Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Gebruikerservaring TomTom Rider 410 Great Rides Edition door mhjonkers

Geplaatst op zondag 17 juli 2016 om 21:51

Delen

Hoofdcategorie:
Accessoires
Categorie:
Reizen en toeren
Reizen en toeren:
Navigatie
Merk:
TomTom

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Review TomTom Rider 410 Great Rides Edition


TomTom heeft sinds april 2016 een nieuwe versie voor motornavigatie uitgebracht. De Rider serie bestaat dit jaar 10 jaar. Tijd voor een gebruikerservaring. Wat meteen opvalt is de fraaie, degelijke kast van het apparaat.

De behuizing maakt een degelijke indruk. Te verwachten is dat de behuizing een val van de tafel goed zal doorstaan. Er bevinden zich twee luidsprekers aan de achterzijde. In zonlicht spiegelt het scherm dusdanig dat het niet goed te lezen is.
De aan-uitknop is zo vlak in de kast verwerkt dat je de knop met moeite nauwelijks kunt voelen. Met dunne zomer handschoenen aan is de knop zeker niet te voelen. Dat kan tot irritatie leiden als je de TomTom aan of uit wil zetten. Belangrijker is nog dat het scherm mniet goed met handschoenen aan te bedienen is. Ook valt het trage opstarten van de TT Rider op. Het duurt ongeveer een 1 minuut voordat je kunt gaan rijden of een nieuwe route kunt programmeren.

Gebruik
Navigatie in apparaat zelf is onduidelijk en zelfs onhandig te noemen. Zo is het alleen mogelijk om een zogenoemde “spannende route” als retourroute in te stellen en niet per deel traject. TomTom geeft de motorrijder niet de keuze om die spannende route als heenreis te kiezen en een snelle route terug of andersom. Een retourroute kan per definitie linksom of rechtsom worden afgelegd maar dat is niet in te stellen. Als je andersom rijdt dan tomTom heeft bedacht dan probeert het systeem je nog kilometerslang op andere gedachten te brengen door je terug te sturen. Het instellen van route en type route is niet handig gemaakt.
Waarom maakt TomTom het niet heel simpel door de gebruiker kies eerst bestemming te laten instellen, dat kan een adres zijn of punt op de kaart, dan het type route, dan retourroute of vervolgbestemming.


Het klinkt heel avontuurlijk dat er 100 Great Rides zijn ingebouwd. Vele avonturiers onder ons zal dat natuurlijk aanspreken. Het is echter niet veel meer een marketingtruc is waar je per saldo weinig aan hebt. Een aardige feature maar hoeveel mensen gaan meerdere van deze routes rijden. TomTom kan beter inzetten op innovatieve mogelijkheden waar de motorrijder echt iets aan heeft. Een gemis is dat tijdens het rijden geen indicatie van accuduur in de display zichtbaar is. Dat is basisfunctie die echt niet mag ontbreken. Wanneer TomTom niet op stroombron aangesloten is kan een lege accu voor onaangename verrassingen zorgen. Je zou maar ergens staan en je navigatie valt uit omdat accu onaangekondigd leeg is. Een innovatieve optie die TT zou kunnen inbouwen is dat de TomTom automatisch in standby stand gaat wanneer er een periode geen GPS-beweging geregistreerd wordt. TomTom heeft veel aandacht besteed aan connectiviteit met smartphone, bluetooth headset en internet. Toch blijkt in de praktijk dat vaak storingen optreden. TomTom gebruikt Tyre-to-Travel als platvorm om routes te programmeren en te delen. Dit platform is alleen voor Windows-users beschikbaar. Sinds kort is er nieuw platform beschikbaar My-Route. Daar heb ik nog geen ervaring mee.

