Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Michelin Pilot Road 4 en Pilot Road 4 GT door DucBMW

Straat/circuitbanden

Geplaatst op donderdag 15 januari 2015 om 16:57

Delen

Hoofdcategorie:
Banden
Merk:
Michelin
Product:
Straat/circuitbanden
Voorband/achterband:
Voorband en achterband

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Na inmiddels te zijn begonnen aan mijn 3e set Pilot Road 4 van Michelin, is het misschien aardig om mijn ervaringen te delen. Meer precies betreft het de Michelin Pilot Road 4 standard en GT, welke zijn gemonteerd onder een Yamaha FJR 1300 A uit 2013. Weet je wat? Ik vind "Michelin Pilot Road" een bek vol woorden, dus ik kort het hierna af tot "MPR".

WAT MICHELIN EROVER ZEGT

De MPR4 volgt de MPR3 op, en Michelin beloofd betere prestaties algemeen, nóg betere prestaties in de regen, en een 20 procent langere levensduur.

Net als de MPR3 maakt ook de 4 gebruik van iets dat 2CT - ofwel Dual Compound Technology - wordt genoemd. Een inmiddels ingeburgerd concept, waarbij verschillende compounds worden gebruikt: op het midden van het loopvlak van de band een hardere compound voor een langere levensduur, en op de zijkanten een zachtere compound voor meer grip onder hellingshoek. Uitgangspunt daarbij is dat er gemiddeld meer kilometers rechtuit wordt gereden dan onder hellingshoek, en howel we dat graag anders zouden willen zien, denk ik dat het voor de meesten onder ons wel zo'n beetje klopt.

De MPR4 is beschikbaar is 3 varianten: standaard, GT en Trail. Ik heb gereden met de eerste 2 varianten i.c.m. een 2013 Yamaha FJR 1300 A. Het verschil tussen de standaard en de GT uitvoering betreft de constructie.

Michelin verwijst naar 2AT (Dual Angle Technology), waarmee de ouderwetse draagkracht van een diagonaalband wordt gecombineerd met alle moderne en goede eigenschappen van een radiaalband. Dat gaat dus een stapje verder dan de tot nu toe gebruikelijke steviger wangen. Hoedanook, de GT is dus steviger dan de standaard-versie, behoudt bij zware belasting beter de bedoelde vorm, en is daarmee geschikt voor gebruik onder zware (sport-)toerfietsen, die aannemelijkerwijs vaker geplaagd worden door passagiers en veel bagage.

EN DUS...?

Eerlijk is eerlijk: ik ben nooit een fan geweest van de MPR3 i.c.m. een zware fiets zoals een Yamaha FJR, maar de grip onder natte en/of koude omstandigheden was absoluut indrukwekkend, en legde de lat voor andere bandenfabrikanten aanzienlijk hoger.
Die andere fabrikanten reageerden snel, en onder de gerenommeerde merken was het verschil al snel in meer of mindere mate ingelopen. Maarja, toen bleef er een band over die het weliswaar erg goed deed in de regen, maar die zich voor het overige ook altijd wat zoekerig toonde, te snel opwarmde bij "geïnspireerd rijden", en niet de lichtvoetigheid bood die ik zo waardeerde in de oudere MPR2. Kortom: niet bepaald een erg sportieve band.

Wat bakt de Pilot Road 4 ervan?

Qua vorm is de MPR4 voorband iets puntiger dan de MPR3, achter is de ronding gelijkgebleven. Die voorband zou onder natte rijcondities dus nog beter door het water moeten snijden, maar biedt nóg een belangrijk voordeel: het insturen gaat met een zware FJR gemakkelijker en preciezer dan met MPR3, of, bijvoorbeeld, BT023 van Bridgestone (de doorgaans af-fabriek gemonteerde band op een FJR). Kortom: het lichtvoetige van de Pilot Road 2 is weer terug, en daar wordt ik blij van.

Verder is er een gewijzigde profilering, waarbij de lamellen - die de MPPR3 kenmerkte, en die ook op de MPR4 aanwezig zijn - naar de zijkanten toe iets zijn afgevlakt. Dit zou het cuppen moeten voorkomen dat nog weleens wilde optreden bij de MPR3 zodra je met een zware koppelsterke fiets - al dan niet met forse belading - sportief ging rijden. Van cuppen heb ik met de MPR4 niets gemerkt.

Op de FJR heb ik zowel met de standaard- en de GT-versie van de MPR4 gereden, en een echt groot verschil heb ik niet kunnen waarnemen. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik vrijwel uitsluitend solo rijdt, en met slechts wat bagage heb je dan eigenlijk geen verzwaarde banden nodig op een FJR. Ik heb diezelfde FJR ook weleens met pure sportbanden gereden, en als je niet al te zeer hecht aan levensduur, dan is ook dat prima te doen. Dat wordt anders als er een passagier mee gaat, want dat wil je waarschijnlijk graag dat tientje extra uitgeven voor de GT-versie.

