Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Bridgestone Battlax T30 door nol88

Straat/circuitbanden

Geplaatst op woensdag 1 juli 2015 om 20:20

Delen

Hoofdcategorie:
Banden
Merk:
Bridgestone
Product:
Straat/circuitbanden
Voorband/achterband:
Voorband en achterband

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Gebruiksduur/ervaring
Een jaar in gebruik (4000 km)
Onderbouwing
Na 4000km gereden te hebben met de Bridgestone Battlax T30’s is het tijd om mijn ervaringen op papier te zetten. Hiervoor zaten de Dunlop sportsmart 2 onder de Yamaha FZ 6 Fazer uit 2004 gemonteerd. Deze moesten er onder vandaag omdat deze vierkant aan het worden waren.
De kilometers die met de band zijn gereden zijn vooral tour kilometers met een sportief tintje.

Wat zegt Bridgestone over de banden

De T30 is de opvolger van de BT023 in de Battlax serie. Zoals altijd bij een nieuwe band (T30) is deze volgens de fabrikant veel beter dan de band dit hij opvolgt (de BT023).
Zo wordt er gesteld dat voor de T30’s technologie wordt gebruikt die direct gebaseerd is op die van de Bridgestone MotoGP™ racebanden. Zo moet de grip en handeling van de T30 in vergleijking met de BT023 verbeterd zijn.
Zoals Bridgestone zelf over de band zegt “De nieuwe BATTLAX T30 helpt rijders om weer het echte plezier van het toeren te ontdekken. De band biedt een heerlijk lichte, makkelijke en nauwkeurige handling, waardoor je als vanzelf de lijn rijdt die je kiest. Hij geeft het vertrouwen om nóg meer te genieten van het betere stuurwerk”.

Hierboven zie je een plaatje van het profiel van de voor en achterband. De voorband heeft een “T-kruis” waardoor de band een goede handeling moet hebben. In de achterband is het profiel zo uitgedokterd dat de band bij regen snel het water af moet voeren, maar bij droog weer zo veel grip moet bieden (ook bij grote hellingshoeken).


Waarom deze banden onder de fiets?

Op het moment dat de Dunlops te vierkant werden om er nog lekker mee te rijden was het tijd om rond te gaan kijken naar een nieuw setje banden. De meest voor de hand liggende vraag is natuurlijk “waarom niet weer de Dunlops?”. Hier is een heel gemakkelijk antwoord op te geven. Ik was niet gecharmeerd van de levensduur, handeling en het vierkant worden van de banden. Het ligt op dat moment voor de hand om toch eens naar een ander merk te gaan kijken.
Na wat zoek en leeswerk op internet kwamen de T30 uit de bus. Dit kwam doordat de banden goede recensies kregen. Zo waren de droog en nat weer eigenschappen erg goed.
Ook is er van deze band een GT versie’s te krijgen die bedoeld is voor de zwaardere motorfiets (Yamaha FJR1300, Kawasaki GTR1400 of BMW 1200RT bijvoorbeeld). De band heeft een extra koord laag waardoor deze het extra gewicht beter aankan.

Sturen op droog wegdek
De T30 hebben een hele korte opwarmtijd, binnen no time zijn de banden op werktemperatuur en bieden ze goede grip. Je kunt wel aan de voorband merken of de banden al op werktemperatuur is. Als de voorband nog koud is wil deze nog wat zwaar gevoel geven in het stuur. Niet dat dit heel vervelend is, maar het is voelbaar in de eerste meters die je rijdt. Aan de achterband is niets te merken dat deze op moet warmen en geeft vanaf de eerste meters goede grip.
Je kunt de motor vanaf het eerste moment dat je gaat rijden lekker de bocht in leggen en zo beginnen aan een plezierige bochtige tocht. Door het profiel van de achterband zal er bij het groter worden van de hellingshoek nog steeds veel rubber contact maken met het wegdek. Op het moment dat je de band de bocht in legt geeft deze het gevoel dat er genoeg grip is en nog wel meer aankan. Op deze wijze kunnen hoge snelheden bereikt wordt.
Bij het snel wisselen van bocht van bijvoorbeeld van links naar recht is er wel wat kracht nodig om dit te doen.
Op het moment dat de motor in de bocht geplaatst wordt volgt deze zonder problemen de lijn die ingezet wordt. Mocht het nodig zijn om tijdens de bocht iets te moeten corrigeren is dit geen enkel probleem en volgt de band de commando’s goed op.
Ook bij het inknijpen van de remmen kom je binnen snel tot stilstand (al heeft dit natuurlijk ook te maken met de remmen). Maar de motor blijft mooi recht zijn lijn volgen tot stilstand zonder te gaan glijden of zoeken.
Alleen op het moment dat er bij een noodstop de achterrem bij geklapt wordt zal er een mooie streep op het asfalt komen te staan (dit komt meer doordat de motor niet voorzien is van ABS en bij remmen al het gewicht natuurlijk op het voorwiel komt te staan. Op dat moment is het niet zo moeilijk om het achterwiel te blokkeren en een streep te leggen).
Bij het remmen in de bocht heeft de motor de neiging om wat rechtop te komen, maar als je dit iets corrigeert zal je ook netjes en veilig tot stilstand komen.

