Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Pirelli Diablo Rosso III door Sender

Straat/circuitbanden

Geplaatst op zaterdag 19 november 2016 om 18:28

Delen

Hoofdcategorie:
Banden
Merk:
Pirelli
Product:
Straat/circuitbanden
Voorband/achterband:
Voorband en achterband

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

De Pirelli Diablo Rosso III zijn nieuw voor 2016 en de directe opvolger van de Diablo Rosso II.
Pirelli claimt onder andere de grip on nat wegdek en de levensduur te hebben verbeterd, en vooral een consistentere grip over de levensduur te hebben bereikt. Dit waren de voornaamste puntjes van de kritiek op de Diablo Rosso II, die verder bekend stond om de uitstekende grip en circuitkwaliteiten. Het profiel zou afgeleid zijn van de SuperCorsa's en dit is dan ook duidelijk te zien. De voorband is een band bestaande uit één compound terwijl de achterbanden een dual-compound hebben.

Ik heb deze banden gemonteerd onder een Ducati Monster 1100, waar ik eerder Pirelli Angel ST's onder heb gehad, de wat meer tour-sport gerichte band van Pirelli, waar ik overigens ook onwijs tevreden over was. Het gebruiksdoel van de banden zijn onder andere sportieve ritjes op straat, af en toe een circuitdag en een toerrit in Duitsland. Ik zocht een band die goede grip biedt op straat en het circuit, maar die ook even meegaat. Grip onder natte omstandigheden maakte mij niet zo veel uit, omdat ik dat zeker niet op zoek.

Met deze banden heb ik een aantal keer op het circuit gereden, en ik moet zeggen, ik was erg onder de indruk van de grip en het stuurgedrag van deze banden. Daar staat de Diablo Rosso-serie ook wel een beetje om bekend. Hier kan echt heel hard mee gereden of het circuit zonder dat deze grip verliezen of te heet worden. Ik heb hier zelfs een stint van 45 minuten mee gereden zonder problemen.

Op straat staan deze banden uiteraard ook zijn mannetje, en bieden eigenlijk veel meer grip dan nodig is op straat. De banden geven koud al goede feedback en komen snel op temperatuur.

Ondanks dat ik het niet op zoek heb ik er ook een aantal keer door de stromende regen mee gereden en ook hier is de grip en feedback heel goed. Natuurlijk zoek ik het dan ook niet op, maar deze banden bezorgden mij absoluut geen "oeps" momenten.

Wat bij mij de meeste indruk achterlaat is de levensduur van de banden. De banden zitten er inmiddels zo'n 4000 km op en zien er nog perfect uit. Het lijkt alsof ze pas op de helft van hun levensduur zitten, en ook op de achterband is nog geen vierkant spoor waarneembaar. Dit is echt een serieuze verbetering ten opzichte van zijn voorganger, waar meestal nog geen 6000km mee werd gehaald, en gingen meestal opeens heel snel achteruit als ze eenmaal begonnen te slijten. Het zijn en blijven sportieve banden, dus men moet geen levensduur zoals een echte tourband verwachten.

Het nadeel van Pirelli is dat ze meestal nogal aan de prijs zijn. Ook deze banden zijn niet goedkoop ten opzichte van zijn concurrenten. Wel denk ik dit op dit moment de beste sportbanden zijn qua handling, grip en levensduur.

UPDATE
Inmiddels is de achterband wel bijna aan vervanging toe. De band heeft het ca 8000 km uitgehouden en dat vind ik erg netjes gezien het gripniveau wat deze band biedt. Daarnaast is de grip, zoals Pirelli beloofde met de nieuwe Rosso 3, erg consistent gebleven over de gehele levensduur. De band rijdt en ziet er nog bijna hetzelfde uit als een nieuwe. Wat dat betreft heeft Pirelli flink vooruitgang geboekt ten opzichte van de Diablo Rosso II. Al met al ben ik erg tevreden over deze banden.