GRIP: DROOG WEGDEK

De MPR4 heeft eigenlijk (bijna) geen opwarmtijd nodig: vanaf de eerste meters na vertrek is er zeer goede feedback, en ook in koude toestand is er goede grip. Met het opwarmen van de banden neemt het plezier alleen maar toe. Gemakkelijk en neutraal breng je de motor onder grote hellingshoek, en eigenlijk heb je dat niet eens in de gaten: van het nerveus doorkantelen (de bocht in vallen) waarop de MPR2 en 3 te betrappen waren is niets meer te merken.

Kenmerkend voor veel Michelin banden is dat je ze voor je gevoel echt de bocht in kunt kneden. Dit geldt ook voor de MPR4. Ik vind dat een lekker gevoel, een ander zal het misschien niets vinden.

Kanttekening: in combinatie met de pakweg 300 kg die een FJR op de weegschaal zet, doe je er goed aan om op circuittempo gelijkmatig te rijden en met ruime lijnen, als je dat tenminste een tijdje vol wilt houden. Zelfs bij een buitentemperatuur van krap 5 graden Celsius kan met name de achterband flink opwarmen. Als je het er een beetje om doet dan kun je die achterband binnen 2 rondjes PVI aan het smeren hebben. En hoewel dat in eerste instantie nog goed beheersbaar blijft, zit je dan natuurlijk vrij dicht bij het punt dat die band zegt: zoek het zelf maar uit, ik doe effe pauze.

GRIP: KOUDE EN NATTE OMSTANDIGHEDEN

Dit is waar de MPR4 met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt, en ook weer verbetert is ten opzichte van voorganger MPR3.

De nieuwe 100% silica compound - voor een groot deel verantwoordelijk voor de goede prestaties onder natte en/of koude omstandigheden - zorgt ervoor dat de MPR4 snel temperatuur opbouwt, en het houdt het oppervlakte van de band soepel, zodat de band zich ook bij koude goed blijft "zetten". Silica is tegenwoordig een geliefd ingrediënt in de bandenmakerij, omdat het door een min of meer chemische reactie met water ervoor zorgt dat de band nog beter water afvoert, en er dus nog meer doorheen snijdt.

Wat ook zij, ook onder de meest glibberige omstandigheden heb je niet het gevoel grip tekort te komen. In principe is er geen merkbare verandering in gedrag t.o.v. het rijden op een droge weg. Dat is niet alleen een kwestie van goede grip. Het komt ook doordat je in het grensbereik erg goed kunt inschatten hoe het er qua grip voor staat: wederom, een erg groot en voorspelbaar grensbereik. En dat evenwichtige gedrag - geen merkbaar verschil tussen droge of natte ondergrond - maakt dat de banden veel vertrouwen geven.

Anekdote doen? Ik herinner me nog goed de thuisreis van vakantie vorig jaar. Na 2 weken gekronkel doorheen Duitsland, Oostenrijk en Dolomieten, wilden we via Zwitserland en Duitsland naar huis. Vanuit Zwitserland werden we gedwongen om te rijden via Frankrijk.
Onderweg alle soorten regen (en hagel) de revue zien passeren, maar het voordeel daarvan is dat je de nattigheid op een gegeven moment niet meer zo merkt. Na die regenachtige etappe van bijna 900 km naderden we, toch nog vermoeid en in het duister, onze voorgenomen tussenstop in Daun.
Tja, en als de haard lonkt, dan lonkt de haard, dus: gasgeven, tempo! Het was dat er op enig moment ijskoud regenwater via mijn kraag naar mijn rug begon te sijpelen dat ik me ineens realiseerde dat we in de regen onderweg waren, met voetsteunen schrapend over een gatenkaas van nat asfalt en bitumen, van bocht naar bocht... Vriendinlief volgde dapper, en tijdens de "evaluatie" moesten we bekennen geen van beide het gevoel te hebben gehad dat het verstandiger had kunnen zijn om wat vaart te minderen.

Aldus, overtuigen qua vertrouwen en (gevoelsmatig) eindeloze grip, dát is waar deze banden goed in zijn.

Goed, laat ik dan toch minimaal één kanttekening plaatsen: tijdens remoefeningen onder gecontroleerde omstandigheden is mijn indruk dat je qua remweg een fractie inlevert t.o.v. bijvoorbeeld de Pirelli Angel GT, en misschien een vergelijkbare Bridgestone. Misschien is dat alleen maar een gevoel (het eerdergenoemde "kneden"), of misschien kosten de lamellen net die ene meter. Buiten kijf: onder de streep biedt de Pilot Road 4 de beste eigenschappen onder koude en natte omstandigheden op dit moment.

RIJ- EN STUUREIGENSCHAPPEN

Dit wordt een beetje een saai verhaal zo, want de Pilot Road 4 doet eigenlijk alles goed. Je kunt er ongenadig mee hoeken als je dat wilt, de banden volgen gewoon het commando dat jij geeft.

