Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Heidenau K60 Scout door Paul Tromp

Straat/circuitbanden

Geplaatst op woensdag 17 december 2014 om 00:49

Delen

Hoofdcategorie:
Banden
Merk:
Heidenau
Product:
Straat/circuitbanden
Voorband/achterband:
Voorband en achterband

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Aangezien de K60 Snowtex niet beschikbaar is voor een zwaardere All Road, zoals mijn Varadero, heb ik de K60 Scout aangeschaft om mijn afhankelijkheid van mijn motor niet te laten verstoren door winterse omstandigheden. Zodra er sneeuw voorspeld wordt, haast ik mij naar het bandenmontage-apparaat van mijn broer en verruil ik de wegbanden voor de K60 Scout.

Er bestaat meerdere maten met bijbehorende verschillende profielen. Dit betreft de:
Heidenau 110/80B19 59T K60 M+S SCOUT TL
Heidenau 150/70B17 69T K60 M+S SCOUT TL

M+S wil niet zeggen dat het hier om winterrubber gaat.

Komende van een Pilot Road 4 Trail, is het stuurgedrag van de Scout allerbelabberdst. Bij 't de garage uitrijden, ging ik bij het insturen bijna op mijn plaat. Tijdens het rijden is mijn stuur continu aan het zoeken, alsof mijn balhoofd te strak staat. Daarbij heeft de band dusdanig rolweerstand dat je 't idee hebt, in combinatie met het rolgeluid en de resonantie, dat je remklauw vast staat, een lekke band hebt of je wiellagers aan gort zijn. Hard remmen bij een hogere snelheid (+80) is ook spannend. De voorband (inmiddels met 2,5 bar gevuld) gaat op zijn nopjes zijn eigen weg zoeken. Voor mij geen Scout aan de voorkant meer.

Bij lage snelheid, +/- 35 km/u, is een resonantie in het stuur te voelen, afkomstig van het noppenprofiel. Ook het rolgeluid is duidelijk aanwezig. Bij hogere snelheid houden de banden zich redelijk. Het pendelen, wat zich bij mij (hoge ruit, gevulde topkoffer en 2-meter-100kg-postuur) normaal boven de 180 gaat voordoen, begint nu iets eerder. Harder dan 160 wil ik niet rijden, want ik heb een incidentele foto gezien van rondvliegende noppen. Dat ga ik niet opzoeken en daar zijn de banden eigenlijk ook niet voor gemaakt. Dat bewaar ik wel weer voor mijn wegbanden.

Erg opmerkelijk vind ik het hogere brandstofverbruik. Rijdt ik normaal zo'n 17km op een liter, haal ik met de K60 Scout's de 1 op 15. Ik rijd dus 50km minder ver op een tank. De rolweerstand van de noppenbanden is dus aanzienlijk hoger.

Wat wel alles goed maakt is als je dan buitenkomt, je wordt verrast door een laag sneeuw, dat je langzaam, maar wel redelijk gecontroleerd (spelender wijs) je weg naar huis kunt rijden. Op lage snelheid driftend over een rotonde. Met voetjes aan de vloer ABS testen. Erg grappig.

Positieve eigenschappen

- Voorspelbare grip in verse sneeuw.

Negatieve eigenschappen

  • Niet accepteerbaar stuurgedrag. De voorband geeft 't gevoel van een lekke band, verrotte wiellagers en/of een vastzittende remklauw.
  • Aanzienlijk hoger (+/- 15%) verbruik.
  • Resonantie in stuur bij snelheid van 35km/u. Mee te leven.
  • Vermoedelijk snellere slijtage.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Vier van de vijf lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Brabo61 op woensdag 17 december 2014 om 12:46

Heb nu ongeveer 10K km met de K60 scouts gereden op een BMW R1200GSA. Dagelijks gebruik, 120 km woon werk hele jaar door.

Mijn ervaring hiermee is dat de banden erg veel hinderlijk geluid produceren bij 110 -120 km per uur. Geluid vergelijkbaar met een soort "janken" en dat wordt erg irritant. Verder zijn de banden gevoelig voor langstrepen.
Verder geen problemen met deze banden en als je eraan gewent bent geven ze voldoende vertrouwen.

Door Paul Tromp op woensdag 17 december 2014 om 13:31

Waarom heb je voor deze banden voor dagelijks gebruik gekozen en niet comfortabele wegbanden, zoals de Michelin Pilot Road 4 Trail? Die gebruik ik momenteel, omdat 99% over het asfalt gaat. Erg tevreden. Voor die 1% ga ik geen off road banden monteren...

Door Brabo61 op woensdag 17 december 2014 om 13:50

Reden is omdat ik wel off road plannen heb zover dat mogelijk is met een GSA. Verder gaven goede recensies over levensduur en persoonlijke ervaringen van anderen de doorslag deze banden te proberen. Het is niet gezegd dat ik Scouts blijf rijden als ze aan vervanging toe zijn.

Door Wilweazle op woensdag 17 december 2014 om 14:39

Hou je er rekening mee dat in de winter het verbruik altijd wat hoger is als in de zomer? Is dus misschien niet helemaal te wijten aan de gebruikte band.
Overigens wel een review waar ik wat mee kan, dank je.

