Motorshopper



Snel Zoeken

Recensie BMW K 75 S (1986) door CCvW

BMW K 75 S

Geplaatst op zondag 29 juli 2018 om 19:12

Delen

Hoofdcategorie:
Motoren
Modeljaar:
1986
Merk:
BMW
Categorie:
Toer
Cilinderinhoud:
750 cc
Model:
K 75 S

Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Introductie


Mijn vorige werkpaard, mijn BMW R850R, heb ik een paar jaar lang gehad. Tijdens deze periode vond ik het fijn een motor te hebben waar ik comfortabel lange afstanden mee kon rijden en veel spullen (en een vriendin) mee kon nemen. Echter, de motor reed erg schokkerig doordat er veel speling zat op de aandrijflijn. Ook stuurde de oude Germaanse als een dronken zeekoe en was het voor het stoplicht net alsof ik op een Ducati met open koppeling zat. De versnellingsbak ratelde een beetje. Het verbruik van 1:16 viel mij sterk tegen. Ik moest het beestje gaan opknappen. Na wat onderzoek bleken de onderdelen voor een dergelijke onderneming bizar duur. Alleen een revisieversnellingsbak bleek al 700.
Afin, mijn gedachte was dus om een andere motorfiets te kopen voor weinig en zodoende nog meer nieuwe onderdelen te kunnen kopen om zo voor een studentenprijs een motor te hebben die grotendeels uit nieuwe onderdelen zou bestaan. Het sleutelen kan ik immers zelf.
Dit bleek helaas iets anders uit te pakken als in eerste instantie gedacht.

Waarom koopt een gezonde jongen van zesentwintig in vredesnaam een BMW K75S?


Er kleven legio voordelen aan het hebben van een oude K75S. Het is als eerste een praktische fiets in gebruik. Je maakt er vrij gemakkelijk veel kilometers mee, terwijl hij toch niet zo lomp oogt als de RT. Het verbruik is bijzonder schappelijk. Ik rijd regelmatig rond de 1:22 en dat terwijl de K75S veel sneller aanvoelt als de R850R! Het is tevens een gemakkelijke fiets om aan te sleutelen.

Ook heb ik een Germaans postuur. Dit is een Germaanse fiets, gebouwd en ontworpen door en vóór Germanen. Qua grootte en zithouding past de K75S dus perfect.

Wat ook in het voordeel spreekt van de K75S is dat dit de sportuitvoering is van de K75 en dus sportief zou moeten sturen. Na mijn tijd op de R850R wilde ik weer genieten van het motorrijden en verlangde ik dus naar een meer dynamische rij-ervaring. In relationeel opzicht liep het niet zo lekker dus zou ik binnenkort alleen mijn kilometers moeten gaan maken. Comfort voor een duo zou niet meer nodig zijn.

De metamorfose


Op de dag dat mijn R850R werd opgehaald was het toch even slikken. Zo veel heb ik met deze motor beleefd. Zo lang was het mijn trouwe kameraad voor dagelijks vervoer. Toch wist ik dat het tijd was voor iets nieuws.
Mijn nieuwe fiets zag ik voor het eerst op Marktplaats. De vraagprijs was van 650 was absurd laag en ik had daarom eigenlijk meteen mijn twijfels moeten hebben. Dit had ik ook maar ik dacht dat ik wel even de motor zou repareren.

Toen ik aankwam in Zeeland bleek de verkoper een alleraardigste bijna gepensioneerde man te zijn. Hij was eerlijk over de gebreken en vertelde mij over de achtergrond van de motor. De K had een aantal jaar in een schuur in Friesland gestaan en hij wilde de motor gaan ombouwen tot een Café Racer.
De motor werd uit de schuur gehaald. Ze was een stuk slechter dan dat ik had gehoopt. Stoffig, roestig en na een proefrit bleek er van alles te rammelen. Ook liep het motortje niet echt mooi rond.

Eigenlijk was ze gewoon een sloper maar het beeld van een haakse slijper door haar frame in combinatie met meervoudige Aliexpress verkrachting en een grachtenfiguur met een geruit houthakkersshirt en een lange baard op haar gemutileerde rug liet mij niet meer los.

In tegenstelling tot een andere vrouw bestaat deze uit boutjes en moertjes. En metaal kan vervangen worden. Deze kan ik wel redden was mijn gedachte.
Voordat ik het wist reed ik naar huis op een totaal verrotte BMW. Eentje die qua staat niet eens in de buurt kwam van de motor die ik hier voor had.

Het was het begin van een hels karwei. Vele dagen (en avonden) heb ik gedurende de periode van een jaar doorgebracht om de BMW weer van nieuw leven te voorzien. Er volgt nu een opsomming van alles wat er vervangen, gerepareerd en afgesteld is. Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder brug (dus op de grond) en met gereedschap van de Hornbach. Afgelopen jaar is mijn Duits significant beter geworden door mijn vele telefoongesprekken met BMW Bayer en Tills en andere onderdelenleveranciers.

