Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie GoRider Biker 3 door Arno

Navigatie

Geplaatst op woensdag 8 april 2015 om 22:57

Delen

Hoofdcategorie:
Accessoires
Categorie:
Reizen en toeren
Reizen en toeren:
Navigatie
Merk:
GoRider

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Inleiding

Stilletjes zat ik al een tijdje te kijken naar een navigatiesysteem voor de motor. Een Garmin of TomTom is mooi, maar ik vond ze te duur voor de gebruikshoeveelheid en specificaties. Toen kwam via een website met dagaanbiedingen de GoRider Biker 3 tegen. Ervaringen met dit (nieuwe) model kon ik niet vinden, wel met de GoRider Biker 2. Die waren positief, dus voor 130 de gok gewaagd.

Bestelling / Levering

Op 26 september 2014 heb ik het product besteld. De levering had op 8 oktober 2014 plaats moeten vinden, maar werd op 7 oktober 2014 met een week uitgesteld. Als compensatie werd een houder voor in de auto meegeleverd. Op 16 oktober 2014 is het product uiteindelijk geleverd.

Keurig netjes verpakt in een simpel doosje. Alles zat strak verpakt en daardoor is het erg lastig om als de boel eenmaal uitgepakt is alles weer op dezelfde manier terug te verpakken.

Het was ook mogelijk om er één of twee headsets bij te bestellen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik al een Sena SMH-5FM heb. Over die headsets kan ik dus niks zeggen.

De GoRider Biker 3

De GoRider Biker 3 is een apparaat dat ook via allerlei Chinese webshops verkocht wordt als het merk (of product) Rage. Het enige verschil is het merkje en dat dit product door een Nederlandse webshop verkocht wordt met Nederlandse ondersteuning en dus ook garantie. Dat was voor mij wel belangrijk, ik heb geen zin in allerlei gedoe met garantie via Chinese webshops en dergelijke.

Het apparaat zelf ziet er net zo uit als een TomTom Rider Classic. Een zonnekapje zit er op, maar daar heb je niks aan.

Het scherm is 3,5 inch met een resolutie van 320 x 240 pixels. Het interne geheugen is 4GB, de accu heeft een capaciteit van 2300 mAh. De accuduur heb ik niet getest, ik maak altijd gebruik van een kabeltje voor de stroomvoorziening.

Daarnaast zit er uiteraard bluetooth en kun je er een Micro SD kaartje insteken. Ik had er een kaartje van 32GB in zitten en dat werkt goed.

Voor verdere specificaties verwijs ik je door: http://www.goridergps.com/?page_id=818

Werking

Daar kan ik kort over zijn: vlot, een goed GPS signaal en een klein scherm met kleine knopjes. Uiteraard ga ik er wat dieper op in, het is tenslotte een review.

Voor de GoRider binnen kwam maakte ik regelmatig gebruik van een Zumo 550 of een Zumo 350 van andere familieleden. Het viel me meteen op dat de GoRider vlotter is. Niet alleen in gebruik, maar ook in het vinden van een GPS signaal of het herberekenen van een route. Een route van A naar B (van Overijssel naar Antwerpen in mijn geval) duurde voor zover ik het me kan herinneren maar enkele seconden.

Het scherm is klein en daardoor niet geschikt voor gebruik met handschoenen aan. De knopjes op het scherm zijn erg klein waardoor je zeker op het begin nogal eens mis drukt. Je drukt een knopje op het scherm min of meer met je nagel aan. Wat dan wel weer op valt is dat het volgen van de route erg makkelijk gaat. Het is tijdens het gebruik op de motor in één oogopslag duidelijk hoe de route loopt. Dat komt door de goede leesbaarheid van het scherm, maar ook door het gebruik van de verschillende kleuren. Erg prettig is dat.

Bij aanschaf van een GoRider krijg je een code voor één gratis kaart update. Daar heb ik meteen gebruik van gemaakt, maar toen ontstond er meteen een probleem. De bestandsgrootte van de nieuw gedownloade kaarten was groter dan de beschikbare ruimte op het navigatiesysteem. En dat terwijl de oude kaarten er al vanaf waren. Dit heb ik uiteindelijk opgelost door enkele kaarten waar ik geen gebruik van ga maken te verwijderen. Positief is dan wel weer dat je kaarten krijgt voor heel Europa.

