Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Suzuki RF 900 R (1996) door MarauderForce

Suzuki RF 900 R

Geplaatst op maandag 26 maart 2018 om 19:03

Delen

Hoofdcategorie:
Motoren
Modeljaar:
1996
Merk:
Suzuki
Categorie:
Sport
Cilinderinhoud:
950 cc
Model:
RF 900 R

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Ik vond het tijd om eens een review te maken van een van de (onterecht) ondergewaardeerde kindjes van Suzuki... De RF 900 R.

Ik heb nu zo`n 3 jaar deze motor gereden, en ben nu net begonnen aan mijn 2e. Mede omdat ik er toevallig tegenaan liep, maar ook grotendeels omdat hij ontzettend goed bevalt.

3 jaar geleden heb ik verkregen met particuliere inruil op mijn Marauder VZ800, waar werk aan zat. Vroeger had ik een poster van dit type, en dezelfde kleur, aan mijn plafond hangen. Vond het toen een hele mooie motor, en nu nog. Km-stand toen op 40.249 km. Nu gaat hij naar een nieuw baasje, met een stand van 72.600 km.

Waarom ondergewaardeerd: rond dezelfde tijd verkrijgbaar als de CBR 900, die beter ontvangen werd. Die oogde sportiever, was lichter, nagenoeg hetzelfde vermogen. Ondanks dat die wat duurder was in aanschaf. Wat, waarschijnlijk, ook niet meehielp: de styling van de dèrrière. Een flinke, Portugese bilpartij noem ik het.

Positieve eigenschappen

Stuurgedrag. Vriendelijk, en vergevingsgezind. Het is een motor die door bestuurders met weinig ervaring erg goed te berijden is. Daarentegen gaat hij ook niet vervelen als je juist veel ervaring hebt. Hij is sterk qua koppel, je kunt er vrij schakellui mee rijden. Maar ook hoogtoerig en sportief trekt hij goed! Is wel afhankelijk van je bandenkeuze vind ik.

genoeg vermogen. Met 135 PK af fabriek zeker geen luie fiets. Daarentegen kan hij wel degelijk lui gereden worden. De stuureigenschappen en de combinate van "lui" rijden maar ook sportief, is een van de redenen dat hij mij ontzettend goed bevalt als woon-werkverkeer vervoersmiddel. In net geen 3 jaar tijd ruim 32000 km mee gereden, bijna3 sets banden versleten.

Duurzaam en degelijk. In die 3 jaar, buiten het reguliere onderhoud, nagenoeg geen kosten aan gehad. Slechts 1 maal vermogensverlies, waarvan de oorzaak een losgelopen sproeier betrof. Daar was het o-ringetje van kapot.

Wheelie wire!!! Er zit een roze draad aan de linkse zijde, achter de achterkap bij de benzinekraan. Heb je een RF 900 R: kijk het maar is na. Op het moment dat je deze loskoppelt, is hij pittiger in de eerste 3 versnellingen...

Niemand schijnt PRECIES te weten waar hij nou voor is: de meest voorkomende uitleg is dat die draad naar de CDI zou lopen. Hij zou de computer vertellen wanneer hij in de 4e of 5e staat, waarna het "volledige"vermogen vrijgegeven wordt. Na loskoppelen zou hij de boel foppen door continu aan te geven dat hij in de 4e of 5e staat.

Feit is: Ik heb hem na een half jaar losgekoppeld. Hierdoor liep hij merkbaar beter. En inderdaad, onderin was de motor pittiger als daarvoor. Ik heb er 2 1/2 jaar en 25000 km mee gereden met losgekoppelde draad, dus kwaad kan het zeker niet.

Negatieve eigenschappen

De mengbuizen van de carburateurs zijn slijtage gevoelig. Dit was nu bij mijn 1e RF het geval. Hierdoor nam het verbruik toe en begon de motor onder de 4 tot 5000 toeren te stotteren. Nu moest er een hele bult aan slijtagedelen tegelijk gebeuren, en kwam ik mijn huidige toevallig tegen, die voor een zachte prijs te koop was. Was ik goedkoper mee uit als alles weer vervangen.

Ik vind het een pluspunt, maar menigeen zal de styling als negatief punt zien. De 2 roosters aan beide zijden in de kuip vin ik persoonlijk heel mooi. De portugese bips ook, echter zal daar menigeen over vallen...

houding Qua stuur goed, comfortabel. Nu heb ik op beiden een SBK kit, dat verbetert nog veel meer. Maar ook met de clipons is het ontspannen rijden. Echter het mindere punt is de hoogte van de voetsteunen. Ga je een dag touren en zo`n 300 km afleggen ,dan ga ik het voelen in mijn knieen. En ik ben al niet zo lang, 1.76 mtr. Een verlagingsset voor je steunen is dus aan te raden.



