Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Gripone S3 traction control door euroide

Motortuning

Geplaatst op woensdag 6 april 2016 om 21:26

Delen

Hoofdcategorie:
Accessoires
Categorie:
Motortuning

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Sporadisch/enkele malen gebruikt

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

[large]De GripOne s3[/large]
GripOne is een Italiaans bedrijf waar de 'bekende' Diego Gubellini aan het roer staat. Met meer dan 20 jaar ervaring als race engineer in de 500cc en MotoGp klasse. Deze ervaring heeft geresulteerd in een derde generatie traction control systemen, de GripOne S3. Naast de S3 heeft GripOne ook de goedkopere Chrono in haar assortiment. Dit is een laptimer en een versimpelde versie van de S3 traction control met minder instelbare mogelijkheden.

Deze recensie gaat over de de traction controle van GripOne en wel de nieuwe S3. Deze traction controle werkt, zoals de website van Gripone vermeldt, door middel van het onderbreken of knijpen van de brandstof injectie. Waar Ten Kate racing dit product niet zou aanbevelen om deze reden, Ahnendorp geen goede ervaringen had en op internet geen recensies te vinden zijn, heeft de recensent de proef op de som genomen en de GripOne S3 besteld voor een dikke 800.

De Gripone S3 is niet alleen een traction control systeem. Deze module bevat launchcontrol, (anti) wheelie control en traction control. Naast de 3 basis functies bestaat voor sommige modellen motoren ook een pitlimiter en quickshift module. Al deze functies zijn met de laptop extreem fijn in te stellen, hierover later meer.

Uit de koffer
Eenmaal ontvangen wordt de Gripone S3 in een klein, vierkant koffertje geleverd. Dit koffertje bevat: de ECU, de kabelboom met één aansluiting op de ignition coils(en niet de injection?!?), een voor- en achterwiel sensor, de remote control, het LED indicatielampje, montagebeugeltjes en een USB stick met de software.
De bekleding van het koffertje is van schuim om de inhoud te beschermen, dit ziet er netjes uit en bied voldoende veiligheid tijdens transport.

Op de zx10r
Het traction control systeem was bedoeld voor mijn zx10r circuit motor uit 2008. In mijn ogen een geschikt kandidaat, vooral gezien het giftige karakter en het grote aantal pk's.
De installatie was vrij simpel. Eerst is er een goede positie gekozen voor de ECU, deze is geplaatst in de cockpit waar de kans op survival tijdens een crash redelijk groot is. Vervolgens de brandstoftank gedemonteerd en de airbox verwijderd. Uiteindelijk vrij simpel de ontsteking kunnen loskoppelen en de kabelboom hiertussen kunnen aansluiten. Wat hier opviel is dat de ontsteking gebruikt wordt om vermogen te verlagen en dat hier slechts één ontsteking gebruikt wordt. Na contact met GripOne was duidelijk dat dit helemaal juist is.

Als één na laatste zijn de wielsensoren geplaatst. Deze registreren de bevestigingsbouten van de voor en achter remschijf, 5 meetpunten per volledige rotatie. In eerste instantie vond ik dit erg weinig aangezien een ABS ring veel meer meetpunten bezit.

Voordat de ECU gereed kon worden gemaakt door het gebruik van de laptop en de software moesten de LED indicator, die gaat branden als de traction controle ingrijpt, geinstalleerd worden samen met de knoppen om de ECU te bedienen, de verschillende mappings te kunnen kiezen en de pitlimiter in te schakelen.

En toen kwam de software...
De laptop stond op de tank, de ECU was aangesloten, en toen opende zich een scherm met enorm veel instelbare variabelen. In het beginners scherm is de mogelijkheid om de mate van wheel spin( in %) in te stellen, de mate van ingrijpen(of de tc hard en voelbaar of zacht en subtiel ingrijpt), de mate van wheelie control(van geen wheelie tot heel veel) en natuurlijk de pitlimiter en launchcontrol.

De wheelie control en tractioncontrol spreken redelijk voor zich. 1 is bijna geen ingrijpen en 20 is veel ingrijpen. Daarnaast is hoe meer % wheelspin je toelaat hoe later de de ECU ingrijpt en de ontsteking van de eerste cylinder kort(of iets langer) onderbreekt. De pitlimiter is rustig instellen op 60 km/h is klaar is kees. Maar de launch control is andere koek.

De launch control werkt doordat de ECU het maximaal aantal toeren toe te laten, ik heb deze ingesteld op 8000. De launch control wordt alleen actief als de motor een snelheid heeft behaald van 1 km/h of lager, daarnaast moet het gas voor 5 seconden met rust gelaten worden. Uiteindelijk stel je een snelheid in waar de launchcontrol zal moeten uitschakelen. al rekenend is dit op 8000 toeren ongeveer 95km/h. Samen met de anti wheelie control zorgt dit voor een ongekende mogelijkheid om hard uit de startblokken te gaan.