Bochtenstabiliteit - ook op pittig tempo, en onder flinke hellingshoek - is goed, en waar de voorgangers nog weleens wat zoekerig gedrag konden vertonen tijdens het uitaccelerareren in de tweede helft van een snelle bocht, volgt de MPR4 snaarstrak de uitgestippelde koers.

Insturen, of correcties onder hellingshoek vragen weinig kracht, en de feedback die je krijgt is doorheen het hele bereik erg goed. Dankzij de goede grip ligt het grensbereik ver weg, en dat grensbereik is ook nog eens groot. Gripverlies kondigt zich voorspelbaar aan, en dan is er eigenlijk nog niets aan de hand. Want het glijden dat volgt gaat heel geleidelijk, waardoor je in de regel alle tijd hebt om dit op te vangen.

Rechtuitstabiliteit: geen opmerkingen. Rechtuit is rechtuit, en van pendelen - iets waar ik bijvoorbeeld met de Pirelli Angel GT last van had - is niets te merken. Tot op zeer hoge snelheden blijft de FJR stabiel. Ik doe allang geen pogingen meer om uit te zoeken hoe hard zo'n ding nou werkelijk kan, maar ook boven de 230 km/u blijft deze met MPR4 onverstoorbaar op koers, en dat is inclusief zijkoffers en bagage (roltas) welteverstaan. Langsrichels of plakstrepen zijn praktisch niet waarneembaar: de motor walst er gewoon overheen, en je moet ze echt hebben zien liggen om te weten je eroverheen ging.

Tot slot, er is een gebruikelijk oprichtmoment bij lastwissels in de bocht, niet in hinderlijke mate, en evenmin uniek voor deze banden.

LEVENSDUUR

Mijn eerste set MPR4 liet ik monteren in juli 2014 monteren, en deze volgde de Pirelli's Angel GT op. In totaal heb ik 13.385 km gereden met de Michelins, waarbij ondermeer de Hockenheimring (ADAC) eenmaal passeerde, de Zwisterse, Italiaanse en Franse Alpen werden aangedaan, en er wat gespeeld is in de Hünsruck. Die levensduur staat in schril contrast met de bruikbare 7.932 km waarop de Pirelli's mij trakteerden.

De tweede set betrof MPR4 GT, en nam ik in september 2014 in gebruik, deed nog snel even een tweede maal Hockenheimring dit jaar, een aantal bezoekjes aan het PVI Lelystad, en tweemaal een Eifeltoertje. Daarbij was de laatste keer ook een 20 à 30 km lang off-road parcours inbegrepen, omdat de route die ik meekreeg bleek te zijn uitgezet door een stelletje all-road fanaten. Ik ga niet zover te beweren dat een FJR de ultieme allroad-fiets is - dat is-ie niet echt - maar de banden gedroegen zich wonderwel kranig. Onlangs ruilde ik de motor waaronder deze banden gemonteerd waren in. Tot dat moment reed ik er 9.762 km mee, en het resterende profiel (voor en achter) was ongeveer 3 mm, zonder merkbare verandering in prestaties t.o.v. nieuw.

De huidige set MPR4 (GT) kwamen met de aankoop van mijn nieuwe FJR, en deze zijn dus nog maar 148 km in gebruik. Wat opvalt is, dat ondanks de huidige koude en natte weersomstandigheden met veel agrarische rommel op de landelijke wegen in mijn omgeving, er al na pakweg 50 km flink doorgereden kan worden zonder dat dat al te spannend wordt.

Geinig: in juni vorig jaar werd ook de Suzuki GSF 650 SA van vriendinlief van MPR4 voorzien, en deze gaan nu al bijna 20.000 km mee. Huidig resterend profiel is (voor resp. achter) circa 3 en 2 mm. En daar wordt zo af en toe ook best sportief mee gereden.

Kortom: levensduur lijkt me in orde, al speelt rijstijl hier natuurlijk een voorname rol.

Gemiddeld betaalde ik 402 voor een set, inclusief montage en balanceren. Dat is flink aan de prijs, alhoewel ook weer niet extreem veel duurder dan andere banden in dit segment. De naar mijn inschatting langere levensduur bij gelijke rijstijl maakt dat voor een groot deel goed. Belangrijker vind ik dat ook de eigenschappen van deze banden formidabel zijn, en dat ook blijven gedurende de volledige levensduur. Dat maakt dat deze banden naar mijn mening elke Euro dubbel en dwars waard zijn.

CONCLUSIE

Samenvattend: indrukwekkend, aanrader.

Maar kijk, een ervaren sport-toerrijder kan in pricipe elke band van een gerenommeerd kwalieitsmerk monteren zonder daarin echt teleurgesteld te worden. Voorkeur voor banden is erg persoonlijk, en mede afhankelijk van voorkeuren, inzet/gebruik en ervaring. Maar wie een langlevende all-round band zoekt, met de (op dit moment) beste nat-weer-eigenschappen doet met de Michelin Pilot Road 4 beslist een hele goede koop.