Door Paul Tromp op woensdag 17 december 2014 om 16:31

Ik denk dat meerverbruik in de winter marginaal is. Welke argumenten zou je daar voor aandragen? Daarnaast weet ik na een paar dagen na de wissel, wanneer mijn tank leeg is, het resultaat. En in die paar dagen zijn de weersomstandigheden niet dramatisch veranderd.

Geen dank :). Dat is mijn doel om het te schrijven.

Door Squishy op vrijdag 19 december 2014 om 18:55

Gebruikers afbeelding van Squishy
citaat: Paul Tromp schreef op woensdag 17 december 2014 16:31:

Ik denk dat meerverbruik in de winter marginaal is. Welke argumenten zou je daar voor aandragen? Daarnaast weet ik na een paar dagen na de wissel, wanneer mijn tank leeg is, het resultaat. En in die paar dagen zijn de weersomstandigheden niet dramatisch veranderd.

Geen dank :). Dat is mijn doel om het te schrijven.

Dikkere lucht, meer lucht weerstand ;).

Door MacReal op dinsdag 23 december 2014 om 15:09

Gebruikers afbeelding van MacReal
Met mijn GSX zakte het verbruik in de winter ook altijd van 1:25 naar 1:20, maar dan met dezelfde bandjes.
Op mijn V-strom verbruikte de motor niet meer met de K60 banden.

Door EHE op dinsdag 6 januari 2015 om 17:09

Gebruikers afbeelding van EHE
ik heb ze op mijn GL1000 gehad toen er een paar jaar terug heel lang steeds weer een beetje sneeuw lag en ik was echt laaiend enthousiast over de K60 winter band. Maar je moet idd wel echt de winteruitvoering hebben (M+S staat er dan op)
Op zowel nat als koud asfalt was de feedback perfect en in de sneeuw was het zelfs met zo'n zware (wel kale) goldwing een groot feest om vol op het gas door de verse sneeuw te ploegen :)

het jaar ervoor reed ik met mijn transalp op Anakee's contineu met twee voetjes aan de grond om overeind te blijven, met de GL en de K60 durfde ik gewoon met het verkeer mee te rijden (en nee, ik ben niet op mijn muil gegaan ;) )

Door Paul Tromp op dinsdag 6 januari 2015 om 18:14

Let wel, er zijn verschillende types: K60, K60 Front, K60 Scout en de K60 M+S Silica (SiO2). Binnen de types heb je ook nog verschillende profielen. Enkel de laatste (K60 M+S Silica (SiO2)) bevat winterrubber. M+S betekent beslist niet dat het gaat om winterrubber!

Ik verwacht niet dat je met je GL1000 de "K60 M+S Silica (SiO2)" hebt gehad, want ik vermoed dat die maat niet beschikbaar is. Daarbij is het niet verantwoord deze band onder zo'n zware fiets te zetten.

Door micb op woensdag 7 januari 2015 om 21:50

Gebruikers afbeelding van micb
Zelf ben ik al aan mijn 3e setje k60 scouts bezig onder een 1100GS.
De motor valt bijzonder goed de bocht in ( het gevoel alsof je omvalt, maar dan anders )

Brandstof verbruik is het zelfde als bij een metzeler tourance.
En het geluid merk ik enkel in bochten met een betonnen vangrail ( flyover bij blijdorp )

Kilometerage is ongeveer 15.000 met een setje.
Voor is dan nog niet helemaal op, maar voor de belachelijk lage prijs van de banden vervang ik ze beide tegelijk.

Stabiliteit is uiteraard minder dan bij een wegband, maar 200 is er prima mee te rijden. ( harder gaatie toch niet )

Door dallastx op zondag 11 januari 2015 om 10:07

Gebruikers afbeelding van dallastx
Ik rij inmiddels met m´n derde set K60Scouts op mijn XT660Z Tenere, na jaren met Metzeler Tourance te hebben gereden. De Scouts bevallen veel beter, betere grip zowel bij nat als droog weer, on- en offroad(licht, gravel en bospaadjes). Kwa levensduur doen ze idd niet onde voor de Tourances, zo rond 18-20k km's. Rij gewoon met de originele afmetingen banden, niet de bredere maat.

Door harry00 op woensdag 14 januari 2015 om 23:55

Gebruikers afbeelding van harry00
Ik heb ze ook als straatset onder mijn XT660Z Tenere. Onder deze motor vind ik het gewoon fijne banden.

Uit deze test blijkt wel weer hoe persoonlijk banden zijn, en wat op de ene motor goed voelt, werkt totaal niet op een andere motor.
Om die reden hecht ik persoonlijk dan ook geen enkele waarde aan bandentests in motorblaadjes. Allroadbanden worden 9 van de 10 keer getest onder een F1200GS (in dit geval een Varadero) en wat je dan krijgt is een testverslag over die ene band met die specifieke maat onder die ene motor. Heel goed kans dat diezelfde band onder een motor met een andere geometrie, of een andere bandenmaat, een compleet ander resultaat geeft.
Ik probeer gewoon wat en als het niet bevalt: so what, bij de eerstvolgende wissel probeer ik weer iets anders. Bevalt het goed, dan blijf ik daar voorlopig bij.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.