Gaskabel
Cardanklok
Cardantunnel
Aandrijfas
Heel veel verroeste boutjes
Kleppen stellen
Lucht/olie/benzinefilter
H4 lamp
Uitlaat en pakking
Massa onder de tank
Remhendel terugbuigen
knipperlicht rechtsachter
Koppelingskabel
Nieuwe koppelingsplaat+ schroeven+keringkrukas
Remvloeistof vernieuwd
Assen gesmeerd met Staburags
Nieuwe motor/versnellingsbak/cardanolie
Nieuwe viergats injectors
Nieuwe progressieve voorpootveren
Voorpootolie vervangen
Accu (gel)
Versnellingsindicator
Carterventilatieslang
Achterdemper vervangen
Afstellen achterdemper
Gasklephuizen synchroniseren en afstellen CO
Remlichtschakelaar achter
Bougies
Bouten voor cardan en voetsteunen
Rempads achter verwisseld
Remzuigerrubbers achter vernieuwd
Achterremvoeringen vernieuwd
Remvloeistofreservoir achter vernieuwd
Gerepareerd bevestiging kappen voor
Verwisseld versnellingsbak (eentje uit 94)
Verwisseld slang koelvloeistof tussen radiator en koelvloeistofreservoir
Verwisseld rubberen manchette achterkant versnellingsbak
Banden vernieuwd
Stalen remleidingen (zaten er al op)
stuurdemper
vacuumslang tussen brandstofdrukregelaar en injectierail
Luchtmassameter
Benzineslangen
Achterste tankrubbers
Gaskabel


Rijeigenschappen

Na praktisch de hele motor meerdere malen grotendeels uit elkaar gehaald te hebben is het een onderdeel van jezelf geworden. Hierdoor ben je eerder geneigd om bepaalde zaken door de vingers te zien. Ik heb echter driftig door gesleuteld totdat alle problemen verholpen waren. Veel onderdelen zijn vervangen voor een modern equivalent (voorpootveren, schokbreker achter, injectors, remvoeringen, banden, versnellingsbak). Hierdoor schat ik zo in dat de motor op bepaalde terreinen beter presteert dan toen ze uit de fabriek in Berlijn kwam rollen. Ze zal er destijds veel netter uit hebben gezien maar nu stuurt ze vlijmscherp, remt ze krachtig en met veel gevoel en loopt ze erg mooi rond zonder wisselingen in toerental bij stationairloop.

Misschien is het belangrijkste wel dat ze iedere dag voor mij klaarstaat om mij te brengen waar ik heen moet. Of het mijn werk, Duitsland of Italië is, het oude beestje krijgt het gedaan.

Wat voor iemand zou de BMW K75S zijn als ze een vrouw was?


Iedere natie of ieder volk heeft wel een held. Wat Jeanne dArc is voor de Fransen, de T-34 voor de Russen, Otto von Bismarck voor de Duitsers en een VOC schip voor de Nederlanders, is de K75 voor de BMW adept. De K75 was BMWs finest hour. De redding voor het bedrijf toen het door iedereen werd ingehaald. De fiets die iedereen zich herinnerd om haar duurzaamheid en onverzettelijkheid. Wat je ook doet, de K75 blijft het doen.

Op een bepaalde manier geloof ik hier wel in. Het mag een wonder heten dat na 171.000 kilometers aan misbruik deze fiets nog onder ons is. Maar aan andere kant is alles dat kapot kan gaan aan deze fiets gerepareerd geweest.
Deze K75 is absoluut onverzettelijk en moedig ondanks alle littekens die ze met zich meedraagt. Als er één iemand is waar deze fiets mij aan doet denken is het Whitney Houston. Ondanks al haar problemen (scheiding, drugsgebruik) bleef ze tot haar dood zingen. Er is echter een groot verschil. De BMW bestaat uit bouten en moertjes en deze kunnen vervangen worden. Naar mijn ervaring zijn de traumas van een scheiding niet te vervangen.

Alternatieven

Tja, een alternatief voor een BMW van de sloop. Een XJ900 van de sloop, een GTR1000 van de sloop of een TDM850 van de sloop. Eigenlijk is iedere toerfiets van de sloop een waardig alternatief denk ik. Mits je deze fiets helemaal opknapt.

Kwaliteit

BMWs uit de jaren 80 zijn op kwalitatief vlak zo ongeveer het beste wat er ooit uit Berlijn is gerold. Ik krijg dagelijks op mijn werk veel motoren door mijn handen en dit is de conclusie die ik moet trekken. Het is echter niet zo dat er na 171.000 met alleen basisonderhoud er niets stuk gaat. Alles gaat stuk als er niet met zorg en liefde naar het beestje wordt omgekeken. Er wordt vaak gezegd dat dit sleutelvriendelijke fietsen zijn. Dat is wat betreft het basisonderhoud (olie, filters, etc.) zeker zo. Als er echter iets echt stuk is, los je het niet zo gemakkelijk op. Je moet dan echt verstand hebben van techniek om het te repareren.

Verbruik

De motor verbruikt ongeveer 1:22. Mijn beste verbruik tot nu toe is ongeveer 1:24.

Uiterlijk

Je moet er van houden maar ik vind het hoekige, industriële jaren 80 design wel zijn charme hebben. Iets met Neue Welle. Muziek die mij te binnen schiet bij het zien van (en luisteren naar) deze motor is:

Malaria Kaltes Klares Wasser
Rheingold Dreiklangsdimensionen.
Grauzone Eisbär
Falco Der Kommisar

Positieve eigenschappen

Verbruik
  • Onderhoudskosten (als er niets stuk gaat)
  • Gemak van besturing (straatje keren zonder voeten aan de vloer is simpel)
  • Soepelheid van het blok
  • Comfort
  • Veel opbergruimte onder het zadel
  • Een driecilinder maakt een leuk geluid, helemaal icm het ploffen uit de
uitlaat
- Veel mogelijkheden om koffers te bevestigen en veel soorten koffers
beschikbaar

Negatieve eigenschappen

  • De K75 wordt bijna unaniem gehaat door zijn oudelullenimago
  • Het uiterlijk is niet heel spannend
  • Met warm weer komt er veel warmte uit het blok
  • De standaard voorpootveren en achterdemper zijn waardeloos

Beoordelingen

Mening geven

Help andere bezoekers de meest nuttige recensies te vinden

Was deze recensie nuttig voor jou?  


Reacties

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.


Cookies?Motorshopper maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.