Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Suzuki GSF 1200 Bandit (1998) door Unruled

Suzuki GSF 1200 Bandit

Geplaatst op donderdag 15 december 2011 om 16:06

Delen

Hoofdcategorie:
Motoren
Merk:
Suzuki
Model:
GSF 1200 Bandit
Categorie:
Naked
Cilinderinhoud:
1150 cc
Bouwjaar:
1998

Beoordelingen

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Geeft aan hoe lang/hoe vaak de recensent dit product of deze dienst gebruikt of heeft gebruikt.

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Hier vind je de mening van de recensent en de bijbehorende onderbouwing.

De Bandit familie is vrij bekend onder de meeste motorrijders, het is waarschijnlijk de meest bekende retro-achtige naked die je op de weg zult terugvinden. Het blok (SACS) is geleend van de GSX-R, een beetje gemodificeerd voor wat meer koppel onderin (en succesvol). Het blok heeft slechts 5 versnellingen maar laten we wel wezen, het scheelt een keer schakelen en met dit blok heb je die 6 versnelling echt niet nodig. Dat is anders op de 600, welke op kleinere zuigers na praktisch hetzelfde blok deelt (en dus een stoer fors blok heeft itt bijvoorbeeld de XJ6), de 600 hééft dan ook 6 versnellingen. Omdat het blok van de 600 eigenlijk hetzelfde is als de 1200 is de 600 spectaculair betrouwbaar, zwaar overgemeten allemaal en dat maakt hem dan weer wat gewichtig in zijn klasse. De 1200 staat ook als betrouwbaar te boek, maar je kunt helaas een maandagmorgenblok treffen zoals mijn eigen eerste 'B12'. Belangrijk is te letten op een complete onderhoudsgeschiedenis en een mooie loop van het blok. Olieverbruik is betrekkelijk 'normaal', houd dit in de gaten en vul bij wanneer nodig. Ze hebben het lang niet allemaal maar als de jouwe het wel heeft, niks om je zorgen over te maken. Het zijn eenvoudige, maar zeer effectieve en in de regel robuuste blokken met bergen koppel, wat maakt dat de B12 ook in vergelijking met veel moderne fietsen gewoon de benen neemt. Mocht het je niet genoeg opschieten, is het betrekkelijk eenvoudig (andere uitlaat, open filter, dynojetkit) tot 30pk winst (op de opgave) te behalen. Dat is zeer goed merkbaar en wel de moeite. Op de 1200 is een aandachtspuntje de koppeling. Dit is een diafragmakoppeling, en helaas worden die veren nogal vlot lui, en dat terwijl de koppeling al niet echt overbemeten is. Het valt aan te raden en iets sterkere veren in te zetten. De 600 heeft wél een overbemeten koppeling en mag niet echt problemen hebben.

Het rijwielgedeelte van de Bandit is van Suzuki... Nogal wiedes, maar helaas betekent dit dat het standaard nogal een dweilbak is. Het is goed om comfortabel mee te toeren, en dat is misschien wel leuk voor de S versie. De N versie daarentegen, staat bekend als hooligan bike en om die naam waar te maken is wat stuggere vering een hele goede investering, je herkent hem niet meer terug. De onderdelen zijn wel oké, maar de inhoud is slappe was. Andere dogbones achter en andere voorveren zijn niet duur, en schelen bergen. Bodemspeling is voor sportieve rijders niet om over naar huis te schrijven, maar met betere vering en eventueel een iets opgehoogde kont gaat het rijgedrag van 3 naar 5 sterren, en is de bodemspeling ook ruim voldoende. De kont omhoog verandert de geometrie en maakt dat de motor veel lichter stuurt dan hij daadwerkelijk is. De middenbok kun je na verhoging echter weggooien, die kan niet meer bij de grond.

Koop deze motor vooral niet als zijnde erg zuinig (de 600 is dat in zijn klasse ook niet). Het kán redelijk zijn (1:17 is nog wel haalbaar, sporadisch), maar in de praktijk zul je niet veel beter scoren dan 1:13-1:15. Als milieufreak heb je er ook weinig bij te zoeken (zeker het eerste model), 3kilo koolstof per kilometer is niet overdreven denk ik. Het gecarbureerde blok komt dan ook uit de jaren 80, en destijds lagen ze nog niet zo wakker van dat soort kleinigheden. Er is een reden dat het SACS beest recentelijk vervangen is door karakterloze watergekoelde rommel, hiermee maak je bij de traditionele bandieten geen indruk. Met banden gaat de Bandit betrekkelijk zuinig om als zijnde een soepele viercilinder, het zelfde geldt voor kettingen. Onderhoudsintervallen zijn niet bizar ruim (6000km, theoretisch), maar het onderhoud is wel betrekkelijk eenvoudig zelf te doen, en alles is goed bereikbaar. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is de matige oplossingen die Suzuki voor de Mickey Mouse spiegels, vierkante knipperlichten en plastic powerrr taartschep hebben bedacht. Dit kan heden ten dage echt niet meer, en zijn dus dingen die ik persoonlijk direct aan pak.

