Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Pirelli Diablo Rosso III door Sender

Straat/circuitbanden

Geplaatst op zaterdag 19 november 2016 om 18:28

Delen

Hoofdcategorie:
Banden
Merk:
Pirelli
Product:
Straat/circuitbanden
Voorband/achterband:
Voorband en achterband

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

De Pirelli Diablo Rosso III zijn nieuw voor 2016 en de directe opvolger van de Diablo Rosso II.
Pirelli claimt onder andere de grip on nat wegdek en de levensduur te hebben verbeterd, en vooral een consistentere grip over de levensduur te hebben bereikt. Dit waren de voornaamste puntjes van de kritiek op de Diablo Rosso II, die verder bekend stond om de uitstekende grip en circuitkwaliteiten. Het profiel zou afgeleid zijn van de SuperCorsa's en dit is dan ook duidelijk te zien. De voorband is een band bestaande uit één compound terwijl de achterbanden een dual-compound hebben.

Ik heb deze banden gemonteerd onder een Ducati Monster 1100, waar ik eerder Pirelli Angel ST's onder heb gehad, de wat meer tour-sport gerichte band van Pirelli, waar ik overigens ook onwijs tevreden over was. Het gebruiksdoel van de banden zijn onder andere sportieve ritjes op straat, af en toe een circuitdag en een toerrit in Duitsland. Ik zocht een band die goede grip biedt op straat en het circuit, maar die ook even meegaat. Grip onder natte omstandigheden maakte mij niet zo veel uit, omdat ik dat zeker niet op zoek.

Met deze banden heb ik een aantal keer op het circuit gereden, en ik moet zeggen, ik was erg onder de indruk van de grip en het stuurgedrag van deze banden. Daar staat de Diablo Rosso-serie ook wel een beetje om bekend. Hier kan echt heel hard mee gereden of het circuit zonder dat deze grip verliezen of te heet worden. Ik heb hier zelfs een stint van 45 minuten mee gereden zonder problemen.

Op straat staan deze banden uiteraard ook zijn mannetje, en bieden eigenlijk veel meer grip dan nodig is op straat. De banden geven koud al goede feedback en komen snel op temperatuur.

Ondanks dat ik het niet op zoek heb ik er ook een aantal keer door de stromende regen mee gereden en ook hier is de grip en feedback heel goed. Natuurlijk zoek ik het dan ook niet op, maar deze banden bezorgden mij absoluut geen "oeps" momenten.

Wat bij mij de meeste indruk achterlaat is de levensduur van de banden. De banden zitten er inmiddels zo'n 4000 km op en zien er nog perfect uit. Het lijkt alsof ze pas op de helft van hun levensduur zitten, en ook op de achterband is nog geen vierkant spoor waarneembaar. Dit is echt een serieuze verbetering ten opzichte van zijn voorganger, waar meestal nog geen 6000km mee werd gehaald, en gingen meestal opeens heel snel achteruit als ze eenmaal begonnen te slijten. Het zijn en blijven sportieve banden, dus men moet geen levensduur zoals een echte tourband verwachten.

Het nadeel van Pirelli is dat ze meestal nogal aan de prijs zijn. Ook deze banden zijn niet goedkoop ten opzichte van zijn concurrenten. Wel denk ik dit op dit moment de beste sportbanden zijn qua handling, grip en levensduur.

UPDATE
Inmiddels is de achterband wel bijna aan vervanging toe. De band heeft het ca 8000 km uitgehouden en dat vind ik erg netjes gezien het gripniveau wat deze band biedt. Daarnaast is de grip, zoals Pirelli beloofde met de nieuwe Rosso 3, erg consistent gebleven over de gehele levensduur. De band rijdt en ziet er nog bijna hetzelfde uit als een nieuwe. Wat dat betreft heeft Pirelli flink vooruitgang geboekt ten opzichte van de Diablo Rosso II. Al met al ben ik erg tevreden over deze banden.