Positieve eigenschappen

  • Overtuigende prestaties bij natheid en koude
  • Evenwichtig en betrouwbaar presteren onder uiteenlopende rijomstandigheden
  • Grensbereik, voorspelbaarheid

Negatieve eigenschappen

  • Snel opwarmen bij circuitgebruik, al is de FJR daar ook niet de fiets voor
  • Euhm, tja, de prijs misschien?

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

76 van de 77 lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door DucBMW op dinsdag 16 augustus 2016 om 19:24

Gebruikers afbeelding van DucBMW
ivano schreef op zondag 14 augustus 2016 09:04:

Goeie revieuw, en leest lekker weg.
De genoemde voordelen cq eigenschappen klinken erg aannemelijk.

Maar 13000 km me een band ?
Dat lijkt me toch erg optimistisch....

Dank, en grappig dat dit stukje na al die tijd nog steeds glezen wordt.

Valt mee dat optimisme, want 12000 en meer km is vrij gemakkelijk met deze (en ook wel sommige andere) banden te doen, is op zich niet uniek. Het zijn tenslotte toerbanden, geen sportbanden: de hele samenstelling is o.a. gericht op een flinke levensduur. Regelmatig bandenspanning controleren en goed afgestelde vering/demping helpen mee natuurlijk.

Aanvullend voorbeeld: Yamaha FJR1300AE waarnaar ik aan het eind verwees is in april van dit jaar ingeruild. De motor is destijds nieuw afgeleverd op Michelin Pilot Road 4 GT. Diezelfde banden zaten er nog steeds onder t.t.v. inruil en hadden zodoende iets meer dan 12400 km achter de rug. Restprofieel voorband was krap 5%, achter iets meer.

Normaal had ik ze op dat punt niet veel later vervangen ivm de voorband die nabij het einde was, en dat laat zich goed merken bij zo'n zware fiets. Met een lichtere fiets is een langere levensduur geen uitzondering.

Reactie gewijzigd door DucBMW op dinsdag 16 augustus 2016 om 20:18


Door DucBMW op dinsdag 16 augustus 2016 om 20:32

Gebruikers afbeelding van DucBMW
Redline Rider schreef op woensdag 13 april 2016 16:56:

Ik vind de MPP4 het ideale compromis voor grip en levensduur.

Nu moet ik wel zeggen dat als je écht stevig gaat rijden met name bij het stevig uitaccelereren uit een bocht onder een flinke hoek dat de MPP4 soms achter iets naar buiten loopt of een stapje opzij wilt zetten. Door de goede feedback van de band eigenlijk geen enkel probleem.

Voor mij wel een reden om voor de voorband voor een Pilot Power 3 te kiezen.

Het gedrag dat je beschrijft herken ik zondermeer ook bij de MPR4 (dat is iets anders dan een MPP4), hetgeen zich bij een FJR uitsluitend voordoet bij een - voor die fiets - maximale hellingshoek. Ik kan me zo voorstellen, gelet op de ronding van de band, dat de MPR4 onder die omstandigheden simpelweg minder rubber op de weg legt dan een meer puntige sportband, en dat dat meespeelt. Hoe dat zit bij een MPP4 weet ik niet, maar zo'n Pilot Power gaat het sowieso niet erg lang volhouden op een toerfiets van 300 kg verwacht ik (opwarming).

Inmiddels ben ik terug bij de Pirelli Angel GT, omdat die af-fabriek op de huidige KTM zitten, tweede setje inmiddels. Die KTM kan natuurlijk veel platter dan een FJR, net als een FZ1 (jouw onderschrift), en dan blijkt dat die Pirell's gewoon geschikter zijn voor het soort hellingshoeken dat je rijdt met een sportievere fiets.
Levensduur van de Pirelli's valt me met de lichtere KTM reuze mee: ongeveer 8000 km bij zeer sportief boenderen met een bandenvernietigend koppel (145 Nm) van een 1300 cc twin :) en warmt ook minder op dan onder een zware FJR (daardoor minder snel afnemen van de eigenschappen door veroudering/uitharding) en ze behouden mooi(er) hun vorm.

Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen.

Reactie gewijzigd door DucBMW op dinsdag 16 augustus 2016 om 21:06


Door OgriUK op woensdag 7 december 2016 om 18:59

Gebruikers afbeelding van OgriUK
Redline Rider schreef op woensdag 13 april 2016 16:56:

Ik vind de MPP4 het ideale compromis voor grip en levensduur.

Nu moet ik wel zeggen dat als je écht stevig gaat rijden met name bij het stevig uitaccelereren uit een bocht onder een flinke hoek dat de MPP4 soms achter iets naar buiten loopt of een stapje opzij wilt zetten. Door de goede feedback van de band eigenlijk geen enkel probleem.

