Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Aprilia Tuono 1000 (2007) door Utrechtterror

Aprilia Tuono 1000

Geplaatst op maandag 9 mei 2016 om 19:59

Delen

Hoofdcategorie:
Motoren
Modeljaar:
2007
Merk:
Aprilia
Categorie:
Sport-toer
Cilinderinhoud:
1000 cc
Model:
Tuono 1000

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Het is een zwoele zomeravond in 2014 als ik voor het eerst het gas open draai op mijn nieuwe motor: een Aprilia Tuono uit 2007. De Italiaanse schoonheid brult met twee open pijpen over de snelweg. Wat een genot. Aprilia wist de motorliefhebbers met deze fiets wederom te schokken. Net als in 2001 toen zij met de revolutionaire ‘oer-tuono’kwamen. Critici vielen over het gebrek aan souplesse van deze motor. Zal Aprilia hiervan geleerd hebben?

Algemene indruk
De Tuono is een motorfiets die zich met recht een Italiaan mag noemen. Er zijn een tal van details die opvallen aan dit Italiaanse raspaard en die de motor om die reden ook uniek in zijn soort maakt. Van de hydraulische koppeling, de gepolijste acherbrug tot aan de unieke luchthapper voorop. Alles is tot in de detail uitgewerkt. Uniek beschrijft ook meteen zijn karakter: snel als het moet en langzaam als het… niet anders kan. Want langzaam rijden vindt dit pittige raspaard niet leuk.

Hij wilt gummen, wheelies trekken, mee gesmeten worden en vooral heel hard gaan. Wat een beest van een motor. Brutaal en geheimzinnig zijn de twee juiste woorden om deze motor te omschrijven.

Motorprestraties, betrouwbaarheid en onderhoud
De Tuono beschikt over een watergekoeld V-twin blok van 60° die een totale inhoud van 998cc beslaat. Een welbeschaafde 133PK zorgt er samen met de 102 Nm aan koppel voor dat het raspaard snel van zijn plek komt. De vermogensafgifte is geleidelijk –maar extreem- te noemen, met een verrassend hoog vermogen in de hoge toeren. Leer de tuono echter kennen. Het is geen twee cilinder 1000CC als welke andere motor dan ook. Het Italiaanse temperament zal je genadeloos afstraffen wanneer je haar ongetemd wilt laten galloperen.
De motor wordt voorzien van olie middels een dry sump systeem. Een ingenieus systeem dat ervoor zorgt dat de motor niet in het blok klotst, maar middels een apart reservoir aan wordt gevoerd. Dit zou alles te maken hebben met gewichtsverdeling en de daar bijbehorende krachten. Het blok zelf is van Zwitserse makelarij wat een strik is op de betrouwbaarheid van de Tuono.
In de twee jaar, en ruim 20.000KM dat de Tuono in mijn bezit is, ben ik eenmaal gestrand door een defecte dynamo. Daarnaast liet de vering het met 35.000KM zowel voor als achter afweten en is deze vervangen door Hyperpro. De kwaliteit van de Showa’s (standaard op de niet factory versie) is een minpunt te noemen. Deze vering is van zichzelf stug en hard. Tevens is de standaard stuurdemper rond de 35.000KM ook versleten. Vervangen is dus voor beiden een aanrader (tip: de Hyperpro progressieve stuurdemper doet het erg goed op deze Italiaan). Los van de ongelukkigheden die een ieder kunnen overkomen, en het feit dat de motor op een zowat zeldzame 15W50 rijdt, is de Tuono dus een degelijke fiets. Let wel, Italiaanse karakter staat voor Italiaanse onderhoudsprijzen en … wachttijden.

Rijgedrag
De Tuono is een genadeloze, brutale, ongetemde, karaktervolle, liefhebbende en ontzettend uitdagende motorfiets in zijn puurste vorm. Er zijn niet genoeg bijvoeglijk naamwoorden die het rijgedrag zouden kunnen omschrijven.

