Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Triumph Sprint RS (2000) door lennart0r

Triumph Sprint RS

Geplaatst op woensdag 2 september 2015 om 22:54

Delen

Hoofdcategorie:
Motoren
Modeljaar:
2000
Merk:
Triumph
Categorie:
Sport-toer
Cilinderinhoud:
950 cc
Model:
Sprint RS

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Inleiding
Een gele Triumph Sprint RS 955i uit 2000 is de opvolger van mijn Honda CB-1 NC27 uit 1989 (staat nog steeds voor de deur) en daarmee dus de tweede motor in mijn bezit. Twee maanden geleden particulier gekocht met een kilometerstand van 22xxx, nu ben ik ruim 4000 plezierkilometers verder (ik rij geen woon-werkverkeer) en heb de motor aardig leren kennen.

Achtergrond van de Sprint RS
De Triumph Sprint RS is een sport-tourmotor, met een behoorlijke nadruk op de sport-kant. De Sprint RS is een telg uit de modulaire 955i-productfamilie van Triumph uit de periode van ongeveer 1997-2004 die bestaat uit de volgende motoren Daytona, Sprint RS, Speed Triple, Sprint ST en Tiger (van sportiefst naar minst sportief). De populairste uit dit rijtje is natuurlijk de naakte Speed Triple die faam maakte dankzij Tom Cruise in Mission Impossible en tweedehands nog steeds voor een aardig bedrag van eigenaar wisselt. Van een afstandje lijken de motoren niet sterk op elkaar, maar als je ze wat meer bestudeert, delen ze het grootste deel van de onderdelen met elkaar.

In de basis is de Sprint RS een Sprint ST met een lager stuur, iets hoger zadel, minder plastic, en een lichtere dubbelzijdige achterbrug in plaats van de fraaie enkelzijdige van de ST. HEt motorblok is identiek en is de teruggevoerde versie van het sportieve Daytona-blok van 140 pk.

Hiermee is de Sprint RS een concurrent van motoren als de Honda Firestorm VTR1000, VFR800, BMW R1100S, Ducati ST2/ST4, Yamaha Fazer 1000 en de Aprilia Falco. Over de concurrentie verderop meer...

Specificaties en feiten
Motor: 955 cc driecilinder met injectie
Vermogen: 108 pk op de krukas @ 9200 rpm
Koppel: 97 Nm @ 6200 rpm
Droog gewicht: 199 kg
0-100-tijd: 3,5 secondes (naar verluidt)
Topsnelheid: richting de 240 km/h (naar verluidt), zelf nog niet verder gekomen dan 220
Aandrijving: ketting
Achtervering: enkele schokbreker met progressief linksysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Voorvering: "upside up"-voorvork met instelbare veervoorspanning
Banden: 120/70-17 voor en 180/55-17 achter (origineel geleverd met Bridgestone BT-020)

Keuze en aankoop
Een paar maanden geleden voelde ik het vakantiegeld branden op de bankrekening en drong het besef door dat ik mijn CB-1'tje toch echt was ontgroeid, maar ik wist echt niet wat ik dan zou moeten kopen. En wat doe je in dat geval: een topic starten op motor-forum.nl LINK. In het kort, ik was op zoek naar een motor waarmee ik zowel het circuit op kon, als ook comfortabel mee op vakantie zou kunnen en dat voor een betaalbare prijs.