Voor mij wel een reden om voor de voorband voor een Pilot Power 3 te kiezen.


Dat laatste was aanvankelijk ook mijn plan, maar toch maar voor PP3 voor en achter gekozen.

Heb daar nu ruim 6000 km mee gereden en daar komen waarschijnlijk nog wel een paar duizend bij, dus de levensduur zal bijna gelijk zijn (PR4 iets meer dan 10.000 v+a). Heb nu veel betere grip bij het ook door jou genoemde uitaccelereren onder hellingshoek, maar nog belangrijker vind ik het veel scherpere sturen van de sportievere band. Mogelijk gaat dat niet voor alle motoren op, maar op mijn 600cc met zeer smalle clip-ons gaven PR4s traag en onnauwkeurig sturen dat nauwelijks was te verbeteren door veranderingen aan het rijwielgedeelte; terwijl de verandering van banden wel de gewenste verbetering gaf. Andere aspecten van grip (bij aanremmen en op hellingshoek) zijn ook nog eens veel beter, zodat wat mij betreft op de huidige motor PR4 heeft afgedaan.

Door Baffo op dinsdag 3 januari 2017 om 11:31

Gebruikers afbeelding van Baffo
Banden, banden, banden. Soms denk je t te weten puur op technische specs of een gut feeling. En dan komen er andere banden uit die nog betere verhalen ofzelfs tests/reviews hebben, en twijfel je van voren af aan opnieuw.

En toen las ik deze review, en wist ik t weer zeker, geen reden tot twijfel meer, gewoon MPR4's eronder knallen!!

However, omdat ze voor mijn BMW R1100GS alleen de Trail banden adviseren, en die gaan een stuk minder lang mee, heb ik nu een Trail band voor besteld. Deze zou alsnog 12.000km mee kunnen gaan en is de enige voorband in de maat 110/80-19. En achter een gewone, want die zou in Trail variant maar 6.000km halen en kon ik wel aanpassen. Liefst haddik achter zelfs een GT gehad, want een GS met duo en 3 volle koffers weegt genoeg, maar die wordt niet in 150/70-17 gemaakt.
.
(Afbeelding)

Reactie gewijzigd door Baffo op dinsdag 3 januari 2017 om 11:35


Door DucBMW op dinsdag 3 januari 2017 om 12:30

Gebruikers afbeelding van DucBMW
Baffo schreef op dinsdag 03 januari 2017 11:31:

[...] geen reden tot twijfel meer, gewoon MPR4's eronder knallen!! However, [...]

Dank, denk ik, voor het compliment. En geinig dat zo'n stukje na zo'n lange tijd nog steeds gelezen wordt. Toch even een paar kanttekeningen...

Allereerst betreft deze review de sport/tour versie van MPR4 en MPR 4 GT, niet de MPR 4 Trail. En hoewel ik van spannend hou en het om meerdere redenen spannend is om een FJR off-road te rijden (...) heb ik geen ervaring met die MPR4 Trail. Zoals je zelf aangeeft wijkt die Trail-versie op punten toch wat af t.o.v. de sport/tour versies.

Let ook even op de datum van deze review: januari 2015.

Hoewel ik de MPR4 nog steeds een fijne band vind voor alledaags gebruik, en in het bijzonder onder de wat mindere weersomstandigheden, geldt v.w.b. sport/tour banden in ieder geval dat diverse concurrenten in 2016 een flinke inhaalslag hebben laten zien. Die inhaalslag heeft met name betrekking op grip onder natte/koude omstandigheden, omdat daar de focus op lag.
Banden zoals Metzeler Roadtec 01 en Dunlop Roadsmart 3 doen het nu minimaal net zo goed als deze MPR4 onder genoemde omstandigheden, als niet beter. Als je naar de scores op individuele onderdelen (b.v. stuurprecisie) gaat kijken valt daar naar gelang persoonlijke voorkeuren nog wel wat op af te dingen, maar feit is dat de MPR 4 anno 2016 niet meer de "eenzame topper" is.

Als het om all-road / trail banden gaat: ik deed eerder goede ervaringen op met de Metzeler Tourance Next
en de Continental Trail Attack 2 (K) , alhoewel ik die laatste ietsjes minder vond presteren op natte ondergrond.

Hoedanook, het wordt er niet eenvoudiger op, sorry, maar die zou je dus ook nog kunnen overwegen :P ;)

Door Super Blackbird op dinsdag 3 januari 2017 om 12:56

Gebruikers afbeelding van Super Blackbird
Sterker nog, de MPR4 heeft nooit op eenzame hoogte gestaan. In sommige segmenten (zoals grip in de regen en opwarmtijd) wel, maar overall zat de concurrentie dichtbij.
In de verschillende vergelijkingstests komen de Roadtec 01 en de Roadsmart III er nu duidelijk voorbij, vandaar ook dat ik volgend jaar (2018) alweer de opvolger verwacht.
Momenteel gaan de ontwikkelingen zo snel dat een topband na 2 jaar alweer afgezakt is tot de middenmoot, en 2 jaar later achteraan eindigt.
Dat wil trouwens niet zeggen dat het daarmee een slechte band is, alleen maar dat de concurrentie verbeterd is. En dat is dan ook precies de reden dat de meeste fabrikanten ongeveer elke 3 a 4 jaar een nieuwe band op de markt brengen in dit sport/toersegment..

