Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie Orion RX 250 - Zeker geen Chinese meuk!!! door GsxrEd

Geplaatst op zaterdag 21 april 2018 om 00:00

Delen

Hoofdcategorie:
Motoren
Modeljaar:
2018

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Toen ik vroeger nog in Rotterdam woonde, had ik alleen de Maasvlakte en de Bouwput (Barendrecht) als speelplaats voor mijn Suus RM en Kawa KX.

Totdat er complete razia's werden gehouden op illegaal crossen en ik besloot daarom om mijn handschoenen maar in de wilgen te hangen...

Sinds 2 jaar ben ik import-Brabo en waar staat Brabant nog meer om bekend dan alleen die lange nachten??? Juist, zandpaden zandpaden zandpaden en nog meer straten die men in Brabant een 'straat' noemt, maar die in de Randstad bekend zouden staan als bouwplaats.

Dus het begon te kriebelen... Ik wilde weer een crossmotorachtig ding! Dus in dubio... De liquide middelen waren na aankoop van een ander huis in november negatief, ok ok, wat minder, dus geld was er niet om een nieuwe Suus, Kawa of Honda te kopen. Tweedehands was natuurlijk ook een optie, maar over het algemeen koop je toch andermans ellende, zeker in het offroad enduro segment...

Op internet had ik al wat gelezen over Chinese 250cctjes 4 takten en de recensies waren enorm, maar echt enorm verschillend. Van zwaar negatief tot uitermate positief. Wel nu, mijn vakantiegeld is nog niet binnen, maar had al wel besloten om de gok maar te nemen, oftewel ik koop een Chinees!

Ik kwam al heel snel bij Orion uit en ik werd heel vriendelijk te woord gestaan, geen vraag was te gek, geen email te lang dus daarom al snel de knoop doorgehakt; ik koop een Orion RX250.

Vorige week besteld, binnen een week op kenteken en eergisteren al thuis geleverd.

Ik had als opties gekozen voor noppenbanden en een 30mm Mikuni carburateur, standaard wordt de Orion geleverd met 17" aluminium wielen met straatbanden en een Chinese carburateur. Dat ik noppenbanden wilde was logisch, de Mikuni wellicht niet maar aangezien de standaard carb praktisch geen afstelmogelijkheden heeft en ik graag met sproeiers, gasschuifnaaldstanden en mengselschroeven speel, was de Mikuni voor mij een logische keuze.
Verder had ik gekozen voor een 12T kettingwiel, standaard is het 14T voor en 38T achter, dit voor ietsje meer pit onderin.

Dus vanavond mijn helmje, harnas en laarzen aan en hoppetee, het Brabantse zand laten kennismaken met een stukje Chinees rubber ;)

Het is letterlijk 1 druk op de startknop en lopen... Jep, de Orion heeft naast een oldskool kickstarter ook gewoon een elektrische start. Wat opvalt is het mooie kleine dashboardje, blauw verlicht en duidelijk, ook in directe zonlicht. Op het dashboardje kan je de snelheid, toerental, versnelling indicatie en brandstofstand aflezen. Prima in orde dus! :)

Eerst maar eens een testje op de snelweg, kijken wat de maximale snelheid is en hoe het beestje zich gedraagt. En dat doet de RX prima, ok de topsnelheid is niet super hoog (108 km gemeten op de GPS) en het duurt even voordat je er bent (5 bak en de 5 lijkt wel een overdrive) maar op de snelweg kan je redelijk mee. Ik heb natuurlijk een 12T kettingwiel laten installeren, standaard is dit 14T dus dan haal je wel de 120 kmpu. Wat ik wel bijzonder vind is de stabiliteit op de snelweg, het lijkt of dat je met een veel zwaardere machine onderweg bent. Overigens zijn de Chinese noppenbanden ook prima op het asfalt, geven een goede grip (op nat wegdek zou ik er niet mee rijden) en het afrolgeluid is minimaal. De remmen vind ik persoonlijk wat onderbemeten, met name aan de voorzijde. Daar heeft de RX een deftig fancy remschijfje maar de klauw zelf stelt niet zoveel voor: een simpele 2 pots remklauw die heus wel werkt maar verwacht er niet al teveel van. De achterrem werkt prima en voor mij in het zand de belangrijkste remanker.

Maar goed, nu de test in the mud and sand:
In het kort; de RX voelt zich daar prima!