Positieve eigenschappen

Grip
Stuurgedrag
Circuitkwaliteiten
Grip op nat wegdek
Levensduur
Consistent

Negatieve eigenschappen

Prijs

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

12 van de 14 lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door Kawaroman op donderdag 21 december 2017 om 15:06

Gebruikers afbeelding van Kawaroman
Bij Mopedreifen.de
253,98 voor een setje.

Door Sender op donderdag 21 december 2017 om 15:28

Gebruikers afbeelding van Sender
Kawaroman schreef op donderdag 21 december 2017 15:06:

Bij Mopedreifen.de
253,98 voor een setje.

Ik had het hier over adviesprijzen.

Door lennart0r op dinsdag 26 december 2017 om 01:22

Gebruikers afbeelding van lennart0r
Echt een topband voor de motorrijder die een paar keer per jaar het circuit op gaat. Ze geven een gevoel van stabiliteit onder hellingshoek en ze zijn breed inzetbaar (straat, circuit, droog, nat). Afgelopen jaar op Zandvoort begin van een sessie de baan op gereden en meteen een kneedown in de Tarzan-bocht, zonder bandenwarmers of extreem hoge asfalttemperaturen. Ook kneedowns op een opdrogende natte baan zijn mogelijk. Met koud weer zoals nu voelen ze wat minder lekker.

Door Dizono op donderdag 8 maart 2018 om 13:40

Gebruikers afbeelding van Dizono
Voor mij de perfecte banden onder m'n FZR600R. De prijs was even slikken, maar ik had me voorgenomen niet te bezuinigen op banden en daar heb ik dan ook geen spijt van. Kon op m'n eerste circuitdag heel goed uit de voeten, geen een keer het idee gehad aan de limiet van de band te hebben gezeten en toch een aantal keer stepje/knie aan de grond gereden. Ook relatief weinig slijtage aan de band na een circuitdag met vijf sessies, maar goed, het ging dan ook nog niet extreem hard. Voor dagelijks gebruik ook een heel fijne band, duidelijk beter bij nattigheid dan de Rosso II die ik hiervoor erop had zitten.

Door Evan op zondag 11 maart 2018 om 12:46

Gebruikers afbeelding van Evan
ik heb deze band ook aan de tand gevoeld, wat een geweldige band! helaas bracht de achterband mij niet veel verder dan 2500km op mijn Multistrada 1200S.
Voor is hij vergelijkbaar kwa slijtage als de pirelli angel die ik vaker reed. (grip is wel stukken beter bij droog weer.

dat hij snel op is neemt niet weg dat ik hem niet nog eens zal nemen. Gripniveau bij echt flinke gebruik is echt stukken hoger dan een Pirelli angel

ongeveer naar 1500km
(Afbeelding)

2300km gelopen
(Afbeelding)

Reactie gewijzigd door Evan op zondag 11 maart 2018 om 12:50


Door Mr Bullet op maandag 12 maart 2018 om 11:02

Gebruikers afbeelding van Mr Bullet
Ik heb deze banden net onder mijn 848SF gezet dus ben benieuwd.

Door Sender op maandag 12 maart 2018 om 11:03

Gebruikers afbeelding van Sender
mb500sec schreef op zondag 11 maart 2018 12:46:

ik heb deze band ook aan de tand gevoeld, wat een geweldige band! helaas bracht de achterband mij niet veel verder dan 2500km op mijn Multistrada 1200S.
Voor is hij vergelijkbaar kwa slijtage als de pirelli angel die ik vaker reed. (grip is wel stukken beter bij droog weer.

dat hij snel op is neemt niet weg dat ik hem niet nog eens zal nemen. Gripniveau bij echt flinke gebruik is echt stukken hoger dan een Pirelli angel

ongeveer naar 1500km
(Afbeelding)

2300km gelopen
(Afbeelding)

2500 is wel erg kort, maar als je dit met Angels ook haalde dan lijkt het mij een uitstekende score.
Overigens ziet de band er op 2300km nog tiptop uit.