Door Baffo op dinsdag 3 januari 2017 om 13:13

Gebruikers afbeelding van Baffo
Precies, dat andere banden deze inhalen zegt eigenlijk niets over de band zelf.
Als je in de regen op slecht asfalt steppies schraapt, is dat voor mij, op dit moment, genoeg.

Mijn rijkunsten halen het daar niet bij, maar het geeft vertrouwen. Andere banden mogen gerust -nog- beter zijn hoor :)

Ik heb deze GS gekocht met bijna oppe Metzeler Tourances, en die bevallen niet, net als toen ik een TDM850 kocht met oppe MPR2 en bijna direct op mn snuffert ging en verving voor MPR3 het verschil -enorm- was. Komende van een R1100RS met versche MPR3 ook...

Ik rij voornamelijk binnendoor, en heb de cardanklok aangepast naar die van een R850R (kleiner verzet) en heb gewoon altijd grip nodig, ook op straatstenen die een beetje los liggen in koud druilerig weer. Ik heb geen geld voor brede 17 inches voor en achter om er bv Pilot Powers onder te leggen (op mn vorige GS wel gedaan, zie foto)

Dus ja, ondanks alle mitsen en maren liggen deze banden op het DPD depot op me te wachten, en heb wel degelijk ook de Dunlop en Metzeler overwogen, maar nee.

(Afbeelding)

Door DucBMW op dinsdag 3 januari 2017 om 15:29

Gebruikers afbeelding van DucBMW
Baffo schreef op dinsdag 03 januari 2017 13:13:

Precies, dat andere banden deze inhalen zegt eigenlijk niets over de band zelf.
Als je in de regen op slecht asfalt steppies schraapt, is dat voor mij, op dit moment, genoeg.

[...]

Pssst, die steppies zitten bij een FJR nogal wat eerder aan de grond dan bij een GS... en strikt genomen is het niet de hellingshoek die het onder slechte omstandigheden spannend kan maken, maar de snelheid waarmee je die hellingshoek opzoekt. ;)

Hoedanook, mee eens dat ontwikkelingen in bandenland bijna onnavolgbaar snel gaan, en dat de kale puntentelling in een bandentest niet alles zegt over de kwaliteiten van een band, en hoe een gebruiker die ervaart.

De gerenommeerde bandenmerken maken allang geen slechte banden meer. Verschillen in prestaties zijn er op onderdelen, en hoe je dat ervaart is ook erg persoonlijk: individuele voorkeuren spelen daarbij o.a. een rol.

Bijvoorbeeld, ik heb o.a. 2 motoren in gebruik die beide in het sport/tour segment vallen, en toch is mijn bandenkeuze voor die fietsen volstrekt verschillend.
En zo kan het gebeuren dat ik soms bewust kies voor een band die volgens Motorrad/ADAC misschien niet de beste is, simpelweg omdat die "slechtere" band op de voor mij relevante onderdelen gewoon prima scoort. Daarbij kijk ik naar de verschillen tussen mijn motoren, en niet in de laatste plaats naar de beoogde inzet van elk en hetgeen ik daarbij van de banden verwacht.

Gelet op hoe je je rijstijl omschrijft - of althans mijn begrip ervan - zou ik met het oog op een sportievere band misschien toch gaan sparen voor een 17" voorwiel :9

Reactie gewijzigd door DucBMW op dinsdag 3 januari 2017 om 15:39


Door Worldbeater op dinsdag 3 januari 2017 om 15:35

Gebruikers afbeelding van Worldbeater
Momenteel kras ik geen steppies aan de grond hoor met de MPR4. Wel met betere en droge temperaturen.
Ook mensen die zeggen dat de grip in de regen gelijk is aan het droge..
Ik vind het gevaarlijk.. Straks gaan andere rijders minder goed opletten.
Het is geen wondermateriaal. :)


Door DucBMW op dinsdag 3 januari 2017 om 16:07

Gebruikers afbeelding van DucBMW
Worldbeater schreef op dinsdag 03 januari 2017 15:35:

Momenteel kras ik geen steppies aan de grond hoor met de MPR4. Wel met betere en droge temperaturen.
Ook mensen die zeggen dat de grip in de regen gelijk is aan het droge..
Ik vind het gevaarlijk.. Straks gaan andere rijders minder goed opletten.
Het is geen wondermateriaal. :)

Ik wel :+ met de FJR dan weliswaar, en dat kan bij zo'n ding zelfs stapvoets vrij eenvoudig ;)

Je zult mij niet horen beweren dat grip op droog gelijk is aan grip onder natte en/of koude omtandigheden, want dat is niet zo. Alleen al vanwege de externe factoren (viezigheid, plakstrepen) is dat onmogelijk, en natuurlijk doet ook temperatuur het e.e.a. met de wijze waarop banden zich (kunnen) gedragen. Wat ik wél beweer is dat deze banden (MPR 4) onder de verschillende omstandigheden relatief gelijkmatig blijven presteren: evenwichtig dus, en dat heeft te maken met voorspelbaarheid en gedrag in het grensbereik.