Voldoende tractie, stabiel, flinke stuuruitslag mogelijk en ondanks het een vrij zware machine is (133 kg) gooi je hem toch makkelijk de bocht in. Kleine sprongetjes maken is geen probleem, de demping werkt prima. De voorvering is wel heel goedkoop want deze is niet echt instelbaar. Dit wordt dus 'oldskool' tunen met dikkere/dunnere vorkolie, inhoud van de luchtkamers en veren. De achterschokdemper voldoet prima, alhoewel de instelmogelijkheden ook beperkt zijn. De Chinese noppenbanden zijn heel goed, geven hele goede grip in het mulle zand maar ook in de blubber.

Zijn er dan ook minpuntjes? Ja, die zijn er zeker wel...
De gebruikte bevestigingsbouten en moeren zijn echt niet je van het, niet te vergelijken met de bouten die een Japanner af fabriek mee krijgt. Je zult ook regelmatig de boutjes moeten natrekken, want door de trillingen willen die weleens loslopen. Loctite zou een optie kunnen zijn, maar de meeste van deze boutjes moeten ook ooit weer eens los.
Verder ben ik niet echt kapot van het motortje, tuurlijk, het is een 250cc 4 takt, dus niet te vergelijken met een 250cc 2takt (eerder 125cc). Maar ik mis de kracht onderin en bovenin, het middengebied is wel heel goed en krachtig. Verder is de pret over bij versnelling nummer 5, een zesbak zou wenselijk zijn. Ik heb de RX gekocht voor offroad rijden, dus daarom heb ik vandaag maar een 46T achter kettingwiel besteld en ik hoop zo ook de kracht onderin te krijgen, topsnelheid vind ik niet relevant aangezien ik toch alleen maar in het zand en de blubber rij met deze fiets. Verder komt er ook een ander uitlaatje op, want nu klinkt de RX als een brommer.En de slag van de gashendel is voor het mooie net iets te lang, zeker als je op de stepjes staat is het wat ongemakkelijk als je er vol op wil.

Maar overall ben ik zeer tevreden over de RX, hij smoelt goed, rijdt goed, stuurt goed en voor het geld echt elke Euro waard! En wat zo mooi is, onderdelen kosten 4x niks!!!

Dus ik durf wel te stellen dat de Orion een hele goede en degelijke fiets is, tegen een fractie van de prijs van een Jap. Natuurlijk heb je geen WP vorken in deze fiets of een Ohlins achterschokker maar daar is de prijs ook naar ;)

-EDIT 550 KM-
Ondertussen de inloopperiode van 500km achter de kiezen met de motor en nog steeds tevreden met de RX. Maarrrrrr.... wees gewaarschuwd, want er zijn toch wel een paar dingetjes komen bovendrijven... Voor mij persoonlijk niet zo'n groot issue, want ik ben dan wel een echte kantoorman (werk in de sales) maar ik kan wel een beetje sleutelen.

Ik vond vanaf dag 1 al dat de motor niet echt de stenen uit straat trok, oftewel niet krachtig genoeg in de onderste regionen. In eerste instantie had ik een kleiner voortandwiel (12t) en een groter achtertandwiel gemonteerd (46t). Het grotere achtertandwiel gaf wel enige verbetering, maar was voor mij nog niet goed genoeg... Met een beetje speurwerk kwam ik erachter dat een Honda CB 250 voortandwiel past op de Chinees, evenals een achtertandwiel van een CRF250 (wel met een kleine aanpassing aan het achtertandwiel, de gaten wat groter boren). Dus gekozen voor een 13T CB voortandwiel en een 52T CRF achtertandwiel met een 520 ketting. Wow... wereld van verschil! :) Nu opeens wel wat kracht onderin en jawel, eindelijk is een powerslide mogelijk! Maaarrrrrr... in mijn beleving eigenlijk nog niet genoeg...

Ik had een Mikuni besteld en besloot maar verder te gaan rommelen met de afstelling van deze carburateur. Mijn huidige setup is een 115 hoofdsproeier met een 35 stationairsproeier en de gasnaald op de middelste stand, dit in combinatie met een zgn. 'race'-ecu en een fatsoenlijke NGK boegiedop en kabel gaf dit wederom een verbetering met een veel beter gasreactie en een wat sterker gevoel onderin. Maar nog steeds vond ik dat het wel weer ietsje beter kon... Het viel mij vanaf dag 1 al op dat het torretje zijdezacht klonk, eigenlijk te zijdezacht... een beetje kleppen mag je wel horen in mijn beleving, maar ik was in de veronderstelling dat een nieuwe motor wel volgens fabrieksspecificaties afgeleverd zou worden dus ik ging ervan uit dat het wel goed zou zijn... NIET DUS!! Inlaatklep stond op 0.02 en de uitlaatklep stond op 0.07, niet vreemd dus dat de RX niet krachtig genoeg was...