Door Evan op maandag 12 maart 2018 om 13:51

Gebruikers afbeelding van Evan
Sender schreef op maandag 12 maart 2018 11:03:

[...]

2500 is wel erg kort, maar als je dit met Angels ook haalde dan lijkt het mij een uitstekende score.
Overigens ziet de band er op 2300km nog tiptop uit.


Met de angel rijd ik gemiddeld 5000km alhoewel ik wel moet zeggen dat asfalt echt grof was met de rosso3

T loopvlak kan inderdaad nog wel wat mee maar voor t bochtenwerk is hij echt op. Slijtnok aan de zijkant is weg en ik voelde duidelijk dat de band klaar is op de kanten.


Door Sender op maandag 12 maart 2018 om 15:31

Gebruikers afbeelding van Sender
mb500sec schreef op maandag 12 maart 2018 13:51:

[...]


Met de angel rijd ik gemiddeld 5000km alhoewel ik wel moet zeggen dat asfalt echt grof was met de rosso3

T loopvlak kan inderdaad nog wel wat mee maar voor t bochtenwerk is hij echt op. Slijtnok aan de zijkant is weg en ik voelde duidelijk dat de band klaar is op de kanten.

Zo aan de band te zien doe je wel serieus bochtenwerk.

Ik heb met mijn Rosso 3 toch +- 8000 km gedaan en wat circuitdagen.
Maargoed, mijn Monster 1100 heeft dan ook een pk'tje of 50 minder.

Toch viel me op dat ik met zo goed als versleten banden nog leuk door kon rijden. Gaf geen krimp op Assen.

(Afbeelding)

Door Evan op maandag 12 maart 2018 om 17:03

Gebruikers afbeelding van Evan
Sender schreef op maandag 12 maart 2018 15:31:

[...]

Zo aan de band te zien doe je wel serieus bochtenwerk.

Ik heb met mijn Rosso 3 toch +- 8000 km gedaan en wat circuitdagen.
Maargoed, mijn Monster 1100 heeft dan ook een pk'tje of 50 minder.

Toch viel me op dat ik met zo goed als versleten banden nog leuk door kon rijden. Gaf geen krimp op Assen.

(Afbeelding)


Mijn conclusie is gewoon dat t een straatlegale band is met super grip. Verwacht dan ook niet een super lang leven onder zulke omstandigheden.
Om wat kilometers extra Fun te hebben vind ik t de moeite waard. Daarom zeg ik Well done Pirelli

Door Canon57 op vrijdag 27 april 2018 om 17:38

Heeft er iemand ervaring met diablo rosso corsa ll

Door Sender op vrijdag 27 april 2018 om 20:36

Gebruikers afbeelding van Sender
Canon57 schreef op vrijdag 27 april 2018 17:38:

Heeft er iemand ervaring met diablo rosso corsa ll

Nog niet, deze zijn pas net uit.

Maar de oude Rosso Corsa is al een zeer goede circuitband, deze kan alleen nog maar beter zijn.
Ik wil deze zelf gebruiken voor de Ducati Clubrace.

Het is even afwachten totdat de eerste ervaringen binnen komen. Maar gezien de ervaringen met de Rosso 3 zal dit een super band zijn als je er ook het circuit mee op gaat, wel duur.

Door Canon57 op zaterdag 28 april 2018 om 07:10

Ja bedankt sender.. ik ben eigenlijk benieuwd naar het karkas.of dat het zelfde als de supercorsa sp die is lijker soepel daar rij ik altijd mee. Maar 2500km is die op.. midden loop vlak mag van mij wel 1000km langer mee gaan..

Door Sender op zaterdag 28 april 2018 om 08:22

Gebruikers afbeelding van Sender
De Rosso Corsa II heeft 3 compounds achter, dus het loopvlak zou wat harder zijn. Ik denk dat dit een betere keus is dan de SP omdat hij langer mee gaat en je er ook in de regen nog wat aan gebt.

Pagina 2 van 2

Pagina 2 van 2

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.