De rechtuit stabiliteit van de banden is perfect. Er is geen enkele neiging om een bepaalde kant op te trekken op welke snelheid dan ook. De band blijft lekker rijden tot snelheden van 200km/h.
op het moment dat de band in een spoor terecht komt of een groef in het wegdek heeft de band wel de neiging om deze gemakkelijk te gaan volgen.
Ook kan je lasnaden in bochten goed merken als het een warme dag is. Op dat moment zijn deze naden dan wat glad en voel je de band even kort glijden. Als de band eenmaal over de naad heen is pakt deze meteen weer grip. Het is niet een probleem, maar wel merkbaar.

Sturen met natte omstandigheden
Ook met nat wegdek geeft de T30 een goed gevoel en veel vertrouwen. Je verstand zal eerder zeggen dat je rustig aan moet doen in de regen dan dat de band zijn grip zal verliezen is mijn ervaring.
Het profiel van de band zorgt er mooi voor dat het water snel wordt afgevoerd en er goed contact gehouden wordt met het wegdek. Bij natte omstandigheden horen ook vaak lagere temperaturen wat geen effect op de band heeft. Misschien heeft de band een fractie meer tijd nodig om op te warmen, maar dit is nauwelijks merkbaar.
Als het wegdek nat is blijft de band zich bijna hetzelfde gedragen als met droog wegdek. Ook nu volgt de band mooi de ingezette lijn en mochten er correcties nodig zijn is dit gemakkelijk te doen.

Dit zijn de enige dingen die ik gemerkt hebt de momenten dat ik in de regen rij. Ik heb niet zoveel ervaring in de regen omdat ik dan niet voor mijn plezier ga rijden.


Sturen met een passagier
Ik rij ook veel kilometers met mijn vriendin achterop en op dat soort momenten kan je verwachten dat de motor en banden op dat extra gewicht reageren.
Op het moment dat je met een passagier gaat rijden blijft de band zijn goede karakter behouden je dient er alleen wel rekening mee te houden dat er iets meer kracht nodig is om de fiets in de bocht te leggen. Wel is het nog steeds zo dat op het moment dat je een lijn in een bocht inzet de band deze zonder problemen blijft volgen. Ook kan je met iemand achterop sportief door blijven rijden zonder dat je aan het limiet van de banden komt.
De rechtuit stabiliteit van de motor blijft goed al merk je wel dat als de persoon achterop een beweging maakt die je niet verwacht je hier wel een kleine reactie op voelt. Deze reactie kan in de vorm zijn van dat je op een recht stuk net even van je lijn afgaat (niet noemenswaardig), maar het is meer te merken dan zonder passagier.

Circuit gebruik

Tot nu toe is er 1 keer met de motor gereden op het circuit en op dat moment zie je goed dat de band opgebouwd is uit verschillende type rubber. Op het moment dat je de band echt volledig gaat gebruiken en tot het uiterste gaat duwen zie je op de zijkant van de band het rubber gaan oprullen.
Ook al rij je de band op zijn uiterste toch geeft de band alsnog je het gevoel ruimte en grip over te hebben. De band gaf ook na 150km gebruik op het circuit nog geen krimp en verloor ook geen enkel moment grip.
Ook bij het insturen van een krappe bocht op hoge snelheid en het stevig uit accelereren van de bocht blijft de band grip geven en zo dus ook een hoop vertrouwen.