Die evenwichtigheid viel en valt mij op. De Pirelli's onder mijn KTM doen het bijvoorbeeld ook meer dan keurig in de regen, vind ik qua sportiviteit eigenlijk een fijnere band, maar om nou te zeggen dat die bij koude of nattigheid hetzelfde blijven reageren als op droge ondergrond... neuh, niet echt :X

Reactie gewijzigd door DucBMW op dinsdag 3 januari 2017 om 16:18


Door HighKing op dinsdag 3 januari 2017 om 16:36

Gebruikers afbeelding van HighKing
Baffo schreef op dinsdag 03 januari 2017 11:31:

However, omdat ze voor mijn BMW R1100GS alleen de Trail banden adviseren, en die gaan een stuk minder lang mee, heb ik nu een Trail band voor besteld. Deze zou alsnog 12.000km mee kunnen gaan en is de enige voorband in de maat 110/80-19. En achter een gewone, want die zou in Trail variant maar 6.000km halen en kon ik wel aanpassen.

Dat lijkt mij wel bijzonder weinig... onder mijn V-Strom (DL1000 uit 2002) was de Trail versie ook de enige optie. Die zitten er nu zo'n 14.000km onder. Voor ziet er nog prima uit, achter begint wat minder rond te worden maar de prestaties zijn nog altijd prima.

Reactie gewijzigd door HighKing op dinsdag 3 januari 2017 om 16:38


Door Baffo op dinsdag 3 januari 2017 om 17:06

Gebruikers afbeelding van Baffo
Nog meer kms (en gelijkmatigheid) klinkt als muziek in mn oren !

Door Turbo Bul op donderdag 25 mei 2017 om 21:00

Gebruikers afbeelding van Turbo Bul
Gebruik de Pilot Pouwer 3 voor en de PR 4 GT 190 55 17 achter op mijn GTR1400
De 55 hoog omdat hij dan makkelijker rijd

Dit was na 7700 Km en moest nog 400 km naar huis rijden want prima ging maar wel zonder het gas er op te zetten

(Afbeelding)

En alleen gebruikt op de weg en met toertjes in het buitenland dus geen woon werk
Wel natuurlijk de snelweg om NL zo snel mogelijk uit te komen

En de voorband is ook op maar heb daar geen foto van
Je kon nog wel profiel zien zitten maar dat was ook alles

Deze combinatie beviel mij prima en raad ik aan voor de GTR rijders onder ons
Omdat mijn ervaring is dat de voorband wel wat extra grip kan gebruiken op de GTR
Af en toe gaf de achterband een stapje opzij maar wat wil je met 134 nm bij 3500 rpm en 154 nm bij 6500 rpm

De PP3 stapte niet weg op de GTR maar minder Km zal je begrijpen

In de regen hoef je je ook niet druk te maken met beide type banden
Voor de meeste onder ons geeft hij meer dan genoeg grip

Reactie gewijzigd door Turbo Bul op dinsdag 9 januari 2018 om 23:45


Door MarauderForce op maandag 12 maart 2018 om 16:21

Gebruikers afbeelding van MarauderForce
Heb nu een setje MPR4 erop, (weet niet of het de GT is of niet) ben er benieuwd naar. Zijn volgens de oude eigenaar 1000 km oud. Ik heb ze nog niet op hoge(re) snelheid getest.

Hele goede ervaringen met de dunlop roadsmart 2 & 3, respectievelijk zo`n 13,5K (2 was Grip Zeer goed droog, zeer goed nat)en 16K voor kunnen halen. (3 was grip droog zeer goed, nat weer goed, wel iets minder als de 2)

Heb met droog weer het idee dat de motor meer de bocht in "valt". Ondanks dat de Michelin een 170 achter is, en de dunlops bij mij 180 waren op een zelfde motor. (Suzuki RF 900)

Moet ook nog het vertrouwen krijgen bij nat weer. Nog geen 400 km erop gezet deze week, dus moet er denk ik nog even aan wennen.

edit: Het betreft de GT versie...

Reactie gewijzigd door MarauderForce op dinsdag 13 maart 2018 om 08:21


Door DucBMW op maandag 12 maart 2018 om 18:05

Gebruikers afbeelding van DucBMW
MarauderForce schreef op maandag 12 maart 2018 16:21:

Heb met droog weer het idee dat de motor meer de bocht in "valt". Ondanks dat de Michelin een 170 achter is, en de dunlops bij mij 180 waren op een zelfde motor. (Suzuki RF 900)

Volgens mij heeft een band meestal meer oprichtmoment naarmate-ie breder is, dus dat de 170 gemakkelijker afschuint dan de 180 is niet zo vreemd.