Positieve eigenschappen

De positieve eigenschappen van dit product of deze dienst.

Zéér sterk blok...
...dat ook nog eens eenvoudig te verbeteren is...
Stoer 'retro' uiterlijk...
...met toch in basis betrekkelijk up-to-date rijwielgedeelte

Negatieve eigenschappen

De negatieve eigenschappen van dit product of deze dienst.

Vering móét aangepakt worden
Kleine dingen doen het goede uiterlijk te niet
Olieverbruik 'hoort erbij'
Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Negen van de negen lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Unruled op maandag 19 december 2011 om 23:06

Gebruikers afbeelding van Unruled
Ik neem nooit een blad voor de mond, maar als je me kende wist je dat ik tegelijkertijd m'n ballen uit m'n broek aan het lachen ben om m'n IT-crowd verzameling. Verdedig m'n shit alleen nogal fel :P Laten we het hier maar bij laten verder.

Door -rick- op dinsdag 20 december 2011 om 12:57

Gebruikers afbeelding van -rick-
Waarom beoordeel je de bandit uberhaupt als circuitmotor? Tuurlijk is het geen groep 4 circuit motor, want daar is die nooit voor gemaakt. Geen enkele naked is dat. :N
Een supermotard zie je ook niet in groep 4, en een supersport maakt geen kans tegen een supermotard in de korte bochten/bergen. :]

En met wat werk aan de vering (wel echt werk, dus vervangingsveren etc) kan je met een bandit ook flink hard gaan. Dan is het zeker wel meer dan een 'tourbrommert'. :+ Je kan toch wel begrijpen dat als jij na je korte ritjes op je vaders motor hier komt zeggen dat het een motor met een zwabberframe is, waarmee niet is te sturen dat dat niet als een echt goed onderbouwde mening wordt gezien (of zelfs in het verkeerde keelgat kan schieten)?
Ik heb zelf op een ZX6R uit 2004/2005 gereden en vond deze ook zwaar sturen, niet zo heel gek want een SBK stuur op een naked is ongeveer 75cm breed en de breedte van de clipons zijn gok ik zo'n 40cm (???). Het is gewoon compleet anders rijden, ieder zijn voorkeur toch? ;)

Door -BAnDitOS- op donderdag 22 december 2011 om 10:40

Gebruikers afbeelding van -BAnDitOS-
Leuke en goede recensie Unruled....!

Kan me dan ook in het meeste vinden, ondanks dat ook bij een opgehoogde B12 de grondspelling nog niet om over naar huis te schrijven is, maar aan de andere kant zijn afgesleten stepjes ook wel weer leuk.

'Hooligan' fiets vind ik een top naam voor deze fiets, lmao, een beetje aangepakt en verbouwd (optisch en motorisch) naar de wens van de gebruiker is dit inderdaad een echte moordmachine, a real Last Mohican!

Beetje gekleurd ben ik wel, rijd hem nl zelf ook al wat jaartjes. Voor mij geen andere fiets meer, althans deze Last Mohican gaat nooit meer weg, jammer genoeg een uitstervend ras die heerlijk ratelende Suzuki oliekoeler.. Oldskool rules....

Voor degene die twijfelen over de aanschaf, gewoon doen, je zal er geen spijt van krijgen. Mijn fiets is redelijk grondig verbouwd, maar uiteraard niet nodig, mijn inziens uitlaat-karel&nico setje-dogbones-wp of hyperpro vervangingsveren en je houd menig buikschuivertje zonder enig spatje moeite bij, met een beetje skills klap je ze zelfs voorbij ;-).


@ NOSfearatu; iedereen mag zijn mening hebben, ben ik het helemaal mee eens. Echter hoort een mening niet te bestaan uit onwaarheden die je doet overkomen als feiten, dan de denigrerende opstelling naar anderen nog even daar gelaten.

Blijkbaar heb je nog niet op een goed afsteld en aangepakt 'Hooligannetje' gereden, anders was je oordeel zeker wat meer genuanceerd, zo is mijn aan waarschijnljkheid grenzende vermoeden.

NOS&turbo's, ach, allemaal leuk dat spul, maar is het nodig? NO WAY..... Zoals verteld is mijn Last Mohican ietwat gekieteld (she enjoyes it everytime!) en heb ik een bescheiden 145pk, geen krukas pony's, maar achterwiel, meer dan genoeg voor op het NL wegdek, gixxers rijden deze Last Mohican echt niet blind. Overigens loopt een juist afgestelde B12 ietwat gekieteld moeiteloos de teller uit, heerlijk zo'n klapperende naald tegen dat stokje, voor mij beter als die nietszeggende digitale 2060 meuk.

Mocht je nog eens twijfelen over de prestaties van deze B12's, nodig ik je bij deze uit voor komend seizoen '12, kunnen we eens kijken of we je mening wat bij kunnen schaven over deze blijkbaar ondergewaardeerde B12.