LEVENSDUUR

Ik heb op dit moment 4000 km met deze banden gereden en er zit nog meer dan genoeg profiel op. Onder deze kilometers vallen veel kilometers die in het weekend worden gereden voor plezier tour tochtjes. Ook worden er wat kilometers afgelegd van en naar het werk. Ook zijn er vele kilometers afgelegd inclusief passagier waardoor de achterband wat meer gewicht te voorduren had.
Ik heb voor een set T30’s ongeveer €340 betaald, inclusief montage en balanceren. Dat is niet goedkoop, maar ook niet duur voor een set banden. Er staan nu zoals gezegd zoon 4000km op de banden en ik hoop toch zeker wel hier nog zoon 10000km bij te kunnen zetten met dit setje. Als dit lukt (of meer) dan is naar mijn mening de levensduur van de banden goed.

CONCLUSIE

Ik raad deze band zeker aan, de band heeft alles in huis. Er kan sportief of rustig mee gereden worden, op droog of nat wegdek het maakt de band allemaal niet uit. De band presteert altijd en laat je niet in de steek (wat ik dus ook van een band verwacht).
Ik heb wel gemerkt dat iedereen zo zijn voorkeur heeft, want mijn broer is bijvoorbeeld zeer tevreden over de Dunlop’s, terwijl ik er juist helemaal niet tevreden over was.
Maar als je dus opzoek bent naar een band die naar mijn idee alles in huis heeft, zou ik de T30’s aanraden.

Positieve eigenschappen

Positieve eigenschappen:
  • Snel opwarmen;
  • Grip, grip en nog meer grip;
  • Goed gedrag bij zowel droog als nat weer;
  • Vertrouwen geven;

Negatieve eigenschappen

Negatieve eigenschappen:
  • Het iets zwaar aanvoelen van de voorband als deze nog niet warm is;
  • Reactie op lasnaden in bochten;

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

13 van de 14 lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door panistefanin op vrijdag 3 november 2017 om 11:34

Hello! this complex question. Here it is necessary to think...
192.168.o.1

Door tiger1gek op zondag 4 februari 2018 om 20:08

en de Bridgestone T30 evo
iemand daar ervaring mee
wil deze evt op mn Fazer monteren

Door JohanH op zondag 4 februari 2018 om 20:58

Gebruikers afbeelding van JohanH
tiger1gek schreef op zondag 04 februari 2018 20:08:

en de Bridgestone T30 evo
iemand daar ervaring mee
wil deze evt op mn Fazer monteren

T30 EVO is een behoorlijke stap beter in de regen, vandaar dat deze ook zo snel is gekomen. En idd de T31 is er inmiddels.

T30 EVO kun je nu leuk in de aanbieding scoren her en der.

Zelf dit jaar een 20dkm met een K4 Gixxer 750 gemaakt op een setje T30 Evo's. Nat, koude, enorme hoosbuien (waar alleen ik het hem begon te knijpen), heet weer, sportieve Eifel en Zwarte Woud ritjes, geen stap verkeerd... Echt zwaar onder de indruk, zeker met mijn geschiedenis met de BS banden...

Met de BT21 heb ik mijn toenmalige jong gebruikte motor afgeschreven in de regen, en de 23 overtuigde ook niet. Ook weinig vertrouwen met nat weer en cuppen als een malle.

Door thijstool op donderdag 15 februari 2018 om 16:47

Erg goede en sterk onderbouwde recencie van de T30 door NOL88!
Onder mijn CBR1000F heb ik verleden week de T31-set laten monteren en natuurlijk nog maar weinig kilometers gemaakt maar al direkt na het wegrijden bij de bandenman een prima gevoel en vertrouwen in de grip bij nat en vriezend weer terwijl ik de heenweg met een naar gevoel op de Michelins Pilot naar de garage ben gereden met enkele oncomfortabele kleine stapjes opzij terwijl er nog veel profiel op de banden aanwezig was.
Ik heb gewacht op deze banden tot mijn maat leverbaar was en ze direkt laten monteren omdat de testen ervan erg goed waren en ook na enkele toertjes absoluut geen spijt gekregen, integendeel, de motor rijdt er tien keer beter op.

Reactie gewijzigd door thijstool op vrijdag 16 februari 2018 om 07:22


Pagina 2 van 2

Pagina 2 van 2

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.