Uiteindelijk heb ik niet veel proefgereden en ben voor de Sprint gegaan. Hieronder mijn afweging ten opzichte van de concurrentie:
  • Firestorm VTR1000: volgens internet slechte vering, hoog verbruik. Vergelijkbare prijsstelling, koppel- en vermogenskromme, maar dan tweecilinder. Vooral in de gele uitvoering een gewaagde concurrent, zou er graag nog eens op rijden!
  • VFR800: deze is meer toergericht, zwaarder en het motorblok heeft significant minder koppel, standaard, veelvoorkomend en populair, dus hogere prijsstelling bij hogere kilometerstanden
  • R1100S: prijsstelling veel hoger en veel minder potent motorblok, bovendien kan ik nog wel wat jaartjes wachten voordat ik aan een BMW-boxer begin met mijn 28 lentes
  • Ducati ST2/ST4: heeft me niet echt kunnen boeien, uitstraling spreekt me niet aan en daarnaast heb ik twijfels over de betrouwbaarheid en onderhoudskosten (mogelijk onterecht)
  • Yamaha Fazer 1000: prijsstelling veel hoger, viercilinderblok mist karakter, uitstraling matigjes
  • Aprilia Falco: twijfels over betrouwbaarheid

De proefrit
Kort na het openen van het topic vond ik op markplaats een fraaie Sprint RS op een ruim half uur rijden. De Sprint was uiterlijk in erg goede staat en had zijn grote beurt net gehad. Bij de proefrit viel het volgende op:
  • stuurt verrassend licht, maar wel neiging tot onderstuur
  • motor voelt groot, volwassen en degelijk aan
  • POWER!!!!
  • de driecilinder loopt rauw en mechanisch (op een positieve manier)
  • erg lange versnellingen
  • "konstantfahrrückeln" bij constante snelheid rond de 3500 rpm
  • laag in de toeren (<2500 rpm) liet hij wat hakkelig
  • koppeling vraagt een krachtige hand
  • remt erg goed
  • zit is toch wel behoorlijk voorover, maar niet heel onaangenaam

Toen ik thuiskwam een en ander nagezocht op internet:
  • de meest voorkomende modificatie is het vervangen van de tandwielen (van 18 naar 17 tanden voortandwiel) om de te lange versnellingen te compenseren, Triumph heeft de RS waarschijnlijk lange gearing gegeven om hem extra zuinig te maken. Ook kwam hij in eerste instantie standaard met een 17-tands voortandwiel. Ik kan echt niet begrijpen waarom ze dit later veranderd hebben.
  • stuur van de sprint ST is 1-op-1 over te zetten op de Sprint RS en zorgt voor een meer rechtopzittende houding
  • "konstantfahrrückeln" bij lage toerentallen hoort er een beetje bij, maar kan ook komen doordat de motor te veel had stilgestaan, dit was mijn grootste zorg

Modificaties en onderhoud
De volgende zaken heb ik aangepast:
  • 17 tands voortandtandwiel gemonteerd. Er ligt nog een 44-tands achtertandwiel klaar om gemonteerd te worden. Deze modificatie is echt een no-brainer en nog steeds zijn de versnellingen best lang. Verbruik is nog steeds goed
  • Tweedehands stuur van een Sprint ST gemonteerd, klusje van 45 minuten
  • De voorvorkpoten heb ik onder handen laten nemen door Hyperpro, een voorvorkkeerring was iets aan het zweten en ik wist al vrij snel dat er toch Hyperpro-veren in zouden komen, want ik was het al gewend op de CB-1. Ik heb meteen gekozen voor de duurdere SKF-seals die langer meer zouden moeten gaan en minder wrijving moeten geven. De voorvering is nu in een woord fantastisch. Zowel een verbetering op het gebied van comfort (gaten worden bijvoorbeeld volledig weggefilterd), remmen (duikt véél minder) als sturen (meer vertrouwen, minder onderstuur). Het onderstuur had er mogelijk mee te maken dat een van de vorige eigenaren de veervoorspanning te hoog had opgeschroefd.
  • na een paar flesjes injectiecleaner in de tank en flink wat kilometers heb ik de stoute schoenen aangetrokken en zelf een "tune" gemaakt en ingeladen om de motor wat rijker te laten lopen onderin het toerengebied. Het handige van de Sprint is dat dit met gratis software kan en dat de ECU het zonder problemen toelaat, een Powercommander of iets dergelijks heb je niet nodig, alleen een kabel van minder dan 20 euro. Konstantfahrrückeln is inmiddels nog maar sporadisch aanwezig en zeker niet hinderlijk.
  • Crashpads van LSL geinstalleerd: tweedehands kuipwerk is onvindbaar en nieuw kost een godsvermogen.
  • Voorband BT-020 was ernstig gecupt en is vervangen voor een Metzeler Sportec M7 RR, binnenkort is de achterband ook aan de beurt


