 1 van 3

Pagina 1 van 3

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.