Bevestigingsmateriaal

Je krijgt bij de GoRider bevestigingsmateriaal geleverd voor gebruik op de motor. Echt alles wat je nodig zult hebben voor een lange rit zit er bij. Dus ook de kabel voor de energievoorziening vanaf je accu naar je stuur.

Echter, het bevestigingsmateriaal voor op het stuur heb ik mn bedenkingen bij. Het ziet er allemaal nogal iel uit. Ik heb er geen gebruik van gemaakt en het vervangen door spul van RAM. Daar heb ik wat meer vertrouwen in.

Wel heb ik gebruik gemaakt van de autohouder. Dat is een vervelend rot ding. De zuignap die je op het raam vast drukt blijft iedere keer zitten als je hem los klikt, waardoor je tot vervelens toe aan het pielen komt met het lipje dat er aan zit. Doordat de autohouder nogal klein is kun je ook nog eens lastig bij het lipje van de zuignap komen. Daarnaast piept de autohouder bij mij ook nog eens bij het in de goede positie stellen. Ook hier heb ik inmiddels spul van RAM voor gekocht. Werkt een stuk handiger.

Wat dan wel weer goed werkt is de stroomkabel vanaf je accu naar het stuur. Eigenlijk precies hetzelfde als bij een Garmin Zumo 350, alleen dan 5 volt. Het kabeltje op het stuur kun je op één manier in elkaar drukken en daarna vast draaien (zie foto). Werkt perfect.

Routes maken

Routes maken gaat met Tyre. De GoRider maakt gebruik van .KML route bestanden. Deze bestandsextensie kun je gewoon selecteren bij het opslaan van een route in Tyre. Het op de GoRider zetten van de route verloopt anders dan bij een Garmin. Bij een Garmin doe je dit vanuit Basecamp, bij een GoRider kopieer je hem vanuit je mapje op de computer.

Ga je een route op de GoRider zetten, zet hem dan in de volgende map: PRIMO > content > userdata > route. Start daarna de GoRider op en je vind hem onder Route Options > More > Load Route. Daar kun je hem selecteren. Het enige dat lastig is dat hij dan niet de naam krijgt die je hem op de computer gegeven hebt. Dat zorgt er voor dat het soms even kijken is of je de route hebt geselecteerd die je daadwerkelijk wil rijden.

Mocht je een route krijgen van een ander (in mijn geval van een Garmin Zumo 550 gebruiker), zorg er dan voor dat je voor het rijden even de route volledig naloopt. Voorkomt een route die kris kras door elkaar loopt.

Bluetooth en gesproken navigatie

De GoRider beschikt uiteraard ook over Bluetooth. Ik heb hem gekoppeld met een Sena SMH-5FM. Via de navigatie luister ik muziek vanaf het SD-kaartje en luister ik naar de (Nederlands) gesproken wegwijzingen. De muziek klinkt minder goed dan dat ik radio luister via de Sena.

Het werkt goed en het koppelen ging simpel. De verbinding is tot op heden nog niet verbroken tijdens het rijden. Positief dus.

De gesproken navigatie werkt te goed. Wat verschrikkelijk irritant is, is dat ieder via-punt in een route wordt uitgesproken. Vanaf 800 meter laten ze het horen. Daarbij worden de via-punten belangrijker geacht dan een afslag. Liggen ze zon beetje tegelijk, dan hoor je eerst dat er een via-punt aan komt en daarna dat je daarna af moet slaan. Graag zou ik het uitspreken van die via-punten uit zetten, maar ik heb nog niet gevonden hoe.

Bij een aanwijzing voor de route gaat de muziek die je luistert tijdelijk naar de achtergrond zodat je de gesproken navigatie goed kunt horen. De gesproken navigatie begint op een paar honderd meter voor een bocht en wordt dan nog een keer herhaald. Heb je veel afslagen of via-punten in je route zitten, dan hoor je je muziek nauwelijks.