De prijs van 399 Euro is hoog maar voor dat geldkrijg je levenslange update van kaarten, verkeersinformatie en flitspalen. De navigatie-ervaring, dat is waar het echt om gaat, is matig door belangrijke tekortkomingen en door de beperkingen van de interne navigatiesoftware. Het is opvallend dat het ontbreekt aan slimme gebruiksvriendelijke opties. TomTom heeft zich verdiept in de techniek algoritmen van het navigatie maar heeft nog doordringen tot de gedachten van de motorrijder.

Conclusie
TomTom heeft een product gemaakt dat er van de buitenkant fraai uitziet. Voor een marktleider als TomTom verwacht je, als product 10 jaar op de markt is, een goed doordacht product maar dat is enigszins teleurstellend. TomTom laat veel steken vallen als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid en de logische programmeer-mogelijkheden. De softwareontwerpers van TomTom hebben nog niet een slimme weg gevonden voor de gebruiker een route te laten kiezen of samenstellen. Met aanpassingen is dat wel te doen. Het product lijkt gewoon nog niet af te zijn als het gaat om interne navigatie in het apparaat. De TomTom Rider 410 is easy to improve to for a better ride

Positieve eigenschappen

Positief:
Fraaie degelijke kast
Navigatie techniek
Uitgebreide connectiviteit
Kronkelroutes en bergroutes in te stellen
Levenslang wereld kaarten, verkeersinformatie en flitspalen

Negatieve eigenschappen

Negatief
Sterk spiegelend scherm in zonlicht
Scherm niet goed met handschoenen te bedienen
Aan-uit knop niet goed te voelen
Userinterface algoritme onvoldoende doordacht
Accuduur niet in scherm zichtbaar
Spannende route instellen kan veel handiger
Traag opstarten van TomTom
Transfer van data computer naar TomTom Rider heel traag
Instabiele BlueTooth verbindingen
Innovatieve mogelijkheden onvoldoende benut

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Twee van de vijf lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Smuiger op maandag 18 juli 2016 om 03:46

Gebruikers afbeelding van Smuiger
Je moet nog maar ff gaan spelen met de TT want er zitten nog al wat onwaarheden in je verhaal

Door S-Fury op maandag 18 juli 2016 om 16:19

Het zou handig zijn als je dan ook zou aangeven welke, nu klinkt het niet echt als opbouwende kritiek.

Ik kan me overigens redelijk vinden in de review, vind ook dat het soms aanvoelt alsof het ontwikkelt is voor de auto en niet voor op een motor.

Reactie gewijzigd door S-Fury op maandag 18 juli 2016 om 16:21


Door Smuiger op maandag 18 juli 2016 om 18:03

Gebruikers afbeelding van Smuiger
het gaat al vreselijk mis met de spannende route. daarna ben ik gestopt met lezen van deze onzin.

Door Hervelt op maandag 18 juli 2016 om 21:18

Ja er zitten nogal wat haken aan de review.
Een spannende route is wel degelijk als een enkele bestemming (A naar B) route te programmeren en dus niet verplicht een (A-A) rondrit.
Wel vind ik dat het voor nieuwe gebruikers te onduidelijk is hoe ze dit moeten realiseren, alhoewel veel nieuwe gebruikers ook te lui zijn om te lezen OF te experimenteren met de toetsen.
Door extra tussenpunten te plaatsen en evt te volgorde nog te herschikken, kan je wel degelijk bepalen of je spannende route rondrit rechtsom of linksom gaat.
Een (spannende) route in verschillende etappes opdelen en dan andere voorkeuren toepassen vind ik vergezocht en onnodig.
Wil je dit toch, dan moet je een route op de pc maken waarbij je voor ieder deel van de route je voorkeur naar wens kan instellen.

Wat betreft innovatieve mogelijkheden: TT maakt zeker wel gebruik van innovatieve ontwikkelingen (denk aan routes laden en synchroniseren via de cloud, en de uitbreiding van MyDrive). Het heeft alleen nog meer tijd nodig.

