Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Stadler SuperVent II Pro door Paul Tromp

Jas

Geplaatst op woensdag 3 mei 2017 om 00:10

Delen

Hoofdcategorie:
Kleding
Kledingsoort:
Broeken en jassen
Product:
Jas
Merk:
Stadler
Sekse:
Man
Materiaal:
Gore-Tex

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Na een Richa Spirit en een Revit Poseidon, jassen van rond de 700 euro, ben ik voor een Stadler gegaan. De Richa Spirit- en Revit Poseidon-jas begonnen te lekken na een 9 maanden/15000km.
(Zie http://www.motorshopper.nl/recensie/600/Broek/Richa-Spirit/ en http://www.motorshopper.n...t-Poseidon-jas-en-broek/).

De Stadler SuperVent II Pro maakt tot nu toe alles waar. Er is niks op af te dingen. Sinds december 2015 (16 maanden en 25000km verder) is de jas nog steeds 100% waterdicht en heel (ook het klittenband en de drukknopen).

De jas is eenvoud, heeft weinig toeters en bellen, wat het comfort en de duurzaamheid ten goede komt. De jas kost wel rond de 1150 euro. Een hoop geld, maar de verwachting is dat je er zo'n 10 jaar plezier van gaat hebben. Da's (hopelijk) zo'n 100 euro per jaar zonder problemen of nattigheid. Omgerekend, 7 jaar Revit of Richa gaat dus niet lukken...

Inmiddels heb ik de Stadler SuperVent II Pro-jas zowel in de kou, pekel, nattigheid en hitte gebruikt, tijdens zo'n 25000km woon-, werk- en vakantiekilometers.

Het voorpand en het achterpand bevat beide 2 ritsen voor de warme dagen. In de jas zit een soort foam-voering met banen waar lucht door kan glijden. Daarbij heb ik de grijze/lichte uitvoering wat de zon minder doet opwarmen. Deze combinatie is ook op warme dagen prima (ik heb ook een doorwaaijas, maar deze is op de snelweg al snel te koud). Achter de ritssluiting aan de voorkant heeft de jas een 2e, kortere sluiting met gaas. Dit is handig voor als je op warme dagen door de stad rijdt. Je krijgt dan een beetje 't idee dat je met een open jas rijdt, terwijl deze toch vast om je lijf zit.

's Winters is de jas aangenaam warm. Tijdens vorst dien ik voor langere stukken (> 45min) wel een trui aan te trekken. Wat ik wel mis is een elastiek om de onderkant van de jas iets dicht te trekken. Als ik tijdens koude hevige zijwind heb, merk ik dat het toch kou geeft boven mijn heupen en onder mijn navel. Dit zal natuurlijk sterk afhankelijk zijn van het windscherm van de motorfiets en hoe groot je buik is ;-).

De kraag aan de voorkant sluit met klittenband en deze blijft, ook op de snelweg met storm, goed zitten. Ook na 1,5 jaar/25000km gebruik.

Er bestaat een extra stormkraag om met drukknopen aan de hals van de jas te koppelen voor als de regen tussen de helm en jas binnen waait. Deze leek mij te lomp en vooralsnog heb ik hem niet gemist. Ook niet tijdens 3 weken Noorwegen :-).

Aan beide zijkanten zitten onderaan de jas 2 ritjes. De functie is mij onbekend. 't Stoort mij enkel dat ik deze ritjes regelmatig weer naar beneden dicht moet trekken.

Aan beide kanten 2 waterdichte zakken aan de voorkant en 2 binnenzakken voor de telefoonbatterij warm te houden (meer moet je niet in je zakken doen, want dat levert blauwe plekken op bij een glijpartij).

De jas is echt gemaakt naar de zithouding op de motorfiets. Als je rechtop staat, heb je enigszins het gevoel dat je als een gorilla rond loopt, maar eenmaal met je handen aan het stuurt zit het perfect. Zodra je zit, merk je dat ook bij je stuit de jas zich aansluit. Hieruit merk je op dat er echt over nagedacht is en waarvoor het gemaakt is.

De jas is gelamineerd, wat inhoud dat de jas zich niet met regen volzuigt. Dit is erg handig bij aankomst. Een emmer en dweil is dan niet nodig en voor de terugreis hoef je geen koud, nat surfpak aan te trekken.

De jas heeft handige ritsen aan de mouwen, waardoor je de mouw over de handschoen van je af dicht kunt ritsen, met de handschoenen al aan. Eenmalig kan je met een klittenband de manchet op maat stellen.

Ter hoogte van je taille (indien aanwezig ;) zit een verstelbare band. Op de mouwen bestaan ook 2 bandjes met 2 standen. Wat mij betreft hebben deze laatste geen functie. 's Winters is het opgevuld met voering en een trui en 's zomers wil je net dat stukje bewegingsruimte.

De jas bevat degelijke, comfortabele protectie op de ellenbogen en de schouders. De jas bevat ook een zeer degelijke rugprotectie. Frommel je rugprotectie bij kou niet in je koffer, want het duurt even voordat je deze weer met je lichaamswarmte in model hebt.

Voor mijn normale postuur van 2 meter voldoet de lengtemaat 118 qua mouwlengte.

Net als mijn andere jassen, heeft de lichte uitvoering het nadeel dat de reflectie van de zon mijn navigatie slecht zichtbaar maakt.

Ik durf geen oordeel te geven betreft het materiaal, want daar schiet mijn kennis te kort. Ik heb me laten vertellen dat de gebruikte SuperFabric de slijtvastigheid van leer evenaart.

De jas zit stevig, degelijk en perfect in elkaar. Ik ben nog niets tegen gekomen wat enige vorm van slijtage toont. Niets dan lof!

Positieve eigenschappen

  • Nog steeds waterdicht na 25000km. Nog nergens sporen van slijtage te ontdekken.
  • Warm in de winter, koel in de zomer.
  • Geen tierelantijnen of gadgets. Gewoon een subtiele, doordachte jas waarvoor het bedoeld is.
  • Perfecte pasvorm voor op de motorfiets.
  • Gelamineerd, dus absorbeert geen regen.
  • Volwaardige, comfortabele rugprotectie.
  • Gebruikte materialen en constructie bieden bovengemiddelde bescherming (heb ik mij laten vertellen).

Negatieve eigenschappen

- Stevige investering.
Voor wat je als nadeel mag benoemen...:
  • Uitvoering in lichte kleur reflecteert zonlicht op het navigatiescherm.
  • Ritjes onderaan beide zijkanten zitten mij enkel in de weg en moet ik af en toe naar beneden trekken. Schijnt een functionaliteit te zijn voor dikke buiken.
  • Ik mis een trekelastiek onderaan de jas om bij vorst het helemaal 100% aan te sluiten om/tegen mijn broek.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.