Conclusie

Het is een mooi en goed apparaat dat uitstekend zn werk doet. Voor deze prijs heeft het apparaat me eerlijk gezegd wel een beetje versteld doen staan. Ik had allerlei problemen verwacht en een hoop geknutsel, maar daar blijkt helemaal niks van te kloppen. Vanuit de doos werkt het gewoon goed.

Het bevestigingsmateriaal dat je er bij krijgt zou ik mooi in de verpakking laten zitten. Dit is niet echt stevig spul. Door een paar tientjes te investeren in spul van RAM krijg je in gebruiksgemak een stuk fijner product.

Positieve eigenschappen

Snelle herberekening van routes
Goede GPS fix
Afleesbaarheid
Meegeleverde stroomkabel

Negatieve eigenschappen

Weinig intern geheugen
Gesproken navigatie (zie recensie)
Origineel bevestigingsmateriaal

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

13 van de 13 lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door SuzRF600R op donderdag 9 april 2015 om 15:56

Gebruikers afbeelding van SuzRF600R
Heb zelf de Extensa, en volgens mij kun je daarbij gewoon in de config file aanpassen vanaf welke afstand hij moet beginnen met melden (iig wel voor flitspalen).

Eventueel kun je ook kijken naar de versie van Hozzira op het forum (reizen en toeren deel), die heb ik zelf nóg niet getest maar ben het wel van plan.

Net als jou heb ik ook een RAM mount gehaald bij waypoint, mede doordat ik op mijn stuur geen plek had voor de bijgeleverde mount.

Of er hardware matig veel verschil zit tussen de Biker3 en de Extensa weet ik niet, merk wel dat die van mij beter en sneller GPS vind sinds ik in de config file de poort en baut vast heb ingesteld.

Al met al zijn de GoRiders prima waar voor hun geld, helemaal als je net als ik zelden een navi nodig bent, dan is de keuze om 400 euro te lappen voor een Garmin of TomTom of de helft voor een GoRider snel gemaakt.

Verder aardig accurate review, ondanks dat ik een ander model heb.

Door hozzira op donderdag 9 april 2015 om 21:02

Gebruikers afbeelding van hozzira
Leuke review!

Wat de stemmen betreft, je kan, als je heel handig bent, bijna alles aanpassen maar das wel een heel gedoe want het kan niet in het programma zelf. In het forum hebben we laatst ook het uitspreken van viapunten besproken en we hebben nu een stem die ze niet uitspreekt. Eventueel kan ik, als je daar behoefte aan hebt, de stem die je nu gebruikt ook aanpassen en het uitspreken van viapunten er uit slopen. Ik had overigens dezelfde unit maar dan van Interphone, perfect ding voor die prijs!

Door kjiratsiekoedel op maandag 13 april 2015 om 23:48

Qua review niet veel anders dan mijn Gorider biker 2 denk ik. De bijgeleverde mount werkt bij mij nu 1-2 jaar prima overigens.

Vergeet 'm niet via een relais aan te sluiten. Want regen zorgt toch voor een minimale lekstroom van de contactpunten als de navigatie er niet inzit. Als je 'm buiten zet zonder hoes is dan op een gegeven moment je accu leeg (als je weinig rijdt).

't Rammelende borgje achterop de houder bij de 2 is wel verbeterd zo te zien.
Ook de aan/uitknop is nu een echte knop geworden.

Dia viapunten ga ik eens uitzoeken inderdaad. Dat is ook bij de 2 vervelend.

Door hozzira op zaterdag 18 april 2015 om 14:32

Gebruikers afbeelding van hozzira
@kjiratsiekoedel:
Download op het motor-forum even de stem Gonny 2.0, die noemt geen route punten meer. Zie draadje igo primo motor editie in reizen en toeren

Door klaazzzzzz op donderdag 23 april 2015 om 14:25

Gebruikers afbeelding van klaazzzzzz
Leuke review van een betaalbare navigatie. Ik schat dat je voor de RAM spullen nog zo'n 40 euro hebt uitgegeven? Wel handig om te weten voordat iemand hem gaat aanschaffen.