Beide kleppen op 0.05 gezet en ja hoor, nu is het beestje echt tot leven gekomen! :)

In de eerste en tweede versnelling gaat dat ding op zijn achterwiel, dus kracht zat! De topsnelheid is nu (met de andere vertanding) 112 echte GPS km's.

Wel nog een klein aandachtspuntje; gooi het geleverde bami brandstoffilter gelijk weg en koop een goed brandstoffilter, want ik heb 2 keer stukjes plastic uit de sproeiers moeten halen... en het demonteren van de carburateur is wel een werkje, want alles (tank, buddy en kappen) moet eraf om erbij te kunnen. Die stukjes plastic komen uit de tank, want de tankdop 'schaaft' iedere keer tegen de binnenkant van de tank bij het sluiten.... Dus een aandachtspuntje, maar zolang je een goed brandstoffilter ertussen hebt, blijft de brommer goed rijden.

Gisteren heb ik de motor de sporen gegeven, ik ben echt gaan offfroaden. Wat kwam hier naar boven;
  • De demping volstaat prima, de achterschokdemper ving de klappen (sprongen van circa 1,5/2,0 meter) goed op en gaf geen krimp. Ik weeg 89 kg en ben 1.88m lang ter info. De voordemper is wel iets te stijf naar mijn zin, bij veel putten achter elkaar reageert deze te traag. Bij sprongen dempt deze wel goed.
  • De remmen vond ik bij ontvangst onderbemeten, maar mijn mening hierover is 180 graden omgeslagen. Maw, nu functioneren ze wel goed, was dus een kwestie van 'inslijten op elkaar'.
  • Tractie, middengebied en hogere regionen zijn nu goed, zeker voor offroad gebruik.
  • De standaard Chinese bandjes geven een boel grip, ongelooflijk eigenlijk voor dit goedkope rubber.

Kortom, ik ben eigenlijk heel tevreden over mijn bami mobieltje, zoveel fun en voor het geld... De Orion is echt elke Euro waard! Misschien heb ik een maandagmorgen model gehad qua klepafstelling, maar voor mij is/was dat geen probleem. Persoonlijk denk ik, dat als je een beetje de basis beginselen van het sleutelen onder de knie hebt (weten hoe je een carburateur moet afstellen, kleppen moet stellen) een geweldige aankoop kan doen aan een fiets als deze. Echt een 2018 motor op kenteken voor de prijs van een 90er jaren allroad/enduro motor en zoals ik de fiets gisteren afgeragd heb, doen maar weinig mensen in jaren bij 'normaal' straatgebruik.

Positieve eigenschappen

  • mooie vormgeving
  • voelt stevig en degelijk aan
  • goede stuureigenschappen
  • in het middengebied sterk
  • tractie goed (wel na aanpassing vertanding en kleppen optijd zetten)

Negatieve eigenschappen

  • weinig verstelmogelijkheden demping (maar voor een amateur enduro rijder goed genoeg!)
  • boutjes en moertjes van B kwaliteit
  • 5 bak (je mist echt een 6)
  • je moet de kleppen controleren
  • waardeloos benzinefilter (je blijft de carburateur ontstoppen als je dit filter laat zitten)
  • voordemping is niet echt top, goed voor op de openbare weg maar voor offroad werk komt deze tekort

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Twee van de vier lezers vonden deze recensie nuttig. Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Door RG-gamma op zaterdag 21 april 2018 om 13:32

Gebruikers afbeelding van RG-gamma
Ik kan nog wel een paar minpunten opnoemen,zoals de gladde kickstarter en de afwerking,
je ziet de lasspetters nog zitten op het subframe.
Loctite heb je in diverse soorten,ook die je weer los kan draaien.
Of het een goede en degelijke fiets is zal nog moeten blijken,enkele keren gebruiken zegt daarover niks.Eens kijken of je na 20000km nog zo positief ben.

Reactie gewijzigd door RG-gamma op zaterdag 21 april 2018 om 13:36


Door GsxrEd op zaterdag 21 april 2018 om 13:46

Gebruikers afbeelding van GsxrEd
RG-gamma schreef op zaterdag 21 april 2018 13:32:

Ik kan nog wel een paar minpunten opnoemen,zoals de gladde kickstarter en de afwerking,
je ziet de lasspetters nog zitten op het subframe.
Loctite heb je in diverse soorten,ook die je weer los kan draaien.
Of het een goede en degelijke fiets is zal nog moeten blijken,enkele keren gebruiken zegt daarover niks.Eens kijken of je na 20000km nog zo positief ben.