Het ontbreken van een batterij symbool heeft weinig met innovatie te maken.
Het zijn basis eisen die je van een dergelijk systeem wel mag verwachten.
Het batterij symbool is wel beschikbaar als je het hoofdmenu opent, echter kun je aan het symbool zeker niet nauwkeurig zien of je Rider nu 25% vol zit of 75%. Scoort een onvoldoende dus, maar eigenlijk moet je een motor navigatie gewoon op de voedingsspanning van de motor aansluiten.
De Bluetooth connectie waar je zo lovend over spreekt is niet voor iedereen positief.
Middels Bluetooth tethering kun je de Rider van verkeersinfo en flitsinformatie voorzien maar in een aantal gevallen wordt dan de normale Rider -> Headset communicatie verstoord waardoor de stem erg vervormd.

Wat betreft de conclusie positief/negatief ben ik het in grote lijnen eens.
Behalve het verhaal van spannende routes klopt de rest wel in grote lijnen.

10 jaar garantie.. Weet niet waar dat staat want is mij niet eerder opgevallen.
Realiseer je wel dat LifeTime betekend; gratis updates gedurende de (economische) levensduur van je toestel.
Ook wel: gratis updates zolang ze het ondersteunen.
Kan me niet voorstellen dat TT zichzelf nu al verplicht de Rider 10 jaar of kanger van updates te gaan voorzien.
Het zou wel mooi zijn natuurlijk (maar ik geloof niet zo in marketing praatjes)

Aan/uit knop niet te bedienen met handschoenen ? Tja.., ik vind het belangrijker dat het navigatie scherm niet te bedienen is met handschoenen aan, zeker niet met dikke, maar ook met dunne handschoenen is het zwaar kl**.
(Maar ja, ze wilden perse een capacitief "smartphone scherm" met pitch en zoom. Jammer dan als je handschoenen aan hebt, is meer iets voor in de auto)

Reactie gewijzigd door Hervelt op maandag 18 juli 2016 om 21:50


Door Hervelt op maandag 18 juli 2016 om 21:47

Garmin rijders die overstappen naar TT Rider zullen of blij verrast zijn, of juist niet.
Waar een Garmin makkelijk te bedienen is op de motor met handschoenen aan, is dit voor de Rider moeilijk, zoniet onmogelijk of zelfs gevaarlijk.
Garmin gebruikt grote toetsen om aan te tikken. TomTom heeft met de Rider (en overigens ook de autonavigaties van de nieuwe Navcore IV generatie) een andere user interface die voor een motor navigatie bepaald niet gebruiksvriendelijk te bedienen is.
Veel te veel menu lagen en zijwaarts scrollen. Te kleine menukeuze opties waar je op moet tikken (wat niet lukt met handschoenen). Missende navigatie voorkeurs mogelijkheden (zoals de instelling: vraag mij altijd als ik een route plan)
Verder ontbreekt een fatsoenlijk snelmenu zoals de vorige Rider 5 wel had.
Veel fletser/minder gedetailleerd kaartkleur gebruik dan bij de vorige Riders en geen POI categorieën on board.

Toch blijft de Rider gebruiksvriendelijker dan een Garmin Zumo.
Als je eenmaal rijdt, en de aanwijzingen maar blijft volgen, kom je in ieder geval op je bestemming aan. Zelfs met de zeer accurate verkeers- en flits informatie erbij.

Houd het hier maar bij, internet/forums staat al vol met wensen.

Door l3on op woensdag 7 september 2016 om 22:33

Gebruikers afbeelding van l3on
Ik heb hem ook, voor 2016 is het een dermate ouderwets en traag apparaat, besturing van niks en functies waar je mischien uitkomt als je 3 jaar het boekje voor moet lezen. En dat in een tijd waar kinderen van 12 apps ontwikkelen en je telefoon 8gb werkgeheugen heeft.

Heb hem na de noordkaap trip in de kast gelazerd en daar zijn hij waarschijnlijk blijven liggen tot de kaarten al lang niet meer te updaten zijn.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.