Men neme:
  • Een volwaardige racemotor: de RSV Mille
  • De tijd om het aerodynamische kuipwerk te strippen
  • Een mooi SBK stuur met stuurdemper
  • Vooral geen tijd om het/de vermogen(afgifte) aan te passen

Bovenstaande resulteert keer op keer een lach als je op de motorfiets stapt. Deze motor is een naked in zijn sportiefste vorm. Maar zulke brutaliteit heeft ook een keerzijde. De Tuono laat zich niet makkelijk temmen, om de motor te kunnen temmen moet je eerst haar respect verdienen. Beetje bij beetje verken je het terrein van wat deze Italiaan je te bieden heeft. Met de nadruk op beetje, want de 133Pk zal genadeloos losgelaten worden wanneer grens van het aanvaardbare overschreven wordt. Dit is dan ook meteen het nadeel van de motorfiets. Hoe harder men rijdt, hoe beter de motor rijdt. Evenredig houdt dit in dat de motor bij lage snelheden niet fijn is om te besturen. De draaicirkel is enorm, mede door de kleine stuuruitslag, gewicht en vele vermogen. De motor is enorm bokkerig. Haast niet te doen in de stad.

De remmen bestaan uit brembo’s voor en achter. De radiale remmen aan de voorzijde zorgen met hun vier zuigers aan beiden zijden voor meer dan genoeg remkracht.

Circuit
De Tuono kan zich op het circuit prima meten met de grote jongens. Logisch, het is immers een afstammeling van een RSV Mille. Los van het 2- en 4 cilinder verhaal, is de wendbaarheid het grootste voordeel van de motor op het circuit. Dit geldt echter alleen voor het korte werk. In de lange bochten kan de Tuono, mits goed afgericht, prima meekomen maar toch begint de zithouding dan de parten te spelen. Om enigszins de hellingshoek te ‘vergroten’ is mijn motor voorzien van een 190/55 achterband. Deze zorgt voor een spitsere band wat resulteert in een steiler loopvlak.

Al met al een ontzettend leuke motor om op het circuit uit te laten. Hoewel je nooit voorin zou rijden in de snellere groepen, is de funfactor enorm hoog. De motor voelt zich daar namelijk thuis en laat dat merken door veel van zichzelf vrij te geven.

Tourgeschiktheid
Het mag geen verrassing zijn, maar de Tuono is geen tourmotor. Ik heb lange reizen gemaakt met de motor, wat opzich prima te doen is, maar de beperking zit hem in de bagage. De motor heeft een kunststof tank wat het onmogelijk maakt om op een mooie én praktische manier een tanktas te bevestigen. Tot op zekere hoogte is dit een persoonlijk standpunt, maar in het jaar 2016 is het toch fijn een nette tas met magneten dan wel Quick-Lock te kunnen gebruiken. Dit is echter op te lossen door een Quick-Lock systeem van een Ducati 848SF in te bouwen, of door de tankdop simpelweg te vervangen door een exemplaar die wel schroeven aan de buitenzijde heeft. De achterzijde van de motor is voorzien van twee bagagehaken onder de buddyseat. Via de buddy kan er op deze manier prima bagage vastgemaakt worden. De ruimte onder de buddyseat voorziet in ruimte voor oordopjes, een sleutelsetje en een portemonnee. Niet slecht.

De motor heeft een tankinhoud van 18 liter. Grofweg zo’n 180-200 kilometer, lang zat voor vakantie.
Het standaard ruitje van de Tuono zorgt voor weinig windbescherming. Dit kan echter ook een voordeel zijn wanneer je eenmaal op plaats van bestemming bent en met 30 graden door de Franse Alpen heen tuft. Erg hinderlijk is het in ieder geval niet te noemen. In mijn geval zit er een hoger ruitje op, zowel voor de looks als enigszins voor de functionaliteit.

Afwerking
Aan alles is gedacht. Een schroefje hier, een kapje daar, noem het maar op. Alles aan de Tuono is uitgedoktert op de tekentafel. Niets wordt aan het toeval overgelaten en dat is te merken. Geen onderdeel aan de motor is vlak, universeel of 13 in 1 dozijn. De multicolour kleurstellingen maken de motor af en omdat dit gespoten is in plaats van bestickerd, is de duurzaamheid in veel gevallen gegarandeerd.

Waarom dan niet altijd? Een bekend probleem is dat op de achterzijde er lucht onder de blanke lak kan komen via het achterlicht. Controleer dit bij de aankoop dan ook altijd goed!

Conclusie

Een Italiaans raspaard met een temperament, maar wanneer je daar mee om leert gaan wel eentje die een grote glimlach op je gezicht tovert. Keer op keer. Zoek je uitdaging, dan is dit de geschikte motorfiets. De Tuono beloont haar rijder ruimschoots wanneer zij haar rijder kent. Wil je een motor waarmee je rustig kan rijden en die zich makkelijk laat besturen, zoek dan even verder.

