Algemeen
Gebruiksduur/ervaringGebruiksduur/ervaring
Geeft aan hoe lang/hoe vaak de recensent dit product of deze dienst gebruikt of heeft gebruikt.
Gebruiksduur/ervaring
Geeft aan hoe lang/hoe vaak de recensent dit product of deze dienst gebruikt of heeft gebruikt.
Recensie en onderbouwing
Recensie en onderbouwingRecensie en onderbouwing
Hier vind je de mening van de recensent en de bijbehorende onderbouwing.
Recensie en onderbouwing
Hier vind je de mening van de recensent en de bijbehorende onderbouwing.
GripOne is een Italiaans bedrijf waar de 'bekende' Diego Gubellini aan het roer staat. Met meer dan 20 jaar ervaring als race engineer in de 500cc en MotoGp klasse. Deze ervaring heeft geresulteerd in een derde generatie traction control systemen, de GripOne S3. Naast de S3 heeft GripOne ook de goedkopere Chrono in haar assortiment. Dit is een laptimer en een versimpelde versie van de S3 traction control met minder instelbare mogelijkheden.
Deze recensie gaat over de de traction controle van GripOne en wel de nieuwe S3. Deze traction controle werkt, zoals de website van Gripone vermeldt, door middel van het onderbreken of knijpen van de brandstof injectie. Waar Ten Kate racing dit product niet zou aanbevelen om deze reden, Ahnendorp geen goede ervaringen had en op internet geen recensies te vinden zijn, heeft de recensent de proef op de som genomen en de GripOne S3 besteld voor een dikke €800.
De Gripone S3 is niet alleen een traction control systeem. Deze module bevat launchcontrol, (anti) wheelie control en traction control. Naast de 3 basis functies bestaat voor sommige modellen motoren ook een pitlimiter en quickshift module. Al deze functies zijn met de laptop extreem fijn in te stellen, hierover later meer.
Uit de koffer
Eenmaal ontvangen wordt de Gripone S3 in een klein, vierkant koffertje geleverd. Dit koffertje bevat: de ECU, de kabelboom met één aansluiting op de ignition coils(en niet de injection?!?), een voor- en achterwiel sensor, de remote control, het LED indicatielampje, montagebeugeltjes en een USB stick met de software.
De bekleding van het koffertje is van schuim om de inhoud te beschermen, dit ziet er netjes uit en bied voldoende veiligheid tijdens transport.
Op de zx10r
Het traction control systeem was bedoeld voor mijn zx10r circuit motor uit 2008. In mijn ogen een geschikt kandidaat, vooral gezien het giftige karakter en het grote aantal pk's.
De installatie was vrij simpel. Eerst is er een goede positie gekozen voor de ECU, deze is geplaatst in de cockpit waar de kans op survival tijdens een crash redelijk groot is. Vervolgens de brandstoftank gedemonteerd en de airbox verwijderd. Uiteindelijk vrij simpel de ontsteking kunnen loskoppelen en de kabelboom hiertussen kunnen aansluiten. Wat hier opviel is dat de ontsteking gebruikt wordt om vermogen te verlagen en dat hier slechts één ontsteking gebruikt wordt. Na contact met GripOne was duidelijk dat dit helemaal juist is.
Als één na laatste zijn de wielsensoren geplaatst. Deze registreren de bevestigingsbouten van de voor en achter remschijf, 5 meetpunten per volledige rotatie. In eerste instantie vond ik dit erg weinig aangezien een ABS ring veel meer meetpunten bezit.
Voordat de ECU gereed kon worden gemaakt door het gebruik van de laptop en de software moesten de LED indicator, die gaat branden als de traction controle ingrijpt, geinstalleerd worden samen met de knoppen om de ECU te bedienen, de verschillende mappings te kunnen kiezen en de pitlimiter in te schakelen.
En toen kwam de software...
De laptop stond op de tank, de ECU was aangesloten, en toen opende zich een scherm met enorm veel instelbare variabelen. In het beginners scherm is de mogelijkheid om de mate van wheel spin( in %) in te stellen, de mate van ingrijpen(of de tc hard en voelbaar of zacht en subtiel ingrijpt), de mate van wheelie control(van geen wheelie tot heel veel) en natuurlijk de pitlimiter en launchcontrol.
De wheelie control en tractioncontrol spreken redelijk voor zich. 1 is bijna geen ingrijpen en 20 is veel ingrijpen. Daarnaast is hoe meer % wheelspin je toelaat hoe later de de ECU ingrijpt en de ontsteking van de eerste cylinder kort(of iets langer) onderbreekt. De pitlimiter is rustig instellen op 60 km/h is klaar is kees. Maar de launch control is andere koek.
De launch control werkt doordat de ECU het maximaal aantal toeren toe te laten, ik heb deze ingesteld op 8000. De launch control wordt alleen actief als de motor een snelheid heeft behaald van 1 km/h of lager, daarnaast moet het gas voor 5 seconden met rust gelaten worden. Uiteindelijk stel je een snelheid in waar de launchcontrol zal moeten uitschakelen. al rekenend is dit op 8000 toeren ongeveer 95km/h. Samen met de anti wheelie control zorgt dit voor een ongekende mogelijkheid om hard uit de startblokken te gaan.
De praktijk
Afgelopen maand is de Gripone S3 tweemaal getest op het TT circuit van Assen. Met redelijk snel ingrijpende settings, om toch maar flink te testen, is vrijdag in de regen gereden en zaterdag in het zonnetje.
De ECU grijpt mooi en soepel in, je voelt de motor iets inhouden en de LEDlamp gaat branden. Duidelijk wanneer je je rechter hand iets moet inperken. Dit was in de regen met regenbanden en 8% wheel spin toegestaan. Het ingrijpen van de ECU stond op 15, relatief hard ingrijpen.
De anti wheelie control was de eerste maal ingesteld op 15 uit 20. Relatief veel controle. Het was dan ook niet mogelijk om het voorwiel van de 10 dan ook maar 2 cm van de grond te krijgen. Een geruststellend gevoel in de regen.
Tijdens de race op zaterdag, waar het zonnetje de baan mooi had laten opdrogen, is kalm doorgereden en is het systeem niet enorm om de proef gesteld. Hier heeft de ECU, afgezien van de start, maar een klein aantal keer ingegrepen. Dit was onder hellingshoek in de strubben waar de antiwheelie control zijn werk deed.
accessoires
Er zijn meerdere accessoires te koop. Van een datalogger tot aan een IMU unit welke je hellingshoek bepaald. Deze heb ik in eerste instantie niet gekocht omdat het advies was gegeven dat dit niet erg veel waarde toevoegd voor een beginnend rijder.
Positieve eigenschappenPositieve eigenschappen
De positieve eigenschappen van dit product of deze dienst.
Positieve eigenschappen
De positieve eigenschappen van dit product of deze dienst.
- Werkt fantastisch
- geeft een veilig gevoel, ook onder hellingshoek
- tal van instel mogelijkheden
- meerdere functies
- makkelijk te installeren
Negatieve eigenschappenNegatieve eigenschappen
De negatieve eigenschappen van dit product of deze dienst.
Negatieve eigenschappen
De negatieve eigenschappen van dit product of deze dienst.
- vrij aan de prijs
- teveel instelmogelijkheden, door het bomen zie je het bos niet meer