Positieve eigenschappen

Grip
Stuurgedrag
Circuitkwaliteiten
Grip op nat wegdek
Levensduur
Consistent

Negatieve eigenschappen

Prijs

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

11 van de 12 lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Caracalla op dinsdag 13 december 2016 om 09:17

Gebruikers afbeelding van Caracalla
Is momenteel zowat de beste band voor sportief straatgebruik die toch nog wat levensduur heeft.
Je kunt er perfect je mannetje mee staan op circuit.

Groot verschil met de Angel ST's is dat het stuurgedrag er merkbaar op vooruit gaat. Die Rosso band is gewoon véél puntiger.

Heb ze nog niet getest, ik rij momenteel rond met de Rosso Corsa in de zomer, en dat was ook op circuit in de Advanced groep een shitterende band waar toch ook nog wat levensduur mee te halen valt.
In de regen is de Rosso Corsa wel duidelijk minder.

Reactie gewijzigd door Caracalla op dinsdag 13 december 2016 om 09:20


Door Caracalla op dinsdag 13 december 2016 om 09:19

Gebruikers afbeelding van Caracalla
Foutje.

Reactie gewijzigd door Caracalla op dinsdag 13 december 2016 om 09:19


Door Sender op dinsdag 13 december 2016 om 09:31

Gebruikers afbeelding van Sender
Caracalla schreef op dinsdag 13 december 2016 09:17:

Is momenteel zowat de beste band voor sportief straatgebruik die toch nog wat levensduur heeft.
Je kunt er perfect je mannetje mee staan op circuit.

Groot verschil met de Angel ST's is dat het stuurgedrag er merkbaar op vooruit gaat. Die Rosso band is gewoon véél puntiger.

Heb ze nog niet getest, ik rij momenteel rond met de Rosso Corsa in de zomer, en dat was ook op circuit in de Advanced groep een schitterende band waar toch ook nog wat levensduur mee te halen valt.
In de regen is de Rosso Corsa wel duidelijk minder.

Ik kan me geheel vinden in jouw reactie :)

Door smeck op woensdag 5 juli 2017 om 12:02

Gebruikers afbeelding van smeck
De banden zitten er inmiddels zo'n 6000 km op en zien er nog perfect uit. Het lijkt alsof ze pas op de helft van hun levensduur zitten, en ook op de achterband is nog geen vierkant spoor waarneembaar.

De band heeft het ca 8000 km uitgehouden

Is er een reden dat de laatste 2000km opeeens zoveel slijtage is geweest tov de vorige 6k km incl een trackday? Anders lijkt het wel alsof ze "opeens" op zijn, niet iets waar je tegenaan wil lopen lijkt me.

Door Sender op woensdag 5 juli 2017 om 13:30

Gebruikers afbeelding van Sender
smeck schreef op woensdag 05 juli 2017 12:02:

De banden zitten er inmiddels zo'n 6000 km op en zien er nog perfect uit. Het lijkt alsof ze pas op de helft van hun levensduur zitten, en ook op de achterband is nog geen vierkant spoor waarneembaar.

De band heeft het ca 8000 km uitgehouden

Is er een reden dat de laatste 2000km opeeens zoveel slijtage is geweest tov de vorige 6k km incl een trackday? Anders lijkt het wel alsof ze "opeens" op zijn, niet iets waar je tegenaan wil lopen lijkt me.

Excuses, dat was een foutje van mij. De band zat er toen 4000 km onder ipv 6000.
Ik heb het aangepast.

Met deze band heb ik juist het tegenovergestelde van het beeld wat jij schetst. Bij de vorige versie was dit nog wel eens het geval, dat de band vrij plotseling hard achteruit ging. Bij deze nieuwe versie bleef hij juist erg consistent. Ik zou hem overigens nog wel wat langer kunnen pushen maar met deze kilometers ben ik gewoon tevreden.

De band heeft overigens in het begin veel circuit gezien, later werd dit minder omdat ik met een andere motor naar het circuit ging.