Mvrg. Banditos/Maarten.




Door Mikebandit op donderdag 22 december 2011 om 17:30

Gebruikers afbeelding van Mikebandit
citaat: -BAnDitOS- schreef op donderdag 22 december 2011 10:40:

Leuke en goede recensie Unruled....!

Kan me dan ook in het meeste vinden, ondanks dat ook bij een opgehoogde B12 de grondspelling nog niet om over naar huis te schrijven is, maar aan de andere kant zijn afgesleten stepjes ook wel weer leuk.

'Hooligan' fiets vind ik een top naam voor deze fiets, lmao, een beetje aangepakt en verbouwd (optisch en motorisch) naar de wens van de gebruiker is dit inderdaad een echte moordmachine, a real Last Mohican!

Beetje gekleurd ben ik wel, rijd hem nl zelf ook al wat jaartjes. Voor mij geen andere fiets meer, althans deze Last Mohican gaat nooit meer weg, jammer genoeg een uitstervend ras die heerlijk ratelende Suzuki oliekoeler.. Oldskool rules....

Voor degene die twijfelen over de aanschaf, gewoon doen, je zal er geen spijt van krijgen. Mijn fiets is redelijk grondig verbouwd, maar uiteraard niet nodig, mijn inziens uitlaat-karel&nico setje-dogbones-wp of hyperpro vervangingsveren en je houd menig buikschuivertje zonder enig spatje moeite bij, met een beetje skills klap je ze zelfs voorbij ;-).


@ NOSfearatu; iedereen mag zijn mening hebben, ben ik het helemaal mee eens. Echter hoort een mening niet te bestaan uit onwaarheden die je doet overkomen als feiten, dan de denigrerende opstelling naar anderen nog even daar gelaten.

Blijkbaar heb je nog niet op een goed afsteld en aangepakt 'Hooligannetje' gereden, anders was je oordeel zeker wat meer genuanceerd, zo is mijn aan waarschijnljkheid grenzende vermoeden.

NOS&turbo's, ach, allemaal leuk dat spul, maar is het nodig? NO WAY..... Zoals verteld is mijn Last Mohican ietwat gekieteld (she enjoyes it everytime!) en heb ik een bescheiden 145pk, geen krukas pony's, maar achterwiel, meer dan genoeg voor op het NL wegdek, gixxers rijden deze Last Mohican echt niet blind. Overigens loopt een juist afgestelde B12 ietwat gekieteld moeiteloos de teller uit, heerlijk zo'n klapperende naald tegen dat stokje, voor mij beter als die nietszeggende digitale 2060 meuk.

Mocht je nog eens twijfelen over de prestaties van deze B12's, nodig ik je bij deze uit voor komend seizoen '12, kunnen we eens kijken of we je mening wat bij kunnen schaven over deze blijkbaar ondergewaardeerde B12.



Mvrg. Banditos/Maarten.



mooi omschreven :) en idd , tot de 200 doe je niet veel onder tot de dikke 1000's vriend van mij heeft dat ook mogen ervaren met zijn fireblade 2009.


Door Trunkenpolz op vrijdag 23 december 2011 om 18:51

Gebruikers afbeelding van Trunkenpolz
Met de Bandits 12 is wel degelijk geraced, in oa Engeland. Hele populaire en mooie standaard raceklasse geweest!

Door Lmario op maandag 23 januari 2012 om 19:29

Het is begin 2007, Zuid frankrijk.
Op de D558 van St Tropez naar Le Luc (circuit du Var) rijden een 2007-R1 met Dale Lomas, (bijna 1e in de cannonball run van 2006 ), 6e snelste tijd op de Nurburgring evuhr.
Achter hem een GSX-R100 K7 met Matt Wildee .
De heren testen de grenzen van de machines, knietjes op de grond in elke bocht, vroeg op het gas, voorwielen telkens omhoog.
Dan ziet Dale een koplamp in z'n spiegel knipperen en wordt enkele seconden later ingehaald door een fransman in jeans op een bandit 1200N. :$

Om een kort verhaal nog korter te maken: Beide racers gaan vol in de achtervolging. Matt haakt snel af en Dale gaat door, maar komt niet verder dan de bandit bezweet bijhouden tot die zelf na 20km achtervolgt te worden voor het circuit stopt.
(Het hele verhaal is te lezen in Performance Bikes van April 2007.)

Tja, wie ben ik dan om te zeggen dat een 2007 supersport sneller is als een bandit uit 2000... *D O-)

Door -BAnDitOS- op vrijdag 3 februari 2012 om 12:23

Gebruikers afbeelding van -BAnDitOS-
@Lmario..... Dat hele verhaal wil ik op mijn gemakje wel eens lezen, ik zoek me er alleen een ongeluk naar.... ;(

Heb je misschien een linkje van 't artikel?


Pagina 2 van 2

Pagina 2 van 2

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.