Ruim 4000 kilometer verder
Zoals gezegd, in de afgelopen weken heb ik ruim 4000 plezierkilometers afgelegd, waaronder een uitje naar het politiecircuit van Lelystad en een motorvakantie naar de Eifel met een rondje over de Nürbürgring Nordschleife. De schaamranden aan de achterband waren al vrij snel weggepoetst en ik kon het zonder problemen urenlang volhouden op de Sprint RS, dat is een verademing ten opzichte van de CB-1. De Sprint heeft me nog nooit laten staan en heeft nog nooit een klap verkeerd gegeven. De achterband is inmiddels aan vervanging toe, want deze was al redelijk vierkant gereden toen ik hem kocht.

Hieronder een laatste samenvatting van de plus- en minpunten.

Pluspunten
  • Fantastisch driecilinder motorblok verveelt geen moment! Niet voor niets wordt het als ideale compromis tussen een twee- en viercilinder gezien.
  • Fiets voelt degelijk en volwassen aan
  • Zuinig: op de snelweg haal ik zonder mijn best te doen 1 op 20, dat is met constant 140 km/h en sneller, zelfs met een rit op de Duitse Autobahn waarin de 220 werd aangetikt haalde ik 1 op 20. Als je doorpompt kom je op 1 op 17.
  • Betaalbaar: onbekend maakt onbemind(?), heeft ook wat met het uiterlijk te maken denk ik
  • Karaktervol en uniek: het is best een karakterfiets, Triumph is een gaaf merk en in het de gele kleur die ik heb, is het zeker geen muurbloempje
  • Geslaagd compromis tussen sportiviteit en comfort/ergonomie
  • Voldoende grondspeling (Was een issue met de CB-1)
  • Handelbaar
  • Betrouwbaarheid: al kan ik er in een paar weken natuurlijk geen gegrond oordeel over vellen, het vertrouwen is er wel. Ik heb er nog niets mee gehad en alle forums op internet loven de betrouwbaarheid van de 955i Triumphs. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze de honderdduizend zal halen.
  • Dashboard is m.i. fantastisch: grote analoge toerenteller en een groot digitaal display voor de snelheid, ziet er gelikt uit en werkt goed.


Minpunten
  • Te lange gearing, andere tandwielen zijn echt noodzaak
  • Toch niet echt sportief anno 2015: met 199 kg drooggewicht, 110 pk en de relatief lange wielbasis leg je het op het circuit af tegen 600 cc viercilinders en leg je het in het krappe werk (krappe haarspeldbochten en rotondes) af tegen lichtere motoren. Als voorbeeld, de nieuwe Yamaha MT-09 (met of zonder Tracer) heeft een vergelijkbaar motorblok met ongeveer evenveel pk's maar weegt rijklaar al tien kilo minder dan de Sprint droog.
  • Door de ruime grondspeling is de kniehoek nog best krap
  • Uiterlijk is wat gedateerd. Als je hem van voren ziet zijn de lijnen erg rond, terwijl scherp en hoekig op dit moment in de mode is. Uiterlijk boeit mij persoonlijk niet zo veel maar heeft er wel voor gezorgd dat ik hem voor een gunstig bedrag heb kunnen kopen.
  • Het prachtige driecilinderinlaatgeluid komt jammer genoeg niet zo duidelijk over op de bestuurder, ik ben van plan om de airbox nog eens onder handen te nemen. Uitlaat blijft origineel.
  • Matige verkrijgbaarheid van tweedehands onderdelen en dure originele Triumph-onderdelen