Door zichthuis op zondag 16 juli 2017 om 14:51

Gebruikers afbeelding van zichthuis
bij een tuono houdt hij het maar 3500 km vol

Door Sender op zondag 16 juli 2017 om 14:55

Gebruikers afbeelding van Sender
Bij wat voor gebruik?

Als je echt een band wilt die lang mee gaat vind ik de Angel ST een bijzonder fijne band.

Door vuurbloed op dinsdag 25 juli 2017 om 00:02

Gebruikers afbeelding van vuurbloed
Ik doe er net geen jaar mee.
1400 km Alpen
Met volle bepakking en passagier
Ongeveer 2 a 3 circuit dagen (2.10 op assen)
En ik denk 2000 straat kms
Voorband zou langer mee kunnen maar uit Veiligheidsraad overwegingen gaat er vlak voor de Alpen weer een nwe set op.
Zeer tevreden !

Honda vtrsp1

Door mredonis op dinsdag 29 augustus 2017 om 16:42

Ik heb ze er net onder, mee naar circuit Zolder gegaan en heb mijn rondetijden ruim(of "maar) 2 seconde lager nu, ten opzichte van de michelin pilot power 3.
Ben er erg tevreden mee. Hoe lang ze meegaan, tsja, na 3 jaar gaan ze er in elk geval af.

Door mb500sec op vrijdag 1 september 2017 om 13:42

Gebruikers afbeelding van mb500sec
wow de 8000km op een duc 1100 vind ik echt netjes.
heb 3 setjes pirelli angel gt gehad op mijn multistrada en rij er max 5500km mee.
nu de rosso 3 er op liggen om eens te testen. Ik was vroeger echt een fan van de rosso 2 vandaar dat ik deze ook eens wil proberen. hoop dat ze in de richting van de angel gt gaan kwa kilometers dan hoef ik niet meer te twijfelen wat te kiezen.
(wel moet ik zeggen dat ik ook over de angel gt heel erg te spreken ben).

Door Sender op vrijdag 1 september 2017 om 13:45

Gebruikers afbeelding van Sender
mb500sec schreef op vrijdag 01 september 2017 13:42:

wow de 8000km op een duc 1100 vind ik echt netjes.
heb 3 setjes pirelli angel gt gehad op mijn multistrada en rij er max 5500km mee.
nu de rosso 3 er op liggen om eens te testen. Ik was vroeger echt een fan van de rosso 2 vandaar dat ik deze ook eens wil proberen. hoop dat ze in de richting van de angel gt gaan kwa kilometers dan hoef ik niet meer te twijfelen wat te kiezen.
(wel moet ik zeggen dat ik ook over de angel gt heel erg te spreken ben).

De Rosso III is echt een stuk beter nog dan de Rosso II.

Door Sender op vrijdag 1 september 2017 om 13:47

Gebruikers afbeelding van Sender
Zo, van de week het bandje er echt definitief vanaf gehaald.

Heb er nog een paar sessies op Assen mee gereden, reed er zeer gemakkelijk tijden van 2.05 mee terwijl de achterband zo goed als versleten was. De band blijft dus over zijn gehele levensduur en ook als de band al bijna op is grip bieden. Zeer consistent dus.

Door Caracalla op zondag 8 oktober 2017 om 17:00

Gebruikers afbeelding van Caracalla
Kan ik beamen.

Maat van me rijdt met een ER-6 en komt goed uit z'n voeten bij de Advanced-groep.
9 (!!!!) circuitdagen mee gereden en 5500km op de baan en hij is nog niet helemaal op.
Is natuurlijk geen PK-monster, maar toch.

Ondertussen zelf ook al heel wat kilometers mee afgelegd met de Monster 1200 en het is écht wel een betere band dan de Rosso II. Ook de natte grip is verbazingwekkend en dat dan nog voor een sportband.

Door Super Blackbird op zondag 5 november 2017 om 14:43

Gebruikers afbeelding van Super Blackbird
Ik snap de klacht over de prijs niet.
Hij zit in dezelfde prijsklasse als zijn concurrenten.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.