Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Shark Exhaust Shark® Factory-Style - KTM Duke 200 door patrickp

Geplaatst op dinsdag 13 oktober 2015 om 16:42

Delen

Hoofdcategorie:
Accessoires
Merk:
Shark
Categorie:
Dempers en uitlaatsystemen
Dempers en uitlaatsystemen:
Demper

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

[img]http://patrickpeskens.nl/KTM/overview.jpg[/img]


Als je een lichte motor voorbij ziet en hoort rijden dan kan ik er niks aandoen, denk altijd “he wat een leuke brommer”. Dit gevoel wordt veelal gevoed door het geluid dat de “motoren” produceren.

Ditzelfde probleem had ik bij mijn KTM Duke 200. Hele leuk fiets (misschien later daarover meer in een andere review :) maar het geluid kon mij toch niet helemaal bekoren. (en dat is een redelijke under statement).

Nu kon ik voor een leuke prijs een Shark uitlaat op de kop tikken. Hier hoefde ik geen 2 tellen over te denken, inpakken en wegwezen.


Montage
Thuis gekomen snel uitlaat eronder, zo gezegd zo gedaan dacht ik.

Nou niets is minder waar! Het was een hele klus om de standaard uitlaat te verwijderen. Nadat alle bouten en moeren verwijderd zijn moet je een bijna bovennatuurlijk bocht maken met de uitlaat om deze te verwijderen. Dit moet gedaan worden door de motor in te veren en de pot er dan uit te draaien. Onderstaand een instructie filmpje zoals het zou moeten.

https://youtu.be/pDlgCOiT8ME?t=4m10s

Zo “makkelijk” als in dit filmpje ging het bij mij echter niet. 3 man sterk zijn er voor nodig geweest om de pot te verwijderen. Voordeel van dit alles, als de pot eenmaal verwijderd is voel je je onoverwinnelijk ;)

Nadat het origineel verwijderd is kan de Shark geplaatst worden, zo moeilijk als het verwijderen van het origineel ging zo makkelijk was het plaatsen van de nieuwe. Zo gezegd zo gedaan ;)


Resltaat

[img]http://patrickpeskens.nl/KTM/demper.jpg[/img]

Na het plaatsen natuurlijk het moment suprême. Het verschil is gigantisch, het lichte nog net geen grasmaaier geluid van de standaard uitlaat vervangen door een diep laag gepruttel zoals je bij dit type motor zou verwachten.

Bij lage toeren en mooi gegrom, bij terugschakelen een lekkere knal en bij hoge toeren harde brul.

Ondanks alles blijft het een 200cc en het geluid zal dus nooit zo fijn zijn als een van zijn grotere broers.

Voortaan “zien” de auto’s mij als ik door de file heen rijdt, voetgangers denken wel 2x na voordat ze door rood lopen en fietsers denken er niet meer aan om hem ervoor te gooien!


He klinkt zoiets nou?
Onder het mom van een “foto” zegt meer dan duizend woorden heb ik een kort filmpje gemaakt om het verschil duidelijk proberen te maken. Helaas is het geluid een beetje mat/gedempt door de onderwater case van mijn GoPro maar hoop dat het een beeld kan geven van het geluid.

https://youtu.be/QO-4BYcaP0w

Positieve eigenschappen

Looks
Geluid
Ander verkeer "ziet" je niet over het hoofd

Negatieve eigenschappen

geluid (voor sommige mensen?)
montage van de standaard uitlaat
nieuwprijs (€ +- €500)

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door OmedaveMT op vrijdag 16 oktober 2015 om 11:42

Gebruikers afbeelding van OmedaveMT
Nog niet te spreken over de gewichtsbesparing die je deed hier! Ziet er goed uit. Goede review. in Maart deed ik mijn Duke 200 weg voor een MT-07, niks over de 07 maar ik mis mijn Duke nog steeds wel is! wat een leuke fiets was dat zeg.

Door patrickp op vrijdag 16 oktober 2015 om 12:04

Helemaal mee eens!

Heb mijn scooter voor het stadswerk ingeruild voor deze motor. En wat een genot inderdaad, leuk, klein, wendbaar en perfect voor dit werk. Geen snelheidsduivel of km-killer maar daar moet je hem ook niet voor kopen :)

Helaas werk ik tegenwoordig buiten de stad dus staat de motor te shinen in de garage :(

Omdat ik voortaan dus voornamelijk ritjes wil rijden ben ik ook opzoek naar iets groters/zwaarders. Zijn grote grote broer (de superduke) is zeker een goede gegadigden als opvolger!

Door OmedaveMT op woensdag 21 oktober 2015 om 14:50

Gebruikers afbeelding van OmedaveMT
citaat: patrickp schreef op vrijdag 16 oktober 2015 12:04:

Helemaal mee eens!

Heb mijn scooter voor het stadswerk ingeruild voor deze motor. En wat een genot inderdaad, leuk, klein, wendbaar en perfect voor dit werk. Geen snelheidsduivel of km-killer maar daar moet je hem ook niet voor kopen :)

Helaas werk ik tegenwoordig buiten de stad dus staat de motor te shinen in de garage :(

Omdat ik voortaan dus voornamelijk ritjes wil rijden ben ik ook opzoek naar iets groters/zwaarders. Zijn grote grote broer (de superduke) is zeker een goede gegadigden als opvolger!


Ik zou even afwachten wat er in November allemaal aangekondigd word voor 2016. Er is een opvolger van de 690 onderweg om maar een voorbeeld te noemen.

Door patrickp op woensdag 21 oktober 2015 om 16:44

Ja maar een opvolger betekend een nieuw model. Nieuw model betekend een nieuwe prijs.

Een nieuwe prijs is bij KTM doorgaans niet iets waar je heel blij van word ;)

Maar zal het zeker in de gaten houden, misschien past het zowaar binnen het budget..

Reactie gewijzigd door patrickp op woensdag 21 oktober 2015 om 16:45


Door OmedaveMT op vrijdag 23 oktober 2015 om 15:54

Gebruikers afbeelding van OmedaveMT
citaat: patrickp schreef op woensdag 21 oktober 2015 16:44:

Ja maar een opvolger betekend een nieuw model. Nieuw model betekend een nieuwe prijs.

Een nieuwe prijs is bij KTM doorgaans niet iets waar je heel blij van word ;)

Maar zal het zeker in de gaten houden, misschien past het zowaar binnen het budget..


Weet niet of je daar gelijk in gaat hebben, KTM zijn ambitie is toch om de grootste speler in Europa te gaan worden, en gezien de concurrentie ‘’zoveel mogelijk voor zo min mogelijk’’ wel redelijk goed begrepen heeft kan KTM niet achterblijven. Stefan Pierer (CEO KTM) riep dat al. Met het 390 frame, en alles wat daar op gebouwd is pakken ze de A1 & A2 klasse, die redelijk succesvol bleek tot zover.
Met wat er in 2016/2017 komt verwacht ik dat ook de Atjes aan de beurt zijn. Mijn verwachting is daarom dan ook dat de nieuwe 690 niet meer dan €8000 gaat kosten, zo wel, Stappen velen, net zoals ik, toch over naar Yamaha bijvoorbeeld :-D

Door patrickp op vrijdag 23 oktober 2015 om 15:57

Als dat zo is dan heb je ineens een heel interessante prijs voor een nieuwe motor!

Morgen sowieso een testrit maken op een Superduke :)

bedankt voor je update.

Reactie gewijzigd door patrickp op vrijdag 23 oktober 2015 om 15:58


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.