Positieve eigenschappen

  • Motorblok
  • Kwaliteit en feel
  • Zuinig
  • Betaalbaar
  • Karaktervol
  • Geslaagd compromis tussen sport en toer
  • Grondspeling
  • Betrouwbaarheid
  • Dashboard

Negatieve eigenschappen

  • Standaard te lange gearing
  • pk/gewichtverhouding loopt achter op moderne motoren
  • Kniehoek aan de krappe kant voor een echte toerfiets
  • Uiterlijk is gedateerd
  • Inlaatgeluid wordt te veel gedempt
  • Matige verkrijgbaarheid van tweedehands onderdelen en dure originele Triumph-onderdelen
  • Als je klein van stuk bent, kun je beter een andere motor kopen. Voor mijn 1,89 m werkt het perfect.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Zes van de zes lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Thwizzle op donderdag 3 september 2015 om 16:08

Gebruikers afbeelding van Thwizzle
Leuke review man. Ben blij dat jij er zoveel plezier van hebt! Mijn moeder heeft er ook één uit 2001. Een zwarte met 16xxx op de teller. Staat nog te koop ook. Top motor! Rijdt echt heerlijk.

Door BramC op donderdag 3 september 2015 om 18:05

Gebruikers afbeelding van BramC
Mooie recensie! Daar kunnen we wat mee. Heb in het verleden ook al wel eens stiekem naar een RS gekeken ;)

Door Coenster op vrijdag 4 september 2015 om 12:00

Gebruikers afbeelding van Coenster
Leuke review! Ik heb op deze fiets wel leren rijden en menig sportmotor er uit gestuurd :+

Het hakkelige lopen herken ik niet, de tune voor de sportuitlaat vanuit Triumph zelf deed het erg goed.

Door -Floris- op vrijdag 4 september 2015 om 16:00

Gebruikers afbeelding van -Floris-
Mooie review! Ben toch ook wel erg benieuwd hoe zo'n blok rijdt, moet ik ook maar eens gaan uitzoeken :)

Je puntjes van de VTR kloppen wel ja.. Vering is natuurlijk (zoals je bij de Triumph blijkbaar ook al hebt gedaan) zo aan te laten passen, maar het verbruik.. Tsja, laat ik het zo zeggen, die cijfers die jij noemt kan ik alleen maar van dromen :+

Door lennart0r op vrijdag 4 september 2015 om 17:26

Gebruikers afbeelding van lennart0r
citaat: Coenster schreef op vrijdag 04 september 2015 12:00:

Leuke review! Ik heb op deze fiets wel leren rijden en menig sportmotor er uit gestuurd :+

Het hakkelige lopen herken ik niet, de tune voor de sportuitlaat vanuit Triumph zelf deed het erg goed.


Het hakkelige was als sneeuw voor de zon verdwenen met de rijkere tune. Had jij er een sportuitlaat onder? Of had je die tune geladen?

Door Coenster op vrijdag 4 september 2015 om 18:55

Gebruikers afbeelding van Coenster
citaat: lennart0r schreef op vrijdag 04 september 2015 17:26:

[...]


Het hakkelige was als sneeuw voor de zon verdwenen met de rijkere tune. Had jij er een sportuitlaat onder? Of had je die tune geladen?


Sportuitlaat met tune (Triumph accessoire).

Door bigtriple op vrijdag 4 september 2015 om 23:04

Gebruikers afbeelding van bigtriple
Leuk en heel herkenbaar je test.Ik heb er destijds een nieuw gekocht in 2000 ,bij Dick Hoogland.
Heb er 25000 km erg fijn mee gestuurd