De praktijk
Afgelopen maand is de Gripone S3 tweemaal getest op het TT circuit van Assen. Met redelijk snel ingrijpende settings, om toch maar flink te testen, is vrijdag in de regen gereden en zaterdag in het zonnetje.
De ECU grijpt mooi en soepel in, je voelt de motor iets inhouden en de LEDlamp gaat branden. Duidelijk wanneer je je rechter hand iets moet inperken. Dit was in de regen met regenbanden en 8% wheel spin toegestaan. Het ingrijpen van de ECU stond op 15, relatief hard ingrijpen.
De anti wheelie control was de eerste maal ingesteld op 15 uit 20. Relatief veel controle. Het was dan ook niet mogelijk om het voorwiel van de 10 dan ook maar 2 cm van de grond te krijgen. Een geruststellend gevoel in de regen.

Tijdens de race op zaterdag, waar het zonnetje de baan mooi had laten opdrogen, is kalm doorgereden en is het systeem niet enorm om de proef gesteld. Hier heeft de ECU, afgezien van de start, maar een klein aantal keer ingegrepen. Dit was onder hellingshoek in de strubben waar de antiwheelie control zijn werk deed.

accessoires
Er zijn meerdere accessoires te koop. Van een datalogger tot aan een IMU unit welke je hellingshoek bepaald. Deze heb ik in eerste instantie niet gekocht omdat het advies was gegeven dat dit niet erg veel waarde toevoegd voor een beginnend rijder.

Positieve eigenschappen

  • Werkt fantastisch
  • geeft een veilig gevoel, ook onder hellingshoek
  • tal van instel mogelijkheden
  • meerdere functies
  • makkelijk te installeren

Negatieve eigenschappen

  • vrij aan de prijs
  • teveel instelmogelijkheden, door het bomen zie je het bos niet meer
-

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Twee van de twee lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Ducati-m op woensdag 6 april 2016 om 22:16

Vanwaar niet voor de chrono versie gekozen?
Is deze te beperkt m.b.t. de instellingen?

Kan over beide units namelijk zo goed als niets vinden.

Reactie gewijzigd door Ducati-m op woensdag 6 april 2016 om 22:17


Door euroide op donderdag 7 april 2016 om 08:04

Chrono is beperkter in te stellen. De launch control bijvoorbeeld is vastgesteld op een 70KM/h. Daarnaast is de chrono niet direct vanaf je clip-ons te bedienen omdat standaard geen remote is mee geleverd.

Het idee dat werkelijk alle parameters, en dat zijn er veel, ingesteld kunnen worden via de laptop is toch wel erg handig. Ook omdat je 3 verschillende mappings kan selecteren tijdens het rijden, waarin de mate van wheelspin varieert met de door jou ingestelde gevoeligheid zonder dat de anti wheelie control of andere functionaliteiten anders gaan werken.

De meerprijs van de S3 tov de Chrono was ook niet extreem

Door Ducati-m op donderdag 7 april 2016 om 08:24

oké, bedankt voor de info :)

Door Mr. R. op donderdag 7 april 2016 om 12:02

Gebruikers afbeelding van Mr. R.
Mooie review en grappig ding, mar zijn die 5 meetpunten nu genoeg?

Door euroide op donderdag 7 april 2016 om 12:57

Mr. R. schreef op donderdag 07 april 2016 12:02:

Mooie review en grappig ding, mar zijn die 5 meetpunten nu genoeg?


Dankjewel! Om antwoord te geven op je vraag: Ja, verbazingwekkend genoeg wel. Dit was werkelijk iets waar ik twijfels over had maar, het werkt erg subtiel. 5 meetpunten is echt genoeg!

Terugkomend op de ABS ring, deze heeft natuurlijk een andere functie en heeft neem ik aan hier meer meetpunten en tijd voor nodig om het ABS te activeren.

Door Releeuw46 op donderdag 6 juli 2017 om 12:07

Helemaal eens met de review.

Ik rij nu al en paar jaar op een GSXR 1000 k4 met P3 + IMU + logger, en ben zeer tevreden.

Ik gebruik nu ook nog redelijk safe instellingen waardoor mij TC lampje bij elke bocht wel brand. hier is nog ruimte voor experimenteren met wat lossere settings.
Tot nu toe geeft het systeem een gevoel van extra controle waarbij je niet overdreven voorzichting op het gas hoeft te gaan. Lomp gas geven doe ik toch niet omdat dat geen goede techniek is, ook al zou de TC de zaak recht houden. Bijkomend voordeel is een iets betere bandenslijtage omdat de TC niet teveel spin toelaat. Resultaat op Assen op 4 juli een PR van 1.59 waar ik als hobbyist prima tevreden mee ben. En dat zonder enig drama of spannende momenten. Just FUN. #Aanrader.

PS: voorwiel meetpunten is 5 genoeg. Dit is het stabiele signaal. Achter heb ik er 12 (remschijf) en daar dus een exactere meting. Ten Kate doet dat ook in hun kits.

gr,
GSXRene

Reactie gewijzigd door Releeuw46 op donderdag 6 juli 2017 om 12:10


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.