Er zit ook een foto tussen met ander wiel en ontbrekende kuip, dit is na een ongeluk geweest afgelopen jaar. Voordeel is weer dat er redelijk veel onderdelen beschikbaar zijn, op enkele hard lopende items na.

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door MarauderForce op dinsdag 27 maart 2018 om 08:24

Gebruikers afbeelding van MarauderForce
Was nog één negatief puntje vergeten toe te voegen. Remmerij is niet je van het. Ze stoppen prima, maar ik vond de rem altijd wat sponzig en niet super aangrijpen. Op mijn opvolger zitten stalen remleidingen voor en achter, zeker een verbetering.

Door jahallo op dinsdag 10 april 2018 om 21:11

Leuk !
Ik heb ook een RF900R gehad (groene 1996 model).
Erg veel plezier mee gehad. Door weer en wind (en natte sneeuw...) mee gereden.
Heerlijk blok idd.
Minder was de problemen met de dynamo die je kon hebben. Althans de "rubber coupling" kan en gaat bij de meeste RF900s een keer kapot. Zo ook bij mij. Wat een K*klus.
Ik weet dat er 2 versies zijn. Ook een "solid" coupling (bij de eerdere bouwjaren meen ik me te herinneren). Die laatste is veel betrouwbaarder.
Ik heb op zolder nog steeds een stapel RF900 onderdelen liggen :) Mss kan ik je er blij mee maken MarauderForce...
Nahja, nostalgische gevoelens ! :)
Van de RF via een paar andere motoren nu beland op een MT-09 Tracer. Ook echt een topding. Ben erg happy met de Tracer. Die doe ik voorlopig echt niet weg.

Door MarauderForce op dinsdag 10 april 2018 om 22:59

Gebruikers afbeelding van MarauderForce
Ook mooi zo`n MT ;) Helaas buiten mijn budget, vandaar ook de overweging om voorlopig nog maar weven bij de RF te blijven hangen.

Moet eerlijk zeggen dat wat je over de dynamo noemt, die is nieuw voor mij. Ook nog geen last van gehad zelf. Ik weet wel dat er 2 verschillende koppelingen zijn. Als ik me niet vergis de eerste bouwjaren hetzelfde als de gsxr1100.

Een ding wat ik dus zeker nog wel ga toevoegen: een front fender extender... Ben er al wel achter dat een van de issues bij bijna elke RF last van heeft in meer- of mindere mate: water. Als het goed nat is, zowel mijn vorige als de huidige, gaan stotteren. Je ziet dan voor bij je vork ook overal water liggen, wat eigenlijk beschermd zit door kapwerk. Zou met zo`n fender extender een stuk minder last moeten geven...

vwb de onderdelen, weet je zo ongeveer wat je hebt liggen? En wat je ervoor wilt hebben?

Reactie gewijzigd door MarauderForce op dinsdag 10 april 2018 om 23:00


Door jahallo op woensdag 11 april 2018 om 08:16

Ja klopt, heb ik ook gehad met flink nat weer, stotteren.
Fijn dat jij geen problemen met de dynamo hebt gehad :t

En zo'n RF doortrekken, dan gaat dat nog hard vooruit ! Dat slof ik op hogere snelheid niet meer bij met de Tracer vermoed ik :)
Tracer is wel een stukje lichter, da's ook erg prettig. De FJR bijv was nog een stuk zwaarder (maar niet storend).
Maar ik dwaal af, ik zal van de week even kijken naar de RF onderdelen. Ik hoop vanavond al. Je hoort zsm.

PS dat van die gsxr1100 dynamo had ik ook gelezen ja.

Door MarauderForce op woensdag 11 april 2018 om 08:46

Gebruikers afbeelding van MarauderForce
Thanx. Doe maar rustig aan, geen haast... ;)

Door jahallo op donderdag 12 april 2018 om 21:52

Foto's gemaakt.
Kan ik je ff een zip bestand mailen met de foto's ? Of als je een ander idee hebt, ook goed. Misschien handig via wetransfer ofzo.

Overigens hebben ze hier de nodige knowhow als je het nog niet wist.
Heb ik in het verleden nogal eens bezocht toen ik de RF nog had.

Reactie gewijzigd door jahallo op donderdag 12 april 2018 om 21:55


Door MarauderForce op donderdag 12 april 2018 om 22:15

Gebruikers afbeelding van MarauderForce
Wetransfer is prima. Mag naar suzuki-marauder@hotmail.com. en bedankt voor de link.

Heb wek een enkele fb groep gevonden, met een bult engelsen. Zit idd veel kennis bij die mannen

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.