Ik heb zelf een paar jaar met een Nuvi 510 rondgereden. Dit is een exacte kopie van de Zumo 200 die ze per ongeluk een tijdje hebben geleverd voor scootergebruik totdat ze erachter kwamen dat ze hun 220 kannibaliseerden. Betaalde ik destijds 180 euro voor als ik het me goed herinner.

Daarna een tijdje gereden met een Nuvi 765t, ook een automodel maar wel met bluetooth headset profiel en qua hardware gelijk aan de Zumo 660. Alleen niet waterdicht. Op beide Nuvi's gebruikte ik de onroute motorkaart en dat is gelijk wel een van de grootste voordelen van de Garmins. Maakt leuke motorroutes en maakt ook tijdens gewone ritten middels een groene kleur duidelijk welke routes lekker zijn voor de motor.

Met name het laatste, en natuurlijk Basecamp is voor mij de reden geweest dat ik nu een Zumo 340LM heb aangeschaft. Belachelijk duur met zijn 300 euro maar standaard RAM spullen en lifetime updates erbij en als apparaat gewoon een zeer degelijk ding. Ook een stuk sneller dan de vorige generatie Zumo's. Vergeet ook niet dat het scherm een hogere resolutie heeft en dus scherper is.

Al met al denk ik dat het verschil met de Gorider (als dagaanbieding!) een ruime honderd euro is. Vergeleken met de reguliere prijs waarschijnlijk minder. Voor mij de reden om maar direct voor de Garmin te gaan.

Door Arno op donderdag 23 april 2015 om 15:01

citaat: klaazzzzzz schreef op donderdag 23 april 2015 14:25:

Leuke review van een betaalbare navigatie. Ik schat dat je voor de RAM spullen nog zo'n 40 euro hebt uitgegeven? Wel handig om te weten voordat iemand hem gaat aanschaffen.

Ik heb zelf een paar jaar met een Nuvi 510 rondgereden. Dit is een exacte kopie van de Zumo 200 die ze per ongeluk een tijdje hebben geleverd voor scootergebruik totdat ze erachter kwamen dat ze hun 220 kannibaliseerden. Betaalde ik destijds 180 euro voor als ik het me goed herinner.

Daarna een tijdje gereden met een Nuvi 765t, ook een automodel maar wel met bluetooth headset profiel en qua hardware gelijk aan de Zumo 660. Alleen niet waterdicht. Op beide Nuvi's gebruikte ik de onroute motorkaart en dat is gelijk wel een van de grootste voordelen van de Garmins. Maakt leuke motorroutes en maakt ook tijdens gewone ritten middels een groene kleur duidelijk welke routes lekker zijn voor de motor.

Met name het laatste, en natuurlijk Basecamp is voor mij de reden geweest dat ik nu een Zumo 340LM heb aangeschaft. Belachelijk duur met zijn 300 euro maar standaard RAM spullen en lifetime updates erbij en als apparaat gewoon een zeer degelijk ding. Ook een stuk sneller dan de vorige generatie Zumo's. Vergeet ook niet dat het scherm een hogere resolutie heeft en dus scherper is.

Al met al denk ik dat het verschil met de Gorider (als dagaanbieding!) een ruime honderd euro is. Vergeleken met de reguliere prijs waarschijnlijk minder. Voor mij de reden om maar direct voor de Garmin te gaan.


Bedankt voor je compliment!

De RAM spullen hebben inderdaad nog ongeveer €40 gekost. Basecamp is voor mij juist een reden geweest om niet voor een Zumo te gaan, naast de hoge prijs van de Garmins natuurlijk. Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van de Zumo 350 van m'n broer en de Zumo 550 van m'n vader, maar Basecamp liep om de haverklap vast en soms werkte het helemaal niet meer na een update. Daarnaast nog vreemde verbindingsproblemen met de pc bij de Zumo 350.

De Zumo 340 heeft inderdaad een hogere resolutie, maar ook een groter scherm. De GoRider Biker 3 heeft maar een scherm van 3,5 inch, de Zumo 340 een scherm van 4,3 inch. De grotere variant van de GoRider Biker 3, de GoRider Extensa, heeft ook een 4,3 inch scherm met dezelfde resolutie als de Zumo 340.