https://scontent-ams3-1.x...2cedb06c7974a&oe=566D515A

Reactie gewijzigd door bigtriple op vrijdag 4 september 2015 om 23:07


Door Bendevanmarx op zaterdag 5 september 2015 om 10:50

Fijn geschreven en heel herkenbaar. Ik reed tot twee weken geleden een Sprint ST van '99, dus quasi dezelfde. Vier jaar geleden gekocht met net 15K op de teller. Nu wegens knieproblemen te koop met 39K op de teller. Geen slag verkeerd, niets kapot gegaan. Nooit pech gehad. kwaliteit, afwerking en verbruik zijn inderdaad boven alle kritiek verheven. Voor de banden vond ( vind) ik de Pirelli Angel GT de beste keuze. hakig draaien heb ik nooit opgemerkt. Stukken zijn in Nederland en België inderdaad duur een moeilijk te vinden, maar op ebay.co.uk ( Engeland) vind je alles aan schappelijke prijzen.

Door lennart0r op donderdag 22 oktober 2015 om 22:45

Gebruikers afbeelding van lennart0r
We zijn weer wat verder en heb sinds de aanschaf zo'n 6000 kilometer gereden. Er zit nu ook een M7 RR achterband op (rijdt goed zo'n verse achterband) en ben ermee op het TT-circuit van Assen rond geknald en dat was fantastisch, al merk je duidelijk dat de Triumph geen circuitmonster is als je tussen de lichtvoetige 600'jes staat die minstens evenveel paarden aan boord hebben. Toch hield de Sprint zich behoorlijk goed staande en ik was best tevreden over mijn eigen prestaties voor de eerste keer op dit circuit.


De Sprint heeft nog steeds geen klap verkeerd gegeven en start altijd en overal, maar ik heb het vermoeden dat de ketting zijn beste tijd heeft gehad. Hij loopt af en toe in bepaalde omstandigheden bij lagere snelheid een klein beetje stotterig, misschien dat het wat te maken heeft met de oude ketting. Tijdens het winteronderhoud gaat er nieuwe olie in en ga ik met de voorrem aan de slag. Nieuwe Carbon Lorraine sbk5 remblokken, verse vloeistof en schoonmaken van de klauwen en zuigers. Ff de ketting goed schoonmaken, kijken wat dat oplevert.

Door lennart0r op zaterdag 6 januari 2018 om 22:10

Gebruikers afbeelding van lennart0r
Update na 2,5 jaar bezit en gebruik.

Erg gave motor, vooral dat karakter van het motorblok is echt heerlijk: echt een volwassen motorfiets. Ook is hij ontzettend stabiel en is het een geslaagd compromis tussen comfort en sportief.

Er liggen nu Diablo Rosso 3-banden onder. Heerlijke banden!

Hij heeft te koop gestaan in september, maar toen heb ik jammer genoeg een schuiver gemaakt waarbij het plastic aan de rechterkant is beschadigd. Gelukkig ben ik er zelf goed mee weggekomen!

Dit jaar ben ik ermee op een korte vakantie geweest waarbij ik op de extreemste dag ongeveer 750 kilometer heb afgelegd met daarin veel bergweggetjes en een beperkt aantal kilometers over de snelweg. Ongeveer 12 uur op de Sprint gezeten. Het enige waar ik echt laat van had, was de krappe kniehoek. Druk op mijn polsen of zadelpijn had ik geen last van.

Begin juli heb ik ook twee dagen achter elkaar op Zandvoort gereden. In die dagen heb ik met deze verouderde semi-toerbuffel genoeg jonge sportmotoren ingehaald en uiteindelijk een rondje een 2:16 neer kunnen zetten. Een rondetijd waarvoor ik me niet goed te schamen al moet ik wel zeggen dat het zonder dat fijne sleepje niet was gelukt. De Sprint gaf op het circuit geen klap verkeerd, klein beetje fading van de voorrem en

Reactie gewijzigd door lennart0r op zaterdag 6 januari 2018 om 22:16


Door DYONn93 op zondag 7 januari 2018 om 15:57

Gebruikers afbeelding van DYONn93
Leuk nog weer wat van je sprint te vernemen Lennart!

De mijne krijgt binnenkort weer een beertje en dan ga ik er ook weer een zomer van genieten.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.