Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie MRA X-screen Touring Spoiler door GT Scooter

Geplaatst op maandag 21 december 2015 om 08:43

Delen

Hoofdcategorie:
Accessoires

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Deze recensie betreft het MRA X-screen, type Touring Spoiler, aangeschaft voor mijn Silverwing motorscooter. De prijs was 93 incl. verzenden.

Er zijn 2 montage mogelijkheden: klemmen (extra set a 20 aanschaffen) of gaatjes boren (mijn optie). Voor de laatste optie zit er plastic kleefmal in het pakket. Eenmaal gemonteerd kan het varioscherm je ca 12 cm extra schermhoogte bieden. Je kunt hem ook bijna plat leggen, zodat je scherm nauwelijks wordt verhoogd. Ook de hoek is instelbaar. Er is dus altijd wel een ideale afstelling te vinden. Het werkt beter dan een verhoogd scherm omdat juist de ruimte tussen scherm en X-screen turbulentie voorkomt.

Maar hoe doet hij het in de praktijk?

Positief: Na 4 snelwegritjes heb ik de ideale afstemming/ stand gevonden. Geen turbulentie meer en aanzienlijk minder ruis. Ik kan bij 130 km/u mijn navigatie horen, een telefoongesprek voeren of muziek luisteren! Ook heb ik nauwelijks nog vliegen op mijn vizier.

Negatief: Om op de snelweg alle ruis te voorkomen moet hij zo hoog dat je er doorheen kijkt. Geen probleem zou je zeggen, want of nou je scherm of je vizier nat en vies wordt, maakt in principe niet uit toch? Maar het scherm veeg je niet even droog of schoon en klap je ook niet even weg.

Positieve eigenschappen

  • het werkt goed: vrijwel geen turbulentie of ruis meer
  • door 2x2 scharnierpunten horizontale, verticale positie en hoek verstelbaar
  • er is voor bijna elk schermtype een MRA X-screen verkrijgbaar
  • duidelijke gebruiksaanwijzing in alle gangbare talen
  • goede transparante kleefmal voor positie gaatjes (indien optie boren)

Negatieve eigenschappen

  • constructie scharnierpunten oogt en voelt fragiel (maar blijft heel)
  • op een Silverwing helpt alleen de 'doorkijkstand' tegen ruis
  • je bestaande scherm moet stevig genoeg zijn ivm extra windbelasting
  • in elkaar zetten en monteren nemen minstens een uur in beslag

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Vijf van de vijf lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Beekberger op donderdag 24 december 2015 om 14:26

Gebruikers afbeelding van Beekberger
Begrijp ik nou goed, dat je dus nu zonder oordoppen rijdt? Omdat je denkt dat je spoiler voldoende winddruk en dus lawaai weghaalt, zodat je zonder oordoppen kunt rijden.
Helaas is een foute aanname. Je kunt niet zonder oordoppen rijden. Ik heb jaren op zeer beschermde motoren gereden (je kon bij wijze van spreken een cigaartje roken achter die kuipen van Goldwing en BMW) in combinatie met zeer stille helmen van Schuberth. Een constante piep van de tinitus in mijn rechteroor heeft me geleerd, dat het niet zonder doppen kan. Dus wees verstandiger dan ik was en doe die dingen in, ook als je niet op de snelweg rijdt.

Reactie gewijzigd door Beekberger op donderdag 24 december 2015 om 14:27


Door erikkie39 op dinsdag 29 december 2015 om 09:29

Ik deel je enthousiasme over de spoiler (heb hem zelf ook icm een MRA touringscherm op mijn CBF1000), maar ben het niet met je eens over de windruis. De winddruk is inderdaad veel minder, snelwegritten zijn een stuk comfortabeler voor je nek. Maar doordat de wind gebroken wordt, ontstaat er juist meer turbulente lucht wat veel meer gebulder oplevert. De spoiler mikt die turbulentie precies over mijn helm heen waardoor je het nauwelijks voelt, maar ik hoor het wel degelijk. Ik moet toegeven dat ik hele kleine stukjes snelweg (<15 min) ook weleens zonder bescherming doe, maar lange stukken kun je echt niet zonder bescherming rijden ook al lijkt het comfortabeler.

Door GT Scooter op dinsdag 29 december 2015 om 11:54

Gebruikers afbeelding van GT Scooter
Bedankt voor jullie bezorgde en welgemeende adviezen. Het scheelt waarschijnlijk enorm per motorfiets. Voor ik de X-screen monteerde viel me al op dat het geluidniveau op de snelweg bij 5 cm zakken al vrijwel volledig wegviel. Ik hoor nu alleen nog maar wat motorgeluid en het verkeer om me heen, maar geen windruis of turbulentie. Ik heb n.b. op maat gemaakte oordoppen die ik regelmatig (bij muziek) gebruik, maar die steken net te ver uit om te kunnen combineren met mijn speakertjes in de helm. Die reduceren het geluid over alle frequenties gelijkmatig. De universele dopjes voor de motor heb ik nog steeds op zak. Ik zal het geluidniveau eens meten op een rustig stuk snelweg (ik heb zo'n app).

Door GT Scooter op vrijdag 1 januari 2016 om 17:27

Gebruikers afbeelding van GT Scooter
Is lastiger dan ik dacht, ik krijg mijn smartphone niet in mijn helm (met mezelf erbij). Hoe dan ook, het geluidniveau bij 110 km/u is naar mijn idee aanmerkelijk lager dan in de repetitieruimte, waar ik de enige ben die consequent zijn Elacin dopjes gebruikt.

Reactie gewijzigd door GT Scooter op vrijdag 1 januari 2016 om 17:29


Door TjerkR op zaterdag 5 maart 2016 om 16:06

Zo'n scherm heb ik ook gebruikt. Eerst op mijn Cagiva Cran Canyon 900 en later op de Kawasaki Versys 1000. Ik was er erg tevreden over maar op de Versys werd het scherm op hogere snelheden wel een beetje wiebelig. Nu heb ik een Givi Airflow gekocht. Zeker een aanrader. Het scherm bestaat uit 2 delen die van binnen uit gemakkelijk in hoogte verstelbaar zijn. Het is breder en hoger dan het extra hoge Versys scherm waardoor je heel comfortabel langere afstanden op hoge snelheid af kunt leggen. Met een prijs van 130 euro voor het complete scherm vind ik het erg voordelig als je het afzet tegen de prijs van zo'n los opzet schermpje.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.