De betrouwbaarheid van de motorische onderdelen zijn prima te noemen. Regulier onderhoud, maar met Italiaanse prijzen en wachttijden. Het verbruik is hoog, zo’n 1:10, en de bagagemogelijkheden zijn voor een naked gemiddeld te noemen.

De afwerking is op zijn Italiaans: uniek en opvallend.

Positieve eigenschappen

  • Uniek in zijn soort
  • Solide afwerking
  • Uitdagend, niet snel op uitgekeken
  • Goede rijeigenschappen op middelmatige- tot hoge snelheden
  • Geluid
  • Wordt alsmaar leuker wanneer getemd

Negatieve eigenschappen

  • Vergt veel tijd om te leren kennen en mee om te gaan
  • Zenuwachtig in lage toeren
  • Grote draaicirkel
  • Geen beginnersmotor
  • Genadeloos

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Vier van de vier lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Donkeykong op maandag 9 mei 2016 om 20:29

Gebruikers afbeelding van Donkeykong
Erg leuk resentie en ben het als Gen2 factory bezitter in grote lijnen met je eens.
Zelf de motor sinds november dus nog echt pas aan het leren rijden, wat hij opvalt is juist hoe gemakkelijk je er op rijdt en hoe gemakkelijk ze je uitnodigt om harder te gaan zonder over de lijn te gaan. Ook vind ik haar enorm vergevingsgezind. Foutjes vangt ze moeiteloos op en handelt ze perfect af. Nu heb ik gezien het factory model wel de ohlins vering, deze heb ik vrij snel in race setting gezet wat een wereld van verschil is. Af (laten) stellen van de vering is dan ook echt een must.

Het vermogen en koppel is grandioos, evenals het geluid. Net als jouw kom ik woorden te kort om het goed te beschrijven. Haar lichte gewicht (180kg droog) en enorme vermogen zorgt voor een ultieme speel fiets. Waar ik bij de Supermotard vermogen te kort kwam (blokje liep gewoon te hoog in toeren bij 130kmph) begint de Tuono pas net te leven en trekt er nog lekker een wheelie uit bij het uitrijden van de bocht. Fun fun fun en nog eens fun.

Het bokkerige is iets op te vangen door een ander tandwiel set te monteren maar zal nooit helemaal weg gaan. Dat maakt het ook wat moeilijk om langzame bochtjes te nemen. Zet je hem in zn 1 in iets hogere toeren of in z'n 2 met de koppeling erbij om het bokkerige op te vangen. Als de Tuono kon spreken zou ze zeggen 'gas erop, show some balls want ik doe het echt beter als je harder gaat ;)'

Kortom een heerlijke fiets die nog heel lang in mijn bezit zal zijn.

Door Utrechtterror op maandag 9 mei 2016 om 20:50

Gebruikers afbeelding van Utrechtterror
Eens!

Leuk om te zien hoe we het karakter beiden anders ervaren.. Denk inderdaad dat de factory daar met zijn betere vering en lagere gewicht ook een grote rol in speelt :Y


Door Donkeykong op maandag 9 mei 2016 om 21:03

Gebruikers afbeelding van Donkeykong
Ik heb al 15 jaar mijn rijbewijs, maar nooit een wegmotor gehad. Altijd enduro en SM gereden.
Persee wilde ik een tuono wetende van de pracht en enigszins geïntimideerd erdoor gekocht en naar huis gereden. Maar hoe meer ik reed (nu een kleine 1000km in totaal) hoe lekkerder het is. Van intimidatie is geen sprake meer, ze laat me nu gewoon zien wat ze kan!

Door Toek op woensdag 11 mei 2016 om 11:40

Gebruikers afbeelding van Toek
Hele fijne review Utrechtterror! Rij zelf op de 1st gen Tuono en met 44000 km op de klok nog steeds een leuke en betrouwbare motor.

Door Toek op woensdag 11 mei 2016 om 11:53

Gebruikers afbeelding van Toek
Heb je een pm gestuurd...

Door MaartenABAM op maandag 30 april 2018 om 16:38

Gebruikers afbeelding van MaartenABAM
Duidelijk! Ben momenteel opzoek dus dit helpt. Ben alleen wel een binnenstad rijder ... maar mn 'onrustige' s2r kon het ook. Eventueel pas ik de tandwielen aan

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.