Door gerrT op zaterdag 25 april 2015 om 12:00

Gebruikers afbeelding van gerrT
Hoi, heb de Gorider Excalibur pro duo (met twee bluetooth Bikecomm's Hola-F 1300m headsets) vanaf maart 2014 in gebruik. Kosten; € 598,00

Pluspunten: "redelijk" betaalbare nieuw apparaat in dit segment - snelle GPS - het eerste jaar een goede mail-service bij software en gebruiks problemen.
Minpunten : moeilijk leesbare engelstalige gebruiksaanwijzingen - onleesbaar scherm bij fel zonlicht - met handschoen het touch screen bedienen is bijna onmogelijk - communicatie tussen gorider en MIJN gekoppelde bikecomm die ook gekoppeld is met een tweede bikecomm is 'schijnbaar' niet mogelijk? - mail_service na het eerste jaar = NUL ik krijgt geen antwoord meer terug!

Ik heb na een jaar nog steeds geen antwoord teruggekregen van de motor shop en van de importeur op mijn vraag of het nu WEL of NIET mogelijk is om de gesproken aanwijzingen van de gorider te ontvangen in mijn headset terwijl die gekoppeld is aan een tweede headset! In eerste instantie zeggen ze "ja dat kan" en op mijn vraag HOE ik dat voor elkaar moet krijgen....GEEN antwoord?
Eigenlijk is 'goedkoop' weer eens duurkoop geworden voor mij.
ps: mocht iemand TOCH een oplossing voor het communicatie probleem [gorider met headset1 en headset2] hebben voor mij.....hoor/zie ik het graag tegemoet!

Groet, Yamaha xvs GerrT








De engelstalige gebruiksaanwijzingen zijn moeilijk te volgen.

Door Bananeman op vrijdag 22 mei 2015 om 21:55

Gebruikers afbeelding van Bananeman
Mooie recensie!

Alleen had ik een hoger eindoordeel verwacht omdat je er toch aardig positief over bent. Nu is het 3 sterren (=voldoende), maar met name je laatste alinea doet een hogere eindscore vermoeden :)

Door Arno op zaterdag 23 mei 2015 om 15:16

citaat: Bananeman schreef op vrijdag 22 mei 2015 21:55:

Mooie recensie!

Alleen had ik een hoger eindoordeel verwacht omdat je er toch aardig positief over bent. Nu is het 3 sterren (=voldoende), maar met name je laatste alinea doet een hogere eindscore vermoeden :)


Ik vind ook dat ie wel 4 sterren verdiend, maar deze score kwam er uit rollen na het invullen van alle andere punten. De bevestigingsmaterialen die je er bij krijgt zijn niet echt van hoge kwaliteit bijvoorbeeld en de gesproken navigatie noemt alle route punten. Dit heb ik nu wel opgelost dankzij een mod die hier op het forum door gebruikers is ontwikkeld.

Momenteel geef ik het product zeker wel een hogere score dan 3 punten, maar dat komt door modificaties die ik zelf heb gedaan :)

Door Nelis23 op zondag 7 augustus 2016 om 17:32

Bekijk Mijn Motor-Forum
Bekijk onderwerpen

Hallo leden !

ik zit met een probleem wat betreft mijn navigatie, het gaat hier om een 3,5 inch GPS moto navigatie die op IGO8 draait van intercom-motor.nl

als ik een ROUTE van internet download en opsla als een .KLM bestand via TYRE staat hij keurig bij route laden en dan selecteer ik de route, echter als ik vanuit mijn woonplaats vertrek en ik volg de gps stuurt hij me naar het begin/eindpunt (zwart/wit geblokte vlag in het scherm is de volledige route te zien met GELE vlaggetjes in beeld, echter als ik op het punt ben aangekomen waar de gps me heen stuurt NADAT ik druk op route laden, dan word ik steeds maar weer naar DAT punt gestuurd.... wat doe ik fout ? heb geprobeerd de route te volgen (met de gele vlaggetjes) maar word steeds naar het eerste punt gestuurd... (diverse routes geprobeerd)

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.