Door Mr Bullet op donderdag 15 maart 2018 om 13:48

Gebruikers afbeelding van Mr Bullet
Ik vond the MPR4 qua grip en weggedrag prima op mijn CB1000R al had ik het gevoel dat ie wat licht voorin voelde met deze band.

Vond de Pilot Power 2ct beter rijden. Ben nu overgestapt naar een andere motor en rij nu met Pirelli Diablo Rosso 3. Past misschien beter bij mijn wensen.

Door Mr Bullet op donderdag 15 maart 2018 om 13:49

Gebruikers afbeelding van Mr Bullet
dubbel...

Reactie gewijzigd door Mr Bullet op donderdag 15 maart 2018 om 13:49


Door MarauderForce op maandag 26 maart 2018 om 15:37

Gebruikers afbeelding van MarauderForce
MarauderForce schreef op maandag 12 maart 2018 16:21:

Heb nu een setje MPR4 erop, (weet niet of het de GT is of niet) ben er benieuwd naar. Zijn volgens de oude eigenaar 1000 km oud. Ik heb ze nog niet op hoge(re) snelheid getest.

Hele goede ervaringen met de dunlop roadsmart 2 & 3, respectievelijk zo`n 13,5K (2 was Grip Zeer goed droog, zeer goed nat)en 16K voor kunnen halen. (3 was grip droog zeer goed, nat weer goed, wel iets minder als de 2)

Heb met droog weer het idee dat de motor meer de bocht in "valt". Ondanks dat de Michelin een 170 achter is, en de dunlops bij mij 180 waren op een zelfde motor. (Suzuki RF 900)

Moet ook nog het vertrouwen krijgen bij nat weer. Nog geen 400 km erop gezet deze week, dus moet er denk ik nog even aan wennen.

edit: Het betreft de GT versie...



Nou, inmiddels heb ik er zo`n 12 à 1300 km mee gereden... Eerlijk gezegd, ik ben er niet super tevreden mee. Nou komt dat naar alle waarschijnlijkheid omdat het de GT-versie betreft. Naar mijn weten is die bedoeld voor de zwaardere tourmotoren. Ik weet niet wat ze bij Michelen rekenen onder "zwaar", maar in mijn hoofd is dat pas vanaf 300/350 kg pas ergens. Mijn RF900 is 245kg rijklaar.

Met name de voorband ben ik niet dol op. In een wat sportievere bocht heb ik het gevoel dat hij echt "valt", ook krijg ik te weinig feedback terug. Ik voel gewoon niet goed wat de band doet. Heb daarbij ook het gevoel dat hij zelfs wat wil schuiven naar de buitenkant. Met dit setje ga ik dus de schaamrandjes niet wegrijden.

Ben wel benieuwd naar de levensduur voor: Ik heb het idee dat door de dwarsgeplaatste groeven in de band, dat hij toch vrij snel platte vlakken gaat krijgen of gaat cuppen... Iemand al meer als 6K erop weten te zetten?

Door DucBMW op dinsdag 27 maart 2018 om 08:39

Gebruikers afbeelding van DucBMW
Met de voorband doe ik ongeveer 10-12K km, met de FJR (circa 300 kg rijklaar) en daar wordt stevig mee in de rondte geslingerd. Voorband slijt iets sneller dan de achterband, maar dat kan aan de FJR liggen: statisch rust er iets meer massa op voorwiel, en in combinatie met een forse massa doet dat een flinke aanslag op de voorband bij sportief sturen. Slijt mooi rond en van cuppen heb ik geen last, maar ik controleer de bandenspanning dan ook regelmatig.

De GT-versie lijkt me inderdaad een klein beetje overdreven voor jouw RF, tenzij je veelvuldig met passagier en veel bagage rijdt. Maar als zodanig zie ik niet hoe die steviger achterband het gedrag kan veroorzaken dat je beschrijft. Wanneer is de vering/demping bij jouw RF voor het laatst ge-serviced?

Inderdaad voelt de band wat wolliger dan de gemiddelde sportievere band, maar de overige ervaringen herken ik niet (kan aan het verschil in motoren liggen). Bij de huidige asfalttemperaturen willen de meeste banden wel een beetje schuiven zo nu en dan, is mijn ervaring.

Door Caun op dinsdag 27 maart 2018 om 10:23

Gebruikers afbeelding van Caun
Ik heb op een Kawasaki Z750 een setje MPR4 weggereden en heb daar 16k km mee kunnen doen. Geen randjes meer op de band gehad.
Ik was er zeer tevreden over en overweeg deze weer te kopen voor op mijn K1200S als ik er aan toe ben.

Pagina 3 van 4

Pagina 3 van 4

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.