Ik hou jou/jullie op de hoogte of ik inderdaad over duizenden km's idd nog zo positief ben. Die lasspetters vind ik geen probleem, op zich is alles netjes afgewerkt hoor. Ooit weleens gekeken naar het laswerk van de heren Suzuki? De SRAD is een fantastische fiets, maar daar lijkt het laswerk meer op bak en braaiwerk... Zeker als je het frame bekijkt en die achterbrug...

De kickstarter is niet glad, het gedeelte waar je jouw voet op moet zetten is zeker wel stroef gemaakt maar is alleen niet te zien op de foto.

Straks gooi ik het grotere achtertandwiel erop en ga weer een stukje tuffen, ben benieuwd! :)

Door Supersonic op woensdag 2 mei 2018 om 10:30

Gebruikers afbeelding van Supersonic
Ik ben benieuwd hoe een enduro van nog geen 2500 euro er uit ziet na een jaar en hoe het dan nog presteert. Ik ga dit topic volgen :)

Door GsxrEd op woensdag 2 mei 2018 om 21:56

Gebruikers afbeelding van GsxrEd
Supersonic schreef op woensdag 02 mei 2018 10:30:

Ik ben benieuwd hoe een enduro van nog geen 2500 euro er uit ziet na een jaar en hoe het dan nog presteert. Ik ga dit topic volgen :)


Na een jaartje zal die wel een paar krassen en bulten hebben ;) zal er namelijk niet echt zachtjes mee omgaan...

Maar tot nu toe tuft die best aardig, hij moet nog wat inlopen (nu 440km er mee getuft) en over 60km kan het gas erop.
Ik vind het grotere achtertandwiel wel een verbetering maar ga toch nog even verder pionieren...Het randje opzoeken van de 250cc... Zo ben ik nog even aan het puzzelen hoe ik misschien een Honda achtertandwiel (52T CRF) kan monteren en van welk jaar. Het voortandwiel is igg hetzelfde als die van een Honda CB dus het achtertandwiel zal ook wel een Honda kloon zijn alhoewel ik nog niet de tijd/zin gehad heb om echt te gaan zoeken.

Wel vind ik de 46T zoals deze er nu opzit een hele verbetering, onderin nu ook voldoende trekkracht en het middengebied (die ik persoonlijk al heel goed vond) is zelfs nog een tikkeltje beter geworden. De topsnelheid is nu wel gereduceerd naar 98 (GPS gemeten) kms maar in de blubber hoef ik ook weer niet zooooo hard!

Maar ik zal dit topic regelmatig updaten, ikzelf ben ook enorm benieuwd hoe de Orion zich gaat houden ;)

Door Sonny1 op donderdag 3 mei 2018 om 23:55

Mijn zoon heeft een 125 cc Orion, loopt prima. Een gebruikte Orion gekocht, nieuw blok bij de importeur
gekocht in Velzen bij Beverwijk.
Alles opgebouwd met RVS bouten en zelfborgende moeren. Het ding loopt super en hij spaart de motor niet. Voordeel een prima importeur aardige man neemt de tijd voor je niets is teveel. Heeft veel op voorraad de prijzen zijn laag.
En ja het is geen Japanner maar de prijs kwaliteit verhouding is wat mij betreft ok.

Door Roy81 op zaterdag 19 mei 2018 om 14:53

Leuk om een keer een duidelijk recentie te lezen over de Orion.. Ik ga dit zeker in de gaten houden. Ben erg benieuwd hoe hij zich gaat houden na wat meer kilometers.
Zelf ben ik nog aan het twijfelen wat ik moet/ga doen ik ben ook nog eens vrij lang.
Ook zou ik het leuk vinden om een keer wat Nederlandse filmpjes te zien.
Succes met je mooie machine.

Door GsxrEd op zaterdag 19 mei 2018 om 21:00

Gebruikers afbeelding van GsxrEd
Roy81 schreef op zaterdag 19 mei 2018 14:53:

Leuk om een keer een duidelijk recentie te lezen over de Orion.. Ik ga dit zeker in de gaten houden. Ben erg benieuwd hoe hij zich gaat houden na wat meer kilometers.
Zelf ben ik nog aan het twijfelen wat ik moet/ga doen ik ben ook nog eens vrij lang.
Ook zou ik het leuk vinden om een keer wat Nederlandse filmpjes te zien.
Succes met je mooie machine.


Filmpjes komen vanzelf wel een keertje, ik heb alleen geen Go Pro dus ik ben afhankelijk van een ritje met anderen ;)

Ik zal mijn bevindingen hierboven in het opening topic verder omschrijven.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.